کد خبر 397541
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

وزارت دفاع عراق اعلام کرد که مرحله دوم آزادسازی شهر تکریت آغاز شده و به زودی این شهر به طور کامل از تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد. این درحالی است که به گفته فرماندهان میدانی جنگ تنها 150 عضو داعش در تکریت باقی‌ مانده‌اند.

به گزارش مشرق، شبکه اسکای‌نیوز عربی نوشت: وزارت دفاع عراق اعلام کرد که مرحله دوم آزادسازی شهر تکریت آغاز شده و به زودی این شهر به طور کامل از تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد. این درحالی است که به گفته فرماندهان میدانی جنگ تنها 150 عضو داعش در تکریت باقی‌ مانده‌اند.

 خالد العبیدی وزیر دفاع عراق که برای اشراف بر عملیات علیه داعش به شهر تکریت رفته است در میان نیروهای نظامی مستقر در این شهر حاضر و تاکید کرد که کار داعش در تکریت و استان صلاح‌الدین به زودی یکسره خواهد شد.

وی گفت: ما اکنون وارد مرحله دوم آزادسازی شهر شده‌ایم و پیش‌روی‌ها توسط نیروهای امنیتی، ارتش، پلیس، داوطلب‌های مردمی و نیروهای عشایری بسیار چشمگیر بوده است.

نزدیک به 30 هزار نیرو از ارتش و داوطلب‌های مردمی عراق دو هفته پیش عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین را آغاز کردند و با تاکتیک‌هایی که از پیش طراحی شده بود توانستند خیلی زود به شهر تکریت مرکز این استان برسند.

بنا به گفته منابع نظامی عراقی، اکنون تنها نزدیک به 150 عضو داعش در تکریت باقی ماندند و بقیه آنها یا کشته شدند و یا از راه‌های باقیمانده به سمت مناطق غربی و شمال غربی تکریت عقب‌نشینی کرده‌اند. داعشی‌ها پس از عقب‌نشینی پل الفتحه که شمال و جنوب رود دجله را به هم متصل می‌کرد، منفجر کردند تا راه ارتباطی تکریت با شهر الحویجه که هنوز در دست داعش است قطع شود.

ارتش عراق اعلام کرده که نیروهای داعش هنوز مجتمع حکومتی تکریت واقع در مرکز این شهر و سه منطقه شهر را در اختیار دارند. تله‌ها و مین‌های کارگذاشته شده به علاوه تک‌تیراندازهای داعش پیش‌روی ارتش و نیروهای مردمی را تا حدودی کند کرده است.

در پی شکست‌های داعش در استان صلاح‌الدی این گروه به دیگر تاکتیک‌های خود که غالبا در زمان شکست به آنها رجوع می‌کند روی آورده است. مهم‌ترین این تاکتیک‌ها حملات انتحاری، کاشت بمب‌های کنار جاده‌ای حاوی مواد سمی و گشودن جبهه‌های جدید در دیگر نقاط است.

در همین راستا داعش حملات خود به شهر رمادی و مناطق اطراف آن در استان الانبار را افزایش داده و به درگیری‌های شدیدی با نیروهای امنیتی و پلیس حاضر در این منطقه پرداخته است. همزمان حملات این گروه در شمال سوریه و در مناطق کرد‌نشین نیز افزایش یافته است. داعش تلاش دارد تا با گسترش جبهه‌های جنگ تمرکز آتش بر روی نیروهای خود در صلاح‌الدین را کاهش دهد.

در اقدامی جدید داعش اخیرا در بمب‌های کنار جاده‌ای و تله‌های انفجاری خود از مواد سمی به ویژه گاز کلر نیز استفاده می‌کند که این امر باعث تلفاتی در میان نیروهای نظامی شده است.

گاز کلر به شکل آنی کشنده نیست اما استنشاق آن می‌تواند مشکلات جدی برای افراد به وجود آورد و قرار گرفتن زیاد در معرض این گاز می‌تواند فرد را از پای در آورد. داعش با استفاده از کارشناسان مواد منفجره خود، کلر را با مواد ساخت بمب خود مخلوط و از آن در مناطق مختلف تکریت و به ویژه ورودی‌های این شهر استفاده کرده است.

مسوولان داعش اکنون خود نیز به شکست در تکریت اذعان کرده‌اند و فرماندهان میدانی ارتش عراق می‌گویند عملا تکریت سقوط کرده و داعش تنها برای وارد آوردن تلفات بیشتر به نیروهای عراقی، تعدادی از نیروهای خود را در شهر نگه داشته تا به شکل انتحاری تا پای جان و تمام شدن مهمات خود در شهر بمانند و سعی کنند به نیروهای وارد شده به این شهر تلفات بیشتری وارد کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    آیا پول باعث می شود کسی تا پای جان مقاومت کند؟ یا یک ایمان راسخ و اعتقاد قلبی؟ چرذا برخی خوانندگان متعصب مشرق از درک این نکته عاجزند؟
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    مگه کسی گفت بخاطر پوله همه قبول دارن که بخاطر جهالته
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    هزار البته که به خاطر جهالت است! اما ایمان جاهلانه باز هم ایمان است و شکست ناپذیر است. پس ادامه جنگ مستقیم با امثال داعش بدون تلاش برای سست کردن اعتقاد جاهلانه آنها بی نتیجه است. با ادامه این وضع بزودی تمام کشورهای اسلامی صحنه همین درگیریها خواهند شد. اما اگر به جای پاسخ دادن به هر حمله داعشی ها یک موشک بر سر اسراییل زده بودیم این دعوا تمام می شد. اگر اسراییل عروسک خیمه شب بازی هایی مثل البغدادی را رها کند، خود بخود داعش از هم می پاشد و نیروهای مومن آن متوجه و یا حداقل سرخورده می شوند. اما ادامه این وضع به کجا خواهد کشید؟ اگر همین امروز همین به فرض از نظر نظامی کل عراق و سوریه را فتح کنید چطور با مردمی که از شما متنفرند می توانید کنار بیایید؟ ما نباید در پازلی که اسراییل برایمان چیده بازی کنیم.
  • مجتبی ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    با نظر آقای ناشناس که گفته داعش ایمان راسخ و اعتقاد قلبی داره موافقم! ایمان راسخ به "شیطان" و اعتقاد قلبی به "خونریزی و جنایت"! حالا کسی که به داعش ایمان راسخ و اعتقاد قلبی داشته باشه که دیگه هچ !!!
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    مشکل اصلی همین تفکر امثال شما است. جالب اینکه داعشی ها هم همین فکر را در مورد شما می کنند و شما را رافضی و پیرو شیطان می دانند. اما عمیقا اعتقاد دارند که خودشان بر صراط مستقیم هستند و دقیقا اجرا کننده دستورات خدا و پیامبر! و از حق نگذریم، قرآن بدون امام و اسلام بدون عصمت می شود داعش. مگر داعش چه می کند؟ همانکارهایی که بنی امیه و بنی عباس می کردند. همان جنایاتی که صلاح الدین ایوبی می کرد. پس لطفا سرتان را از برف دربیاورید. اینکه شما مرتب از طرف خودتان قضاوت می کنید و حاضر نیستند دلایل داعش و رفتارهایش را تحلیل کنید ، عامل همه این مصیبتها است. متاسفانه بزرگترهای شما و بسیاری از افراد صاحب نفوذ در این موضوع هم مثل شما فکر می کنند و بسیار کم هستند امثال سید حسن نصر الله که دقیقا همین مساله یاد آوری می کنند و تاکید می کنند که داعش بر خلاف آنچه ما دوست داریم وانمود کنیم، گروهی است بشدت معتقد و عاشق اسلام. منتهی اسلامی که عوضی آن را شناخته است. قطعا برای شما سخت تر خواهد بود اگر بشنوید داعشی ها در توجیه قیام و نفی حکومت اولی الامر - که اعتقاد سنی ها است که هر حاکم را اولی الامر و امثال داعش را بغات می دانند - خود را ادامه دهنده راه امام حسین علیه السلام معرفی می کنند! و می ویند همانطور که امام حسین علیه السلام علیه یزید قیام کرد تا حکومت اسلامی برپا کند ما همان بیعت با حکومتهای فاسد را رد می کنیم! می بینید انحراف از کجا است؟ از نشناختن اسلام واقعی. همه این کج فهمی ما و انحرافات هم صرفابه خاطر کوتاهی ما در صدور اسلام صحیح و قطع حمایتهایمان از جنبش های اسلامی بعد از رحلت امام خمینی است. اگر ما چچن و ترکستان را رها نمی کردیم کار به اینحا نمی کشید. چرا آمریکا بر قطع دست ایران از بوسنی اصرار داشت؟ برای اینکه مردم بوسنی هم به چنگال اسلام وهابی بیفتند. و الان مسلمان به جنگ مسلمان برود.
  • عبدالله ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام داعش حاصل سالها طراحی دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی است تا با بد نام کردن اسلام رحمت جلوی رشد آنرا بگیرند اما خدا نورش را عالمگیر خواهد کرد هرچند فریب خورد ه هایی به نام داعش با جرم و.جنایت در این راه به هلاکت برسند راستی اگر اینهمه پدافند هوابی قوی داریم چرا در عراق و سوریه از فواصل دور هواپیماهای ایتلاف را نمی زنند تا هم به داعش کمک نکنند هم سربازان مظلوم عراق را به قتل نرسانند دشمن را باید فراری داد اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس