یکی دیگر از قابلیت های موشک های کروز که احتمالا در "سومار" نیز استفاده شده است، توان این موشک ها در حمله دسته جمعی و ارتباط با یکدیگر در زمان حمله است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رونمایی از موشک کروز حمله به اهداف زمینی "سومار" که روز یکشنبه به نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحویل داده شد یکی از بزرگترین دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشکی بوده و جمهوری اسلامی ایران را به جمع بسیار محدودی از کشورهای دارنده این فناوری وارد کرد.

اما نوع موشک "سومار" چیست؟ تفاوت آن با سایر کروزهای ایرانی در چه مواردی خلاصه می شود و چه مزایایی را برای ما به همراه خواهد داشت؟

در ابتدا بهتر است نگاهی به تاریخچه این سلاح مهم بیاندازیم. موشک های کروز برای اولین بار در قامت موشک کروز V-1 ساخت آلمان نازی وارد میدان نبرد شده و در مراحل پایانی جنگ دوم جهانی بر علیه انگلستان به کار رفت. در طول جنگ سرد، آمریکا و اتحاد شوروی سابق بر روی موشک های کروز در نقش حمل کلاهک های هسته ای حساب می کردند و نقش بعدی که برای آنها در نظر گرفته شد حملات ضد کشتی بود.


موشک کروز V-1

تا به امروز نیز عمده کشورهای جهان ترجیح داده اند تا از موشک های کروز در نقش ضد کشتی بهره ببرند چراکه موشک های کروز حمله به اهداف زمینی، پیچیده تر و گران قیمت تر بوده و عمدتا کشورهای کمتری وارد بحث طراحی و ساخت یا خرید این موشک ها می شوند.

امروزه برخی از کشورهای جهان مثل برخی از همسایگان جنوبی ایران اقدام به خرید موشک های کروز هوا پرتاب با قابلیت حمله به اهداف زمینی کرده اند که عمدتا بردی بین 500 الی 700 کیلومتر دارند. اما وارد شدن به بردهای بیش از 1000 کیلومتر، کاربر را با چالش های بسیار بزرگی رو به رو می کند.

موشک کروز در نقش ضد کشتی در نزدیکی سطح آب پرواز می کند و در این شرایط پستی و بلندی در برابر این موشک وجود ندارد، این موشک تا فاز نهایی خود را بر اساس اطلاعات ضبط شده در کامپیوتر خود طی کرده و در مرحله نهایی با استفاده از جستجوگرهای راداری، فروسرخ و یا اپتیکی اقدام به یافتن هدف و قفل بر روی آن می کند. البته امکان دریافت اطلاعات جدید در زمان پرواز و تغییر مسیر نیز در این موشک ها وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران از سالها قبل، دارای موشک های کروز ضد کشتی بوده و تا به امروز نیز بخش عمده ای از موشک های کروز ایرانی مثل نور، کوثر یا قادر از گونه های ضد کشتی بوده اند.

سابقه ساخت موشک های کروز زمینی در ایران

چندی پیش و در جریان بازدید حضرت آیت الله خامنه ای از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه از موشک کروز حمله به اهداف زمینی "یا علی" رونمایی شد که بر اساس اعلام مسئولین بردی در حدود 700 کیلومتر دارد. پیش از این و در شهریور ماه سال 1391، سردار فرحی معاون وزیر دفاع در گفتگویی از وجود یک موشک کروز حمله به اهداف زمینی به نام "مشکات" با برد 2000 کیلومتر خبر داد که البته تا به امروز از خبری جدید یا تصویری از  آن موشک کروز منتشر نشد و پیگیری خاصی نیز از سوی رسانه ها در این زمینه انجام نگرفت.

اگرچه در جریان رونمایی از موشک کروز "سومار"، اطلاعات دقیقی از برد، وزن سرجنگی و یا سامانه های هدایتی آن اعلام نشده است اما با نگاهی بر برخی از موشک های کروز خارجی و مقایسه آن با "سومار" می توان به صورت گمانه زنی غیر دقیق، مشخصاتی از این موشک ایرانی را اعلام کرد.

به عنوان مثال، موشک کروز هوا پرتاب روسی KH-55 شباهت جالبی به "سومار" ایرانی دارد و می توان این گونه برداشت کرد که احتمالا متخصصان ایرانی برای ساخت موشک خود، از برخی ویژگی های ظاهری و فنی عیان، در این سلاح مهم ساخت شوروی سابق الگو برداری کرده اند.

موشک KH-55 یک موشک کروز استراتژیک هوا پرتاب ساخت شوروی سابق است که از سال 1981 وارد خط تولید شده است. این موشک در چندین مدل تولید شده و امروز نیز مدل های ارتقاء یافته آن در حال ورود به خدمت در نیروی هوایی روسیه هستند. به طور معمول این موشک ها از هواپیماهای بمب افکن Tu-95 و Tu-160 پرتاب می شوند. برد این موشک در مدل های مختلف بین 3000 تا 300 کیلومتر می باشد.

سرعت این موشک 0.77 ماخ و وزن سرجنگی آن 400 کیلوگرم بوده و ارتفاع پروازی این موشک نیز بین 40 تا 110 متر از سطح زمین می باشد.

{$sepehr_album_24166}


با نگاهی به ظاهر دو موشک متوجه شباهت هایی میان این دو موشک خواهیم شد. البته در انتهای موشک ایرانی یک شتاب دهنده دیده می شود که برای بالا بردن موشک در هوا به کار می رود. در گونه روسی چون موشک کروز مورد نظر توسط هواپیما به ارتفاع مورد نظر حمل شده و پس از پرتاب موتور آن فعال می شود، نیاز به شتاب دهنده مرحله اول نمی باشد.

دو باله موشک کروز نیز بعد از پرتاب و رسیدن به ارتفاع مورد نظر و فعال شدن موتور توربوفن باز شده و به هدایت موشک و پرواز بهتر آن کمک می کنند. البته "Tamir Eshel" سردبیر نشریه الکترونیکی "Defense Update" که در سرزمین های اشغالی منتشر می شود در مطالبی به موشک کروز "سومار" پرداخته و برد آن را بیش از 2000 کیلومتر اعلام کرده است که فاقد استنادات تخصصی است.

 البته با توجه به تدابیر رسمی کشورمان، اصولا موشک هایی با برد بیش از 2000 کیلومتر در دکترین دفاعی کشور ما جایی نداشته و نهایتا برد 2000 کیلومتر برای نیروی موشکی کشور ما تعریف شده است تا در صورت نیاز، رژیم اشغالگر قدس را تنبیه و فلج کند.

اگرچه از نظر مقایسه با موشک های هم رده، با توجه به اندازه موشک کروز "سومار"، داشتن بردی در حدود 2 هزار کیلومتر برای این موشک دور از ذهن نیست، با فرض فوق، ایران وارد جمع بسیار محدودی از کشورهای دارنده موشک کروز حمله به اهداف زمینی با برد بلند شده است. پیش از این تنها 3 کشور آمریکا، روسیه و چین دارای موشک هایی با این برد هستند.

آیا کروزهای ایرانی قابلیت عملیاتی حمله به اهداف در دوردست را دارند؟

اما به یکی از چالش برانگیز ترین بحث ها در مورد موشک کروز "سومار" که همان هدایت است می رسیم. به طور عمده و برای هدایت دقیق موشک های کروز حمله به اهداف زمینی، امروزه از چند روش بهره گرفته می شود. یکی بحث استفاده از ماهواره و نقشه برداری و دیگری بحث رادارهای تعقیب عوارض زمینی هستند که کمی قدیمی تر به حساب می آیند.

در جریان رونمایی از موشک "سومار" به نوع سامانه هدایت آن اشاره ای نشده اما با توجه به عدم دسترسی کامل ایران به ماهواره های نقشه برداری و سامانه های مکان یاب مثل جی پی اس یا گلوناس که قطعا در زمان استفاده از این موشک ها، محدودتر نیز خواهد شد با نگاهی به مشخصات اعلام شده از موشک KH-55 به یک سامانه هدایتی می رسیم که در کشور ما نیز وجود دارد.

این موشک روسی بخش عمده ای از مسیر پروازی خود را با استفاده از نقشه های توپوگرافی طی می کند. این نقشه ها بعد از تهیه شدن در حافظه کامپیوتر موشک ثبت شده و در زمان پرواز، رادار نصب شده بر روی موشک اقدام به تصویر سازی از مسیر جلوی موشک کرده و با همسان سازی تصویر بدست آمده با نقشه مورد نظر، مسیر خود را پیدا می کند.

به یاد داشته باشید در شهریور ماه سال جاری و در جریان روز صنعت دفاعی، از نسل جدیدی از پهپادهای ایرانی یعنی مهاجر 4 رونمایی شد. این پهپاد قابلیت تهیه نقشه های فتوگرامتری را داشته و بایستی به این نکته اشاره کرد که نقشه های توپوگرافی جزء زیر مجموعه های نقشه های فتوگرامتری هستند. امروزه با وجود پهپادهای برد بلند در کشور مثل نمونه ای که اخیرا توسط سردار سلامی به وجود آن اشاره شده و بردی برابر با 3000 کیلومتر دارد، امکان نصب سامانه نقشه برداری مورد نظر، ارسال پهپادهای ایرانی و تهیه نقشه های مورد نیاز کاملا عملی است.


پهپاد مهاجر 4

در مرحله نهایی تقرب به سمت هدف نیز این موشک می تواند با استفاده از سامانه راداری فعال و غیر فعال نصب شده، به کشف هدف نهایی و قفل بر روی آن اقدام کند. فراموش نکنیم که اصولا در منطقه ای چون سرزمین های اشغالی هدف متحرکی برای موشک استراتژیک "سومار" وجود ندارد. سکوهای سامانه های رادار ضد موشک، مناطق حساس یا پایگاه های نظامی رژیم صهیونیستی همه اهدافی ثابت و بزرگ هستند که برای یک موشک کروز هدفی آسان به حساب می آیند. پس نبود ماهواره که برای هدف قرار دادن اهداف متحرک با موشک های کروز ضد اهداف زمینی برد بلند نیاز می باشد، مشکلی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود نخواهد آورد.

اگر فرض کنیم که برد این موشک به فلسطین اشغالی می رسد، مسیری مثل کوهستان های شمال غرب ایران، کوه های شمال عراق و سپس بلندی های جولان مسیری ایده آل برای کروز ایرانی برای حرکت به سمت سرزمین های اشغالی با کمترین احتمال کشف می باشد. مساحت بسیار کم سرزمین های اشغالی نیز زمان برای واکنش در برابر این موشک ها را نیز بسیار کم می کند.

{$sepehr_album_24167}


فراموش نکنیم که از بین بردن رادارها و سامانه های دفاع ضد موشکی اسراییل راه را برای دست مهاجم اصلی سپاه، یعنی موشک های بالستیک بسیار هموارتر کرده و توان دفاع اسراییل را شدیدا کاهش خواهد داد.

یکی دیگر از قابلیت های موشک های کروز مثل KH-55 که احتمالا در "سومار" نیز استفاده شده است، بحث توان این موشک ها در حمله دسته جمعی و ارتباط با یکدیگر در زمان حمله است. در این روش، یکی از موشک ها در نقش رهبر دسته موشک های مهاجم وارد عمل شده و سایر موشک ها را هدایت می کند. در صورت لزوم یک یا چند فروند از موشک های مورد نظر توسط رهبر دسته به جلو ارسال شده و در حقیقت طعمه قرار می گیرند تا راه برای سایر موشک ها باز شود.

مزیت مهم لانچرهای پرتاب سومار

با توجه به تصاویر پخش شده از پرتاب موشک "سومار" به مزیت دیگری از این موشک می رسیم، این موشک از پرتابگرهای زمینی به سمت هدف پرتاب می شود. اندازه کوچک پرتابگر و تحرک بالای آن، این قابلیت را به این سامانه می دهد که بتواند در هر نقطه ای از کشور برای پرتاب آماده بشود.  استفاده از این گونه پرتابگرها بقاء پذیری این سامانه را شدیدا افزایش داده و این قابلیت را به آنها می دهد که بتوانند به سرعت به شلیک اقدام کرده و سپس با سرعت بالا از منطقه خارج شوند.



در نهایت اضافه شدن این موشک به سازمان رزم نیروی هوا فضای سپاه باعث افزایش بسیار بالای توان پاسخگویی این نیروی انقلابی شده است و حتی می تواند خبری خوش برای رزمندگان مقاومت باشد چراکه زیرساخت های پرتاب این موشک، در این مناطق هم قابل ایجاد است. واکنش ناگهانی و گسترده برخی رسانه ها و مسئولان صهیونیست به رونمایی از این سلاح استراتژیک، گویای سیلی محکمی است که رونمایی از این موشک به آنها وارد کرده است.

بدین سان، سومار که در دوران دفاع مقدس نماد مظلومیت مردم کشورمان بود و بارها مورد حمله شیمیایی قرار گرفت، امروز تبدیل به نماد جدیدی از قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    8 1
    ماشاالله...... رزمندگان خدا قوت....
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    6 0
    دستتون دردنکند سلاح عالی هست خسته نباشید
  • مصطفی ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    5 0
    اصولا موشک‌های بالستیک به دلیل اینکه در تمامی فازهای حرکت خود به سادگی قابل شناسایی هستند، بلا فاصله پس از شلیک واکنش طرف مقابل را در پی خواهند داشت. اما موشک‌های کروز به دلایل مختلف مثل حرکت نزدیک سطح و رد حرارتی بسیار کم به سختی شناسایی می‌شوند و فرصتی به دشمن برای آماده شدن نمی‌دهند. تنها ایراد وارد بر این موشکها سرعت پایین است. به همین خاطر به نظر من، ما در گام بعدی باید روی کروزهای هایپرسونیک متمرکز بشیم و پیشگام باشیم.
  • گمنام ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مشرق احتمالا مانند موشک خلیج فارس که از سیستم اپتیکی در دماغه استفاده شد . در سومار هم می شود استفاده کرد و د قت را به شعاع ده متر رساند
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    4 0
    با عرض معذرت البته اگر وطن فروش خوانده نشوم بايد عرض كنم ارتفاع پروازي اين موشك چيزي حدود سه برابر موشكهاي كروز غربي هست كه كار كشف و انهدام آنرا راحت ميكند البته اين نظر بنده با توجه به مشخصات موشك مادر يعني موشك روسي هستش در ضمن بدون هدايت ماهواره اي ضريب خطاي اين موشكها بسيار بالا ميروند
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 3
    عالی. ما عاشق مبارزه با اسرائیل هستیم...
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 0
    وای به حالت مشرق کامنت من رو به صلابه سانسور بکشی
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 2
    اسراییل را نابود کنید..
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    3 2
    پاکستان 5 سال پیش موشک کروز با برد دو هزار کیلومتر ازمایش کرد که از تلوزیون خودمون پخش شد .. از کجا دراوردی میگی 3کشور اینو دارن
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    بهزاد نبوی بعد از انتخابات دوم خرداد 76: اگر خاتمی رییس جمهور نمی شد ، آمریکا ایران را با موشکهای کروز می زد!
  • رضا ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    4 1
    Down with U.S.A
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 0
    احسنت به برادران سپاه و وزارت دفاع. انقلاب ما همیشه بیدار و قدرتمند می ماند...
  • علی ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 1
    کاش این فرهنگ بسیجی در حوزه های اقتصادی ،فرهنگی و...جاری بود تا مردم شیرینی آن را می چشیدند.
  • دوست البرت ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 2
    با چند تا موشک ی ته همه دنیا خریدن چقدر ادعا میکنید؟؟ فکر میکنید بقیه تدارن؟؟ بقیه نمیتونن بخرنش؟؟ تازه چیزی که به شما میفروشن هیچوقت بهترین نیست!!
  • دانشجو ارشد ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 1
    با چند تا موشک از رده خارج اینقدر ادعا میکنید که سازندش نمیکنه!! حالا جنگ میشه حالتون میاد سرجاش!! عجله نکنید
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    زمانی نه چندان دور مابرای تهیه سیم خاردار مشکل داشتیم الحمدلله رب العالمین ولرسوله الامین ولاولیائه المعصومین
  • صلواتی ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • parisa ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ruhe sardar e shahid va ghahreman Hassan TEHRANI shad.
  • ف ق ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 0
    رونمایی مهمی بود ولی زمان این رونمایی مناسب اصلا نبود، شما که این همه مدت این رو مخفی نگه داشته بودید، دوماهم روش!
  • مجتبی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 4
    عجب چیزیه... واقعا هوشمندانه بود... یک موشک به اسم سومار احتمالا میاد تجهیزات اسرائیلی رو به خودش مشغول میکنه بعدش از خارج از جو زمین یک موشک دیگه به اسم سجیل با اون قدرت تخریب وحشتناکش میاد میخوره توی سرشون!!!!
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 0
    شتر در خاوب بیند پنبه دانه - آقای ظریف !! ممنون که متوجه واقعیات هستی
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 0
    93-76=17 این حرف اولا نشون می ده ۱۷ سال طول کشید این تهدید رو رفع کنیم. ثانیا این تهدید ۱۷ سال پیش یه تهدید کاملا واقعی بوده.
  • علی رحمانی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    2 0
    خدا قوت دلیرمردان
  • مرتضیsk ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    جناب خیلی زیاد باسواد یکم سواد برسون بهمون !! چجوریاست که ارتش پیشرفته اسراییل با موشکای از رده خارج ایرانی از حزب الله لبنان و فلسطین شکست خورده ! لابد اعتراف غربی ها از توانمندی ایران از رویِ بی سوادیشونه
  • آرش ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    با سلام اصولا مبنای هدایت کلیه موشکهای حمله به اهداف زمینی اعم از بالستیک و کروز بر مبنای هدایت ترکیبی و تلفیقی از سیستم ناوبری و هدایت داخلی INS که نوعی خلبان اتوماتیک ژبروسکوپیک الکترومکانیکی و یا لیزری می باشد و نیز در موشک های کروز حمله به اهداف زمینی دارای سیستمهای هدایت بر مبنای اسکن و نقشه برداری عوارض زمینی بر اساس فن آوری های الکترواپتیکی و یا رادارهای روزنه مصنوعی می باشند که میتوان از سامانه TERrain Contour Matching که اختصارا به TERCOM معروف است و به همراه سامانه ای دیگری از این دست که یک تطبیق کننده دیجیتالی تصاویر زمینی است Digital Scene Matching Area Correlator و اختصارا به DSMAC معروف است استفاده می شود نقش سامانه های ماهواره ای جی پی اس و یا گلوناس تصحیح کننده است و نه یک سامانه هدایت اصلی در موشک های خا 55 روسی هدایت اینرسیایی INS و بعدها سامانه گلوناس به آن اضافه شد بنابراین قطعا متخصصین توانمند داخلی حتی بدون سامانه های جی پی اس و گلوناس جایگزینهای خوبی برای هدایت موشک سومار دارند موفق باشید
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ارشد حماقت ...اگه اینا نبود و میتونستن حمله کنن الان تو ...
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    با همین موشکها به اصطلاح از رده خارج!دو تا گروه چریک مانند حماس و حزب الله دمار از روزگار یکی از پیشرفته ترین ارتش های دنیا درآوردند و هیچ ابرقدرتی جرات نکاه چپ به ایران رو نداره.
  • سعید ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اقا ما کروز های امریکایی رو میدیدیم میگفتیم میشه ما هم داشته باشیم ... هر کسی کمی آشنایی با علوم نظامی داشته باشد می داند دستاورد بسیار بزرگی است. همین موتور توربوفنش کلی زحمت دارد. ان شا الله ماهواره اش را هم ساخته می شود و دقتش می شود زیر 2 متر ... من که اخر سالی خیلی خوشال شدم .
  • علیا ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    دوست عزیز هنوز مشخصات پروازی ای که بیان میشه حدس و گمان رسانه ای هست. دومین مسئله اینه که موشک خا55 یک موشک استراتژیک هست. با توجه به نوع کاربرد این موشک حتما تمهیدات و توانایی هایی داره که نقص ارتفاع 40 متری رو بر طرف میکنه. و ارتاع 110 متری هم به این دلیل هست که در حمله ی گروهی در فاز نهایی لیدر گروه ارتاع میگیره تا هد رو بهتر شناسایی کنه و بتونه بقیه گروه رو بهتر هدایت کنه
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    آلبرت جون. موشک های استراتژیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای رو دارند رو به هر کسی نمیدن. مثلا بهتره بدونی برخی تجهیزات نظامی در کشور دوستت آلبرت یعنی آمریکا فقط به دستور شخص رییس جمهور و کدی که در اختیار رییس جمهور هست قابل استفاده هستند. این یه نمونه بود که گفتم.
  • علیا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 1
    دقیقا برخی تا دو روز پیش وقتی میگفتیم موشک کروز 700 کیلومتری داریم بر میگشتن میگفتند که آمریکا موشک 2000 کیلومتری داره. هروقت تونستید موشک با این برد بسازید انوقت بیاید و حرف بزنید. حالا که ساختیم همون افراد میان و میگند که این موشک ها از رده خارج شدند و ... به کدم ساز اینا برقصیم؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خطاب به دوست عزیز07:51 حمدو ستایش همون طوری که خودتون ابتدا نوشتین تنها مخصوص خداست برای ائمه هدی (علیهم السلام) میتونید سپاس و چه بهتر درود رو به کار ببرید معادل شکر و صلوات
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مشرق مثل همیشه گزارشات عالیه
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اتفاقا این رونمایی‌های خیلی خفن (موشک دریاپایه و کروز ۲۰۰۰ کیلومتری که هر دو هم سربسته بیان شدند) همش روی حساب و کتاب هست. در مراحل پایانی مذاکرات برای بی‌اثر کردن توسل مذاکره‌کنندگان آمریکایی به ابزار نظامی
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    این دو چندان ربطی به هم ندارن. سومار یک کروز هست و به راحتی تا آخر قابل کنترل می‌تونه باشه و مشکل چندانی در پیدا کردن هدف در فاز نهایی نداره.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    برادر علیا شما احیانا نویسنده همین گزارش‌های دفاعی مشرق نیستی؟
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    برای شما ایرانی های جوانمرد و ظلم ستیز و پناه مظلومان پاربرهنه آرزوی موفقیت میکنم تا بتوانید اسلام خمینی را بر عالم حاکم کنیدنه اسلام سیدمحمدخاتمی را
  • آرامش ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 1
    اون بالستیک بود عزیزم
  • آرامش ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    دوست عزیز خواهش میکنم: shift + alt
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    کشف وانهدام موشک کروز بسیار راحتتر از موشک بالستیک میباشد .مثال موشک تاماهاوک رو میتوان با یه 23 میلیمتری ساقط کرد ولی موشک بالستیک نیاز به سیستمهای تخصصی مانند پاتریوت دارد.
  • مرتضیsk ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    یعنی قبلش کروز اختراع نشده بود تا اِمریکا مارو بزنه ! آخه این چه حرفیِ؟ ثانیاً تهدید ایران از اول انقلاب همیشه وِرد زبونشون هس و عملی کردن ، واقعی غیرواقعی چه میگه این وسط !!
  • حمید ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    همینطور ادامه بدی دکترای حماقت رو هم میگیری، مشکل داشتی از دوست دوستت البرت سوال کن اونم تو این زمینه صاحب نظره هرهرهرکرکرکر
  • فرید ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اگر ما بخواهیم که یک موشک بالستیک را که مثلا بردش به امریکا نمیرسد را به سمت امریکا شلیک کنیم باید خود موشک وتمام سازو برگ لازم جهت شلیک را به نزدیکی خاک امریکا ببریم مثل کاری که شوروی انجام داد و موشک های ss4وss5 خودش رو به هزار بدبختی برد توی خاک کوبا مستقر کرد که بعدش به راحتی توسط هوا پیمای u2 کشف شد و از همون روز کشف موشکها بحران 13 روزه کوبا شروع شد و در اخر شوروی مجبور شد که موشکهارا از خاک کوبا خارج کند ولی امروزه ایران میتواند خیلی راحت تر و بی سروصداتر از شوروی موشک های کروز خودشو تا نزدیکی خاک امریکا مستقر کنه وبر خلاف تمام جنگ هایی که امریکا به خاطر بعد مسافت تا منطقه جنگ خاک خودش هیچ اسیبی نمیدید مانند جنگ جهانی اول و دوم و جنگهای کره -ویتنام -جنگ بالکان و جنگ اول و دوم خلیج فارس جنگ با ایران را به داخل خاک خودش کشید
  • علیا ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    برادر ناشناس 13:45 نه من اصولا خیلی اوقات از دست مشرق شاکی هم هستم. اما موضوع اینه که باید درست و همه جانبه به موضوع نگاه کرد. هرچند قبول دارم شاید نسبت به شما خیلی خوش بینانه تر به مسائل نگاه میکنم. شما بگو کدوم حرف من غیر منطقی بود یا جانبداری توش به کار رفته تا من از شما و بقیه ی خوانندگان عذر خواهی کنم.
  • علیا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    راستی برادر 13:45 همین الان 2 تا از نظرات من رو مشرق منتشر نکرده. نمیدونم جزو اون 4 تا غیر قابل انتشار بوده (که بعید میدونم چون بی احترامی توش نبوده. و البته نظامی هم نیستم بلکه بخوام مطلبی تخصصی که غیر قابل انتشار باشه رو بیان کنم) شایدم طبق عادت مشرق برخی پیام ها حذف شده و صداش رو در نمیارن و توی اون آمار اول نظرات هم هیچ اثری ازشون نیست...
  • ایرانی ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خدایا قوتی عظیم تر به دانشمندان ،نظامیان سپاهی و ارتشی ، کل مردم ایران و به پیروان اهل بیت ( ع) عنایت فرما ، انشاا... ظهور نزدیک است ، یا زهرا سلام ا....
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مثل اینکه فراموش کرده اید که موشک های بالستیک نقطه زن ما از طریق ماهواره ها هدایت نمیشن! شما نگران نباش، نیروی هوا فضای سپاه راهکار هدایت دقیق بدون کمک ماهواره ها رو برای موشک های کروز و بالستیک پیدا کرده!
  • محمد رضا ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    هم شما مصطفی و هم ناشناس مشکلتون اینه که یه سری اطلاعات رو تو اینترنت می خونید بعد میاید اینجا نظر علمی میدید... بحث تسلیحات یه چیز محرمانه و فوق تخصصی هست و اینطور نیست که همینجوری راحت بشه در موردش نظر داد...یکی تایید کنه اون یکی تکذیب کنه...
  • حسین ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 1
    جای بسی خوشحالی است که موشک هایی تولید می کنیم که قدرت نظامی ما رو بالا می برد ولی ای کاش بجای این همه اهمیت برای تولید جنگ افزار به پیاده کردن دین مبین اسلام و اسلام ناب محمدی در کشور اهمیت می دادیم تا که همه مردم کشور عزیزمان در رفاه زندگی بکنند و از بی عدالتی و فاصله شدید طبقاتی رنج نبرند .عدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه و بی عدالتی ها و ایجاد فاصله طبقاتی شدید به راحتی قابل حل است اگر که احکام و دستورات قرآن و دین اسلام عمل شود .کاش ایمانهای ما روز به روز قوی تر میشد تا که کلیه فسادها نظیر فساد اداری و اقتصادی و ...از بین می رفت و مردم عزیز و نجیب کشور عزیزمان در رفاه و آرامش زندگی می کردند
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    محمد رضای 17:36؛ شما اصلا حالت خوب نیست.. حتما باید برای یک سال مداوم تحت نظر روانپزشک باشی... اینجوری پیش بری ممکنه 2 ماه دیگه اینجا بجای محمد رضا، بنویسی آرسن لوپن یا مثلا سرهنگ آبل یا آلن دالس... آره حتما زودی برو دکتر...
  • رضا ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    عالی
  • افشین تهران ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    ناشناس13.45جناب علیا حتما نویسنده متن نیستند اما شما حتما دوست دارید که همیشه نصفه خالی لیوان را ببینید.
  • افشین تهران ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    عزیزم کروز .
  • افشین تهران ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    اگه امریکا میخواست اینکار رو بکنه زمانی میکرد که سفارتش و جاسوسهاش دستگیر شدن.شما این بهزاد رو جدی نگیر این دسته کلا خود شیفته و از خود متشکر بار اومدن.
  • افشین تهران ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    البرت خودش چی بود که دوستش باشه!!!میفروشن شاید اما میسازیم خیر.ضمنا این شما و اون دوست عشق ای پکتون بودید که خیلی به موشکهای عمو سام و دوست بچه کشتون مینازیدید والا مردم ایران به غیرت و شجاعت و وطن پرستی و ایثارشون مینازن که شما حق داری این واژه ها رو نشناسی.
  • افشین تهران ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 1
    چند وقتی هست که بعضیها بخاطر شکستهای زیادی که احتمالا در عرصه تحصیل دارن و داشتن با القابی مثل دکتر و ارشد و کارشناس کامنت میذارن و ارزوهای برباد رفته خودشونو در فضای مجازی تبدیل به خواب رنگی میکنن!!تا دیروز که این موشکها بهترین بود و شما از نبودش میگفتید که ما نداریم اما عمو سام جونتون داره حالا شد از رده خارج؟؟حیف هوای ایران که شما انو دارید مصرف میکنید حتی با تمام الوده بودن و ریز گردهایی که داره.
  • افشین تهران ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    بهترین زمان همین بود اونم وقتیکه دشمنت برای توافق روبروت نشسته و داره چنگ و دندون نشون میده.
  • افشین تهران ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    بله اقای ظریف هم واقعیت رو فهمید البته بعد از گردش علمی که در سپاه و ارتش و وزارت دفاع براش گذاشتند.
  • افشین تهران ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    دوست عزیز قرار نیست که ما بساز اینا برقصیم.اینا ساز هم خوب بلد نیستن بزنن که کسی بخواد برقصه.یکی از این دانشمندان بگه الان چی داخل رده هست که کروز برد بلند خارج از رده شده!!اونم سلاحی که معدود کشورهایی میتونن اون رو تولید کنن.جالب اینجاست که اگه این جنابان در فضای مجازی نبودن میدیدیم که حتی سربازی هم نرفتن که هیچ بطور قطع در زندگی فقط مصرف کننده بودن و همین.البته طلبکاری از عالم و ادم رو هم به ان اضافه کنید.
  • افشین تهران ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    صنایع دفاعی باعث شده تا بقیه صنایع هم به خودشون امیدوار بشن.شاید خودرو سازها هم روزی این صفت رو کشف کنن و بیشتر از این ابروی صنعت ایران رو نبرن.در هر صورت دکترین نظامی ما بر اساس قدرت بازدارندگی موشکی و پدافند موشکی وضعیت گرفته و این دستاوردها از اهمیت زیادی در این روش برخوردار هست.
  • افشین تهران ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    صنایع دفاعی باعث شده تا بقیه صنایع هم به خودشون امیدوار بشن.شاید خودرو سازها هم روزی این صفت رو کشف کنن و بیشتر از این ابروی صنعت ایران رو نبرن.در هر صورت دکترین نظامی ما بر اساس قدرت بازدارندگی موشکی و پدافند موشکی وضعیت گرفته و این دستاوردها از اهمیت زیادی در این روش برخوردار هست.
  • افشین تهران ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    صنایع دفاعی باعث شده تا بقیه صنایع هم به خودشون امیدوار بشن.شاید خودرو سازها هم روزی این صفت رو کشف کنن و بیشتر از این ابروی صنعت ایران رو نبرن.در هر صورت دکترین نظامی ما بر اساس قدرت بازدارندگی موشکی و پدافند موشکی وضعیت گرفته و این دستاوردها از اهمیت زیادی در این روش برخوردار هست.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    منتظر نمونه هواپرتاب نیز هستیم
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    میشه بفرمایید با چی میخواید موشک ها رو ببرید نزدیک امریکا؟
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    "به جای" کلمات مناسبی برای ذکر اهمیت مواردی که نام بردید نیست... به نظرم این دو باید همراه و موازی جلو برن تاموجب سعادت ملت ما بشوند
  • مصطفی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    محمدرضا جان، خب قرار نیست که اینجا کارشناسان نظامی پنتاگون بیان مقاله یا نظر بنویسند که. هر کس در حد اطلاعات خودش نظر خودش رو بیان میکنه، که البته غیر علمی هم نبود. شما هم اگر دنبال اطلاعات فوق سری هستی نباید اینجا بیای دنبالش بگردی عزیز. بنابراین من منظورتون رو نفهمیدم! ناشناس ۱۴:۵۶ ، حق با شماست. اما منظور من کشف بود نه انهدام. بالستیک راحت‌تر کشف میشه ولی سخت‌تر منهدم میشه.
  • عباس ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    تیتر اول تمام رسانه های جهان در زمان شروع جنگ ایران و امریکا: کل تجهیزات نظامی امریکا در جزیره ی دیه گو گارسیا توسط موشکهای کروز سومار ایران به اتش کشیده شد.
  • فرید ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    انشا الا
  • فرید ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    این موشک بر خلاف موشک kh55 روسیه که از هواپیما شلیک میشه میشه به خاطر داشتن بوستر انتهای موشک از زیردریایی - کشتی جنگی و تجاری - و.... شلیک کرد . امروزه مرز بین امریکا و مکزیک خیلی راحت کالاهای قاچاق جابجا میشه از اب های امریکا نیز همینطور اونوقت نمیشه یه کشتی یا زیردریایی ایرانی خودشو به نزدیکی امریکا برسونه
  • داریوش ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    کسی خبری از ماهواره فجر نداره
  • علیرضا یعقوبی ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    خیلی دندان شکن بود مرگ بر اسرائیل
  • مهدی ص ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    درود برسازندگان
  • ابلبلا ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    برد موشک بابور 700 کیلومتر هست
  • ببب ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    هیچ کشوری حق فروش موشک با برد بیش از 300 کیلومتر را ندارد ... تازه اگز ان کشور ایران باشد که دیگر هیچ پروتوکول منع گسترش سلاح های دوربرد را مشاهده کنید
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    چون ای کیوی متوسط ما 84 هست از اینرو خیلی باید در تصمیمگیری دقت کنیم چون کمه.
  • دریاخانی ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    آسیاب به نوبت برای ماهواره تامدار ژئو برنامه داریم ماهوار بر سیمرغ وماهواربر سوخت جامد مدارژئو در راهند سجیل2000کیلومتری ضد کشتی تست شده ماهوارهای لازم هم تو برنامه هستن زیردریاییهای اتمی هم توبرنامه داریم به وقتش از زیر آب سومار وسجیل وخلیجه فارس شلیک می کنیم با باور 373 کلکسیونمون تکمیل می شود
  • دریا خانی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    به زودی AGM-129_ACMوBGM-109 Tomahawkراهم مهندس معکوس می کنیم
  • عباس ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    منم به همه شما میگم هر وقت یاد گرفتید عین آدم با هم حرف بزنید بعد بیایید نظر بدید .. هنوز بحثتون شروع نشده دارید همدیگرو تخریب میکنید؟؟
  • ناشناس ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    نظرات دوستان نشون میده اکثرشون از روی احساسات و تعصب حرف می زنند. دست متخصصان ایرانی درد نکنه که این تسلیحات رو ساختن ولی کیفیت یک سلاح فقط و فقط در میدان جنگ و در رقابت با جنگ افزارهای دشمن معلوم میشه و عیار این موشکها در جنگ سنجیده میشه وگرنه موقع مانور و رژه، نمایش این سلاح ها چیزی رو ثابت نمیکنه. انشاالله که هیچوقت جنگ نشه.
  • امیر ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    بیخیال بچه ها... با هم خوب باشید و به نظریات هم احترام بزارید حتی اگه به نظرتون بچگانه یا ناشیانه بیاد... این نظردهی هم برای نظریات تخصصی و مقالات پیچیده و طولانی نظامی نیست... صرفا برای تبادل نظرات خوانندگان و مخاطبانه... ما هم دنبال اطلاعات تخصصی نیستیم... در همین حد ما را بس!!
  • علیرضاحسینی IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    0 0
    باسلام. من اهل سومار هستم .سومار و شهدای جبهه سومار وعملیات مسلم بن عقیل مظلوم هستند.از انتخاب نام سومار برای این موشک بسیار خوشحال شدم.خدا قوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس