هیچ‌کس نمی‌تواند جای هاشمی را بگیرد؛ این روایت رسول منتجب نیا است که همفکرانش روزگاری وی را به "عالیجناب سرخ‌پوش" لقب می‌دادند و اصولگرایان از این رفتار غیر اخلاقی انتقاد می‌کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز شنبه را با تمرکز خبری بر سخنان وزیر کشور برای تشریح وضعیت جریان پول کثیف در سیاست آغاز نمودند.

از سوی دیگر، تلاش جریان اصلاحات برای حضور حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان نیز افزایش یافته است و رسول منتجب نیا در گفت‌وگو با روزنامه نزدیک به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت «امیدوار هستیم که در مجلس خبرگان آینده نمایندگان خبرگان تاکید کنند و آیت‌ا... هاشمی را مجاب کنند که وی را بار دیگر عهده‌دار ریاست خبرگان شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند جای هاشمی را بگیرد. لذا باید واقع‌بینانه برخورد کرد و کمی از تعصبات جناحی و باندی دور شد و ارزش‌ها و شخصیت‌ها را مورد بازبینی قرار داد.»

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری شنبه را با تیترهای «آمادگی تشریح جریان پول کثیف در سیاست» و «آغاز پرداخت معوقات فرهنگیان» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· ظرافت دیپلماسی ظریف

سعید پایبند در یادداشتی در روزنامه مردم‌سالاری به چگونگی واکنش وزارت‌خارجه به سخنرانی نتانیاهو در کنگره پرداخته است؛ وی محمد جواد ظریف را اولین وزیر خارجه‌ای می‌داند که با روحیات «شجاعانه» و رایزنی «خلاقانه» در مسائل هسته‌ای تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای منحرف ساختن مذاکرات برملا کرده است.

در همین راستا این روزنامه‌نگار اصلاح طلب نوشت «هنرنمایی دیگر ظریف از جهات بسیاری قابل ستودنی است، از یک طرف ماهیت گفتمان صلح جویانه ایران اسلامی را برای جهانیان مشخص و معرفی کرد چون دراین چند سال گذشته مبحث ایران هراسی روبه افزون بود، ولی دکتر ظریف با رویکرد منطقی برخلاف بداندیشان و کج فهمان نشان داد که ایران اهل تعامل و گفت‌وگو در سایه احترام و تکریم می‌باشد و از سمت دیگر هویت شفاف و صلح آمیز بودن هسته‌ای را برای دنیا روشن نمود و برای خارج کردن ایران از بن بست هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تحرکات و دیپلماسی بسیار فعالی به معرض نمایش گذاشته است. در گذشته نه چندان دور، برخی مقامات اجرایی بدور از رفتارهای دیپلماتیک و رعایت نکردنشان مسائل عرفی در سیاست خارجه باعث شدند هجمه‌های تندی علیه ایران بوجود آید؛ افرادی که با مواضع نسنجیده و غیر دیپلماسی پرونده هسته‌ای را سیاسی کردند. هنرنمایی دکتر ظریف در رایزنی‌های منحصربه فرد برای همگان مشخص شده؛ دیپلماسی‌های که با پشتوانه علمی و اصولی بنا کرده وبا حفظ منافع ملی تمام تحلیل‌های بدخواهان ملت و نظام را برهم زده است و با مدیریت جهادی گام‌های راستینی در راستای سربلندی کشور برداشته است.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «خیلی دور، خیلی خیلی نزدیک» و «مردم حتی 10 نماینده مجلس را نمی‌شناسند» اختصاص داد.

· غرضی: از تهران برای انتخابات مجلس می‌آیم

روزنامه ابتکار سید محمد غرضی را «کاندیدای دوم اغلب رای‌دهندگان» در سال 1392 می‌داند؛ مرد شکست خورده رقابت «پاستور» این بار سودای «بهارستان» در سر می‌پروراند.

سید محمد غرضی که در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم با شعر دولت «ضد تورم» وارد گود رقابت شده بود، در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار از تورم دولت حجت‌الاسلام روحانی روایت می‌کند و اظهار داشت«دولت توانسته است تاکنون تورم نقطه به نقطه را به صفر برساند و تورم عمومی را از 30 درصد به حدود 16 تا 20 درصد کاهش دهد. دولت توانسته است به خوبی کار ستادی کند، اما در مورد این که رضایت عامه را جلب کند، هنوز کار دارد؛ زیرا آمارهای ستادها با گزارش‌های مردمی فاصله زیادی دارند.

ستادها روی ابزار و اندازه عمل می‌کنند و آمار می‌گیرند و تحلیل اوضاع را بر اساس این آمار و شاخص‌های آماری مطرح می‌کنند، اما مردم به قواعد سنتی نگاه می‌کنند و به عنوان مثال قیمت‌های لمس شده در بازار را مورد توجه قرار می‌دهند. البته آقای روحانی و خود دولت هم گفته‌اند که پایین آوردن تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، اما چیزی که مردم می‌بینند این است که وقتی ماهیانه برای خرید می‌روند، اجناس گران شده و در مقابل درآمدها به اندازه تورم بالا نمی‌رود. این نشان می‌دهد که خود دولت به موضوع توجه دارد و امیدوارم عملکرد دولت در سال 94 علاوه بر آثار آماری و شاخصی به جلب رضایت مردم هم برسد.»

سید محمدغرضی در این گفت‌وگو گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضورش در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران را تأیید می‌کند و اظهار داشت «من می‌آیم که حرف‌هایی را که پیش از این هم مطرح کرده بودم بزنم. جناح و گروه‌های سیاسی صرفاً در فرم سیاسی معنی دارد، وگرنه اصل ماجرا راست، چپ و یا مستقل بودن نیست. آدم خودش اسم دارد، پس برای خودش اسم انتخاب نمی‌کند. مهم این است که فرد خودش آرا و عقاید و عملکردش را نشان دهد. این موضوعی است که امیدوارم در ذهن مردم هم تبیین شود تا کسی نتواند با وصل کردن خود به یک جریان سیاسی و سوءاستفاده، رأی بیاورد.» این فعال سیاسی مستقل سپس مجلس آینده را این‌گونه پیش‌بینی می‌کند «به عقیده من ترکیب مجلس آینده بیشتر با تکیه بر اشخاص و جدا از دسته‌بندی‌های مألوف مجلس است. صندلی‌های مجلس بیشتر به افرادی می‌رسد که جدای از گروه‌های سیاسی راست و چپ باشند. در مجموع ترکیب مجلس آینده کمترین وابستگی را به گروه‌های سیاسی دارد.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «ظریف: دنبال محبوبیت نیستم» و «روحانی اصلاح‌طلب نیست، ما همه اعتدالی هستیم» اختصاص داده است.

· نام‌های جدید برای ریاست خبرگان

اعضای خبرگان رهبری در 19 اسفند جانشین مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی (رض) را مشخص می‌نمایند؛ رقابتی که نامزدهای آن در حد گمانه‌زنی‌ها باقی مانده است. روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود نوشت«نام‌های جدیدی برای نامزدی این کرسی مطرح شده‌اند؛ آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح‌یزدی. طرح این نام‌ها آن هم از زبان آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز چندان با تصویر قبلی که این طیف‌ها از نامزد مورد وثوق خود برای ریاست خبرگان رهبری ساخته بودند هماهنگ نیست؛ جایی که نام آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بیش از هر کس دیگری شنیده می‌شد و حتی از قطعیت قریب به یقین انتخاب وی سخن به میان می‌آمد.

حالا اما آیت‌الله موحدی کرمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه افرادی قرار است برای انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری که قرار است سه‌شنبه این هفته برگزار شود، کاندیدا شوند؟ تصریح کرد: «آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نامشان مطرح است، احتمال دارد آقای مصباح، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله یزدی نیز کاندیدا شوند، حتی احتمال دارد آقای جنتی هم که گفته کاندیدا نمی‌شود، کاندیدا شود.» شاید این سخنان آیت‌الله موحدی‌کرمانی چیزی بیش از یک پیش‌بینی باشد. اینکه دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در اظهارنظر اخیر خود قدری هم تمایل این مجموعه متنفذ اصولگرا را برای انتخابات روز سه‌شنبه هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرده باشد چندان دور از ذهن نیست.»

گروه سیاسی روزنامه اعتماد درباره نوع کنش سیاسی هاشمی رفسنجانی نیز تحلیل کرد «اگر جامعتین با نامزدی به جز آیت‌الله هاشمی شاهرودی یا آیت‌الله واعظ طبسی وارد گود رقابت شود، در طرف مقابل خود آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را خواهد دید. کسی که بارها تاکید کرده که فقط در صورت نامزدی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی یا واعظ‌طبسی اعلام نامزدی نخواهد کرد. موضوعی که روز پنجشنبه نیز علی عسکری، از نزدیکان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یک بار دیگر بر آن تاکید کرد. او گفته «اگر در این دوره از انتخابات ریاست مجلس خبرگان برخی افراطیون که آقای هاشمی مسوولیت آن‌ها در خبرگان را به صلاح نمی‌داند، کاندیدا شوند، ایشان هم اقدام خواهد کرد.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیتر «جلسه غیرعلنی درباره پول‌های کثیف» اختصاص داد.

· کنگره وحدت؛ هراس اصلاحات

محمدرضا باهنر آن هنگامی که از «وحدت» سخن می‌گوید؛ دلواپسی برای جریان رقیب ایجاد می‌شود و آنان سخنان «وحدت‌آفرین» او را «اختلاف» میان یار قدیمی‌اش علی لاریجانی توصیف می‌کنند. کنگره‌های وحدت برای اصلاح‌طلبان هراسناک است زیرا از یک سو شاهد همسوی رقیب برای پیروزی در انتخابات بهارستان هستند و از سوی دیگر واگرایی را در جریان اصلاحات مشهود است.

مرجان توحیدی در صفحه سیاسی روزنامه شرق این‌گونه از کنگره اصولگرایان سنتی یاد می‌کند «گردهمایی سنتی‌های اصولگرا، ظاهراً قرار است شروع یک ائتلاف باشد؛ ائتلافی با رأس روحانیت و اضلاع سنتی‌ها و اضافه‌شدن احتمالی پایداری‌ها. ازهمین‌رو است که محتوای سخنان باهنر در این جلسه و تاکیدش بر حرکت در سایه برنامه‌های جامعتین، یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه محققین و مدرسین حوزه‌علیمه‌قم آن‌قدر به مذاق موحدی‌کرمانی خوش می‌آید که این گردهمایی را چندین‌بار بین سخنانش به محمدرضا باهنر تبریک می‌گوید.

تبریک برای تلاشی که می‌کوشد تا تندروها را در کنار سنتی‌ها، زیر چتر جامعتین جمع کند، یادآور روزهای دور گذشته؛ انتخابات‌هایی که جامعتین در رأس بودند و جبهه پیروان خط‌امام و رهبری در قالب تشکل‌های همسو، فهرست‌های انتخاباتی می‌دادند. مجلس چهارم و پنجم را از آن خود کردند؛ اما از مجلس ششم به‌این‌سو از رونق افتادند. صلابتی که بیش‌ازپیش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و با ظهور جریان‌های جدید اصولگرایی از هم شکست. حالا جامعتین می‌کوشند تا بار دیگر در رأس قرار بگیرند، در آستانه انتخاباتی که برای آن‌ها زنگ‌های خطر را به‌صدا درآورده است.

همین تهدید است که سنتی‌ها را نگران کرده تا به هر تاکتیکی تن بدهند، حتی ائتلاف با گروه پایداری، گروهی که در ابتدای تشکیل، خود به آن نقدهایی داشتند؛ نقدهایی که هنوز هم پابرجاست، هنگامی که باهنر عامدانه یا ناخودآگاه آن‌ها را در بین سخنانش گروه‌های تندرو خطاب می‌کند، رو می‌کند به حاضرینی که صندلی‌های سالن را پر کرده‌اند و می‌گوید که اصلاح‌طلبان تهدید هستند، پس باید تفاهم کنیم. وحدت نه به‌معنای فلسفی آن، بلکه به معنای ائتلاف.»

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «سفر کری به عربستان؛ نشانه‌ای از توافق قریب‌الوقوع» و «منطق محکم ظریف» اختصاص داد.

· تکاپو برای ریاست هاشمی رفسنجانی

روزنامه آرمان‌امروز که به ارگان غیررسمی خانواده هاشمی‌رفسنجانی در محافل مطبوعاتی شناخته می‌شود؛ این روزنامه در تکاپوی همیشگی برای افزایش سطح نفوذ این خانواده در سطوح مختلف کشور در گفت‌وگوی با رسول منتجب نیا به «مدیحه‌سرایی» نسبت به ویژگی‌های سیاسی و مدیریتی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی می‌پردازد.

«هیچ‌کس نمی‌تواند جای هاشمی را بگیرد.» این روایت رسول منتجب نیا است که همفکران وی روزگاری حجت‌الاسلام هاشمی را به «آقاسی» و «عالیجناب سرخ‌پوش» لقب می‌دادند و اصولگرایان از این رفتار غیر اخلاقی و تخریب‌گرایانه انتقاد می‌کردند؛ انتقام‌گیرندگان دیروز، امروز «مدیحه‌سرایی» هاشمی را سر می‌دهند. رسول منتجب‌نیا در این مصاحبه- مدیحه اظهار داشت «در دوران ریاست مجلس که من نیز سه دوره عضویت مجلس و نمایندگی مردم را در کارنامه خود دارم، شاهد بوده‌ام که آیت‌ا... هاشمی با قدرت مجلس بسیار حساس و پرماجرای اول و دوم و نیمی از مجلس سوم را به‌خوبی مدیریت می‌کرد. بدون اینکه در مجلس اختلالی ایجاد شود یا جمعی احساس کنند که مورد کم‌مهری قرار گرفته‌اند. آیت‌ا... هاشمی همواره در طول ریاست‌مجلس خودشان وجهه پدری خود را حفظ کردند و موضع‌گیری‌های ایشان در سیاست خارجی و سیاست داخلی و در همه موارد موضعی قابل دفاع بود. من به یاد دارم در دوره دوم مجلس یکی از چهره‌های مطرح جریان اصولگرایی که موضع متفاوتی با آیت‌ا... هاشمی داشتند زمانی که نطق پیش از دستور آقای هاشمی صورت می‌گرفت به‌قدری مجذوب سخنان آقای هاشمی شده بود که به من گفت که ایشان درمنطق و مدیریت و اثرگذاری دومی ندارند. جالب اینکه درهمان حال هم تفاوت فکری خود را با آقای هاشمی ابراز می‌کرد ولی شیفته آیت‌ا... هاشمی بودند.»

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی همچنین تصریح کرد «امیدوار هستیم که در مجلس خبرگان آینده نمایندگان خبرگان تاکید کنند و آیت‌ا... هاشمی را مجاب کنند که وی را بار دیگر عهده‌دار ریاست خبرگان شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند جای هاشمی را بگیرد. لذا باید واقع‌بینانه برخورد کرد و کمی از تعصبات جناحی و باندی دور شد و ارزش‌ها و شخصیت‌ها را مورد بازبینی قرار داد.» وی سپس در پاسخ به سوالی که چرا اقلیت مخالف هاشمی در خبرگان با حضور وی در ریاست خبرگان مخالفت می‌کنند؛ گفت «دلیل مخالفت‌ها کاملاً مشخص است. تعداد اندکی بی‌ریشه که سر سفره انقلاب حاضرشده‌اند و هزینه‌ای نپرداخته‌اند و حتی یک روز زندان نرفته‌اند و برخی از آن‌ها در دفاع مقدس هم حضور نداشتند با وی مخالفت می‌کنند. اگر شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌ا... هاشمی و افرادی هم‌وزن ایشان حاضر باشند میدانی برای این افراد باقی نمی‌ماند. در جامعه این مساله وجود دارد که انسان‌های عاجز نسبت به انسان‌های توانمند احساس حسادت می‌کنند و وجود و شخصیت خودشان را در تخریب آن‌ها می‌دانند. واقعاً احساس شرم می‌کنم که کسی که شاگرد آقای هاشمی هم نمی‌شود و یک‌صدم آقای هاشمی سابقه ندارد به آیت‌ا... توهین می‌کند و از تریبونی که در اختیار دارد علیه آقای هاشمی استفاده می‌کند. بار دیگر عرض می‌کنم آیت‌ا... هاشمی درحال حاضر بالاترین رأی را دارند.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «4 هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان» و «روحانی: راهی جز آشتی با محیط‌زیست نیست» اختصاص داد.

· روایت مقام امنیتی از سفر فائزه هاشمی

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به حواشی احتمال سفر فائزه هاشمی‌رفسنجانی به خراسان شمالی پرداخته است؛ روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» نوشت «معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی درباره لغو سفر فائزه هاشمی به این استان تأکید کرد: «دعوت از خانم هاشمی نه از سوی مقام یا نهادی رسمی، که حتی از سوی هیچ تشکل یا گروه شناخته شده سیاسی نبوده و بیشتر جنبه خصوصی داشته، که حتی نیازی به دریافت مجوز نداشته است».

محمدرحیم نوروزیان دیروز به «ایرنا» گفت: «مراجع قضایی نیز حکمی مبنی بر ممنوعیت سفر فائزه هاشمی به استان‌ها نداشته‌اند تا دستگاه‌های امنیتی و انتظامی بخواهند بر آن مبنا از سفر وی جلوگیری کنند». وی افزود: «تجمع عده‌ای در برابر استانداری، به بهانه سفر این فرد به استان برای حضور در یک محفل خصوصی، بدون مجوز صورت گرفته و وجهه قانونی ندارد، ضمن اینکه پیش‌تر این سفر لغو شده و خبر آن از سوی برخی رسانه‌ها نیز انتشار یافته بود». گفتنی است؛ گروهی موسوم به دلواپسان، روز گذشته، در اعتراض به سفر لغو شده فائزه هاشمی رفسنجانی به بجنورد، در برابر استانداری خراسان شمالی تجمع کردند. آنان روز قبل از آن نیز اقدام به برپایی تجمعاتی اعتراض‌آمیز در برابر دفتر امام جمعه بجنورد، دفتر نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری و مسجد انقلاب بجنورد کرده بودند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    ارمان شده بولتن هاشمی
  • حسینی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    اگر هاشمی در مجلس خبرگان رئیس شود در حق مرد ظلم کردند هاشمی دیگر هاشمی اوایل انقلاب نیست بسیار تغییر کرده در راه اهداف امریکا گام بر میدارد شاید هم ................... خدا میداند
  • ناشناس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    درود بر مردم با بصیرت و بیدار شهر بجنورد که در اعتراض به سفر فائزه هاشمی تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند .
  • ناشناس ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    اصلح ترین شخص برای ریاست خبرگان آیت الله جنتی میباشند .
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    روزگار و چرخ و انجم سربه سر بازیستی گرنه این روزدراز دهر رافرداستی
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    باید دید کدام یک بصیرت دارند تا این پست را با افتخار قبول کنند و به فکر عزت و سربلندی ملت ایران و مسلمانان قدم بردازند
  • ناشناس ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    آیت الله شاهرودی گزینه اصلح ریاست خبرگان هستند .
  • ناشناس ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    آیت الله مصباح یزدی هم برای ریاست خبرگان مناسب میباشند .
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    ولي عجب دوره اي شده است اين دوره مجلس خبرگان؛ سه تا رئيس داشته است!
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    اگر کسانی که اعتراض کرده اند دلواپسانند پس ما هم دلواپسیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس