طرح "حیاط پویا " با حضور دکتر مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در دبستان دخترانه بیت الهدی صدر در منطقه 2 افتتاح شد.

حیاط پویا برای مقابله باکم تحرکی و چاقی دانش آموزان افتتاح شد
به گزارش مشرق، طرح "حیاط پویا" صبح امروز (سه‌شنبه) در دبستان بنت الهدی صدر منطقه 2 به صورت رسمی و با هدف "توسعه، تحرک و پویایی، کمک به تناسب وزن دانش‌آموزان و ایجاد نشاط روحی روانی در بین دانش‌آموزان" با نواختن زنگ "حیاط پویا" افتتاح شد و قرار است این طرح به صورت گسترده در مدارس سراسر کشور به اجرا در آید.

در راستای این طرح که نقاط مختلفی کف حیاط مدرسه تعبیه شده بود که باعث افزایش شور و نشاط و تحرک در زمان فراغت و زنگ تفریح مدارس می‌شود. بازی‌هایی که برای طرح حیاط پویا در مدارس در نظر گرفته شده است شامل جهت‌یابی، پرش طول، پرش ارتفاع، لی‌لی، پرش جفت، خط تعادل، مارپله و پله هاروارد است.

طرح «حیاط پویا» با هدف آشنایی دانش آموزان با انواع روشهای صحیح ورزشی و بازی های ورزش سالم متناسب با سن آنها و بمنظور غنی سازی اوقات فراغت برای متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگیها و نیازهای دانش آموزان در مدارس اجرا می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هدف از اجرای طرح "حیاط پویا" را جلوگیری از افزایش وزن دانش‌آموزان و ایجاد تحرک و شادی و نشاط در بین دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور بیان کرد.

مهرزاد حمیدی در حاشیه مراسم افتتاح طرح "حیاط پویا" در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این طرح کار جدیدی است و از امروز به صورت رسمی در تمام مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد، با توجه به افزایش وزن دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر و نداشتن تحرک کافی در خانه و بیرون از مدارس برای مقابله با این معضل که همواره وضعیت نگران کننده‌ای را برای نسل جوان امروز ما ایجاد کرده است با ابلاغ و تصویب این طرح به دنبال این هستیم که نگاه مدرسه محورانه داشته باشیم و بتوانیم با ایجاد این طرح ورزش همگانی را در مدارس رواج دهیم.


وی افزود: بررسی ها نشان می دهد دانش آموزان چاق شده و تحرک آنان در منزل بسیار کم شده است و تنها جایی که می توانند تحرک لازم را داشته باشند در حیات مدرسه است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دستورالعمل‌ این طرح حتی به مدارس استان‌ها نیز ابلاغ شده است و ما امیدواریم که این طرح نه تنها در تهران، بلکه در کلیه استانها اجرا شود.

حمیدی با اشاره به این نکته که تمرکز ما بیشتر روی مدارس ابتدایی است، خاطر نشان کرد: امیدوارم که فرهنگ اجرای این طرح با پوشش خوب رسانه‌ای در مدارس سراسر کشور نهادینه شود و ما حتی بتوانیم شاهد چنین طرحی در مدارس روستایی نیز شاهد باشیم. اگر این امکان وجود دارد که در مدارس روستایی شاهد زمین صاف و آسفالت نباشیم اما به هر حال روی زمین خاکی نیز می‌توان این طرح را اجرا کرد و در بین دانش‌آموزان نشاط و شادی را ایجاد کرد. من یقین دارم که این طرح مورد استقبال تمام دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت، اما نیاز به زمان دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در حال حاضر مدارس نوساز که از تجهیزات خوبی برخوردارند و دارای سالن‌های ورزشی هستند نیاز به اجرای چنین طرحی ندارند. ما نگاه‌مان بیشتر شامل مدارسی است که از گذشته تاسیس شده و دارای حیاط مدرسه کوچک و فاقد تجهیزات لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی هستند. بنابراین در شرایط کنونی به دنبال آن هستیم که در چنین مدارسی بتوانیم تحرکی را در بین دانش‌آموزان به وجود آوریم و با این طرح مانع افزایش وزن دانش‌آموزان در آینده شویم.

حمیدی خاطر نشان کرد: من یقین دارم که این طرح بعد از یک سال پیامد خوبی در تمام مدارس خواهد داشت و ما خواه ناخواه شاهد اجرای این طرح در تمام مدارس سراسر کشور خواهیم بود.

وی همچنین در رابطه با طرح ایجاد المپیادهای درون مدارس گفت: این المپیادها در حال حاضر به شکل مناسب و با قدرت در مدارس در حال پیاده شدن است و اطمینان دارم که 15 سال دیگر هر فردی در تیم ملی باشد اولین عکس ورزشی او در المپیاد دانش آموزی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: من به دنبال ایجاد نوآوری در مدارس هستم تا بتوانیم الگوهای خوبی را که در حال حاضر در مدارس جهان پیاده می‌شود در کشور ایران نیز اجرایی شود که اولین الگو همین طرح "حیاط پویا" است که یقین دارم با اجرای این طرح ما می‌توانیم گام‌های موثری در جهت اجرای سایر الگوهای پیش‌بینی شده برداریم.

حمیدی در پایان از اجرای "زنگ ورزش" برای دوره پیش دانشگاهی و قبل از آن اشاره کرد و افزود: در گذشته این طرح به شکل ضعیفی اجرا می‌شد، اما طی مصوبه ای که به شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ارجاع داده‌ام به دنبال این هستم تا زنگ ورزش برای دوره پیش دانشگاهی و دوره ما قبل آن را به مدت دو ساعت برای دانش‌آموزان این دوره در مدارس اجرا کنیم، چون اعتقاد دارم که در این دوره به دلیل این که دانش‌آموزان ما از تحرک کمتری برخوردار هستند و ساعات بیشتری را برای درس سپری می‌کنند باید حداقل به مدت دو ساعت دارای نشاط و شادی و تحرک باشند تا با بازیافت بهتر انرژی، شاهد یادگیری بهتر دانش‌آموزان در دوره متوسطه باشیم.

به گزارش مشرق، حمیدی در پایان با اشاره به شعار این طرح خاطرنشان کرد: «حیاط پویا، حیات پایا» شعار این طرح است و اگر دانش‌آموزان تحرک و پویایی داشته باشند، در طول عمر خود سالم خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس