بهتر بود آقای جهانگیری انتقادات خود به دولت احمدی‌نژاد را متوجه انحراف احتمالی در مصرف 20 میلیارد دلار بودجه سال 90 می‌کرد تا هم به جریان‌های معاند خوراک ندهد و هم از سوی محافل کارشناسی به نظرات غیرکارشناسی متهم نشود.

گروه اقتصادی مشرق - اخیرا اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم، در اظهارنظری نسبت به نحوه مصرف 118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 1390 تشکیک کرده بود و از سویی دیگر نوبخت سخنگوی دولت پنج شنبه گذشته در همایش حزب اعتدال و توسعه ادعا کرده بود: «700 میلیارد دلار را خوردند».

جهانگیری با اشاره به درآمد نفتی حدود ۱۱۸ میلیارد دلاری دولت دهم در سال ۹۰ گفته است: این سوال مطرح می شود که پس این درآمدها در کجا هزینه شده است.

118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 90 کجا خرج شد؟

اظهارنظر جهانگیری با انعکاس گسترده در رسانه های حامی دولت یازدهم، نشریات زنجیره ای مواجه شد و این سخن جنجالی جهانگیری تنها 10 روز پس از آن بود که او مدعی شده بود بزرگ ترین فسادهای قرن در دولت گذشته اتفاق افتاد.

118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 90 کجا خرج شد؟

اظهارات جهانگیری با انتقادات زیادی مواجه شد. از جمله حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه در این باره گفت: این موضوعی که آقای جهانگیری در خصوص تخلفات دولت نهم و دهم صحبت کردند باید بگویم بنده نیز در برخی رسانه‌ها این مطلب را خوانده‌ام ولی اینکه مقایسه با دوران پهلوی صورت گرفته است،حقیقتا خلاف واقع و بی انصافی است.

این امر بی انصافی بوده و طبیعتا اگر این موضوع مطرح شده باشد ذهن مردم را خراب می‌کند و مردم به حرف‌های دیگر اعتماد نمی‌کنند بنابراین باید صحبت‌ها متقن و رسیدگی‌شده باشد و به حق نزدیک باشد.

کاظم انبارلویی مسئول سیاسی حزب مؤتلفه نیز با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات دولتی مبنی بر خروج بودجه‌های میلیاردی از کشور اظهار داشت: هر ادعایی باید مستند به اسناد باشد و کسی که چنین ادعایی می‌کند باید دلیل بیاورد و این ادعا مورد تأیید نهادهای نظارتی قرار بگیرد که تاکنون اینگونه نبوده است.

وی افزود: طبق ماده 151 قانون تجارت، بازرسی قانونی یعنی سازمان حسابرسی موظف است در بازرسی مالی از نهادهای عمومی و دولتی اگر متوجه تخلف یا جرمی شد آن را به دستگاه قضایی معرفی کند و دولت را نیز در جریان بگذارد چرا که آنها برای نظارت بر این موارد بودجه می‌گیرند پس چطور می‌شود که آنها ساکتند اما آقای جهانگیری و نوبخت از مفاسد خبر می‌دهند و کلی‌گویی می‌کنند.

انبارلویی با بیان اینکه آقای جهانگیری و نوبخت نه سند ارائه داده و نه گفته‌‌اند که این مفاسد کجا و چطور شکل گرفته است تصریح کرد: کشور حساب و کتاب دارد و اگر چنین تخلفی صورت گرفته باشد و بازرس مسئول آن را اظهار نکرده باشد مسئولیت قانونی دارد.

مسئول سیاسی حزب مؤتلفه در همین زمینه به برداشت غیرقانونی 4.1 میلیاردی از صندوق ارزی کشور که مورد ادعای مجلس بود و دولت نیز نهایتا آن را پذیرفت اشاره کرد و یادآور شد: حسابرس دیوان محاسبات اولین کسی بود که این تخلف را اعلام کرد و مجلس بر اساس نظر بازرس دیوان محاسبات این ادعا را مطرح کرد.

وی تأکید کرد: برای هر ریال در این کشور یک مأمور و پاسدار وجود دارد و همانگونه که حفظ امنیت ملی بر عهده سپاه و ارتش است، حفاظت از بیت‌المال مسلمین نیز بر عهده نهادهای مسئول از جمله دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور قرار دارد.

* بررسی آماری اظهارات جهانگیری

بهترین پاسخ به اظهارنظر جهانگیری درباره این که 118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 1390 کجا رفت، آمارهای رسمی است.

طبق گزارش های دیوان محاسبات، سازمان مدیریت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صندوق توسعه ملی، نحوه مصرف درصد بالایی از درآمد 118 میلیارد دلاری سال 1390 مشخص است.

مجموع این گزارش های رسمی نشان می دهد درآمدهای نفتی سال 1390 در چند بخش، مصرف شده است که به ترتیب به آنها اشاره می شود:

1- هزینه در بودجه سال 90

بر اساس گزارش عملکرد خزانه داری کل کشور (وزارت اقتصاد)، 44 درصد از درآمد نفتی سال 1390 صرف هزینه های بودجه ای شده است.

118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 90 کجا خرج شد؟

درآمد نفتی سال 1390 بالغ بر 118 میلیارد دلار بود. از آنجا که در سال 1390 بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ رسمی دلار به طور متوسط حدود 1096 تومان بود، معادل ریالی درآمد سال 1390 حدود 129 هزار میلیارد تومان می شود.

همانطور که از مخارج بودجه سال 1390 مشخص است، حدود 57 هزار میلیارد تومان (معادل ارزی 52 میلیارد دلار) از درآمدهای بودجه ای دولت از محل درآمد نفت تامین شده است. بنابراین معادل ریالی رقم باقی مانده از درآمد نفتی سال 1390 یعنی 72 هزار میلیارد تومان (معادل 65 میلیارد دلار)  وارد بودجه نشده است که البته محل مصرف آن طبق قانون بودجه سال 1390 مشخص شده بود.

2- سهم پروژه های توسعه ای وزارت نفت

بر اساس قانون بودجه سال 1390، 14.5 درصد از کل درآمد صادرات نفتی برای اجرای پروژه های توسعه ای در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است. بانک مرکزی موظف است در مقاطع زمانی مشخص، از درآمد نفتی حاصله و پیش از واریز سهم بودجه‌ای دولت، 14.5 درصد سهم پروژه های توسعه ای نفت را برداشت کند و به حساب وزارت نفت واریز کند. 14.5 درصد درآمد 118 میلیارد دلاری سال 90 حدود 17 میلیارد دلار می شود که به وزارت نفت اختصاص یافته است.

3- سهم صندوق توسعه ملی

همچنین 20 درصد کل درآمد نفتی سال 1390 نیز سهم صندوق توسعه ملی بوده است که  حدود 23.6 میلیارد دلار می شود. از آنجا که صندوق توسعه ملی در تیرماه سال 1390 تاسیس شد و طبق گزارش عملکرد منتشرشده، موجودی این صندوق تا پایان سال 1390، بیش از 34.8 میلیارد دلار بوده، بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که دولت در آن سال، سهم مصوب صندوق توسعه ملی را به حساب آن واریز کرده بود.

118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 90 کجا خرج شد؟

ضمن آن که هیئت نظارت صندوق که از هر سه قوه هستند، هیچ گاه گزارشی درباره عدم واریز سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی سال 1390 ارائه نکرد که این مسئله نیز مؤید واریز کامل سهم صندوق در آن سال است.

4- مصارف بند 2 بودجه 90

همچنین طبق بند 2 قانون بودجه 1390، (که یک نوع متمم بودجه ای و بدعت در بودجه نویسی بود) دولت موظف شد پس از کسر 14.5 درصد سهم وزارت نفت، 20 درصد صندوق توسعه ملی و 53 میلیارد دلار سهم بودجه ای دولت، مازاد درآمد نفت را بدین ترتیب مصرف کند:

3 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی

3 میلیارد دلار برای بخش سلامت

 100 میلیون دلار برای احداث و بازسازی عتبات عالیات

 250 میلیون دلار برای خرید هواپیما

یک میلیارد دلار برای مهار آبهای مرزی و مهار ریزگردها و احیاء دریاچه ها و تالاب های کشور

یک میلیارددلار بابت یارانه سود تسهیلات و جوایز صادراتی و افزایش سرمایه بانکهای دولتی

یک میلیارد دلار بابت صندوق بیمه محصولات کشاورزی

یک میلیارد دلار بابت صندوق نوآوری و شکوفایی

500 میلیون دلار بابت تضمینهای ماده 62 قانون محاسبات عمومی

62 میلیون دلار بابت ساماندهی پره های صیادی

200 میلیون دلار بابت بازپرداخت تعهدات ارزی

500 میلیون دلار برای آب رسانی به روستاها

مجموع این ارقام حدود 11.6 میلیارد دلار می شود.

4- سهم حساب ذخیره ارزی

طبق قانون بودجه سال 1390، مازاد درآمدهای نفتی بر مجموع مصارف بالا، باید به حساب ذخیره ارزی واریز می شد.

در مجموع کل مصارف مذکور (از سهم دولت و وزارت نفت تا موارد مصرفی بند 2 قانون بودجه 1390 به غیر از سهم حساب ذخیره ارزی) به طور تقریبی حدود 104 میلیارد دلار بوده است.

5- پرداخت بدهی های خارجی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، دولت در سال 1390 بالغ بر 5.5 میلیارد دلار از بدهی های خارجی کشور را نیز تسویه کرد که این رقم لاجرم  از درآمدهای ارزی کشور تامین شده است.

* محل خرج 83 درصد 118 میلیارد دلار کاملا مشخص است

به استناد گزارش‌های رسمی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و صندوق توسعه ملی، در سال 1390 بخشی از از 118 میلیارد دلار درآمد نفتی حاصله، صرف این موارد شده است:  مصرف 52 میلیارد دلاری در بودجه، سهم 17 میلیارد دلاری پروژه‌های توسعه‌ای نفت، سهم 23.6 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و بازپرداخت 5.5 میلیارد دلاری بدهی های خارجی کشور.

مجموع این مصارف، 98 میلیارد دلار معادل 83 درصد می‌شود. می‌ماند 20 میلیارد دلار که 11.6 میلیارد دلار بایستی طبق فهرست بند 2 قانون بودجه 1390 مصرف می‌شد و حدود 8 میلیارد دلار نیز به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شد. هرچند تاکنون گزارش تفریغ بودجه 1390 به طور رسمی منتشر نشده،‌اما گزارش‌های غیررسمی که در گذشته منتشر شده از بروز تخلف در این بخش‌ها حکایت دارد.

بنابراین، با ارفاق می‌توان گفت اسحاق جهانگیری به جای آن که در نحوه مصرف کل 118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 90 ابراز تشکیک می‌کرد، بهتر بود انتقادات خود نسبت به دولت احمدی‌نژاد را متوجه انحراف احتمالی در مصرف 20 میلیارد دلار مذکور، می‌کرد تا هم به جریان‌های ضدانقلاب خوراک ندهد و هم از سوی محافل کارشناسی به ارائه نظرات غیرکارشناسی متهم نشود.

ضمنا لازم به یادآوری است که این گزارش با هدف تطهیر دولت‌های نهم و دهم از تخلفات مکرر بودجه‌ای و سایر تخلفات نگاشته نشد، بلکه صرفا تذکری است به دولتمردان فعلی تا در نقد دولت سابق، به افراط نیفتند.

بدون شک تخلفات محرز دولت‌های نهم و دهم در قوانین بودجه که در گزارش‌های تفریغ بودجه به تفصیل آمده، قابل اغماض نیست اما نمی‌توان غیرمنصفانه اقدام به اغراق‌های نادرست نسبت به آن تخلفات کرد و جا دارد نهادهای نظارتی رسیدگی سریع و قاطع در رابطه با نشر اکاذیب توسط مسئولان دولتی را در برنامه خود قرار دهند.


118 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 90 کجا خرج شد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    دمش گرم راست گفته!!! چرا امار رسمی همون سال 90 منتشر نشد؟؟؟
  • عبدالله ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای جهانگیری : شما به جای تهمت زدن به دولت قبل اگر وقت کردید به فکر کار مردم باشید فعلا هرچه پروژه مهم و کاری در کشور افتتاح میشود مربوط به دولت قبل است بروید کار کنید و اگر مدرکی هم بر تخلفات دارید بدهید قوه قضائیه و اگر رسیدگی نکردند به دیگر مراجع ذی صلاح کشور اعلام کنید و اگر باز کسی به سخنان شما توجه نکرد رسانه ای کنید.
  • ali ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای جهانگیری بس کن این کجا بود چه شد را . عملکرد دولت شما نفت را به زیر 50 دلار رساند. وزیر نفت هم که هیچ توانایی نداشت . بس کن آقا اگر مرد کاری الان را دریاب در غیر اینصورت لطف کن استعفا بده .
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    شما نفت را به زیر 50 دلار رسانید پولی که این وسط از دست رفت چه شد ؟
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    قبول تخلف شده با این اوضای کشور با چی شد چی شد مشکل حل میشه ؟ رفتار شما کاملا واضح است که توانایی حل مشکلات را ندارید و مرتبأ به گذشته بر میگردید.
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    با این حرف ها مشخصه بعد از 4 سال دولت میاد میگه نگذاشتند و دولت قبل بد کرد.
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این دولت داره یکطرفه به قاضی میره و وای به زمانی که دولت قبل فرصت پیدا کنه و در وقتی که مناسب می بینه پاسخ شما را بده آنوقت هم شما و هم آن دولت مملکت را مجددا دچار مشکلات خواهید کرد.
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای وزیر کم کاری دولت خود را با حمله روبه جلو نمی توانید بر مردم بپوشانید این مردم به فرموده رهبرشان با بصیرت به مسائل می نگرند.
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    تحرک دولت قبل و فعالیت شبانه روزیش و به فکر مردم بودن بر هیچ کس پوشیده نیست و آن دولت با تمام اشتباهاتش ، تحرکش صدها برابر دولت های قبل بوده و یک رکورد دار می باشد اما دولت شما برعکس در کم کاری رکورد دار داره میشه . و شما مجبورید اینگونه حرف بزنید.
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    شما هم باعث شدید قیمت نفت یک شبه نصف شود و وزیر نقت هم که با کلی تبلیغات مجددا وارد عرصه شد نتوانست کاری کند و مشخص شد ایران در اپک یک ناظر است. شما اشتباه کردید اون دولت هم اشتباهاتی داشت. فرقی بین شما و دولت قبل نیست در جاهایی هم شما از دولت قبل بسیار ضعیف ترید .
  • اسحاقی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اقای جهانگیری انصاف داشته باش اسیاب نوبت بنوبت
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ایول مشرق.. خوشمان امد
  • علی حقجو ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    در دولت قبل خیلی از درآمدها خرج ساخت زیر ساخت ها و راه و مسکن مهر و برق و آب و هزاران خدمت دیگر شد که همه ی مردم و عوام الناس شاهد آن بودند که کشور تبدیل شده بود به یک کارگاه یکپارچه . جناب آقای جهانگیری شما بفرمایید در آمدهای نفتی این دولت با در نظر گرفتن اینکه اکثر طرح خوابیده و نههه هطرح عمرانی در کار است و نه مسکن مهر نه سد و نه راه و نه هزار چیز دیگه ,کجا هزینه میشه ؟نکنه در راه ژنو و ...خرج میکنید . لطفا گزارش بدید. و بگید چرا دایم از افعال معکوس در ارائه آمار استفاده میکنید ؟چرا میگید ارزون شده یا تورم اومده پایین ؟مگه شما اهل خرید و در بین مردم نیستید ؟جدیدا مرغ و میوه خریدید؟ ...
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای مشرق نیوز ما بهتر از شما از ردیفهای بودجه سر در می آوریم حرف آقایان نوبخت و جهانگیری این است که این اعتبارات برای آن ردیف‌ها هزینه نشده. واقعاً نمی فهمید یا خود را به نفهمیدن می زنید؟ نکند شما هم از آن پول‌ها بهره‌مند شده‌اید؟
  • ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    دو سال دیگر با رای دادن به احمدی نژاد بدون مشایی نفت را به بشکه ای 200 دلار خواهیم رساند تا بر عکس شما اشراف دو باره به مستضعفان و عقب نگه داشته شده ها رسیده و سطح زندگی شان را ارتقاء دهد.
  • محمد ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این آقایان چون هیچ فکری برای اجرا و هیچ راهی برای رفتن ندارند، مرتب به دولت قبلی اشاره و آن را فاسد می نامند. بهتر است کمی به فکر این هم باشند که بالاخره اگر به فرض محال 4 سال دیگر هم بر خر مراد سوار باشند، باید پیاده شوند و آنوقت دیگر باید هیمن حرفها را در مورد خودشان بشنوند.
  • فرزان فر ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    احمدی نژاد بی اشکال نبود ولی از جنس مردم بود و خواهان حقو ق محرومین . مرد کار بود نه هیاهو و بدجنسی هایی از این شکل . هروقت سر سوزنی از خدمات و زحماتش یادی کردید ان وقت انتقاد هم کنید . اگر امثال احمدی نژادها نبودند معلوم نبود رویه اشرافی گری و تفاوت طبقاتی الان به کجا رسیده بود
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عاقا میذاشتی این رسانه بی طرف از طرف خود دکتر صحبت کنه
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    شما که همه نظرات رو سانسور کردی پس چرا سایت زدید؟؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    عین واقعیته !! چرا امار هنون سال 90 منتشر نشد؟ چرا انار رسمی نیست؟ چون واقعیته!!
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مشرق جان توچقدر گرفتی که اینطوری دفاع میکنی
  • محمد جوادی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    هنوز خیلی ها رو میبینم که متوجه نشده اند احمدی نژاد با این مملکت چه کرده حرف مردم این است 800 میلیارد درامد در هشت سال چه شد با این پولها چه کارهایی می شد کرد و نکردند اگر ان 800 میلیارد به جا هزینه شده بود نیازی به اقتصاد مقاومتی نبود. کجای دنیا به مردم پول میدهند بعد میبینند از عهده پرداخت آن برنمیآیند دلار را گرون میکنند فیتیله تورم را میکشند بالا تا از پول خود مردم به خودشون یارانه هدفمند بدهند کجای این کار کارشناسی شده است ....
  • فرشاد ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این هنر نخبگان خودخوانده اصلاحاتی است که اینقدر عوامانه حرف بزنند تا در دل مردم نفوذ کنند
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    حتما اینم مثل 3000میلیارد دروغه!؟
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ما مردم عادی که نه قدرت داریم و نه حامی در مورد اینگونه مسائل ندانیم بهتر است. چرا و به چه دلیل صاحبان قدرت این مسائل را به مردم می گویند؟
  • امیر ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای احمدی نژاد گفته بودند که میخواهند پول نفت را سر سفره مردم بیاورند و رندمان کارشان در پایان دولت پاک این بود: دلار 4000 تومن پراید هم قیمت با پرادو مسکن برای جوانان رویا اختلاس های چند هزار میلیارد تومنی سکه یک و نیم میلیونی تورم 50 درصدی و...... راستی با یک حساب سرانگشتی اگر 800میلیارد دلار پول نفت رو(فقط پول نفت) میداد به مردم و بر فرض ایران 20 میلیون خانوار داشته باشه یعنی باید به هر خانوار حدودا 150 میلیون تومن میرسید...واقعا رسید؟؟؟؟؟ به ما که نرسید
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای محترم یک کم انصاف داشته باشید پایین آمدن نفت را در و دیوار هم می دانند چرا پایین آمده و چه ربطی به دولت روحانی دارد
  • محسن ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    باسلام آقای مشرق چرا بخش ارسال ایمیل به دوستان کار نمی کند. گزارش های شما ارزش این را دارد که به دستان ناآگاه ارسال گردد و آگاه شوند. بنابراین اگر راه نیاندارید مجرم خواهی بود.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    جدول براوردت به درد عمه ات ميخوره مشرق
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این بند خیلی قشنگه: یک میلیارد دلار بابت صندوق نوآوری و شکوفایی یه سرچ تو اینترنت بکنید از پروژه های جاه طلبانه در دنیا، و مبالغ آنها، همه مبالغ میلیون دلار هستند، کلمه میلیارد دلار رو به سختی می بینید.
  • یکی ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    به خاطر چرخه های اقتصادی که وجود داره و نوع وارداتی که ما داریم به خصوص برای زیرساختها و کالاهای اساسی در صورت افزایش 200 دلاری نفت بیشترین منفعت را کشورهای غربی برده و باز بیشترین ضرر برای ما می ماند بهتر است یک کم بیشتر مطالعه کنیم مشکل احمدی نژاد هم همین بود که فکر نکرده حرف می زد
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    بعله. 8 سال کم بود. 8 سال دیگه باید باشه که بکلی بفنا بریم.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    در عمل در ایران هیچ پولی حیف و میل نمیشه ولی آیا واقعا اینهایی که گفتی که در کجا خرج شده،خرج شده؟نه.حالا خوبه بارها همین دیوان محاسبات میگه چند ملیارد به خزانه واریز نشده.دیگه شما از طرفداری گذروندین به سادیسم رسیدید
  • ناشناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    جناب یکی عجب استدلال مزخرفی کردی مثل اینکه بگویی اگر درآمد یک خانواده افزایش پیدا کند زیاد خرج میکند !
  • ناشناس ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    بیشترین مفاسد تاریخ ایران در دولت های کارگزاران و اصلاحات اتفاق افتاده است از جمله فساد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و پتروناس و صنعت فولادی و اختلاس شهرام جزایری و کرباسچی و غیره .
  • سید ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس جان چرا هر وقت این دوستان که اینقد ادعاشون میشه در راس اجرایی حاکمیت قرار میگیرن قیمت نفت به بهانه های مختلف پایین میاد؟ غیر از اینه که این نتیجه سازش با کدخداست؟ رجوع کنید به صحبتهای آقای غرضی در بحثهای انتخاباتی که گفتند کاهش قیمت نفت صرفا از بی عرضگی وزیر نفت ناشی میشه
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    شما هم که مثل دوستانتون شانتاژ میکنید؟ اونها فهمیده میزنن شما نفهمیده کل مطلب رو بخون برای مصارفش گزارشات متعدد موجوده غیر از بیست درصد ی که هنوز گزارشش عمومی نشده
  • بسيجي ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    فتنه گران بانزديك شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي شروع كردند به خراب كردن هركسي كه جلو راه شان را خواهند بست . بينش سياسي اكثريت مردم ايران بسيار بالاو هوشيارند با اين ياوه گوئيها نميتوانيد نظر مردم را نسبت به دولت دهم برگردانيد .
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    از کجا میدونه هزینه نشده؟ وقتی سازمان بازرسی کل کشور تایید میکنه آقای جهانگیری در کجای تایید قرار داره که بتونه رد بکنه!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اقای ناشناس اقا سید راست میگه چطور دوره اینها نفت می اید پایین ولی در دوره اصول گراها نفت بالا میره
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    امیر جان نکنه انتظار داشتی که کل درآمد نفت را بجای اینکه خرج زیرساخت ها بکنند به جنابعالی و خانواده بدهند !
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    حالا خوبه هر روز پروژه های دولت قبل را افتتاح میکنند و بنام خودشان ثبت میکنند و این حرفها را میزنند .
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اقا امیر هنر داشته باش در امدت بره بالا یک کمی هم مخارجت میره بالا ولی حالا که داریم نفت را بشکه ای 70 دلار به ضرر میفروشیم ایم میشود این که هر روز مردم تو اضطراب هستند یک روز بنزین گران میشود یک روز اب یک روز گاز یک روز نان یک روز یارانه قطع میشود یک روز اتوبوس گران میشود یک روز بلیط مترو و هواپیما گران میشود یک روز مرغ و یک روز میوه ویکروز........
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر مشایی نباشد هرگز به احمدی ژاد رای نمی دهم.
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    وقتی شما مسائل را ردگیری نمی کنید و درست تحلیل نکنید می شه اینکه یک نفر بیاد بگه چه ربطی به روحانی داشته . آره اصلا به رفته گر محله ما ربط داره شما خودت رو ناراحت نکن.
  • مهرداد ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    بسیجی جان رجوع کن به کامنت امیر.. راستی به شما 150میلیون از پول نفت رسید؟
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای جهانگیری و نوبخت این صحبتها را برای مردم نمی کنند در واقع به طرف مقابل خود پیام می فرستند اگر اذیت کنی ما هم بلدیم اذیت کنیم و گرنه کسانی که باید بدانند می دانند که مثلا آن 22 میلیارد دلار چه شد.
  • امیر ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ما که نگفتیم بده.،خود آقای احمدی نژاد گفت میدم و تازه میشه بفرمایین کدوم زیر ساخت ها؟کدوم از مواردی که من گفتم در زمان دولت پاک نبود؟دلار 4000 تومنی یا بقیه موارد؟ 800میلیارد دلار درامد نفتی ایران از سال 1348 تا 1384 بود و درامد نفتی ایران از 1384 تا 1392 هم(انتهای دولت آقای احمدی نژاد) 800 میلیارد دلار..... تازه خودشون هم دارن اقرار میکنند که هنوز از 20 میلیارد دلار سال 90 خبری ندارن که کجا خرج شده...
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    جناب اقاي جهانگيري گذشته را ول كن شما چكار كرديد؟ شما چه هنري داريد؟ مي گوييد تورم را كاهش داده ايد بله درسته ولي با ايجاد ركود اين كار را كرده ايد بله در زمان احمدي نژاد تورم زياد بود ولي رونق هم بود البته احمدي نژاد هم عاري از عيب نبود و بزرگترين عيبش عدم تمكين از رهبري و پشتيباني نامعقول از مشايي بود ولي شما چكار كرديد؟ كدام پروژه عمراني در زمان شما انجام شده است؟ البته جناب جهانگيري جديدا مطلع شديم كه ...
  • ناشناس ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    قیمت نفت در دوران هاشمی 10 دلار در دوران خاتمی 30 دلار در دوران روحانی 50 دلار در دوران احمدی نژاد 120 دلار بوده است .
  • ناشناس ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این 2 سال باقی مانده را هم به فرافکنی و سیاه نمایی دولت قبل مشغول باشید تا زمان از دست برود و مردم مجبور شوند انتخاب بهتری داشته باشند.
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    چون انار گرونه....نمی دونم از چی این دولت داری دفع می کنی؟تاحالا خواب بودی ؟ آخه تو یا همین جهانگیری بر چه اساس دارید اتهام میزنید؟خودتون سندی ارایه دادید؟...شورشو درآورید دیگه...
  • وحید ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس، بر اساس همون مدارکی که سال ۸۸ داشتید و هیچ وقت ارایه نشد داری تهمت میزنی؟مثلا این دولت اومده بود اخلاق رو احیا کنه خیر سرش...
  • وحید ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    برو خودت ببین نفت به طور متوسط چند بوده حساب کن میفهمی که اونقدر نمیشه...تو هم از اون هایی که حرف های روزنامه های زنجیره ای رو حفظ می کنن میرن این ور اون ور میگن...
  • محمد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این گونه اظهار نظر آقایان بیشتر زاییده ی ترس از آقای احمدی نژاده.چون میدونن اگه بیاد میدون در مصاف با وی بد جوری قافیه را خواهند باخت.لذا به این حرفهای عوامفریبانه و بدون سند ومدرک متوسل شدند تا به زعم خودشان از محبوبیت آقای احمدی نژاد در بین مردم بکاهند.اما آقایان بدونند که: به عمل کار براید به تهمت نیست!! احمدی نژاد مرد عمل بود و بس. خواهشا بی عرضگی خود را با این گونه تهمت ها لوث نکنید
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    کاش قانونی داشتیم که به موجب آن هیچ مسئولی حق نداشته باشد بدون سند و مدرک حرف بزند!
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    امثال تو که الان در مسئولیت هستند کشور را به این روز انداختند همچین میگه "نیازی به اقتصاد مقاومتی نبود" انگار اقتصاد مقاومتی زهر هلاهل است!! نادان اقتصاد مقاومتی یعنی راه عزت و قدرت اقتصادی کشور که چین هم چنین راهی در پیش گرفت و توانست 300 میلیون نفر را از فقر مطلق نجات دهد!
  • اصغر ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    بهتر بود آقای جهانگیری در مورد چند چمدان ارزی که هنگام خروج از کشور به دستور دادستان تهران توقیف شده توضیح می دادند
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    تمام دولتهای قبل احمدی نژاد در پایان دوران 8 ساله خود قیمت دلار را 3 برابر کردند مثلا خاتمی دلار 300 تومانی تحویل گرفت 1000 تحویل داد و رفت با اینکه 1. هیچ طرح اقتصادی خاصی در آن دوره ها اجرا نشد 2. دولت متصل به باندهای قدرت و ثروت بود 3. بهره مند از وامهای خارجی بود و... ولی در دولت 9 و10 باندهای قدرت و ثروت افتادند به جان دولت و وامهای خارجی که اصلا قطع شده بود(با مانع تراشی باندهای مذکور داخلی) ضمنا کسی نمی تواند مسکن مهر را ندیده بگیرد در حالیکه در دولتهای دیگر حتی در رویا هم نمی توانستیم به مسکن فکر کنیم
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    وقت خوابت گذشته برو بخواب
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    یعنی این خزعبل رو از کجاتون در آوردید؟ از رو هم نمیرید و هی تکرارش میکنید
  • ناشناس ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    امیر جون زیر ساخت یعنی ساخت هزاران کیلومتر اتوبان و جاده و خط ریلی و توسعه صنایع هسته ای و هوافضا و پتروشیمی و موشکی و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و فولاد و سیمان و غیره .
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    به درد با سوادها ميخوره
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    امیر جون چه شکلی حساب کتاب کردی که 800 میلیارد دلار در اومد؟ همینجوری تخیلی تحلیل میکنید که این شکلی می شوید در ضمن دلار 3 هزار تومنی آخر محمود دلیلش تحریم بود. دلیل تحریم های شدید هم کثافت کاری خودتون سال 88 بود. پس خزعبلاتت رو برای خودت نگه دار. کدوم زیر ساخت ها؟ برو ببین حجم سرمایه گذاری ایران تو پارس جنوبی، پتروشیمی‌ها، بزرگ راه ها آزادراه ها و راه های روستایی، مسکن مهر، افزایش ظرفیت تولید سیمان و فولاد و ... چقدر بوده. همین الان دولت عزیزت داره همون پروژه ها رو افتتاح میکنه و لذتشو میبره. دهن گنده شما فقط برای دروغ گفتن باز میشه و بس.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    وقتی برای خواندنش انرژی نمی گذاری برای حرف زدن هم انرژی نگذار! مشرق هم گفت انحراف احتمالی در مصرف 20 میلیارد دلار (که 11.6 میلیارد دلار بایستی طبق فهرست بند 2 قانون بودجه 1390 مصرف می‌شد و حدود 8 میلیارد دلار نیز به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شد). و گفت: گزارش‌های غیررسمی که در گذشته منتشر شده از بروز تخلف در این بخش‌ها حکایت دارد
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مهرداد جان رجوع کن به عقل آکبند خودت ببین پول نفت فرقش با یارانه چیه و آیا بهت رسیده یا نه.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آخه مهرداد پر عقل یه ذره تلاش کن خودتم فکر کنی اوکی؟ مطمئن باش نمیمیری اگه فکر کنی. این حجم عظیم پروژه که یا همون زمان افتتاح شد یا الان دولت جدید داره افتتاح میکنه و حالشو میبره از پول زحمت کشی تو تامین مالی شده؟
  • ناشناس ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقا امیر بنده در سال 72 میخواستم موتور هندا 125 بخرم در عرض یک هفته از 100 هزار تومن به 250 تومان رسید و در سال 77 میخواستم پیکان صفر بخرم در عرض یک هفته 2 برابر شد و به 6 میلیون تومان رسید نرخ دلار هم که از سال 68 تا 76 به پنج برابر افزایش یافت پس این مشکل تنها مربوط به دوران دکتر احمدی نژاد نبوده است .
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    جوک سال
  • اوتادی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مادراین نزدیک به دوسال ازعمردولت تدبیروامید فقط حرف شنیدیم، مثل عزت گذرنامه ایرانی ،تثبیت قیمتها،انتقادپذیری،سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی کشورو درصورتی که دراین مدت آنچه که قابل لمس ومشهود برای مردم شد لاغرشدن جیب مردم به روش زیرپوستی
  • رها ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اینها با این حرفها فقط از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند و هر بار مسئله ای را پیش میکشند و سعی در سیاه نمایی دولت سابق را دارند تا ...
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    در پاسخ به دوستان منتقد: 1. بالا بودن قیمت نفت توان و نفس عربده کشان و تهدید کنندگان ایران را می گیرد. 2. عرضه انرژی به قیمت واقعی و دریافت مالیات از آن و توزیع عادلانه این درآمدها نه اینگونه که بطور یکسان بین افراد جامعه تقسیم بشود بلکه اقشار کم درآمد با دریافت یارانه بتوانند از یک سطح زندگی متعارف بهرمند باشند و مابقی صرف بهرمندی از بهداشت و درمان تحصیل رایگان و یکسان بشود. البته ااین همان روشی است که در کشورهای دارای رفاه عمومی اجرا میشود و بسیاری از افراد مرفه و به اصطلاح روشنفکر از آن جوامع به عنوان جامعه ایده آل یاد میکنند ولی حاضر نیستند سهم خویش را از هزینه رسیدن به جامعه ایده آل مورد نظر خود که همان پرداختن هزینه واقعی و مالیات بر خدمات و کالا است را متقبل شوند. در این صورت امکان رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی جهت تامین رفاه اجتماعی فراهم خواهد شد و خواهیم توانست درآمدهای نفتی را برای توسعه زیر ساخت های کشور بکار گیریم.
  • حاج حسین ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای جهانگیری:از زمان گفتگوی ایران با5+1درزمان آقای روحانی چقدرپول نفت های بلوکه شده توسط آمریکا آزادو به حساب ایران واریزشده است.لطف کنیدبفرمائیدکه این پولهاکجارفته است؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    جناب یکی حرفت خیلی مسخرست یعنی اگه نفت بشه 200 دلار به نفع غربی هاست و به ضرر ایران؟؟
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    این حرف ها فقط منحرف کردن ذهن مردم است. اگر دولت موفقیتی در حوزه اقتصادی داشت، اصلا نیاز نداشت دولت قبل رو تخریب کنه، اما...
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    آقایون طوری حرف می زنند که انگار دوره کارگزاران کشور بهشت بود و در دوره احمدی نژاد به جهنم تبدیل شد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس