کد خبر 386734
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹

موضوعات کلیدی مطروحه در کنفرانس ۲۰۱۵ مونیخ شامل فروپاشی نظم جهانی در نتیجه بروز بحران در اوکراین، تبعات این بحران برای امنیت اروپا و همچنین بررسی اوضاع پرتنش و ناآرام در خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش مشرق، مونیخ، پایتخت باواریای آلمان در روزهای ششم الی هشتم فوریه (17 و 18 بهمن)قطب تمرکز سیاست های بین المللی خواهد بود . بیش از 400 مقام و تصمیم گیرنده ارشد در امور سیاسی جهان از جمله 20 رییس جمهور و نخست وزیر ،  60 وزیر خارجه و دفاع و 30 مدیر اجرایی شرکت های بزرگ جهان در « پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی » در مونیخ گردهم می آیند تا مسائل سیاسی و امنیتی جاری و آتی بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند . در این کنفرانس هر سال به‌طور ویژه به یک موضوع مهم مربوط به امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود .

موضوعات مورد بحث نشست مونیخ

موضوعات کلیدی مطروحه در کنفرانس 2015 مونیخ شامل فروپاشی نظم جهانی در نتیجه بروز بحران در اوکراین ، تبعات این بحران برای امنیت اروپا و همچنین بررسی اوضاع پرتنش و ناآرام در خاورمیانه خواهد بود. موضوع « پناهندگی » در کشورهای مختلف و مبارزه با تروریسم نیز از دیگر مسائلی است که در این دوره از کنفرانس بحث و بررسی خواهد شد.

تاریخچه کنفرانس امنیتی مونیخ

این کنفرانس طی پنج دهه گذشته به نشستی سالانه و مهم برای مراکز استراتژیک و شخصیت های سیاسی و امنیتی تبدیل شده است .

این سلسله همایش ها در سال 1962 ( در دوره جنگ سرد )  توسط « ایوالد هاینریش فون کلایست اشمینزن » افسر آلمانی بعنوان یک انجمن مستقل در ترویج راه حل های مسالمت آمیز برای درگیریها ، مشارکت بین المللی و گفتگو درباره چالش های امنیتی جاری و آتی راه اندازی شد .

کنفرانس مشتریان نظامی ، کنگره دفاع شناسی و کنفرانس امنیت بین الملل از نام های پیشین این کنفرانس می باشد.

حامیان مالی این کنفرانس

« ام اس ان » علاوه بر کنفرانس سالانه در اوایل فوریه ، نشست های دیگری نیز طی یک سال برگزار می کند که از جمله آنها می توان به نشست امنیتی انرژی (6و7 مه 2015 دربرلین ) ، نشست هسته مرکزی کنفرانس در پایتخت کشورهای مختلف در سراسر دنیا ( 16 و 17 ژوئن 2015 در وین ) ، اجلاس سران دفاعی اروپا ( 15 و 16 سپتامبر 2015 در بروکسل ) اشاره کرد . چالش های کلیدی در سیاست های امنیت بین المللی اصلی ترین مبحث این نشست ها نیز محسوب می شود.

 دولت فدرال آلمان بعلاوه تعدادی از موسسات و شرکت های بزرگ بین المللی و نیز صنایع دفاعی و تسلیحاتی حامیان مالی « کنفرانس امنیتی مونیخ » می باشند .

افزایش تدریجی تعداد مشارکت کنندگان

این کنفرانس از ابتدای تاسیس به منظور رایزنی و گفتگو میان کشورهای عضو ناتو آغاز بکار کرد اما به تدریج زمینه حضور نمایندگانی از سایر کشورها با نظرات بعضا مخالف نیز فراهم گردید . با این حال به نظر می رسد با توجه به عملکرد « کنفرانس مونیخ » در سال های گذشته ،  بخش اعظمی از این همایش به ارائه طرح های دولت های غربی در قبال مسائل جهانی اختصاص داده شده است.همچنین پایبندی این دولت ها به راهکارهای مطروحه برای چالش ها نیز مورد سوال است چرا که در صورت وجود چنین تعهدی بحران هایی مانند آتش افروزی های مستمر در خاورمیانه و نیز آنچه در اوکراین ایجاد شده، هرگز روی نمی داد .

بدیهی است انتخاب اکثریت قریب به اتفاق حاضرین در این کنفرانس از کشورهای غربی نشان دهنده نبود اراده جدی برای برقراری عدالت در برخورداری از توازن قدرت و ثبات حقیقی در کل دنیا می باشد . این مساله بیش از پیش نشان می دهد که هدف اصلی چنین کنفرانس هایی نه برقراری آرامش و صلح در سراسر جهان که تامین منافع و حاکمیت مطلق غرب بر عرصه های بین المللی است .

حضور سیاستمداران سرشناس و برجسته

یکی از ویژگی هایی که این کنفرانس بین المللی را در رتبه معتبرترین همایش ها قرار داده حضور مقامات و مسئولین رده بالا از سراسر دنیا می باشد. تاکید بر نقش کمی و کیفی این همایش بین المللی به حدی است که برخی آن را با نشست « مجمع جهانی اقتصاد » در داووس سوئیس برابر دانسته و آن را « داووس امنیتی » می نامند.
از اصلی ترین سیاستمداران ارشدی که در این دوره از کنفرانس امنیتی مونیخ حضور خواهند داشت می توان به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ، روسای جمهور فنلاند ، لیتوانی و استونی ، حیدر العبادی و تمام سلام نخست وزیران عراق و لبنان ، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان ،جنز استولتن برگ دبیرکل ناتو ، مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا ، فردریک موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، یانگ جیچی مشاور امور خارجه چین ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و یونگ بیونگ سه  وزیر امور خارجه کره جنوبی اشاره کرد .

به نقل از خبرگزاری آلمانی  د. پ. آ که خبرگزاری ایرنا هم از آن نقل کرده، حسن روحانی رییس جمهوری ایران احتمالا در این کنفرانس شرکت می‌کند. علاوه براین پترو پروشنکو رییس جمهوری اوکراین و جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا از دیگر شخصیت های سرشناس حاضر در پنجاه و یکمین نشست امنیتی مونیخ خواهند بود ؛ این در حالی است که حضور هیچ یک ازآنها هنوز قطعی و تائید نشده است.  وولفگانگ ایشینگر، دیپلمات مشهور آلمانی ، ریاست کمیته سازماندهی کنفرانس را بر عهده دارد.
علاوه بر این افراد، تعداد زیادی از وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین هیات های عالی رتبه دولتی از ایالات متحده ، کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل ، سلیل شتی دبیرکل عفو بین الملل ، کنث روت مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر و کومی نایدو مدیر اجرایی سازمان صلح سبز نیز در مونیخ حاضر خواهند شد . فرانک والتر اشتاین مایر ، وزیر خارجه ، اورزولا فندرلاین وزیر دفاع و گرد مولر وزیر توسعه نمایندگان دولت آلمان در این کنفرانس هستند .

میزگردهای حاشیه ای کنفرانس با موضوع انرژی و...

همانند سال های گذشته موضوعات زیادی از جمله مسئله خلع سلاح ، ویروس ابولا ، مبارزه با فساد ، مهاجران و امنیت سایبری ، انرژی و آب و هوا قبل و در حین روزهای برگزاری کنفرانس مطرح شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت . این میزگردهای حاشیه ای از سوی انجمن ها وموسسات بزرگی نظیر بنیاد « بی ام دبلیو » آلمان ، بنیاد بیل و ملیندا گیتس ، سازمان شفافیت بین المللی ، انجمن طرح های خلع سلاح جهانی ، موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم برگزار می شود. گفتنی است کنفرانس امنیتی مونیخ 2015 برای هفتمین بار در مشارکت با بنیاد کروبر « برنامه های رهبران جوان  » را سازماندهی و مدیریت خواهد کرد .

همچنین در حاشیه این کنفرانس ، نشستی با حضور اعضای برجسته دولت های اروپایی برگزار خواهد شد که « امنیت اروپا » را بعنوان پروژه ای مشترک بررسی کرده و مدیریت این نشست نیز با ایشینگر می باشد. این نشست مجزا و حاشیه ای که به پیشنهاد سوئیس ، صربستان و المان برگزار می شود _ سه کشور به ترتیب در سال های 2014 ، 2015 و 2016 ریاست آن را بر عهده دارند _ متشکل از کمیسیون های کارشناسی بوده که وظیفه ارائه پیشنهاداتی برای 12 ماه آتی سال در قبال تقویت اعتماد در سراسر منطقه اروپا ، اقیانوس آرام و اوراسیا را بر عهده دارند .

بازاندیشی در امنیت انرژی و استقلال آن در عرصه وابستگی های جهانی نیز در میزگردهای حاشیه ای مطرح می گردد . بدیهی است که اقتصاد مطلوب بر اساس امنیت انرژی، نتیجه ای از نوسانات قیمت نفت و نیز تغییرات اقلیمی است . همچنین ارتباطات روبه رشد بازار و بی ثباتی در کشورهای تولید کننده ، امنیت انرژی را به بخش جدایی ناپذیر از سیاست امنیتی تبدیل کرده است . در زمان کنونی با اوج پیچیدگی های بین المللی چه چیزی می تواند راهنمایی برای حرکت اقتصاد جهانی به سوی امنیت ، پایداری و صلح بیشتر باشد ؟

بعلاوه نقش روسیه در آینده نفتی جهان نیز سوالی مهم برای کشورهای اروپایی محسوب می شود . مفاهیمی مانند استقلال و وابستگی متقابل مکررا مورد بحث قرار می گیرد اما گروه های مختلف درگیر در این مساله چگونه می توانند از چالش های کوتاه مدت به منظور تقویت فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری های سیاسی در درازمدت بگریزند ؟

میزگرد امنیت انرژی در کنفرانس 2015 با حضور شرکت ها و موسسات مربوطه شاخص هایی را ارائه خواهند داد که بر اساس آن سیاستگذاران و روسای شرکت های بزرگ مدیریت خطرات و فرصت های ارتباطات میان ترکیه، آلمان و روسیه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد . واکاوی ارتباط میان انرژی و امنیت ، منافع همگرا و شناسایی راه هایی که سیاستمداران اروپایی و فعالان اقتصادی و تجاری می توانند در سال 2015 بر آن متمرکز شوند، از دیگر موضوعات موردبحث خواهد بود .

ارائه گزارش امنیتی/ فروپاشی نظم ، محافظان بی میل؟

در ابتدای کنفرانس ، گزارشی امنیتی ( دستور کار اجلاس )  برای نخستین بار ارائه می شود که نسخه افتتاحیه آن در سال جاری « فروپاشی نظم، محافظان بی میل؟» نامگذاری شده است. انتخاب چنین عنوانی می تواند نشان دهنده رویکرد برگزارکنندگان کنفرانس در قبال مسائل بین المللی باشد بدین معنا که نظمی که پس از فروپاشی شوروی توسط ایالات متحده شکل گرفته، در آستانه فروپاشی است .

 

 گزارش امنیتی سالانه در کنفرانس مونیخ به منظور بررسی روش ها و پرسش های جاری در زمینه سیاست های امنیتی ارائه می گردد . همچنین این گزارش با اشاره به چکیده ای از موضوعات کلیدی جهان ، تجزیه و تحلیل های روشنگرانه ، نمودارها و نقشه ها می‌تواند به تعیین و شناسایی چالش های مهم در عرصه امنیت بین الملل کمک کند . در واقع چنین گزارشی در وهله نخست _ و بعنوان اصلی ترین و مهم ترین ویژگی _ مذاکرات و بررسی های انجام شده در کنفرانس امنیتی مونیخ و نیز سایر فعالیت های حاشیه ای آن طی یکسال گذشته را ثبت می کند و در وهله بعدی بعنوان ابزاری خارج از دایره درونی کنفرانس بوده تا تصمیم گیرندگان دولتی ، متخصصین و کارشناسان امنیتی و عموم مردم علاقمند آن را مطالعه کنند .

سرفصل های گزارش امسال شامل جنبه ها و پیامدهای بحران اوکراین و غرب آسیا می باشد . همچنین به گفته رییس کنفرانس ، موضوع سوریه و نیز برنامه هسته ای ایران در دستورکار گفتگوها قراردارد . بسیاری از موسسات تحقیقاتی معتبر بین المللی نیز با این کنفرانس همکاری خواهند داشت. وولفگانگ ایشینگر ، رییس این کنفرانس در اظهاراتی در این باره می گوید : بحران در اوکراین ، درگیری های مداوم و فرآیندهای فروپاشی در خاورمیانه و نیز پدیده های نوظهور تروریستی مانند « داعش » به وضوح نشان می دهد که قوانین اساسی سیستم بین الملل دارای اشکالاتی است . با توجه به این وضعیت امیدوارم و انتظار دارم که 51مین کنفرانس امنیتی مونیخ انگیزه ای برای پایان دادن به درگیری ها و تقویت و توسعه سیستم جهانی باشد .

 « ایران » در گزارش  امنیتی کنفرانس مونیخ 2015

از دیدگاه گزارش امنیتی مونیخ ، چالش های سیاسی موجب بروز اختلافات ژئوپلتیکی در سراسر جهان می شود . تنش میان تهران و ریاض - که برخی سرآغاز آن را انقلاب اسلامی ایران می دانند- یکی از این چالش ها به شمار می آید .عربستان، تهران را دشمن خود می داند به همین دلیل از هیچ اقدامی برای کاهش نفوذ و قدرت منطقه ای و بین المللی آن فروگذار نمی کند. یمن ، لبنان ، سوریه و عراق کشورهایی هستند که درگیری در آنها به نوعی تنش سرد و غیرمستقیم ایران و عربستان محسوب می شوند. برخی از رسانه های غربی‌گمانه زنی هایی در مورد دیدار احتمالی مقامات عربستانی و ایرانی در حاشیه این اجلاس کرده اند.
تاثیر مثبت مسکو در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی نیز از دیگر نکات اشاره شده در این گزارش می باشد . بر این اساس ، روسیه نقش کاتالیزور را در روند دستیابی به توافق جامع هسته ای دارد و حضور آن در این گفتگوها لازم است .
شایان ذکر است که جمهوری اسلامی در 6  دوره از این کنفرانس نماینده اعزام کرده که سه دوره در سطح معاونان وزیر و سه دوره نیز در سطح وزیر خارجه بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس