کد خبر 38585
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷

مقامات آمريکايي به تازگي به وجود زندان‌هاي نظامي مخفيانه خود در سراسر افغانستان اعتراف کردند که در آن مظنونين را به مدت هفته‌ها و ماه‌هاي متوالي بدون هرگونه اتهامي نگاه مي‌داشتند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شبکه روسي "راشاتودي " در گزارشي اعلام کرد که مقامات آمريکايي به وجود زندان‌هاي مخفيانه آمريکا در سراسر افغانستان که در آن مظنونين را بدون اتهام به مدت هفته‌ها و ماه‌هاي متوالي نگه مي‌داشتند، اعتراف کردند.

عليرغم شماري از گزارشات سازمان حقوق بشر در خصوص وجود زندان‌هاي مخفيانه آمريکا در افغانستان، ارتش آمريکا پيشتر وجود چنين زندان‌هايي را در آمريکا انکار مي‌کرد.

اخيرا گرچه دولت و ارتش آمريکا وجود چنين زندان‌هاي مخفيانه را براي خبرگزاري آسوشيتدپرس تأييد کرده بودند اما مدعي شده بودند که اين زندان‌ها تنها به عنوان مراکز موقت بازداشت و براي جمع‌آوري اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اعلام کرده بودند که زندانيان به مدت 14 روز در اين مکان‌ها نگاه داشته مي‌شوند و در موارد بسيار ضروري مدت زمان بيشتري در اين مراکز محبوس مي‌شوند.

آسوشيتدپرس در گزارش خود اعلام کرده بود که برخي از اين زندانيان به مدت 9 هفته در اين زندان‌ها حبس شده بودند.

آمريکا در حالي در افغانستان زندان‌هاي مخفي دارد که "باراک اوباما " رئيس‌جمهوري آمريکا چندي پيش از زندان‌هايي که توسط سازمان جاسوسي سيا آمريکا ساخته شده بود، انتقاد مي‌کرد.

يکي از مقامات آمريکايي که نخواست نامش فاش شود، در گزارشي اعلام کرد که حدود 20 زندان مخفي در افغانستان وجود دارد که همگي آنها توسط آمريکا اداره مي‌شود.

يکي از اعضاي سازمان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که يکي از زندانياني که از زندان‌هاي مخفي آمريکا در افغانستان آزاد شده است به وي گفته است که نيروهاي آمريکايي وي را در زندان تهديد کرده‌اند، لباس‌هاي وي را از تن او درآورده‌اند و او را در اتاق‌هاي سرد قرار داده‌اند و در برخي موارد زندانيان مجبور بودند تا به مدت 24 ساعت در روشنايي برق قرار گيرند.

دولت سابق آمريکا تحت رياست‌جمهوري "جرج بوش " شبکه‌اي از بازداشتگاه‌هاي مخفيانه سيا را اداره مي‌کرد و تا حد زيادي مورد انتقاد قرار گرفت و کشف شبکه جديدي از زندان‌هاي مخفيانه در افغانستان در دوران رياست‌جمهوري اوباما نيز مي‌تواند خشم بسياري از مردم را برانگيزاند.

بر اساس اين گزارش، اطلاعات کمي در خصوص روش‌هايي که در بازجويي ارتش آمريکا از زندانيان در افغانستان صورت مي‌گيرد، وجود دارد اما اگر اين روش‌ها شبيه به روش‌هايي که در دوران بوش استفاده مي شد، باشد به احتمال بسيار زياد از شکنجه عليه زندانيان استفاده مي‌شود.

ارتش آمريکا اصرار دارد که اين اتهامات وارده به ارتش آمريکا نادرست است.

با به قدرت رسيدن اوباما، وي تعهد کرد که ديگر در زندان‌ها شکنجه به کار گرفته نشود اما زندانياني که از زندانهاي آمريکا در افغانستان آزاد شده‌اند، مي‌گويند که در زندان‌ها عليه آنها رفتارهايي غيرانساني صورت مي‌گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس