رضاداد می‌دانست که مهمترین بخشی که باید مراقبش باشد چیدمان هیات انتخاب فیلم های بخش مسابقه است و اگر در این بخش دقت کند باقی نقشه‌، شدنی است.

گروه فرهنگی مشرق - رضاداد به این فکر افتاد که فیلم های حاشیه دار را یا اصلا در لیست جشنواره نگنجاند یا آنها را در بخشی غیر از بخش اصلی و مسابقه بی سروصدا  نمایش دهد. اگرچه استدلال رضاداد تقریبا درست بود اما فکر فیلمسازان جوان و عاصی مثل کاهانی و احمدزاده را نکرده بود.

از حوالی تیر و مرداد 93 معلوم بود که در این دوره از جشنواره خیلی ها خودشان را آماده می کنند تا در ماراتن فجر شرکت کنند. از فرمان آرا و سینایی تا احمدزاده و کاهانی.از سامان مقدم و امیرخانی تا کیایی و اسماعیلی و ..

بی خطرها در ویترین؛ حاشیه دار ها در پستو

اما رضاداد می دانست که دیگر نباید خبط دوره گذشته را تکرار کند.این که اول شرایط را ساده بگیرد و دست آخر با خواهش و تمنا از کارگردان و تهیه کننده بخواهد فیلمش را حذف کند همان دردسری برایش پیش می‌آید که سال پیش آمده بود. داد این بار می‌دانست که مهمترین بخشی که باید مراقبش باشد هیات انتخاب فیلم های بخش مسابقه است و اگر در انتخاب اعضای این هیات دقت کند باقی نقشه‌ای که کشیده ،شدنی و عملی است.

او می دانست که مدیران سینمایی و سینماگران عموما استقلال رای دارند و همین ممکن است مانع از اجرای برنامه تدوین شده دبیر باهوش فجر شود.اما او می دانست که ترکیب و چینش اعضا برگ برنده اوست و باید نفرات را طوری بچیند که نتیجه مورد نظر حتی با حداقل آرا به‌دست آید.

بی خطرها در ویترین؛ حاشیه دار ها در پستو

این بود که سعی کرد ترکیبی از سینما گران معترض- مدیران همراه و سینماگران همسو را در این ترکیب جای دهد. با این نگاه 7 نفر مسئول انتخاب فیلم‌ها شدند دکتر حسین کرمی و دکتر محمد احسانی دو  مدیر- دکتر  این‌ هیات بودند. اما دو مدیر دکتری که دکترایشان ربطی به سینما یا حتی هنر نداشت. دکتر کرمی 52 ساله دکترای فلسفه دارد و دکتر احسانی هم که دو سال دیگر به 50 می‌رسد، دکترایش در رشته مبانی حقوق اسلامی است. اگرچه  با وجودی که دکترای آنها سینما نیست اما احسانی هم سینما را خوب می‌فهمد و هم مقتضیاتش را به‌درستی می‌شناسد.

دکتر کرمی، مدیر اصفهانی شبکه نسیم،چندین بار عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره بوده و از زیر و بم ماجراهایش خبر داشت و می‌دانست در مواقعی که لازم است باید کمک حال داد باشد.کرمی البته بیشتر یک مدیر تلویزیونی به‌شمار می‌آید و علاوه بر مسئولیت فعلی‌اش سابقه مدیریت شبکه نمایش، مدیریت شبکه چهار سیما، قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران و ...را در کارنامه‌اش دارد.

بی خطرها در ویترین؛ حاشیه دار ها در پستو

از قضا دکتر مدیر دوم هم حتی بیشتر از دکتر مدیر اول تلویزیونی بود و محدودیت‌ها را می‌شناخت و لحاظشان می‌کرد. در کارنامه احسانی مسئولیت‌هایی مانند  مدیریت گروه اجتماعی شبکه 3 سیما، قائم مقامی شبکه تهران، مدیرکلی طرح و برنامه معاونت سیما، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی راهبردی صداوسیما به‌چشم میخورد و جز دوره کوتاه مدت مدیریتش در ساختمان قدیمی بهارستان و  معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی باقی عمر کاریش را در فضای سرسبز جام جم گذرانده بود.

اما رضابالای اهل یزد برخلاف دو مدیر- دکتر مجموعه ،مدرک کارشناسی داشت  و سابقه تلویزیونی - سینمایی داشت که البته باز،کفه صداوسیماییش سنگینی می‌کرد.در کارنامه رضابالای مجموعه، معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و سیما فیلم، مدیرکل امور برنامه‌های مرکز سیما فیلم، مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما، کار‌شناس و عضو شورای طرح و برنامه اداره کل سیما و عضویت در هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم فجر در دوره‌های 24 تا 28 و دوره 32 دیده می‌شد.

چهار عضو دیگر هیات هم سینمایی بودند.رسول صدرعاملی کارگردان 60 ساله اصفهانی که گل کارهایش «گل‌های داوودی» و «من ترانه 15 سال دارم«بود ودربقیه کارهایش بیشتر به‌دنبال تکرار برگ‌های برنده‌اش بود تا شاید دوباره دل مردم و منتقدان را به‌دست آورد...اما نتوانست. محمدعلی باشه آهنگر،کارگردان دزفولی که اصلا به او نمی‌آید 52 ساله باشد اهل دزفول است و ظاهرا آرام است اما اگر اذیتش کنند آتشفشانی می‌شود که خاموش کردنش نشدنی است.

احمد امینی 62 ساله سینما را خوب می فهمید .سایه‌های هجومش نام برجسته کارنامه اوست و باقی فیلم‌هایش هم برای مخاطب عام ساخته شده‌ است.بهنام بهزادی 42 ساله بروجنی هم جوان‌تنرین عضو هیات بود.کارگردانی که فیلم‌هایش بی حاشیه نبوده‌اند و خصوصا «قاعده تصادف» او مخالفان پروپاقرصی داشت.

بی خطرها در ویترین؛ حاشیه دار ها در پستو

این گروه حدود 12 روز فیلم‌ها را دیدند و پشت بندش لیستی درآمد که همه را شوکه کرد. با آن‌که خیلی‌ها برای حضور در جشنواره دورخیز کردند اما گویا اغلب آن خیلی‌ها نتوانسته‌بودند به مقصد برسند.بعضی‌ها گمان می‌کردند در این این لیست اشتباهی اتفاق افتاده‌است و احتمالا اصلاحیه‌ای در کار است.اما هیچ اصلاحیه و برگه‌ای در کار نبود و هیات انتخاب هم محکم برای دفاع از لیستش ایستاده بود و جاخالی نمی‌داد.

در این لیست نام  24 فیلم به‌چشم می‌خورد : ارغوان (کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار ، اعترافات ذهن خطرناک من (هومن سیدی)، ایران برگر(مسعود جعفری جوزانی)،بوفالو (کاوه سجادی حسینی)،بهمن (مرتضی فرشباف)،تگرگ و آفتاب (رضا کریمی)،تا آمدن احمد (صادق صادق دقیقی)،حکایت عاشقی (احمد رمضان زاده) ، خانه دختر (شهرام شاه حسینی) ، خداحافظی طولانی (فرزاد موتمن) ، دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان) ، رخ دیوانه ( ابوالحسن داودی) ، روباه (بهروز افخمی) ، شرفناز(حسن نجفی) ، شکاف (کیارش اسدی زاده) ، شیفت شب (نیکی کریمی) ، طعم شیرین خیال (کمال تبریزی) ، عصر یخبندان (مصطفی کیایی) ، مرگ ماهی (روح اله حجازی) ، مزار شریف (عبدالحسن برزیده) ، مشرف به کوچه بی نام (هاتف علیمردانی) و  من دیه‏ گو مارادونا هستم (بهرام توکلی)
و در همین لیست خبری از فیلم‌های امیرخانی، فرمان آرا، احمدزاده، سینایی، کاهانی و ...نبود.

ادامه دارد ...


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    شما که خوشتون میاد اگه بود حجره پاره میکردین که سینماگران طاغوتی و فتنه گر امدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس