حاج احمد کاظمی در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ در سانحه هوایی سقوط هواپیمای فالکن در نزدیکی ارومیه شهید شد. به گفته فرمانده وقت سپاه پاسداران در نشست خبری روز ۱۹ دی ۸۴ علت سقوط هواپیما از کار افتادن دو موتور آن اعلام شد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سردار سرلشکر پاسدار احمد کاظمی (۲ مرداد ۱۳۳۷ در نجف آباد - ۱۹ دی ۱۳۸۴ در ارومیه) از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت کننده در جنگ ایران و عراق بود.

در سن ۱۸ سالگی، پس از تحصیلات دوره دبیرستان در به مبارزین در جبهه‌های جنوب لبنان پیوست.

با پیدایش جرقه‌های انقلاب اسلامی به مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی پرداخت و در بیست و سه سالگی، در اوایل سال ۱۳۵۹ به کردستان رفت تا دشمنان داخلی انقلاب را سرکوب نماید.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جزو اولین کسانی بود که به سپاه پاسداران پیوسته و از فرماندهان آن گشت. احمد کاظمی، با شروع جنگ ایران و عراق، با یک گروه ۵۰ نفره در جبهه‌های آبادان حضور یافت و مبارزه را با عراق آغاز کرد. در پایان جنگ، این گروه ۵۰ نفره به یکی از لشکرهای قوی و مهم سپاه (لشکر زرهی ۸ نجف اشرف) به فرماندهی احمد کاظمی تبدیل شد. با بکارگیری سلاح‌های به غنیمت گرفته شده از نیروهای عراقی که به صدها تانک و نفربر و توپخانه و ماشین آلات جنگی بالغ می‌شد.

او دوران جوانی خود را با حضور در جبهه‌های نبرد از کردستان تا جبهه‌های جنوب در سِمت‌هایی چون: دو سال فرماندهی جبهه فیاضیه آبادان، شش سال فرماندهی لشکر ۸ نجف و پس از جنگ نیز یک سال فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، هفت سال فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا و قرارگاه رمضان و پنج سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه.حضور مستقیم در خط مقدم جبهه باعث شد از ناحیه پا، دست، و کمر بارها مجروح گردیده و یک بار نیز انگشت دستش قطع شود.

در طی این سالها به تحصیل نیز پرداخت و مدرک کارشناسی خود را در رشته جغرافیا و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت دفاعی گذراند و موفق شد دانشجوی دکتری در رشته دفاع ملی گردد. به علت کفایت و شجاعت، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، ۳ مدال فتح به وی اعطا نمود. وی در اواسط سال ۱۳۸۴ از سوی فرمانده کل سپاه، به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد.

وی در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ در سانحه هوایی سقوط هواپیمای فالکن در نزدیکی ارومیه شهید شد.

به گفته فرمانده وقت سپاه پاسداران در نشست خبری روز ۱۹ دی ۸۴ علت سقوط هواپیما از کار افتادن دو موتور آن اعلام شد.

به بهانه نهمین سالگرد شهادت سردار حاج احمد کاظمی وتعدادی دیگر از همرزمانش در ارومیه، که به نام شهدای عرفه معروف شدند، تعدادی از تصاویر این مرد مبارز را با هم می بینیم.
{$sepehr_album_21857}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    درود خدا و امام شهدا براین سرباز باوفای ولایت
  • بیست و سی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    خدایش بیامرزد
  • احمد ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    یاران چه غریبانه رفتند از این خانه هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه
  • ایرانی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    خوشا به سعادتشون . . . بارالهی، اگر شهادت را لیاقتمان قرار ندادی ، اگر شفاعت شهدا را نصیبمان نکردی ، اگر سعادت خدمت به شهدا را هم روزیمان نکردی . . . به حق حرمت همین شهدا ، شور و شعور پاسداشت میراث شهدا را به ما عطا فرما . . .
  • ابوعلي ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 0
    خوشا به سعادتت سردار
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    پدر فتح خرمشهر
  • دکتر احمدیان ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    شهادت حق این عزیزان است و هیچ سفارشی و تشویقی بالاتر و رضایت بخش از شهادت برای او نبود . شهید والا مقام احمد کاظمی اگر زنده می ماند برای دنیا طلبان و امریکائی ها خطر خیلی بزرگی بود . خطر او برای دشمنان و منافقان از سردار سلیمانی هم بیشتر بود . شفاعت ولیعصر و نیایش ما تقدیم او باد
  • مصطفی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    در عظمت و بزرگی امثال حاج احمد شکی نیست ولی استفاده از لقب سیدالشهدا هم بجز برای حضرت اباعیداله مناسب نیست
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    دیروز در استان خوزتستان مراسم شهیدی بود که بدن خودش رو روی سیم خاردارها قرار داد تا گردان رد بشه و ایشون روی همان سیم خواردارها به درجه شهادت رسید...خیلی دوست دارم بدونم کی بود
  • مجید ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    برامون دعا کن شهید عزیز....
  • مارال ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    شهدا قلب تاریخ واین انقلابند
  • ناصر فریادشیران ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    در طول تاریخ پر افتخار کشور عزیزمان انسانهای بودند که همیشه تاریخ با مبازات و جان فشانیهای خود و گذشتن و جان و مال و خون خود نامشان و راه هشان همواره و همیشه مانده گا ر است ریس علی دلواری و ستارخان و باقر خان و میزا کوچک خان و بابک خرمدین و جهان آرا و صیاد شیرازی و همت و لشکری و شیرودی و کشوری و این رزمنده تابناک سردار شهید کاظمی روحشان شاد و نامشان مانده گار
  • علی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا دل می بری شهید کاظم ای ابر مرد تاریخ
  • یونسی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    روح بلندش باامام حسین ع محشور.سایه فرمانده کل قوا برسرمامستدام
  • رحیم ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    درود بر شرف این دلیر مردان که هر نفسی که میکشیم حاصل خون این بزرگ مردان است. ای شهید بزرگ همیشه در قلب مایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس