روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز با تمرکز خبری بر حضور ظریف در صحن مجلس و تغییرات در صداوسیما آغاز نمودند؛ و از سوی دیگر آغاز کار پیمان جبلی با پیام سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان ‌همراه بود؛ آن‌ها وی را عضو تیم سعید جلیلی می‌دانند و قرار گرفتن وی در این پست مهم را مخابره پیام سیاسی سرافراز قلمداد می‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز چهارشنبه را با تمرکز خبری بر حضور ظریف در صحن مجلس و تغییرات در صداوسیما آغاز نمودند؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات دیروز را روز «پیروزی» ظریف باظرافت دیپلماتیک در بهارستان قلمداد نمودند و از سوی دیگر آغاز کار پیمان جبلی با پیام سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان ‌همراه بود؛ اصلاح‌طلبان وی را عضو تیم سعید جلیلی می‌دانند و قرار گرفتن وی در این پست مهم را مخابره پیام سیاسی و رویکرد سرافراز به سیاست داخلی قلمداد می‌کنند.

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای «بحث هسته‌ای؛ موضوع فراجناحی» و «نفت، 49 دلار شد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تحلیل آشنا از یک تغییر

روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود به انعکاس سخنان حسام‌الدین آشنا پرداخت و در همین راستا نوشت «مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری از تغییر نام معاونت سیاسی سازمان صداوسیما به معاونت خبر استقبال کرد و گفت: این تغییر به معنای این است که دیگر اخبار، سیاست محور نخواهد بود. «حسام‌الدین آشنا» در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داد: در مورد معاونت سیاسی اتفاق بسیار مهمی‌رخ داد و آن‌هم تغییر نام و عنوان معاونت سیاسی به معاونت خبر بود. خود این تغییر عنوان، نشان از تغییر رویکرد دارد، به این معنا که سیاست، محور اخبار نخواهد بود، بلکه داشتن ماهیت خبری، ملاک اصلی برای انتشار اخبار در سازمان صداوسیما خواهد بود.

مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری توضیح داد: این رویکرد که ارزش‌های خبری، ملاک جمع‌آوری و انتشار خبر قرار گیرد به انتصاب کسی که هم این شناخت را داشته باشد و هم این اعتقاد و توانایی را داشته باشد، نیاز داشت. آشنا درباره سخنان رییس‌جمهوری درباره صداوسیما نیز گفت: نگرانی‌های ریاست محترم جمهوری که برخی از آن در سخنرانی مربوط به کشاورزی بیان شد، ناظر به انتظاری بود که دولت برای بروز تغییرات در جهت‌گیری‌های سیاسی معاونت خبر داشت و دعوتی بود به انصاف بیشتر و نه حمایت مطلق از دولت.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «وحدت پیدا نیست» و «پاسخ ظریف به سؤال جواد» اختصاص داد.

· مجلس آینده مسیر رفراندوم روحانی

مصطفی داننده در سرمقاله روزنامه ابتکار به تحلیل پیشنهاد رفراندوم از سوی رییس‌جمهور پرداخته است؛ وی معتقد است که در شرایط فعلی تحقق این امر بسیار مشکل است و دولت حجت‌الاسلام روحانی باید با تصاحب کرسی‌های مجلس دهم این پیشنهاد را عملی سازد؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در همین راستا نوشت «به عقیده نگارنده روحانی می‌تواند از مسیر راحت‌تری به مقصود خود یعنی یکدست‌سازی قدرت برای رسیدن به هدف بزرگ دست پیدا کند. مجلس دهم و کرسی‌های سبز آن می‌تواند کمک بسیاری بزرگی برای روحانی باشد.

دولت و طرفدارانش به‌ویژه جریان اعتدال در کشور که اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل را شامل می‌شود می‌توانند با اتخاذ یک راهبرد سیاسی درست مجلس دهم را تبدیل به مجلس عقلانیت و اعتدال کنند. مهم‌ترین مشکل روحانی طی یک سال و نیم اخیر، نمایندگان دلواپس مجلس بودند که به هر بهانه‌ای بر دولت یازدهم مشکل تراشی می‌کردند.

این نمایندگان با کشاندن وزرا به مجلس با طرح سؤال، دادن کارت زرد و استیضاح مشکلات فراوانی در روند خدمت‌رسانی به مردم ایجاد کرده‌اند. رئیس‌جمهور با همین شناخت و درک اینکه برای رسیدن به طرح‌های بزرگ نمی‌شود به این مجلس تکیه داد، بحث همه‌پرسی را مطرح کرد. برای روحانی بهتر است به‌جای رد شدن از جاده پرپیچ‌وخم رفراندوم از مسیر سرسبز مجلس دهم عبور کند. رسیدن به این جاده که می‌تواند فتح الفتوحی برای دولت روحانی باشد.»

روزنامه مردم امروز

روزنامه اصلاح‌طلب مردم امروز با تیترهای «جلسه فوق‌العاده 2000 سهامدار پدیده شاندیز» و «مهدی هاشمی در آستانه دفاع آخر» میزبان نگاه خوانندگانش بود.

· تمام قد در حمایت از آقازاده

روزنامه مردم امروز نزدیک‌ترین نشریه مکتوب به حزب کارگزاران سازندگی در فضای سیاسی کشور محسوب می‌گردد؛ این روزنامه در گفت‌وگو با وکیل مهدی هاشمی به جزییات این پرونده پر سروصدا پرداخته است؛ علیزاده طباطبایی به روزنامه مردم امروز گفت «در طول بازداشت مهدی هفته‌ای یک‌بار با پدرش تلفنی صحبت می‌کرد. هاشمی گفت من حساسیتی ندارم مثل همه با ایشان برخورد شود. در طول مدت بازداشت من به پرونده دسترسی نداشتم بعد این پرونده را خواندم، پرونده به دادگاه انقلاب آمد من و آقای ابوالمعانی وکلای مهدی هاشمی بودیم البته قبل از دادگاه پرونده را ندیدیم پرونده را در دادگاه دیدیم حدود یک ماه تا 40 روز مطالعه کردیم که زمان زیادی نبود از همان زمان اعلام کردیم که ما آمادگی دفاع و رسیدگی را داریم.

پرونده همان چیزی بود که کاوه اشتهاردی دو سال قبل از آن به دادگاه مطبوعات ارائه کرده بود. او افزود: آنچه در دست کاوه اشتهاردی بود پرونده مهدی هاشمی و بعد هم در نشریه رمز عبور منتشر شد و همین موجب شکایت ما از اشتهاردی شد. قاضی در این پرونده عوض شد. شعبه دادرسی تغییر کرد اما به‌هرحال بیست‌وشش جلسه دادگاه برگزار شد و دفاعیات ما هم تمام شد. حالا دادگاه باید ختم دادرسی را اعلام کند و ما را برای آخرین دفاعیات احضار کند و مطمئن هستم این پرونده ختم به خیر می‌شود» وی همچنین نسبت به حضور مهدی هاشمی در فتنه 88 گفت «مهدی هیچ‌گاه در هیچ تجمعی شرکت نکرد، تنها جایی که رفت نماز جمعه پدرش بود»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «هاشمی علیه تحجر» و «ظریف: از منافع همه مردم دفاع می‌کنم نه یک جناح» اختصاص داده است.

· نگرانی برای رهبر اصلاحات

محمدعلی ابطحی روحانی سیاستمداری است که در دوران اصلاحات رییس دفتر محمد خاتمی، معاون پارلمانی وی بود؛ این روزها نسبت به تشکیل محورهای دیگر در اردوگاه اصلاحات نگران است، وی در پاسخی به سؤالی مبنی بر اینکه حضور افرادی مثل هاشمی، ناطق یا سید حسن خمینی برای تشکیل یک تیم فرماندهی برای اصلاحات در تناقض با رهبری خاتمی در این جریان است؛ پاسخ داد «همه شخصیت‌هایی که در چارچوب این اندیشه و تفکر باشند کمک می‌کند تا جریان اصلاحات به نقطه مطلوب در شکل اجرایی برسد البته نقش خاتمی و ظرفیت او برای رهبری جریان اصلاحات در این میان بسیار متفاوت است اما به روی جریان‌های فکری مدل پادگانی نیست که نیاز به فرماندهی داشته باشد.

جریان اصلاحات جریان آرامی است که در ذهن‌ها رفته و من فکر می‌کنم محوریت خاتمی به صلاح اصلاحات است و البته باید به این نکته هم توجه کرد که دست فرد یا گروهی نیست که بتواند این محوریت را از خاتمی بگیرد چون تبدیل به باوری در جامعه شده است.» همچنین وی نسبت به پیشنهاد سید محمد خاتمی مبنی بر تعامل اصلاحات با حاکمیت اظهار داشت «همان‌طور که قبلاً هم تأکید کردم فعلاً نکات حل نشده‌ای وجود دارد که نمی‌دانم در شرایط سیاسی امروز قابل حل کردن است یا نه. این نکات برای هر دو طرف تعیین‌کننده است. از سویی اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه ادعای عدم تعامل با حاکمیت را نداشته است که این راهکار جدید و ویژه‌ای باشد این‌طرف مقابل است که این تعامل را نمی‌پذیرد.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «روز سیاه نفت» و «نه رسای بهارستان به تندروها» اختصاص داد.

· خبر «منابع آگاه» از تغییرات صداوسیما

مهسا جزینی در صفحه سیاسی روزنامه شرق به بررسی تغییرات صداوسیما در چند روز اخیر پرداخته است؛ وی به نقل از یک منبع آگاه نوشت «یک منبع آگاه در صداوسیما اگرچه درباره چرایی تصمیم یک‌باره سرافراز توضیحی برای گفتن ندارد اما در خصوص حذف معاونت سیاسی به «شرق» می‌گوید: «یک بخش از این ماجرا می‌تواند به ایده چابک‌سازی در مدیریت جدید سرافراز مربوط باشد. کما اینکه او پیش‌تر هم معاون اداری مالی و برنامه‌ریزی را در هم ادغام کرده بود و به تمام شبکه‌ها دستور اکید داده شده که تعداد گروه‌ها کم شود
او با اشاره به اینکه همه شبکه‌ها مدیر گروه سیاسی داشتند که زیرمجموعه معاونت سیاسی بود، می‌گوید: «اما الآن با این تغییر، شبکه‌ها در حوزه ساخت برنامه‌های سیاسی مستقل می‌شوند و گروه‌های سیاسی زیرمجموعه رییس شبکه خود فعالیت می‌کنند.»

او معتقد است که در عمل معاونت سیاسی هم کار خاصی انجام نمی‌داد، اما بحث خبر، چون فراگیری، سرعت و حساسیت بیشتری دارد احتمالاً وجودش بیش از معاونت سیاسی حس شده استسایت تابناک هم در تحلیلی نوشته بود: «آنچه تحت عنوان خبر روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌رفت، در ید اختیار مجید آخوندی بود؛ مردی که علاقه چندانی به دیده‌شدن نداشت اما آثار تصمیمات او و همکارانش کاملاً نمایان بود.» به نوشته تابناک، حوزه خبر «بزرگ‌ترین پاشنه آشیل» صداوسیماست و پیمان جبلی به‌عنوان «چهره‌ای خوشنام» مأموریتی دشوار را پیش‌رو دارد و آن‌هم افزایش اعتماد مخاطب داخلی به بخش‌های خبری داخلی و تغییر عمیق مدل‌های اطلاع‌رسانی است

روزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «خیابان ظریف، بن‌بست نیست» و «وحدتی از کنفرانس‌های وحدت ندیده‌ایم» اختصاص داد.

· اول جام جم، بعد پاستور و بهارستان!

آغاز کار پیمان جبلی با پیام سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان ‌همراه بود؛ اصلاح‌طلبان وی را عضو تیم سعید جلیلی می‌دانند و قرار گرفتن وی در این پست مهم را مخابره پیام سیاسی و رویکرد سرافراز به سیاست داخلی قلمداد می‌کنند؛ سعید سعادت در صفحه سیاسی روزنامه آرمان نوشت «درست فردای روزی که آیت‌ا...هاشمی از برنامه‌های صداوسیما انتقاد کرد، یکی از اعضای رسانه‌ای تیم سعید جلیلی، معاون سیاسی صداوسیما شد. اتفاقی که از نظر بعضی پاسخ به افرادی بود که معتقد بودند با ورود سرافراز رویکرد برنامه‌سازان صداوسیما تغییر می‌کند و متعادل‌تر می‌شود. انتقادها به این انتصاب تا جایی پیش رفت که برخی دوستان «پیمان جبلی» در مقام دفاع از او برآمدند و وی را یک چهره رسانه‌ای و نه سیاسی معرفی کردند؛ اما سرافراز در حکمی که برای جبلی صادر کرد نام معاونت سیاسی را به معاونت خبر تغییر داده و «بی‌طرفی و پرهیز از جانب‌داری از جریانی خاص» را از وی خواسته است.

حسام‌الدین آشنا نیز در گفت‌وگویی از این تغییر استقبال کرد و گفت: «در مورد معاونت سیاسی اتفاق بسیار مهمی رخ داد و آن‌هم تغییر نام و عنوان معاونت سیاسی به معاونت خبر بود. خود این تغییر عنوان، نشان از تغییر رویکرد دارد، به این معنا که سیاست، محور اخبار نخواهد بود بلکه داشتن ماهیت خبری، ملاک اصلی برای انتشار اخبار در سازمان صداوسیما خواهد بود. انتصاب آقای دکتر جبلی که فرزند صداوسیماست و تمام سال‌های جوانی خود را در پست‌های متعدد در سازمان صداوسیما و در بخش خبری طی کرده است نشان از هوشمندی و زمان‌شناسی آقای دکتر سرافراز دارد... می‌توان امید داشت اعتمادی که به یک عضو جامعه خبری شد بتواند اعتماد ملی به سازمان صداوسیما را تقویت کند

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «کارت سبز مجلس به تیم هسته‌ای» و «وام کالا و خودرو 2 برابر می‌شود» اختصاص داد.

· روز ظریف در بهارستان

محمدجواد ظریف دیروز در صحن علنی مجلس به سؤال کریم قدوسی پاسخ داد؛ ابراهیم بهشتی در صفحه سیاسی روزنامه ایران، سخنان وزیر امور خارجه را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرد و در همین راستا نوشت «ما به نیروهای دیپلمات خودمان در مذاکرات هسته‌ای اعتماد کامل داریم و به امریکا و هم‌پیمانانش هیچ اعتمادی نداریم. حمایت و اعتماد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نظر تمامی فعالان سیاسی بوده و رأی مجلس نیز در خصوص اقناع از سخنان وزیر امور خارجه این موضوع را نشان داد». این سخن محمدرضا باهنر در پایان جلسه دیروز مجلس تکمیل‌کننده نظر مساعد و اعتماد دوباره مجلس به محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در قالب طرح سؤال از وی بود.

طرح سؤالی که کریمی قدوسی نماینده مشهد امضاهای آن را بیش از 100 نماینده خواند، اما در انتهای کار تنها 84 رأی آورد و اکثریت نمایندگان ‌همچون گذشته توضیحات و استدلال‌های ظریف را قانع‌کننده دانستند. به‌این‌ترتیب چند ماه بحث‌وجدل درباره اینکه اکثریت مجلس از کارنامه تیم دیپلماسی دولت روحانی حمایت می‌کند یا خیر، پایان یافت. بر اساس گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 7 سؤال مختلف کریمی قدوسی و 40 نماینده مجلس با صلاحدید هیئت‌رئیسه و موافقت سؤال‌کنندگان در هم تجمیع و در قالب دو سؤال در جلسه علنی دیروز مجلس مطرح شد: «دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقت‌نامه ژنو چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که با پشتوانه این ملت انقلابی در مقابل اهانت‌های مقامات امریکا عکس‌العملی انقلابی نشان بدهید و از خوش‌بینی به این مقامات فریبکار غربی و آمریکایی بکاهید؟»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ناشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    اداره امور جاری کشور به توانمندی و تدبیر نیاز دارد نه همه پرسی !
  • ناشناس ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    امیدواریم قوه قضاییه با رسیدگی به پرونده آقازاده جنجالی اعتماد مردم را جلب نماید.
  • ناشناس ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    درود بر دکتر جلیلی و تیم رسانه ای ایشان .
  • lind ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    .نا اشنا جان.جلیلی.تون.درانتخابات چندم شدن
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    انشاالله
  • کبیر شریفی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    کشور ما در یک بن بست تحریم سیاست ناشناخته داخلی قرار گرفته لیکن عنوان تحریم های خارجی لعاب هست بجای تمرکز بر بحران هسته ای و کنفرانس صوری 5+1وروابط پوچ خارجی و طیفی از این بحث ها بفکر معیشت مردم عزلت نشین ها ،اشتغال دکترهای فاقد کار ،تامین بهداشت روانی وکیفیت زندگی فرهنگیان و اساتید دانشگاه و کاهش نرخ طلاق و رساندن دارو به افرادی که هیچ سرپناهی ندارند باشید !!!!!!!!!!!!!!!
  • یه بنده ی خدا ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    هدف بزرگ منظور همون کشور هست هست به دست شیطان بزرگ؟چی دارید میگید همون عده هم که بهش رای دادن مثل ...... اظهار تاسف میکنن.
  • ضدفتنه ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    ببین مشرق جان . اگر شما واقعا رسانه اصولگرایی و ارزشی هستید این همه تبلیغ منفی به نفع خاتمی و امثال آن برای چیست. وقتی تیتر می زنی رهبری خاتمی .... خوب در ذهن یک عده ای کلمه رهبری که نماد جایگاه ولایت و رهبری است به خاتمی منتسب می شود. در حالیکه خاتمی فقط رئیس گروه فتنه گران است. یه کم جنگ نرم یاد بگیرید و درست تیتر بزنید!
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    حزب اصلاح طلب به معناي حزب ضد فرهنگ نيست
  • فدایی ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    این همه ریسمان اسمان می بافید که چه .کمی نور قران رااجازه بدهید به قلبتان بتابد و به فکر رفع مفاسد و مشکلات میهنتان باشید نه ابراز وجود و برتری جویی و......مسلمان واقعی همین که به شدت از تفرقه اندازی خود داری کند نماد اصلاح طلبی است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس