کد خبر 376022
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

طراحی تسلیحات مافوق صوت، که با سرعت بالا به سوی هدف حرکت کرده و با آن برخورد می کند، می تواند باعث ایجاد دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی در جهان شود.

به گزارش مشرق، رابرت فارلی، استادیار «مدرسه دیپلماسی و تجارت بین المللی پترسون»، با انتشار مقاله ای که در نشریه امریکایی «The National Interest»، منتشر شد، در خصوص توسعه تسلیحات مافوق صوت و پیامد های آن هشدار داد.

 فارلی با اشاره به توسعه طرح های مربوط به تسلیحات مافوق صوت در کشورهای امریکا، روسیه، چین و هند، تاکید کرد امریکا به دو دلیل می خواهد تسلیحات فراصوتی طراحی کند: نخست آن که این کشور می خواهد سلاحی بسازد که از سرعت بالایی در کشتن برخوردار است و بدین شکل بر آن است تا از احتمال بروز جنگ هیدروژنی در جهان بکاهد. دوم آن که امریکا به دنبال آن است تا سامانه های دفاعی رقبا را که از لحاظ قدرت هم تراز است، به چالش بکشد.

تسلیحات مافوق صوت سامانه هایی را شامل می شود که قادر است با سرعت پنج ماخ (پنج برابر سرعت صوت) و حتی بیشتر مواضع مورد نظر را مورد هدف قرار دهد.این تحلیلگر امریکایی موشک های بالستیک روسیه و چین را از جمله تسلیحات دقیق مافوق صوت دانسته و گفت: «دلیل آن که امریکا توسعه این گونه تسلیحات را ادامه می دهد آن است که واشنگتن به سلاحی نیاز دارد که اهداف را در هر جای جهان مورد هدف قرار داده و آن را به سرعت و به گونه ای موثر از میان ببرد».

با ظهور گروه تروریستی القاعده در سال های 1990، ‌این استدلال سیاست امنیت داخلی امریکا را تعیین می کند. پس از وقوع حوادث 11 سپتامبر 2001، امریکا بر آن شد تا امکان ساخت سامانه های تسلیحاتی مافوق صوت را بررسی کند تا بمب های هسته ای و شیمیایی را حتی پیش از شلیک از بین ببرد.

این در حالی است که به گفته فارلی، روسیه و چین انگیزه دیگری برای توسعه این گونه سلاح ها دارند. استادیار مدرسه دیپلماسی و تجارت بین المللی پترسون اظهار داشت به طور قطع، روس ها از موثر بودن این نوع تسلیحات آگاهی دارند، اما آنها نیازی به تسلیحات مافوق صوت ندارند تا کسی را در گوشه ای دیگر از جهان مورد هدف قرار دهند. به گفته فارلی، مسکو و پکن این منطق را دنبال می کنند که از امریکا عقب نمانده و بتوانند سامانه های دفاعی موثر خود را بسازند.

بنابر این، به گفته فارلی، با ساخت و توسعه طرح های تسلیحات مافوق صوت، جهان شاهد دور تازه ای از مسابقه تسلیحاتی خواهد شد و این بار نوبت تسلیحات مافوق صوت است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس