حالا که در جشنواره ،جماعتی بسیج شده اند تا با رفع ایرادها و ضعف ها رضایت اهالی سینما را جلب کنند،بهتراست اهالی رسانه منفعت گروهی و نفع سینما را به منافع شخصی ترجیح دهند و مانع از هدر رفتن بیهوده انرژی ها شوند.یا دست کم در مواجهه با این شیوه نقد با عصبانیت به رد همه چیز بر نخیزند و منتقدان خودرا با انواع صفت های زشت خطاب نکنند و اندکی در این روش و شیوه که درپیش گرفته اند تامل کنند.

گروه فرهنگی مشرق - این روزها بعضی سایت های شبه روشنفکر که مدعی استقلال و ارتزاق از منابع شخصی هستند اما بعض از آنها حتی از سایت های دولتی و سازمانی وابستگی بیشتری دارند،به شدت منتقد جشنواره، سازمان سینمایی و رییس آن شده‌اند.  انتقادهای تند و تیزی که البته ممکن است دلسوزانه و یا خدای ناکرده ازبابت گرفتن بعضی امتیازها و مطامع خاص از جشنواره و سازمان سینمایی باشد. مطامعی مانند دریافت سهمیه کارت بیشتر و احتمالا تقاضای همکاری و به تبع آن منتفع شدن مالی و مواردی از این دست که منجر به نقدهایی می شود عموما غیرمنصفانه که کارکردی هم ندارند جز گرفتن توان و انرژی گروه مسولان جشنواره. گروهی که امسال به نظر می رسد قصد کرده اند تا ضعف دوره های گذشته را برطرف کنند.اتفاقی که ممکن است نسبی انجام شود یا حتی نشود اما حالا که این گروه چندماه پیش از جشنواره،کار را آغاز کرده اند به نظر میرسد فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت آنان نقد غیرمنصفانه و حمله به آنها در این مقطع و این شرایط حرفه ای نیست.
اگر همدلی اتفاق نیفتد باید از قانون و نظارت قانونی سود جست

نقد در ذات نه تنها بد نیست که حتی از وظایف رسانه ها به شمار می رود و می تواند مفید هم باشد.اما چه نقدی ،از چه زاویه ای و به چه قصدی.در بسیاری سایت ها و خبرگزاری ها ایرادات محتوایی که اعتقادات و ارزش های دینی یا ملی را نشانه گرفته محل نقد می شود.گاهی ضعف های اجرایی و تکنیکی یک کار یا محصول و گاهی شیوه عملکرد یک گروه بر اساس شیوه و معیاری مشخص.همه اینها نه تنها بد نیست که می تواند موجب پیشرفت و ارتقاء فرهنگی و هنری گردد. اما نقد زردی که صرفا مچ گیری به قصد انتفاع شخصی و گروهی باشد چیزی جز اتلاف انرژی و هدر دادن موقعیت های فرهنگی و هنری نیست.
متاسفانه جنس مطالب و خبرهایی که ذکر شد عموما به واسطه تازه کار بودن این دوستان و این گروه انگشت شمار رسانه ای و گرایش شدید آنها به شهرت و یا حسی بودن و کم بودن عنصر منطق در کارشان  ،زرد و بعضا بی منطق است. بعضی ها که اساس جای هیچ دفاعی ندارد.یعنی آرزو میکنی کاش دست کم مانند فلان سایت مستقل بود که مثلا  از تردید دبیر جشنواره برای برگزاری بزرگداشت فلان افراد خبر می داد یا موارد دیگر.دست کم در آنصورت می توانستند مدعی به خدمت گرفتن تکنیک های ژورنالیسم جهت افزایش بازدید و اثرگذاری شوند .اگرچه در مورد همان خبرها هم می شود این سوال را مطرح کرد که به‌راستی خبرهایی از این دست چه تاثیری می تواند داشته باشد جز آنکه به نفراتی که قرار است تقدیرشوند بر بخورد و دست آخر عطای این اتفاق ها را به لقایش ببخشند.به این شکل حرکت و اتفاقی که قرار بوده همدلی و تکریم بزرگی را به همراه بیاورد منجر به دلخوری و حتی دشمنی شده است و هنوز دو ماه مانده به جشنواره شرایط رفتن جشنواره به حاشیه را فراهم می کند.

اگر همدلی اتفاق نیفتد باید از قانون و نظارت قانونی سود جست

یا اینکه مثلا اسم فیلم های جدید را بگوییم و مدعی شویم از میان این 15 فیالم ده تا برای فلان بخش انتخاب شده است..این خبر واقعا چه تاثیری بر سینما،جشنواره، یا حتی همان سایتها خواهد داشت؟ دو حالت دارد.اگربه احتمال بسیار پایین نتیجه عین به عین و نعل به نعل مطابق پیشگویی ما جلو برود که فقط به به و چه چه عاید سایت می شود و نه هیچ چیز دیگر.اما اگر به احتمال زیاد فقط بخشی از این مثلا پیش بینی درست باشد چطور؟از فردای این خبر کارگردانها امان مسولان دبیرخانه را خواهند گرفت و انرژی دبیر را به فنا می دهند که اسم ما در لیست بوده و شما بعدا آن را حذف کرده اید. در آن شرایط هم قبول نخواهند کرد که فلان سایت غیرمسول یا غیر مرتبط نام شما را زده یا مواردی از این دست.
یا حتی خبرهایی که درباره فلان رییس و فلان مدیر آمده و دادن القاب و توصیف های زشت به آنها. همه این موارد نشان می دهد اگر نظارتی بر سایتهای مدعی استقلال نباشد، آنها چنان تند و بعضا ناپخته و ناسنجیده پیش خواهند رفت که همین حد نشناختن موجب خسارت و خرابی های فراوانی خواهد شد. شاید حالا که دست کم در جشنواره ،جماعتی بسیج شده اند تا با رفع ایرادها و ضعف ها رضایت اهالی سینما را جلب کنند و جشنواره ای شایسته برگزار کنند،اهالی رسانه های مکتوب و مجازی و دیداری و شنیداری منفعت گروهی و نفع سینما را به منافع شخصی ترجیح دهند و مانع از هدر رفتن بیهوده انرژی ها شوند.یا دست کم در مواجهه با این شیوه نقد با عصبانیت به رد همه چیز بر نخیزند و منتقدان خودرا با انواع صفت های زشت خطاب نکنند و اندکی در این روش و شیوه که درپیش گرفته اند تامل کنند. باز هم البته شاید اگر این همدلی اتفاق نیفتد باید از قانون و نظارت قانونی سود جست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس