فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: صحن اصلي ميدان اميرچخماق بهترين مكان براي دفن شهدا بود كه البته اين خواسته مردم يزد نيز بود.

به گزارش مشرق، سردار سيدمحمد باقرزاده اظهار داشت: مسئولان ميراث فرهنگي يزد به دليل تاريخي بودن اميرچخماق و قرار گرفتن اين بنا در آستانه ثبت در يونسكو، ضلع شرقي اين بنا را براي دفن شهدا معرفي كردند اما نظر كارشناسان خود ميراث فرهنگي اين بود كه پايه هاي اصلي اين بنا در پشت تكيه از جمله ضلع شرقي وارد شده و دفن شهدا و خاكبرداري از اين ضلع مي توانست به تكيه آسيب وارد كند.

وي بيان كرد: نظر شهردار و اعضاي شوراي شهر يزد نيز به عنوان مسئولان مبلمان شهري همين بود و از آنجا كه يزد حسينيه ايران است و بنا به دلايل ياد شده، صحن اصلي ميدان اميرچخماق بهترين مكان براي دفن شهدا بود.

باقرزاده همچنين با اشاره به ثبت اميرچخماق در يونسكو عنوان كرد: كساني كه امروز قوانين يونسكو را تصويب مي ‌كنند، همان ‌هايي هستند كه دم از حقوق بشر مي‌ زنند و همان ‌ها در دوران دفاع مقدس بودند و همان‌ها با دادن سلاح‌ هاي شيميايي به صدام، ملت ايران را مورد هجوم قرار دادند و عده بسيار زيادي از فرزندان اين مرز و بوم را به شهادت رساندند.

سردار باقرزاده با انتقاد از عملكرد برخي رسانه‌ هاي داخلي و خارجي عنوان كرد: اين رسانه‌ها در صدد ايجاد موجي بودند تا دفن شهدا در ضلع شرقي ميدان را خواست مردم اعلام كنند اما مردم اجتماع كرده و آن را خواسته خود ندانستند كه البته اين خواست خداوند متعال و شهدا بود.

وي تاكيد كرد: در شرايطي كه برخي رسانه‌ ها همه چيز را از زبان مردم مطرح مي ‌كردند، مردم يزد بسيار صريح و قاطع خواستار دفن شهدا در صحن اصلي ميدان اميرچخماق شدند و عصر ديروز نيز دو شهيد گمنام از هشت شهيد انتقالي به استان يزد، مظلومانه به خاك سپرده شدند.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام كرد: دو شهيدي كه ديروز مظلومانه به خاك سپرده شدند، خط شكنان شهيدان امروز شدند و دو واژه مظلوميت و غربت را با هم معنا كردند.

امام جمعه يزد نيز در اين مراسم اظهار داشت: ايران اسلامي هرچه دارد، مرهون خون شهدا و مديون خانواده‌ هاي شهداست و بايد مراقب باشيم تا از غافله شهدا عقب نمانيم.

آيت الله محمدرضا ناصري بيان كرد: آرمان ‌هاي شهدا مشخص بود و براي اينكه از اين آرمان ‌ها عقب نمانيم، بايد زبان و اعمال خود را كنترل كرده و در مسير آرمان‌ هاي شهدا قرار بگيريم.

امام جمعه ادامه داد: شهدا بندگان خوب خدا بودند كه راه صد ساله را يك شبه طي كردند، تصريح كرد: همه مردم بايد از حوادث روزگار عبرت بگيرند و خود را اصلاح كنند و در مسير زندگي خود، از ائمه اطهار (ع) و بزرگان دين درس بگيرند.

امام جمعه يزد در بخش ديگري از سخنان خود ضمن قدرداني از حضور مردم در مراسم تشييع و خاكسپاري شهداي گمنام، يادآور شد: اين شهدا از امروز مهمان مردم دارالعباده يزد هستند و اميدواريم ميزباني شايسته‌اي از اين مهمانان والامقام انجام شود.

روز شنبه همزمان با سالروز رحلت رسول مكرم اسلام، هشت شهيد گمنام به استان يزد انتقال داده شدند كه روز گذشته دو تن از اين شهدا و امروز شش تن ديگر از آنها با حضور گسترده مردم در ميدان اميرچخماق يزد به خاك سپرده شدند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس