کد خبر 372501
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از کاهش بیش از 20 درصدی حق دسترسی راه‌آهن در طول کمتر از 15 ماه گذشته خبر داد.

به گزارش مشرق، محسن پورسید آقایی در نشست گرامیداشت هفته حمل و نقل با بیان این مطلب تصریح کرد: سال گذشته طی گزارشی در رابطه با سهم بالای حق دسترسی در راه آهن خدمت جناب وزیر ارائه کردیم و بنا شد در جریان یک برنامه چهارساله این سهم به 20 درصد کاهش پیدا کند اما با اقدامات مناسبی که از سوی راه آهن انجام شد در طول یک سال این رقم به طور متوسط به 30 درصد کاهش پیدا کرده که موفقیتی درخور به حساب می‌آید.

سیدآقایی ادامه داد: در حال حاضر به غیر از واگن‌های لبه بلند که حق دسترسی آن‌ها 36 درصد محاسبه می‌شود بسیاری از واگن های دیگر از جمله واگن لبه کوتاه 14 متری با تعرفه حق دسترسی صفر درصد محاسبه می‌شود که این مساله یک موفقیت بزرگ در بالابردن سهم راه‌آهن در ترانزیت کالاست.

مدیرعامل راه آهن همچنین از برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه راه و مسافر خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته سهم بخش مسافری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی 55 درصد رشد داشته و همچنین در حوزه لوکوموتیو نیز سود سرمایه گذاران 61 درصد بالارفته است. همچنین در بخش باری نیز در حوزه مخزن‌داری رشدی 75 درصدی ثبت شده و متوسط افزایش درآمدها در این بخش نیز به بیش از 35 درصد می‌رسد.

سیدآقایی همچنین از برنامه‌ریزی راه‌آهن برای گسترش نوسازی خطوط ریلی خبر داد و گفت: با توجه به قدیمی بودن بخش عمده‌ای از خطوط راه آهن فعال در ایران باید نسبت به پیشبرد طرح‌های نوسازی خطوط اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم که خوشبختانه بخش‌هایی از آن در ماه‌های گذشته کلید خورده و ادامه دارد.

وی از نوسازی تمام خط راه آهن جنوب تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 40 کیلومتر از این خط آهن نوسازی شده و تا پایان سال 60 کیلومتر دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد ودر برنامه ریزی‌های انجام شده نوسازی کل این خط تا پایان سال 94 تصویب شده است.

سید آقایی همچنین از موافقت مجلس برای پرداخت یک میلیارد دلار در سال به وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد اهداف بلندمدت کشور در حوزه اقدامات زیربنایی خبر داد و گفت: با یاری و کمک مجلس و دیگر ارگان‌های مهم کشور امیدواریم در سال‌های آینده تغییر و تحولی درخور درحوزه راه آهن به وجود آید.

وی همچنین از حمایت ویژه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه بار خبر داد و تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده راه آهن در یک برنامه بلندمدت با تخصیص دادن 42 ماه حق دسترسی به واگن‌های باری معادل 203 میلیون تومان به آن‌ها کمک می‌کند که این مساله به معنی بازگشت تمام سرمایه اولیه سرمایه‌گذاران است. همچنین بحث معافیت گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده نیز در دست پیگیری است که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه ای درخور دست یابد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس