رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علاوه بر تاریخ و تمدنی مشترک و باستانی، دینی واحد داریم که می‌تواند روابط ایران و عراق را از روابط معمول سیاسی کشورها فراتر ببرد.

به گزارش مشرق، هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس مجلس عراق، امنیت را مهمترین نیاز منطقه دانست و با انتقاد از اختلافات دولت‌های اسلامی با همدیگر، گفت: در چنین شرایطی جریان‌های تکفیری در هر گوشه‌ای از سرزمین‌های اسلامی میدان عمل می‌یابند که انفجار مدرسه‌ای در لاهور، مسجدی در فیلیپین و انفجار صبح امروز صنعا، تازه‌ترین جنایات آنهاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از اوضاع چند کشور مسلمانی که پس از انقلاب، مردم دچار تندروی‌های افراطیون شده‌اند، گفت: گویا جریان تکفیری آنقدر باید به نا امنی‌ها و اختلافات دامن بزنند تا مردم به ستوه درآیند و  استبداد و استعمار برگردند.

هاشمی رفسنجانی، حیات تکفیری‌ها را در اختلافات ملت‌ها و نا امنی‌ها دانست و با تأکید بر این نکته که «هر جا هسته‌ای بیابند، نا امنی ایجاد می‌کنند»، گفت: با سوءاستفاده از روحیات مذهبی مردم به اختلافات تاریخی 1400 سال پیش دامن می‌زنند، در حالی که خود خلفا در آن زمان با مشورت همدیگر جامعه اسلامی را اداره می‌کردند.

وی با تحسین از اقدامات مردم و مسؤولین عراق در برگزاری با شکوه مراسم اربعین، گفت: آن اجتماع عظیم دشمنان را به تحیر واداشت که چگونه بیش از 17 میلیون شیعه از کشورهای مختلف در عراقی جمع شده‌اند که داعش در هر گوشه‌ی آن، جنایت می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «فرزندان من هم به صورت ناشناس در مراسم اربعین بودند» از مهمان‌نوازی مردم عراق در پذیرای از عزاداران حسینی گفت و افزود: این اقدام، یادآور آن ابتکار انسانی پیامبر اسلام(ص) است که صندوقی را در مسجد گذاشته بودند تا اغنیا در آن پول بگذارند و نیازمندان بردارند که والاترین تصویر برای تفسیر آیه «ان المومنون اخوه» است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص روابط مردم و دولت ایران و عراق و ترسیم دورنمای آن، گفت: علاوه بر تاریخ و تمدنی مشترک و باستانی، دینی واحد داریم که می‌تواند روابط دو همسایه را از روابط معمول سیاسی کشورها فراتر ببرد.

وی اقدامات اخیر مسؤولین عراقی در کم کردن اختلافات داخلی را برخواسته از عقلانیت دینی و ملی خواند و گفت: خوشحالیم که همه فرقه‌های قومی و مذهبی در دولت و مجلس برای تأمین امنیت امروز و رفاه فردای مردم عراق تلاش می‌کنید که به خاطر جنایات صدامیان، مظلوم‌ترین مردم منطقه هستند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر رجحان منافع ملی بر منافع باندی و حزبی و پرهیز از القائات گفتاری و رفتاری اختلافات، گفت: زمان ما به خاطر انفجار اطلاعات، شرایطی پیدا کرده که خشونت نمی‌تواند کارساز باشد و بهترین راه حتی برای تصمیم‌گیران جهانی، گفت‌وگوهای سیاسی است.

سلیم الجبوری نیز در این دیدار، با تشکر از مهمان نوازی ایرانیان، شرایط امروز عراق را یک دغدغه  منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و گفت: همکاری و تشریک مساعی همه گروه‌های سیاسی و دینی منطقه و مجامع منطقه‌ای و جهانی را می‌طلبد تا چالش‌ها را با روندی سیاسی حل نمایند.

رئیس مجلس عراق امنیت را دغدغه عراق، منطقه و حتی مجامع بین‌المللی دانست و گفت: تروریسم شرایطی را به وجود آورده  که ترس و نگرانی مردم را فرا گرفته و متأسفانه بعضی‌ها را تحت تأثیر قرار داد که پیامدهای منفی دارد.

وی کاهش قیمت نفت را با مسایل امنیتی بی‌ارتباط ندانست و افزود: درگیرهای سیاسی و امنیتی این منطقه، روی مسایل اقتصادی مردم در بسیاری از کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد.

رئیس مجلس عراق با تشکر از همکاری‌های دولت و ملت ایران با مردم و مسؤولین عراق، بر تقویت این روابط تأکید کرد و با یادآوری جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در منطقه و جهان اسلام، گفت: در هر دیداری که با مسؤولان کشورهای اسلامی داریم، ذکر خیر شماست و همه می‌گویند باید از این سرمایه بی‌نظیر در جهت حل مسایل اسلامی استفاده کرد.

وی با بیان خاطراتی از سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق و عتبات عالیات، اظهار امیدواری کرد که مردم عراق دوباره میزبان مهمانی باشند که اوضاع عراق دغدغه وی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • علی ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    خب قبول باشه!
  • حسن ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    آره...منم بصورت ناشناس داشتم ازشون مراقبت مکردم!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    تقبل اله
  • حامد ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    اون موقع می خواستن ریا نشه الان تصمیمشون عوض شد!؟
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    یعنی با فوتوشاپ
  • جوان ایرانی ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    سلام یه حرفی در دلم هست من نمیدونم چرا هر کاری میکنم نمیتونم آقای هاشمی رو دوست داشته باشم درحالیکه عقیده دارم ایشون آدم ذاتا بدی نیست و میدونم ایشون دشمن من نیست و حتی خوبیهایی هم در ایشون دیدم. در انقلاب هم که با سابقه س و حتی متوجه شده ام که شخص مقام معظم رهبری دامت برکاته هم دقیقا طبق تاکیدها و توصیه های محکم قرآن و احادیث شیعه ، به هر شخص حقیقتا مسلمان از جمله به آقای هاشمی ، به عنوان یک «« برادر دینی»» ارادت گرم و برادرانه داره حالا سوال کاملا جدی دارم : یعنی من واقعا مسلمان نیستم که گاهی از آقای هاشمی تا حدی بدم میاد؟ ((شخصا به خود ایشون دسترسی ندارم و اگر هم داشتم با چه رویی از خود ایشون بپرسم؟)) نمیخوام پشت سر آقای هاشمی حرفی پخش کنم که غیبت بشه و توصیه شرعی میکنم که شما هم غیبت ایشونو نکنید چون به نظرم کار درستی نیست که انسان از برادر مومن خودش بدش بیاد آیا من آدم بدعاقبت و بدی ام که گاهی از آقای هاشمی (و همچنین افراد دیگری. مثلا خاتمی(رئیس جمهور سابق) و دکتر روحانی(رئیس جمهور فعلی) و بعضیای دیگه) بدم میاد؟ کاملا جدی میپرسم دوستان
  • صدرا ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    باز خوبه خودشون میدونن که باید ناشناس در بین مردم ظاهر بشن وگرنه تیکه بزرگشون گوششونه . البته مردم ما خیلی صبورن و اهل مدارا با همه، ولی اینا دیگه خیلی خرابکاری کردن و باید باهاشون برخورد بشه و مستحق تنبیه و گوشمالی حسابی هستن .
  • امیر ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    در محرم 88 هم فرزندان جناب هاشمی به صورت آشکار درجمع کف زنان و عربده کشانی که کتیبه هایی حسینی را به آتش کشیده بودند حضوری .... داشتند .
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای هاشمی. فرزندان شما در مراسم اربعین ناشناس شرکت می کنند ولی در فتنه انگیزی حضور پررنگی دارند
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای هاشمی- چه خون دلی از دست فرزندانت می خورند نظام و رهبری
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای هاشمی- ما تا قیامت به فتنه گری های فائزه و مهدی و عفت اعتراض داریم به نامه بدون سلام و والسلام اعتراض داریم
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای هاشمی بخشی از خسارت های سال 88 به این مردم و نظام بر گردن شما است تا دیر نشده استغفار کن
  • soltani ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    در سال 88 و در بحبوحه فتنه 88 و دهه اول محرم در شمال داشت تفریح می کرد و در روز عاشورا به جمع توهین کنندگان به مقدسات و امام حسین(ع) در تهران پیوست و دیگر فرزندانش هم در برخی از تجمعات فتنه گران حضوری فعال داشتند و اینکه در اربعین سال 93 بصورت ناشناس حضور داشته اند باعث تعجب است، خورشید از کدام طرف طلوع کرده !!!!!
  • ميناب ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    نكنه رفته بودن ساندويچ بخورن؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    به صورت فوتوشاپی
  • شهیدزنده ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای هاشمی شما و فرزندانت و همه ایل و طایفه تان بسیار بیشتر از اعمالتان از نعمتهای کشور بهره مند شده اید.دیگر بس است بگذارید تا دیگران هم نفس بکشند.
  • بوشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    انسان چهره کسانی همچون ایت ا... بهجت ، اقا مجتبی تهرانی ، و غیره را میبینه خدا وکیلی ادم حیفش میاد صلوات نفرسته و اما چهره اقازاده ها چی بگم
  • عمار ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    حضرت اباعبدالله برای شمر گریه کرد، حضرت علی گفت که از شیر برای ابن ملجم هم ببرند. یله دوست عزیز مومن حق ندارد از هیچ خلیفه الله ئ هیچ انسان و بنده خدایی بدش بیاید. مومن اگر بینش درستی دارد فقط باشد دلش برای قربانیان اندیشه نادرست بسوزد.
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اینهمه زائر رفتند و خیلی از مسئولین که شناخته شده هم هستند به صورت "شناس" به این مراسم نورانی رفتند. حالا که چی مثلا این حضرات خیلی مهم تشریف دارند که میبایست به صورت ناشناس میرفتند اصلا کسی تره خرد میکنه ؟
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    کاملا واضح و مبرهن است که به چه منظور این حرف دلت را نوشته ای؛ ای عزیز دل.
  • معصومه ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    راستی مگ فرزندان شماممنوع الخروج نیستن؟؟؟احتمالاازچهارراه کالج تهران تعدادی ساندویچ تهیه نموده تابین عزاداران حسینی توزیع نمایند...بخداکه
  • نو جوان ایرانی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    ایرانی جان ساده گیر آوردی ؟ فکر کردی کار بران عقلشون ریپ میزنه به این شامورتی بازی ها خواستی رفسنجانی را بالا ببری و ازش تعریف کنی ؟ فکرت و نظرت بچه گانه است بروخودتو فیلم کن ننه من قریبم هم برای این فرد در نیار کار این بابا از این حرف ها گذسته این مرده را حضرت عیسی (ع) هم نمبتونه زنده کنده و خدا روزیت را جای دیگه حواله کنه
  • سوفیا لوره ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    این بخشی شامل 90 در صد میشه
  • سوفیا لوره ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    به طور ناشناس یعنی ایکه کسی نمی تواند د ثابت کنه که این فرزندان در راه پیمایی بوده اند چون کسی آنهارا ندیده
  • صادق ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اگر بطور ناشناس در این مراسم شرکت کرده اند توچرا آنرا رو کردی چه لزومی داشت ؟ مردم فریبی و ظاهر سازی دگر بس است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس