کد خبر 371405
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

رومینگ ملی که قرار است آنتن اپراتورهای موبایل را برای پوشش گسترده شبکه به اشتراک بگذارد تا سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تکمیل می‌شود و پوشش سه اپراتور موبایل در کشور یکسان می‌گردد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پایان مرداد ماه سال جاری توأم بود با اتمام انحصار رایتل به عنوان تنها اپراتور ارائه کننده خدمات نسل سوم ارتباطی یا همان "3G" که امروز به عنوان واژه‌ای رایج بر سر زبان‌‌ها افتاده است.

پایان مدت زمان انحصار رایتل که همچنان زمان شروع آن مشخص نیست اما اسما قرار بود دو سال باشد، برابر با مژدگانی به همراه اول و ایرانسل برای ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی بود.

اما این مژدگانی که به واسطه طولانی شدن انحصار رایتل از جذابیت افتاده و بیشتر به یک مطالبه از سوی اپراتورهای دیگر تبدیل شده بود، باز هم با شرط و شروطی مواجه شد که اپراتورهای متقاضی 3G تنها با قبول آنها می‌توانستند امتیاز نسل‌های بالاتر ارتباطی را به دست آورند.

سرانجام اپراتورها که چند سال خود را عقب‌تر از رقابت جهانی در حوزه استانداردهای ارتباطی می‌دیدند، مجبور شدند تا هر شرط و شروطی را قبول کنند تا بلکه سریع‌تر بتوانند خود را به رقبای نسل‌‌های ارتباطی پیشرفته برسانند.

یکی از شروط مندرج در پروانه نسل سوم اپراتورهای ارتباطی، اجرای بی چون و چرای"رومینگ ملی" توسط آنها بود.

به بیان ساده رومینگ ملی یعنی به اشتراک‌گذاری آنتن تمام اپراتورها به نحویکه مشترک هر اپراتور در نقطه‌ای که فاقد آنتن‌دهی است بتواند از آنتن اپراتور دیگر استفاده کند.

لذا با توجه به اینکه بیشترین پوشش شبکه به واسطه سبقه طولانی‌تر در اختیار همراه اول و بعد در اختیار ایرانسل است، به وضوح می‌توان دریافت که این شرط تماما به نفع اپراتور رایتل که دارای پوشش ضعیفی در کشور بود، تمام شد.

رایتل که توانسته بود یک شبه به پوشش ایران دست یابد و سریعا تیزرهای تبلیغاتی خود با عنوان پوشش کامل از خزر تا خلیج فارس را از تریبون رسانه ملی در بوق و کرنا کند، اگر چنین شرطی نبود شاید الان با ورود اپراتورهای اول و دوم در زمینه 3G و 4G به دنبال کسب‌وکار دیگری می‌گشت.

با این حال چنین شرطی که قطعا با توجه به پوشش گسترده همراه اول به ضرر این اپراتور تمام می‌شود زیرا باید ظرفیتی که متعلق به همراه اولی‌ها است را در اختیار مشترکان دیگر اپراتورها هم قرار دهد، همچنان نیمه کاره است.

رومینگ ملی اکنون تنها برای رایتل به اجرای کامل درآمده است به این معنی که همراه اول و ایرانسل شبکه‌ ارتباطی خود را تماما روی مشترکان این اپراتور گشوده‌اند و رایتلی‌ها در نقاطی که آنتن نداشته باشند می‌توانند روی شبکه دو اپراتور دیگر بار شوند.

اما اجرای این طرح بین همراه اول و ایرانسل که در برخی نقاط خاص دارای آنتن‌دهی و پوشش شبکه نیستند از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که همچنان با گذشت بیش از سه ماه به اجرای کامل نرسیده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، رایتل 227 هزار و 211 مشترک در شبکه همراه اول و 85 هزار مشترک در شبکه ایرانسل روم کرده است.

همراه اول هم پنج هزار و 462 مشترک روم شده در شبکه ایرانسل داشته و مشترکان روم شده ایرانسل در شبکه همراه اول هم 26 هزار و 463 بوده است.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص اجرای این طرح توسط همراه برای ایرانسل گفت: این اپراتور تاکنون در 13 استان رومینگ را برای ایرانسل برقرار کرده است و در مابقی استان‌ها نیز باید نهایتا تا بهمن ماه این کار را انجام دهد.

عمیدیان در ارتباط با کندی اجرای این طرح که نهایتا پوششی سراسری را برای تمامی اپراتورها در نقاط تحت پوشش آنتن ارتباطی فراهم می‌کند، نیز گفت: رومینگ جزو پیچیده‌ترین مسائل فنی دنیاست و حتی باید گفت که سه سال پیش هم مسئولان تصمیم گرفته بودند این کار را انجام دهند، اما نتوانستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شبکه اپراتورها از برندهای مختلفی تشکیل شده است لذا مشکلات بسیاری بر سر شناخت شبکه‌ها در این طرح وجود دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه کشورهای صاحب تکنولوژی هم نمی‌توانند چنین کاری را ظرف کمتر از دو سال انجام دهند، تصریح کرد: اما ما در ایران برای انجام این کار زمان تعیین کرده‌ایم و اکنون نیز از یک قسمت کار راضی هستیم و با بخشی مشکل داریم.

وی افزود: با اپراتورها توافق کرده‌ایم که در بهمن ماه تمامی مشکلات این حوزه حل شود تا بتوانیم جشن رومینگ ملی را در 22 بهمن ماه داشته باشیم.

با توجه به اینکه پوشش گسترده‌ای از ارتباطات ایران دست همراه اول است، این اپراتور باید همت بیشتری در راستای اجرای این طرح که شاید چندان باب میلش نیز نباشد داشته باشد تا اپراتورهای دیگر نیز بتوانند به پوشش گسترده دست یابند.

از طرفی همراه اول متعهد شده تا شاخص‌های کیفی شبکه‌اش را تا این موعد زمانی به سطح مطلوب برساند تا بعد از آن درباره اعطای مجوز نهایی و تجاری 3G به این اپراتور تصمیم‌گیری شود.

با توجه به اینکه بعد از اعطای مجوز 3G به اپراتورهای اول و دوم و شروع بروزرسانی شبکه این اپراتورها شاهد اختلالات بسیاری در سطح شبکه آنها نظیر قطعی تماس‌ها، عدم برقراری ارتباط، دریافت سیل عظیمی از پیامک‌ها مبنی بر از دست رفتن تماس‌های دریافتی در شایطی که آنتن وجود داشته، خط روی خط و برخی دیگر از مشکلات بودیم، انتظار می‌رود که با یکسان‌سازی شبکه آنها تحت عنوان رومینگ ملی این اختلالات نیز به حداقل ممکن کاهش یابد به صورتکیه در صورت اختلال شبکه یک اپراتور در یک نقطه بتوان به شبکه اپراتوری دیگر کوچ کرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس