باید دید شرایط بازگشت برزیلی محبوب به فوتبال و البته باشگاه استقلال فراهم خواهد گردید یا اینکه این بیزینس‌من که طی یکی دو سال اخیر مشغول آپارتمان سازی در برزیل بوده مجددا راه مستطیل سبز را پیدا نخواهد کرد.

جانواریو در راه استقلالگروه ورزشی مشرق - فابیو جانواریو، برزیلی محبوب آبی ها در لیگ های هشتم و دوازدهم حرفه ای فوتبال ایران – پس از یک سال و نیم دوری از میادین فوتبال دوست دارد دوباره شانسش را با ثبت نام در ارتش ژنرال آبی ها در نیم فصل دوم لیگ برتر امتحان کند. این در شرایطی است که این معمار در یکی دو سال اخیر پول خوبی را از راه ساختمان سازی در کشورش بدست آورده است و نیاز مالی به پول فوتبال ندارد.

جدایی فابیو از استقلال در اوایل لیگ دوازدهم بیشتر شبیه به یک داستان غم انگیز بود. تیمی که استارت قهرمانی اش را با گل هفته اول فابیو برابر آلومینیوم هرمزگان زد در ادامه را قهرمان لیگ دوازدهم شد اما فابیوی دوست داشتنی به دلیل مصدومیت در جمع سربازانی که به انتهای خط رسیدند حضور نداشت.

** برزیلی دوست داشتنی
فابیو جانواریو در فولاد خوزستان از جمله خوب‌ها بود. این برزیلی فوتبال فهم، دو بار با سپاهان در لیگ‌های دهم و یازدهم قهرمان ایران شد. جانواریو در سپاهان هم قهرمان یکی از عوامل موثر در لیگ قهرمانان آسیا به حساب می آمد.

جانواریو پیش از سپاهان در استقلال مدل 2008-2009 طعم قهرمانی در فوتبال ایران را چشیده بود. فصلی رویایی که در آن امیر قلعه نویی به سقف آرزوهایش رسید و آرش برهانی با زدن 21 گل آقای گلش لقب گرفت.

** با ارزش تر از جباری
فابیو در لیگ هشتم عملکردی فوق العاده در فاز تهاجمی استقلال داشت. ارسال 8 پاس گل توسط او سبب شد تا حتی بالاتر از خسرو حیدری، سیاوش اکبرپور و مجتبی جباری قرار بگیرد که به ترتیب 7،5 و 4 پاس گل داده بودند.
استقلال در لیگ هشتم آماری فوق العاده در فاز هجومی داشت چون با به ثمر رساندن 41 گل در بازی‌های خانگی و 29 گل در بازی‌های خارج از خانه عملا توپخانه‌ای برتر از تمام رقبا برپا کرده بود. شکی نیست که یکی از مردان تاثیر گذار در ثبت این آمار فابیو کم ادعا و بی حاشیه اما فعال و باارزش بود.
جالب اینکه جانواریو در لیگ هشتم فقط خلعتبری و فرهادی از ذوب آهن و پتروویچ از پرسپولیس را در جدول بهترین پاسورها بالای سر خود می دید که 9 پاس گل به هم تیمی هایشان داده بودند.

جانواریو در راه استقلال

** امضای برزیلی پای قهرمانی استقلال


دقیقا 5 سال و 7 ماه و 11 روز قبل فابیو جانواریو به تاریخ باشگاه استقلال پیوست. در ایستگاه آخر لیگ هشتم فابیو هنرمندانه گل پیروزی ارتش ژنرال را وارد دروازه پیام خراسان کرد (دقیقه41) تا استقلال با امضای این برزیلی قهرمان لیگ برتر شود. بی تردید نه فابیو 6 اردیبهشت سال 88 را از یاد خواهد برد و نه امیر قلعه نویی.
بازی پربرخوردی بود؛ ابراهیم تقی پور از استقلال اخراج شد، از آن سو کارت قرمز داور مسابقه نصیب برگی‌زر و آرفی هم شد. دو سه نفر دیگر هم کارت زرد گرفتند. مخلص کلام اینکه پیروزی استقلالی ها در هفته 34 لیگ 87-88 حسابی به دلشان نشست.

** تاثیرگذار  بدشانس
فابیو از ابتدای لیگ دوازدهم دوباره به استقلال برگشت. بازیکنی که با امیر قلعه نویی راحت کار می کرد. استقلال در اولین بازی لیگ با گل دقیقه 56 فابیو تازه وارد، آلومینیوم هرمزگان را شکست داد و این شروعی رویایی برای جانواریو و امیر قلعه نویی بود.
جالب اینکه جانواریو فقط 11 دقیقه قبل از به ثمر رساندن این گل- به جای جی لوید ساموئل- وارد زمین شده بود. این برزیلی که در روزهای غیبت مجتبی جباری مصدوم عصای دست امیر قلعه نویی شده بود؛ در ایستگاه دهم رقابت‌ها هم از ابتدای نیمه دوم – برابر نفت آبادان- به میدان آمد تا در دقیقه 58 گل برتری استقلال را وارد دروازه حبیب دهقانی نماید.

جانواریو در راه استقلال

فابیو یک هفته بعد برابر صبا 90 دقیقه تمام هنرنمایی کرد و این آخرین باری بود که برای استقلال به میدان می آمد. شاید دوشنبه اول مهرماه سال 91 نه فابیو فکرش را می کرد که سرنوشت برایش جدایی از استقلال را رقم زده و نه هواداران آبی فکرش را می کردند جانواریو محبوبشان پس از سفر به برزیل در جریان تمریناتش آسیب جدی ببیند. آسیبی که سبب شد فابیو اعلام کند قید فوتبال بازی کردن را برای همیشه بزند.

** هندوانه ای باب طبع امیر
بررسی نتایج بازگشت یک بازیکن به میادین پس از یک سال و نیم دوری از دنیای توپ گرد، مثل حدس زدن رنگ و مزه یک هندوانه در بسته است. آیا فابیو دوباره همان بازیکنی خواهد شد که با پاس‌های طلایی‌اش، در کنار جاسم کرار؛ به بازی آبی ها رنگ و لعاب بیشتری می دهد؟

از شواهد و قرائن این طور بر می آید که استقلال از پیشنهاد این بازیکن برای بازگشت – حتی رایگان- به اردوی آبی ها استقبال کند. خصوصا که مغز متفکر ارتش استقلال نیاز به بازیکنی دارد که در میانه میدان هم حرفه ای رفتار کند و هم از نیروی قلبش برای حضور در تیم آبی ها بهره ببرد. حال باید دید اصلا شرایط بازگشت این برزیلی به فوتبال و البته باشگاه استقلال فراهم خواهد گردید یا اینکه این بیزینس‌من که طی یکی دو سال اخیر مشغول آپارتمان سازی در برزیل بوده مجددا راه مستطیل سبز را پیدا نخواهد کرد.

ردیف

لیگ

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل زده

توضیح

1

هشتم/87-88

25

25

2114

4

با 8 پاس گل بهترین طراح آبی ها بود

2

دوازدهم/91-92

10

7

779

2

هر دو گلش به آلومینیوم و نفت آبادان 3 امتیازی بود


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کاپیتان ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    بیاد استقلال کسی که واسه پول بازی نکنه بی شک عالی بازی میکنه چون عاشقانه بازی میکنه.
  • ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ایشون به خاطر مصدومیت از ایران رفت..اصلا توی این مدتی که در برزیل بوده فوتبال بازی کرده؟؟؟؟؟؟
  • کارشناس فوتبال ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    یا اینکه این بیزینس‌من که طی یکی دو سال اخیر مشغول آپارتمان سازی در برزیل بوده مجددا راه مستطیل سبز را پیدا نخواهد کرد!!!!!!!؟؟؟؟؟ وای خدای من داری جدی میگی!!
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 1
    فقط باید برای فوتبال ایران گریست که بازیکنانهای درجه سه برزیلی که داخل تجارت مسکن! هستن در ایران میشن ستاره الآن توی لیگ هند کشورهای عربی ژاپن و کره بازیکنان سابق تیم ملی برزیل بعضا بازی می کنن
  • ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    1 0
    جانوايو كسي كه باهاش خاطرات قشنگي داريم زودتر بيا
  • یوسف ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره
  • علی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    جناب کارشناس محترم! شما هم شدی کارشناس برنامه 90 ؟!. این برزیلی هم مثل خیلی برزیلی‌های دیگه فوتبال توی خون‌ اونهاست مثل بازیکنای ما که نیستن. با مدت کوتاهی تمرین کردن اوج میگیرن
  • رضا ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    اگه بیاد عالی میشه.خدا کنه دوباره جانواریو برگرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس