کد خبر 368963
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

به دنبال تشدید اعتراضات در سراسر آمریکا به دنبال اعلام حکم تبرئه قاتل دستفروش سیاهپوست، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار بررسی رفتارهای خشونت‌بار نیروهای پلیس آمریکا شدند.

به گزارش مشرق، «ریتا ایساک» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت‌ها، روز جمعه (دیروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد که رفتار خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا با اقلیت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

در بیانیه‌ وی با اشاره به رأی‌ هیأت منصفه آمریکا مبنی بر تبرئه قاتل دو سیاهپوست آمریکایی که یکی از آنها نوجوانی در فرگوسن و یک نفر دیگر یک دستفروش سیاهپوست بود، نوشته شده بود که رأی دو هیأت عالی قضایی به «مصونیت از مجازات» به اعتراض‌ها در سراسر آمریکا دامن زده است.

شبکه صدای آمریکا گزارش کرد که کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار بررسی رفتار نیروهای پلیس در آمریکا شدند و این اقدام درپی دومورد جداگانه تبرئه دو افسر پلیس سفیدپوست صورت گرفت که دو سیاهپوست غیرمسلح را کشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است معترضان به رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس آمریکا، شب گذشته به اعتراضات خود در چندین شهر از جمله «نیویورک»، «شیکاگو» و «واشنگتن» ادامه دادند.

معترضان در شیکاگو شعار سرمی‌دادند: «نمی توانم نفس بکشم». این جمله‌ای بود که «اریک گارنر» دستفروش سیاهپوست وقتی پلیس نیویورک اورا خفه می کرد، فریاد زد. گارنر به بیماری آسم مبتلا بود و بعد از این اتفاق در بیمارستان جان خود را از دست داد اما در نهایت قاتل او تبرئه شد.

اعتراضات در آمریکا بعد از آن شدت گرفت که حدود دو هفته پیش یک هیأت منصفه محلی،«دارن ویلسون» افسر سفیدپوست آمریکایی را از اتهام قتل «مایکل براون» نوجوان سیاهپوست آمریکایی غیرمسلح تبرئه کرد. این مسئله خشم مردم آمریکا را برانگیخت و در شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» و دیگر شهرهای سراسر آمریکا تظاهرات گسترده برپا کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی قتل مایکل براون، انجمن ملی رنگین پوستان راه پیمایی یک هفته ای را با نام «سفر برای عدالت» سازماندهی کرد که در آن راهپیمایان، مسافت میان فرگوسن تا جفرسون سیتی، مرکز ایالت میسوری را پیمودند. این راه پیمایی روز جمعه 5 دسامبر پایان یافت. انجمن ملی رنگین پوستان آمریکا می‌گوید که هدفش از این راهپیمایی درخواست «رهبری جدید در اداره پلیس فرگوسن » و «اصلاحات جدید در رفتار و فرهنگ پلیس» در سراسر کشور بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس