منتقد ادبی کشور با بیان اینکه ویژگی‌های رمان" ترکه‌های درخت آلبالو" در بیان تاریخ انقلاب شاخص است، گفت: این یک رمان سیاسی و چند صدایی، بوده که صدای موافق و مخالف را بیان می‌کند.

به گزارش مشرق، حمیدرضا شکارسری در همایش نقد رمان ترکه‌های درخت آلبالو در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی و هنر خاتم النبیا، اظهار کرد: زمانی که نویسندگان قصد داشتن درباره انقلاب بنویسند به زودی یک اتفاق بزرگ دیگر افتاد و انقلاب جای خود را به جنگ تحمیلی داد و به همین دلیل آثار متعلق به انقلاب آثار کمی هستند و کمتر به آن دوران پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه آثار زیادی نداریم که برای این مقطع طولانی آفریده شده باشد، افزود: کتاب ترکه‌های آلبالو از لحاظ تاریخ انقلاب برای ما مهم و از این منظر شاخص است که صراحت دارد و از روزمره بودن و فراروی دوری کرده و این یک اصل مهم است.

منتقد ادبی کشور با بیان اینکه بسیاری از محققان معتقدند بخشی از مسئولیت‌های هنرمند مسئولیت‌های ادبی است، گفت: تمام مسئولیت هنرمندان ادبی نیست بلکه هنرمند مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی دارد.

شکارسری با اشاره به داستان رمان ترکه‌های درخت آلبالو، تصریح کرد: این کتاب حول شخصیت یک شهید نوشته شده که قبل از انقلاب یک نظامی حکومت پهلوی بوده و دستگیر می‌شود و تا پای اعدام هم می‌رود اما به دلیل اینکه دستش به خون کسی آلوده نبوده تبرئه می‌شود و بلافاصله به کردستان می‌رود و با رشادت‌های خود به شهادت رسیده و سبب نجات کردستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین آثاری رمان یک رمان تک شخصیتی است که تمام اتفاقات متن در خدمت ساخته شدن شخصیت اصلی رمان بوده و از این نظر به زندگی نامه‌نویسی نزدیک است.

منتقد ادبی کشور گفت: نویسنده به این بسنده نمی‌کند بلکه در 50 صفحه اول کتابش فلش بک به دوران کودکی و نوجوانی فرد می‌زند که مربوط به اشخاص داخل زندگی او است که این رمان نویسی بوده و نویسنده از شگردهای داستان نویسی استفاده می‌کند.

شکارسری با بیان اینکه شخصیت پردازی‌هایی که در کتاب است سبب می‌شود که خواننده با چگونگی اتفاقات و این که چگونه فرد به این راه کشیده شد و عوامل موثر در آن آشنا شود و داستان را درک کند، تصریح کرد: فلش بک‌هایی که در داستان وجود دارد مهمترین بخش رمان است که به گذشته برمی‌گردد و شخصیت را می‌سازد و برای بعد آماده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این اثر یک تکنیک خاص در خود دارد،  شخصیت اصلی در بخشی از اثر نیست و به این دلیل نمی توان گفت تنها زندگینامه است، آثار ادبی با شباهت به آثار دیگر شناخته نمی‌شوند بلکه با تفاوت‌ها است که به خود شخصیت می‌دهند که این اثر توانسته خود را از آثار دیگر جدا کند و به خود شخصیت بدهد.

منتقد ادبی کشور افزود: این یک رمان سیاست زده نیست بلکه یک رمان سیاسی است، آثار سیاست زده مشخصات فنی آثار هنری را ندارد و از نظر هنری چیزی که هنرمند می‌خواهد را نشان می‌دهد در صورتی که اثر سیاسی اینگونه نیست و به همین دلیل این اثر سیاسی است نه سیاست زده.

شکارسری با بیان اینکه این مشخصات یک رمان چند صدایی است که صدای موافق و مخالف را در خود بیان می‌کند، گفت: زبان اثر زبانی به شیوه رمان‌های کلاسیک، زبان ساده و بدون جذابیت‌های آوایی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس