رئیس جمهور: اتحاد و توسعه روابط بین کشورهای حاشیه دریای خزر خواسته مردم این کشورها است.

اتحاد بین کشورهای دریای خزر خواسته مردم این کشورها استبه گزارش مشرق، حجت‎الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح راه‎آهن بین‎المللی شرق دریای خزر که با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: باید امروز خوشحالی وصف ناشدنی خودم را از طرف خودم و ملت بزرگ ایران و ملت‎های منطقه به‌ویژه ترکمنستان و قزاقستان ابراز کنم.

وی ادامه داد: ما سه کشور گرچه از نظر سیاسی دارای استقلال کامل هستیم و دارای نظام خاص حکومتی و حقوقی خود هستیم اما از نظر تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آنچنان به هم نزدیکیم که شاید نظیر این وحدت و اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت و این زیربنا برای ما اهمیت ویژه‎ای دارد.

رئیس جمهور گفت: ملت‎های ما از ما می‎خواهند که شرایط را آنچنان مهیا کنیم که ملت‎های این منطقه و دولت‎های منطقه و به ویژه این سه کشور همسایه که هر سه در کنار دریای زیبای خزر نیز حضور دارند به هم نزدیکتر و پیوسته‌تر شود.

رئیس‌جمهور بر لزوم اهمیت زیربنای خط ریلی آسیای میانه تأکید کرد و گفت: ملت‌ها از ما می‌خواهند شرایط را آنچنان مهیا کنیم تا روابط مختلف ملتها و دولت‌های این منطقه به ویژه سه کشور همسایه در کنار دریای خزر به یکدیگر نزدیک و پیوسته‌تر شود.

روحانی ادامه داد: مردم از ما می‌خواهند به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند، کالا به دست کشورهای دیگر برسد و ارتباطات چنان توسعه پیدا کند که شرایط همکاری ایران با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان افزایش یابد.

  وی اتصال این کریدور ریلی را با اهمیت خواند و گفت: قدم مهمی با ایجاد این خط ریلی فراهم شده است که نه تنها سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به یکدیگر اتصال پیدا کرده‌اند بلکه این راه‌آهن سه کشور را به خلیج فارس، دریای عمان و کشورهای شرقی منطقه از جمله چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک‌تر می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این قدم برای مردم و کشورهای همسایه از اهمیت خاصی برخوردار است و ایران در این مسیر اقدامات مهمی انجام داده و خواهد داد.

رئیس‌جمهور گفت: در شرایطی قرار داریم که باید اتصال کالا بین کشورها ارزانتر و همکاری اقتصادی کشورهای منطقه مقرون به صرفه‌تر باشد و در کنار اقدام ریلی در زمینه جاده و کشتیرانی نیز باید بهتر و مؤثرتر این ارتباط گسترش پیدا کند تا شرایط اقتصادی برای توسعه فراهم شود.

روحانی بیان کرد: ما می‌توانیم از طریق خط ریلی کشورهای عضو سازمان اکو را به کشورهای عضو سازمان شانگ‌های متصل کنیم و شرایط برای انتقال انرژی فراهم شود.

وی توسعه و گسترش ارتباطات ریلی کشورهای منطقه را مسرت‌بخش خواند و افزود: این راه‌آهن زمینه‌ای برای اقدامات مؤثر برای رفت و آمد مسافران، تسهیل روادید بین تجار و مردم منطقه ایجاد می‌کند.

روحانی ایجاد مقررات برای حمل و نقل آسانتر کالا را از مزایای این خط ریلی دانست و گفت: با افتتاح این خط ریلی شرایط بهتری برای اقتصاد منطقه و رفاه مردم فراهم می‌شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: اتصال راه‌آهن نه تنها باعث شادمانی سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان شده است، بلکه خوشحالی کشورهای منطقه و حتی کشورهایی که می‌توانند با واسطه یا بدون واسطه از این راه‌آهن استفاده کنند را در پی دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید پیوند کشورها به یکدیگر نزدیک‌تر شود، گفت: کشورهای همسایه بدانند که توسعه ما توسعه یکدیگر است، امنیت ما امنیت یکدیگر و ثبات ما ثبات یکدیگر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس