نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای در یکی از رسانه‌های آمریکایی به تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵ اشاره کرد و نوشت که ایران دستاوردهای چشمگیری به دست آورده و مشروعیت بین‌المللی دولت و فعالیت‌های گسترده هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

بولتون: مشروعیت بین‌المللی فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش یافته است

به گزارش مشرق، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از اعضای اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» به بحث تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پرداخت و نوشت در حالیکه آینده برنامه هسته ای ایران محور مذاکرات فشرده وین بوده است، پیامدهای چشمگیر دیگری در خصوص تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود دارد.

وی سپس مدعی شد که به واسطه امتیازات زیادی که «باراک اوباما» در مذاکرات هسته‌ای واگذار کرده است، ایران دستاوردهای چشمگیری به دست آورده است و به ویژه آنکه مشروعیت بین‌المللی دولت و فعالیت‌های گسترده هسته‌ای ایران تقویت شده است.

بولتون ادامه داد، در حال حاضر مهلت مذاکرات هسته‌ای تا ژوئن 2015 تمدید شده است و ما می‌بایست پیامدهای جهانی گسترده‌تر سیاست اوباما در قبال ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

این نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل بحث را به تسلیحاتی بودن ایران سوق داد و نوشت که دیگر کشورهایی که تمایل به تسلیحاتی شدن دارند نیز با دقت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را دنبال می‌کنند و مطابق با آن نتیجه‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی دو سناریو را مطرح کرد و نوشت امواج این مذاکرات خود را به دو شیوه نمایان می‌کنند. اول اینکه، همسایگان نزدیک ایران از جمله عربستان، مصر و ترکیه به طور قطع فعالیت‌های هسته‌ای خود را تسریع می‌بخشند و یک مسیر روشن را به سوی تولید تسلیحات هسته‌ای طی می‌کنند. دوم اینکه کره شمالی به وضوح شاهد آن است که واشنگتن یک مذاکره‌کننده ضعیف است و تلاش می‌کنند به همان مزیت‌هایی که هم‌اکنون تهران در حال برداشت آنها است، برسد.

بولتون مدعی شد که مسیر ایران به سوی تسلیحاتی شدن در حال حاضر یک مسئله‌ای است که مربوط به زمانبندی خود ایران می‌شود. قدرت‌های منطقه‌ای نیز تقریباً به این نتیجه رسیده‌اند که ایران تسلیحاتی خواهد شد و در نتیجه داشتن قابلیت بازدارندگی را تنها واکنش مناسب برای خود در قبال تسلیحاتی شدن ایران می‌دانند.

وی سپس به کره شمالی اشاره کرد کره شمالی نیز در نهایت بر اساس موفقیت‌های ایران در مذاکرات نتیجه می‌گیرد که دو سال باقیمانده ریاست‌جمهوری اوباما زمان مناسبی است که بتواند با واشنگتن توافق هسته‌ای کند.

بولتون در پایان گزارش با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای با ایران یک میراث سیاست خارجی اوباما خواهد بود، نتیجه‌گیری کرد که جانشین بعدی رئیس‌جمهور آمریکا میراث خطرناک سیاست خارجی اوباما را در دستور کار اقداماتی که باید آنها را رفع و رجوع کند، قرار خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس