کد خبر 366683
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

برخی معتقدند برای تولید آثار دینی موفق، داشتن تخصص کفایت می‌کند و برخی دیگر بر اعتقاد داشتن به محتوای اثر تأکید دارند؛ واقعیت این است که توفیق یک اثر دینی مستلزم فراهم آمدن هر دوی این شرایط است.

چرا آنتونی کوئین در الرساله موفق بود؟/ نقش تخصص و اعتقاد در کیفیت تولیدات دینیبه گزارش مشرق - جواد افشار، کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها مشغول ساخت «کیمیا» (طولانی‌ترین سریال تاریخ سیما) است، با بیان این‌که اعتقاد و تخصص در سینما توأمان با هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، اظهار کرد: در حوزه سینمای دینی معمولا بحث‌های مختلفی درباره کیفیت آثار مطرح می‌شود. به این معنا که برخی اهالی سینما و کارشناسان معتقدند در قدم اول برای پرداختن به این دست موضوعات، دغدغه‌های درونی و قلبی شرطی مهم است و عده‌ای دیگر بر این باورند داشتن تخصص به تنهایی جوابگوی خاص مورد نظر باشد. این دو دسته برای گفته‌های خود، عموما مثال‌هایی هم ذکر می‌کنند.

وی افزود: برای نمونه دسته‌ای که معتقدند تولید آثار دینی موفق تنها با تخصص جواب می‌دهد از فیلم «الرساله» به عنوان نمونه موفق یاد می‌کنند، اما همین افراد توجه ندارند که اگر آنتونی کویین (بازیگر نقش حمزه) در این فیلم خوش درخشید، به خاطر هدایت کارگردان مسلمان فیلم بود و شاید هر بازیگر خوب دیگری هم در این نقش حضور می‌داشت، قادر بود در آن نقش خوب ایفای نقش کند.

این کارگردان ادامه داد: کسانی که معتقد به داشتن دغدغه‌مندی در سینما هستند هم کارهای داخلی را مثال می‌زنند که برای پیش نیامدن سوءتفاهم اشاره مستقیم به فیلم یا سریالی نمی‌کنم، اما در همین آثار، اگر فیلم یا سریالی بوده که کارگردانش کار اولی بوده یا اینکه نام مطرحی نداشته، آن کار یا از یک متن قوی سود برده یا اینکه مشاور‌ی برای کارگردان انتخاب شده که نقش بالایی در ساخت داشته است.

تخصص و اعتقاد دو شرط مهم برای موفقیت فیلم‌های دینی هستند

این کارگردان در تکمیل توضیح فوق گفت: با دقت در نظرات مطرح شده می‌توان فهمید که توجیهات برای دو نظر فوق، قادر نیست همچون یک قانون کلی برای تمام آثار لحاظ شود، بلکه تنها برای کارهایی خاص عینیت پیدا می‌کند، اما معمولا وقتی تخصص و اعتقاد در کنار هم قرار می‌گیرد، موفقیت کار تضمین می‌شود. در این میان از سریالی چون «مختارنامه»، «امام علی(ع)» به عنوان نمونه موفق نام می‌بریم که هم به لحاظ فنی از کیفیت بسیار بالایی بهره برده هم  به لحاظ مفهوم به دلیل دغدغه قلبی فیلمساز اثر از غنای خاصی سود برده است. این ویژگی نیز تنها در سینمای ایران روی نمی‌دهد، بلکه در کارهایی مشابه خارجی که موضوعی دینی دارد هم، چنین اصلی را می‌توان مشاهده کرد.

افشار مثال زد: درباره حضرت عیسی(ع) تا به حال فیلم‌های مختلفی ساخته شده که شاید تعداد آن از 50 فیلم نیز بیشتر شود، اما در میان تمام این تولیدات، «مصائب مسیح» فیلمی است که از آن می‌شود به عنوان مثالی فاخر نام برد. کارگردان این فیلم (مل گیبسون) یک مسیحی معتقد است که به آنچه روایت کرده، اعتقاد قلبی دارد؛ برای همین این فیلم در تمام دنیا با موفقیت رو به رو شد، حتی برای اولین بار فیلمی با این محوریت به طور محدود در ایران نیز اکران شد.

وی متذکر شد: در زمان حال جدا از داشتن تخصص و اعتقاد من دلیل دیگری را هم برای موفقیت فیلم‌های دینی در سینما ضروری می‌دانم، آنهم نقش امکانات و فن‌آوری روز در تولید یک اثر موفق است، چون فرم و ساختار به واسطه ابزار لازم، شکلی زیبا به خود می‌گیرد. در این میان معتقدم فیلم «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی که داری تمام شرایط ذکر شده است، انتظار می‌رود کاری ماندگار در جهان اسلام باشد. برای همین بی‌صبرانه مشتاقیم تا زمان نمایش این فیلم فرارسد تا ما بیننده فیلمی فاخر درباره حضرت رسول(ص) باشیم.

کارگردان فیلم «کلبه» در پایان اظهار کرد: تمام توضیحات فوق زمانی جامه عمل می‌‌پوشد که مسئولان سینمایی حامی کارهای فاخر دینی در سینما باشند، چون در سینمای ما این دولت است که هزینه‌های سینما را پرداخت می‌کند، البته این ویژگی برای سینمای حرفه‌ای پسندیده نیست، اما به هر حال وقتی این وضعیت حاکم است، دولت باید شرایطی را فراهم آورد تا کارهای این گونه بیشتر در سینما تولید شود.

منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس