کد خبر 364970
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

وزیر خارجه امارات در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی از برنامه هسته‌ای ایران و توافق احتمالی ابراز نگرانی کرد و افزود اینکه نقش ایران در منطقه پس از این توافق چگونه است بسیار مهم است.

به گزارش مشرق، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات عربی متحده، در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» از توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و گروه موسوم به «۱+۵» بشدت ابراز نگرانی کرد.

بن زاید در پاسخ به این سوال «بریت بایر» خبرنگار تلویزیونی شبکه «فاکس نیوز» که «بگذارید از همسایه شما آن‌طرف [آب‌های] خلیج فارس و توافقی که قرار است روز دوشنبه صورت بگیرد، بپرسم. نظرتان چیست و آیا نگرانی‌ در این خصوص دارید؟»، گفت: ما [اعراب] در منطقه خاورمیانه از خود می‌پرسیم که محتوای این توافق چه می‌تواند باشد و نقش ایران در آینده چه خواهد بود... صبح روز سه‌شنبه [یک روز پس از مهلت توافق] بیدار خواهیم شد و سوال همه ما یا بیشتر ما این است: ایران از این توافق چه استفاده‌ای خواهد کرد؛ نه فقط در سطح هسته‌ای بلکه در سطح منطقه.

وزیر خارجه امارات افزود: امیدواریم چنین توافقی شبیه آنچه باشد که ما در امارات عربی متحده داریم که نه اورانیوم غنی می‌کنیم نه آن را بازفراوری می‌کنیم... ولی روشن است که این [آرزوی ما] بیشترین فاصله ممکن را با چیزی که قرار است رخ بدهد [و توافق بشود] دارد.

بن زاید در پاسخ به سوالی دیگر، نگرانی خود و کشورهای عربی از اینکه آمریکا آنان را تنها بگذارد، به وضوح نشان داد و در پاسخ به این پرسش که «رفتارهای آمریکا در منطقه را چطور می‌بینید، آیا تغییر کرده است؟»، گفت: فکر می‌کنم که ما باید فاصله بگیریم از آن دوره‌ای که تصور بر این بود که بروکسل، واشنگتن، لندن و پاریس منطقه را بهتر از ساکنانش می‌شناسند. فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین چالش پیش روی ماست.

وزیر خارجه امارات، در پاسخ به این سوال که «جیمز ماتیز فرمانده اسبق ستاد مرکزی ارتش آمریکا گفته است نگرانی امارات، ایران نیست بلکه خلف وعده آمریکا در عمل به مسئولیت‌هایش است، آیا این عادلانه است؟» گفت: نه این اصلا عادلانه نیست. فکر نمی‌کنم این درست باشد.. ما تهدیداتی داریم مانند مانند افراط‌گرایی و رادیکال‌ها و فاشیست‌ها و تهدیدات دیگری در زمینه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داریم... و فکر می‌کنم با این امور به شکل صحیح برخورد نشده است به نحوی که منطقه بتواند تماما بر شرکای تاریخی خود تکیه کند. اما به اعتقاد من غربی‌ها، شرکای تاریخی ما، یا گرفتار امور داخلی خود هستند یا اینکه آنان نهایت سعی خود را در منطقه به کار نگرفته‌اند.. ولی فکر نمی‌کنم که آنان کاملا از به کاری گیری تلاش خود منصرف شده‌اند. من فکر می‌کنم که آنان [متحدان غربی ما] هنوز در برج عاج‌هایشان هستند و فکر می‌کنند که درک خودشان از اتفاقات منطقه درست است.

بن زاید همچنین در پاسخ به این سوال که «شما برای هدف قرار دادن گروه‌های افراطی در لیبی در کنار مصر ایستادید و بسیار باعث تعجب واشنگتن شد» گفت: من معتقدم که دولت‌هایی که در سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی نقش داشتند باید پس از آن نقش پررنگ‌تری داشته باشند. اما آنها اینچنین عمل نکردند. مسئولیت بزرگی در قبال لیبی به عهده ماست و نقش مهم این دولت در منطقه را فراموش نمی‌کنیم اما ممکن است هر لحظه به بمبی ساعتی تبدیل شود.

وی در پاسخ به دلیل ملحق شدن امارات به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز گفت که تروریسم تعریف خاصی دارد و داعش از جمله گروه‌های تروریستی است. وزیر خارجه امارات بر ادامه این مسیر و ادامه کمک به آمریکا برای مبارزه با داعش تاکید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    این عرب ها اعلام جنگ کردن..عربستان نفت رو داره نصف قیمت می فروشه جالبه وزیر خارجه بحرین هم با کری دیشب صحبت می کرد درباره مذاکرات!!
  • خسرو ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    به این پسرک باید گفت شما همه چیزتان اماده و بسته بندی شده غرب است نه تحقیقاتی انجام داده اید نه برای ایده هایتان زحمت کشیده اید .اگر مردهستید یکبار در برابر زورگویی های یکی از کشور های غربی بایستید خاندان شما را به عنوان عنصر نامطلوب منقرض خواهند کرد شما خودتان را با ایرانی ها که وزرای خارجه شش کشور برتر دنیا سالهاست برای مذاکره وقت گذاشته اند مقایسه نکنید
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    این هزاربار! دشمن اصلی ایران دولتهای عربی منطقه اند.برای اونها ما دشمنیم با اینکه تو این سالها خونمونو به هرصورت مکیدن!
  • ریاستی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    سوسمارتو خوردی کوچولو
  • سعید ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    بینی این آقا ملخی ها اگه نفتشون تموم بشه چیکارمی کنند؟ خدالعنت کنه این شکمباره های فاسدونکبت راکه همپیکان صهیونیستها هستند.
  • جعفر ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    میگه ایرانم مثل ما نه اورانیوم غنی کنه و نه باز فرآوری کنه. خوبه این دو حرف رو یاد گرفتی. اونم از صدقه سری ایرانه وگرنه تا الانشم نمیدونستی اورانیوم خوردینه یا پوشیدنی...
  • اهوازي ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    اين بن زائده اصلا ميدونه فرآوري و غني سازي چيه؟؟؟اين بن زاييده بهتره بره كباب كنه.
  • جعفر ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    میگه ایرانم مثل ما نه اورانیوم غنی کنه و نه باز فرآوری کنه. خوبه این دو حرف رو یاد گرفتی. اونم از صدقه سری ایرانه وگرنه تا الانشم نمیدونستی اورانیوم خوردینه یا پوشیدنی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس