کد خبر 362118
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶

سخنگوی دولت با بیان اینکه بودجه 94 در دوم آذرماه توسط سازمان مدیریت به هیات وزیران ارائه می شود، گفت: با توجه به کم شدن درآمدهای دولت در بودجه 94 نیز همچون بودجه 93 با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد.

لایحه بودجه94در وقت قانونی به مجلس می‌رود
به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت در حاشیه امروز جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات هیات وزیران گفت: امروز جلسه هیات وزیران به سه موضوع مهم اختصاص یافت نخست تصویب آیین نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات مورد تصویب قرار گرفت و به همین ترتیب فعالیت های دولت بسیار شفاف برای افکار عمومی قابل ملاحظه و دسترسی خواهد بود که این نیز در راستای حقوق شهروندی است.

وی همچنین با بیان اینکه بخش قابل توجهی از جلسه امروز هیات دولت به ارائه گزارشی از لایحه بودجه 94 اختصاص یافت گفت: تصمیم گیری شد که بودجه 94 هم مشابه لایحه بودجه 93 در وقت قانونی تقدیم مجلس شود و از سوی دیگر با اصلاحات قابل پذیرش از نظر کارشناسی این لایحه تهیه و تنظیم روی آن صورت بگیرد.

نوبخت افزود: در ارتباط با بودجه 94 هم از جهت وقت قانونی و هم اصلاح در روش جلسات آموزشی در راستای بودجه نویسی برای دستگاه های مختلف گذاشتیم و در همین راستا 2000 نفر ساعت کار طی ماه های گذشته کلاس برگزار شد تا همه دستگاه ها آموزش بگیرند که چطور می توانند بودجه را به سیاق و روش مبتنی بر عملکرد تهیه کنند.

وی با بیان اینکه از سال های گذشته بالغ بر 2 هزار و 900 طرح ناتمام وجود دارد گفت: در سال 93، 246 طرح نیمه تمام بالای 80 درصد به اتمام خواهد رسید.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سال 94 علاوه بر آنکه طرح های عمرانی بالای 80 درصد را تمام می کنیم اولویت های دیگری برای ساماندهی طرح های عمرانی در نظر گرفته ایم.

نوبخت افزود: علاوه بر اتمام طرح های بالای 80 درصد طرح هایی که اتمام آنها و یا تکمیل آنها می تواند تکمیل طرح های دیگری را هم به همراه داشته باشد مورد توجه قرار می گیرد. طرح هایی که می توانند به توازن منطقه ای کمک کنند هم مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: طرح هایی که امکان واگذاری آنها و یا اجرای آنها با مکانیزم قراردادهای BOT یا BOO و یا PPP وجود دارد آنها هم در این ساماندهی نقش دارند و 20 مشکلی که طرح های عمرانی در حال حاضر دارند برای هر کدام از آنها راه حل اصلاحی در بودجه 94 در نظر گرفته شده است.

محمدباقر نوبخت با اشاره به رویکرد دولت برای بودجه 94 گفت: بودجه 94 در جهت افزایش نرخ اقتصادی، رفاه عمومی و کاهش تورم از طریق تخصیص بهینه منابع خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به تقلیل درآمدها اعتبارات عمرانی کاهش نیافته است گفت: در سال 94 هم اعتبارات عمرانی بیشتر از سال 93 در نظر گرفته ایم و سعی کرده ایم با توجه به کمبود درآمدها از هزینه های جاری بکاریم و نه از اعتبارات عمرانی.

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور افزود: اعضای هیات دولت لازم بود که امروز در جریان تهیه و تنظیم لایحه بودجه 93  قرار بگیرند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نخستین فعالیت خودش که جمع بندی بودجه 1394 است با چه رویکردی   وارد می شود و قرار شد بودجه همه دستگاه ها را در هفته آینده به همه دستگاه ها ابلاغ کنیم.

محمد باقر نوبخت  با اعلام این خبر که بودجه 94، دوم آذرماه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به هیات وزیران تقدیم می شود، گفت: بودجه 94 بودجه انضباطی و واقع بینانه است و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و عدم تحقق درآمدها در بودجه 94 نیز همچون بودجه 93 کسری بودجه نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت همچنین با انتقاد از عدم تصویب دو لایحه اقتصادی دولت توسط مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه لوایح تنظیم مقررات و قوانین و همچنین خروج از رکود دولت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نشد مجبورهستیم که تبصره ها و احکام این قوانین را دوباره در قالب بودجه 94 به مجلس ارائه دهیم.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای در مسقط گفت: امروز آقای ظریف گزارش دقیق و مفصلی از آنچه در مذاکرات  مسقط گذشت را به هیات وزیران ارائه کرد.

نوبخت افزود: هم در مورد گزارش بودجه 94 و هم در مورد گزارش مذاکرات هسته ای، رئیس جمهور سیاست ها و مبانی مورد نظر خود را هم به وزارت خارجه و هم به سازمان مدیریت ارائه نمود.

سخنگوی دولت همچنین در ادامه در مورد پرداخت نقدی  یارانه ها، گفت: باید بپذیریم که این روش سالهای گذشته در کشور اجرا شده است و برخی از دهک های جامعه نیز نیازمند پرداخت نقدی هستند و این دولت نیز پرداخت نقدی را ادامه داد؛ علاوه بر آن نیز به اقشار کم درآمد به صورت مضاعف یارانه پرداخت کردیم.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، مبلغ قابل توجهی از درآمد هدفمندی یارانه ها را به ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان در قالب طرح تحول سلامت و 5727میلیارد تومان برای یارانه تولید بخش صنعت و معدن، حمل و نقل و کشاورزی اختصاص دادیم.

نوبخت همچنین با اشاره به طرح مسکن مهر، گفت: این طرح که در دولت گذشته اجرایی شده بود مشکلاتی به ویژه در مسائل و امور زیربنایی و خدماتی داشت که در بودجه 94 اعتبارات خاصی را برای رفع این مشکلات اختصاص دادیم.

سخنگوی دولت گفت: ما تنها به این اقدامات اکتفا نکردیم و برای رفع مشکلات و تامین منابع لازم، سقف تسهیلات مسکن را تحت عنوان مسکن حمایتی تا 50 میلیون تومان در کلانشهرها افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه این وام به صورت ارزان در اختیار افراد کم درآمد قرار می گیرد، اظهار داشت: افراد کم درآمد تنها 10 درصد این تسهیلات را پرداخت می کنند و بقیه آن را دولت تقبل کرده است. دولت 1200 میلیارد تومان از بابت کمک به تسهیلات ارزان قیمت در بخش مسکن اختصاص می دهد که در مجموع این کمک های دولت و مابه التفاوت تسهیلات بانکی به  12 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمدهای دولت به سی و چند میلیارد دلار تقلیل یافته است، گفت: همزمان با کاهش درآمدهای دولت توقعات مردم نیز افزایش یافته است و این دولت با تدبیر همین منابع تقلیل یافته را به صورت هدفمند هزینه خواهد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم نمایندگان با رای قاطعی آن را تایید کنند و انشاءالله وزارت علوم که علاوه بر بحث علم، فناوری را هم برعهده دارند و ما قرار است در افق 1404 به علم و فناوری در جایگاه نخست قرار گیریم وزارت علوم در تردید و انتظار برای شروع به کار وزیر نماند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس