کد خبر 360528
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳

روزنامه هاآرتص نوشت: درخواست نتانیاهو برای آرام کردن اوضاع در قدس و بیت المقدس بسیار دیر و پس از شدت تنش با اردن و تشکیلات خودگردان و بدتر شدن اوضاع امنیتی مطرح شد.

به گزارش مشرق، روزنامه هاآرتص نوشت: درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای آرام کردن اوضاع در قدس و فراخواندن وزیران و راستگراها به کاهش اظهارات تحریک آمیز علیه بیت المقدس بسیار دیر مطرح شد، زیرا تنش با اردن و تشکیلات خودگردان بالا گرفته است و اوضاع امنیتی در قدس نیز بدتر شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه «تنش در اطراف بیت المقدس بیش از پیش شدت خواهد یافت، نوشت: این چیزی است که نهادهای امنیتی از حدود یک سال پیش در مورد آن هشدار داده بودند، به این معنی که کسانی که در نشست های حساس اخیر مربوط به بررسی اوضاع امنیتی شرکت داشتند، دریافتند که نتانیاهو و وزیران بارها از مسئولان نهادهای مختلف اطلاعاتی هشدارهای شفاهی و کتبی دریافت کردند مبنی بر اینکه در بیت المقدس چیزی هست که به سمت وضعیت خطر پیش می رود».

ضعف مطلق کابینه نتانیاهو

هاآرتص همچنین یادآور شد « کابینه نتانیاهو در قبال اقدامات تحریک آمیز طرفهای مختلف، ضعف مطلق نشان داد و احتیاط نتانیاهو در زمان جنگ اخیر علیه غزه با احتیاط کنونی او در قدس برابری نمی کند، زیرا از زمان ائتلاف جدید، بیش ازیک سال و نیم است که حضور اعضای این ائتلاف از جمله نمایندگان کنیست و وزیران سرشناس کابینه در حرم بیت المقدس به میزان زیادی افزایش یافته است».

توضیحات اسرائیل بی فایده است

این روزنامه این سوال را مطرح کرد که پس از اعتراض اردن و جامعه جهانی به آنچه در قدس رخ داد، چگونه نتانیاهو می تواند تاکید کند که اوضاع تغییر نخواهد کرد، آنچه اکنون در جریان است همان چیزی است که جهان می بیند و دیگر شرح و توضیحات اسرائیل فایده ای ندارد.

هاآرتص نوشت: حساسیت بیت المقدس تا آنجاست که می تواند فلسطینی ها را در شرق قدس و کرانه باختری علیه اسرائیلی ها تحریک کرده و متحد کند.

این در حالی است که پلیس اسرائیل با انتشار گزارشی تاکید کرد که توسل به زور به تنهایی در کنترل اوضاع متشنج در قدس کافی نیست، زیرا اعزام هزاران نیروی پلیس به قدس فقط می تواند به طور جزئی درگیری ها را تحت کنترل در آورد، اما بازگردان آرامش نیازمند زمان و اقدام سیاسی است.

مواضع مرگبار اسرائیل در قدس

در همین ارتباط هاآرتص همچنین نوشت: اسرائیل به شکل مرگبار در قضیه قدس شدت نشان داده است، زیرا در هفته های اخیر سلسله مسائلی رخ داد که در تنش این شهر سهیم بود؛ این مسائل عبارتند از: فقر و نبود خدمات شهرداری در محله های عربی، تحریک جنبش های فلسطینی، تلاش برای شهرک سازی گسترده از سوی جمعیت العاد و گروههای مشابه در شرق قدس، اما بدون تردید عامل اساسی انفجار موج خشونت کنونی مربوط به بیت المقدس است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس