سال گذشته مقام معظم رهبری در ملاقات یکی از مسولین ترکیه هنگامی که وی از یک رسانه ایرانی برای طرح نسبتی نامربوط به یک مقام کشورش گلایه می کرد، فرمودند من به مقامات هر دو دولت توصیه می کنم از طرح موضوعاتی که موجب دلخوری طرف دیگر و سوء استفاده دشمنان می شود پرهیز نمایند.

توصیه رهبری به اردوغان/توقع دولت ترکیه از غرب در تحولات اخیر/برنامه غرب برای ترکیه و جهان اسلام از زمان سقوط استانبول/رقابت ایران و ترکیه باعث اتلاف انرژی دو کشور میشودگروه بین الملل مشرق-  تحولات در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) هر روز ابعاد تازه ای به خود میگیرد و همین مساله باعث سردرگمی و بعضا دستپاچگی برخی مقامات منطقه در موضع گیری هایشان شده است. علی رضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه در خصوص شایعه احضار سفیر کشورمان و اظهارات تند رئیس جمهور ترکیه علیه ایران توضیحاتی را می دهد که قابل تامل است. مصاحبه خبرنگار مشرق با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به شرح زیر است:

- 25 مهر رسانه های ترکیه خبری را منتشر کردند که بسیاری آن را آغاز تنش جدی میان دو کشور ترکیه و ایران قلمداد می کردند. خبر احضار سفیر ایران توسط وزارتخارجه ترکیه توسط رسانه های ترکیه منتشر شد و به سرعت در رسانه های داخلی ترجمه و بازنشر داده شد. فردای انتشار این خبر، احضار سفیر ایران در ترکیه توسط سفارت ایران و وزارتخارجه ترکیه تکذیب شد.- بالاخره این خبر واقعا شایعه بود؟ انگیزه منتشر کنندگان این خبر چه بود؟

ترکیه و ایران دو کشور مهم منطقه هستند که مناسبات آنها بر منافع کشورهای منطقه و فرامنطقه تاثیر گذار است. وارد ساختن ایران و ترکیه به فضای مقابله و رقابت، موجب هدر رفتن توان و انرژی دو کشور می شود و بازیگران منطقه با فرصت طلبی و در راه تأمین اهداف و برنامه های خود، از آن بهره گیری می کنند. همین دستها تلاش کردند که روابط ایران و ترکیه را دارای تنش نشان دهند. شایعه در شرایط پرتنش ایجاد و پراکنده می شود. علت اصلی این شایعه سازی زمینه ای بود که به دنبال تحولات اخیر شمال سوریه در افکار عمومی ایران و ترکیه ایجاد شده بود. چنین وضعیتی باعث شد شایعه سازان هم وارد ماجرا شوند. البته مواردی از وارونه جلوه دادن اخبار و برجسته کردن اظهار نظرهای منفی هم دیده شد که در ادامه همان خط بود. متاسفانه در چنین شرایطی عجله برای پاسخگویی متقابل کار را پیچیده تر می کند.


- سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در تاریخ 22 مهر  طی کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود در جده گفت: در بسیاری از بحران‌های منطقه ایران خود بخشی از مشکل است، نه راه حل. وی همچنین ایران را به اشغالگری و تعمیق بحران در سوریه متهم کرد و از تهران خواست تا برای حل بحران سوریه نیروهای خود را از سوریه خارج کند. وی اینگونه ادامه داد که اگر ایران بخواهد بخشی از راه حل بحران‌های منطقه‌ای باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. اما اگر بخواهد همچنان بخشی از مشکل باقی بماند، این کشور نمی‌تواند نقشی در تحولات منطقه‌ای بازی کند.
- دو روز بعد یعنی در تاریخ 24 مهر اردوغان در سخنرانی خود گفت: یک رهبر دینی در برابر سوال ما مبنی بر اینکه "در سوریه 250 هزار نفر کشته شده است، چرا در برابر آن نایستادید؟" میگوید که "تنها کسی که در برابر ظلم اسرائیلی ها ایستاده، بشار اسد است". بهش این را میگویم، افرادی که در آنجا کشته شده اند خودشان در برابر حملات خود اسرائیلی ها ایستادگی نکردند؟ آیا بشار اسد یکبار در برابر اسرائیل مقاومت کرده است؟ 250 هزار نفر را کشته است، ولی شما هنوز از او حمایت می کنید. هنوز برای این ها سلاح و پول ارسال می کنید.
- به فاصله کوتاهی از سخنان سعودی‌ها، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در مراسم شروع سال تحصیلی در دانشگاه مرمره در استانبول با ادبیاتی توهین‌آمیزتر سخنانی مشابه سعودالفیصل بر زبان رانده است. چرا چنین سخنانی توسط اردوغان صورت میگیرد؟

با توجه به علاقه ای که آقای اردوغان به ایران و مقامات عالیه کشورمان همواره نشان می دهند واقعا پاسخ این سوال دشوار است. محیط روابط بین الملل محیط پیچیده ای است. اظهار نظر افراد به ویژه اگر دارای جایگاه رسمی باشند بر روابط تاثیر می گذارد و به همین دلیل هر گونه اظهار نظری در این سطوح بایستی با مراقبت و حساسیت مطرح شود. مشکل این است که برای هر اقدام و اظهار نظری تحلیل های متعددی ارائه می شود و هر کسی از ظن خود اقدام به پاسخ متقابل می کند. با گسترش نقش رسانه ها و موتورهای جستجوگر این مطالب ماندگار می شوند. برای همین اصل احترام متقابل در روابط دولت ها جایگاه مهمی دارد. خاطرم هست که سال گذشته مقام معظم رهبری در ملاقات یکی از مسولین ترکیه هنگامی که وی از یک رسانه ایرانی برای طرح نسبتی نامربوط به یک مقام کشورش گلایه می کرد، فرمودند من به مقامات هر دو دولت توصیه می کنم از طرح موضوعاتی که موجب دلخوری طرف دیگر و سوء استفاده دشمنان می شود پرهیز نمایند. اعتقاد دارم این محور حکیمانه بایستی خط مشی مورد عنایت هر دو طرف باشد.

- فکر نمی کنید آقای اردوغان با عجله و دستپاچگی تمام پل های پشت سر خود را خراب میکند؟

البته ما نیز در قضاوت نبایستی دچار عجله شویم. روابط بین الملل دوران گذار را سپری می کند. از ویژگی های این دوران سرعت و پیچیدگی تحولات است. طولانی شدن دوران گذارهزینه های زیادی را به کشورها تحمیل کرده است. اغلب بازیگران منطقه ای خود را برای نقش های کوتاه مدت و گذرا آماده کرده بودند. با این وجود هر حکومتی بر اساس ذهنیت خود نسبت به اهداف و منافع ملی اش اقدام می کند. معلوم است که هیچ حکومتی قصد خراب کردن پل های پشت سر خود را ندارد. به هر حال حزب عدالت و توسعه با توفیقات بیش از یک دهه اخیر خود در عرصه حیات سیاسی ترکیه نشان داده است که حزب بی برنامه ای نیست . با این حال در بین سیاستمداران ترکیه هم نسبت به عملکرد ودستاورد سیاست خارجی این کشور ارزیابی های متفاوتی وجود دارد. تاثیر مستقیم تحولات حوزه سیاست خارجی ترکیه مانند تحولات خاورمیانه ، بالکان و مدیترانه با مسائل داخلی ترکیه به علاوه رقابتهای حزبی داخل ترکیه و تلاش بازیگران خارجی برای مداخله شرایطی را ایجاد می کند که دولت ترکیه مرتبا در معرض اتخاذ سیاست و اعلام موضع قرار بگیرد.


- "یالچین آکدوغان" معاون نخست وزیر ترکیه در تاریخ 26 مهر در نشستی حزبی گفت: به جز ترکیه هیچ کشور دیگری به مردم کوبانی کمک نکرده است. وی با اشاره غیر مستقیم به انتقادات غرب علیه ترکیه گفت: آنهایی که جار و جنجال در این زمینه به راه انداخته اند، به جای تشکر از ترکیه نمک نشناسی می کنند.
 معاون رئیس جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی تند غربی ها را نمک نشناس خطاب کردند و اعلام کردند که در مساله کوبانی غربی ها هیچ کمکی به ترکیه نکردند. آیا شاهد تنش و فاصله گرفتن ترکیه با غرب و آمریکا هستیم؟

عرض کردم در محیط بسیار پیچیده مناسبات بین المللی بویژه درتحولات اخیر شاهد اختلاف و تعارض میان اولویتهای کشورها، حتی کشورهای متحد و همسو هستیم. نیازها ، نگرانیها و اولویتهای مقامات ترک الزاما با برنامه های مدنظر قدرتهای فرامنطقه ای هم پوشانی کامل ندارد. دولت ترکیه از غرب توقع داشت در تحولات اخیر شرایط این کشور را بر اساس منطق و اولویت بندی آنکارا درک کند و ابتکارات آنها در مورد سوریه را بپذیرد. اما غربی ها دنبال این بودند که ترکیه سهم بیشتری در هزینه های امنیتی و سیاسی این تحولات متقبل شود و به جای منافع صرف خود ، به فکر تأمین منافع ائتلاف باشد. با این وجود غرب و ترکیه ممکن است در سیاستها دچار اختلافات نظر و شکاف شوند اما غرب هیچگاه ترکیه را به عنوان کشور و بازیگر قابل محاسبه در منطقه نادیده نمی گیرد. بخش مهمی از مشکلات ترکیه هم از این منظر است. غرب از زمان سقوط استانبول در زمان سلطان محمد فاتح تا کنون برای عثمانی و ترکیه و جهان اسلام برنامه دارد.


- اوضاع منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ تاثیر تقابل ترکیه با کردها را در بر دولت اردوغان و منطقه چکونه ارزیابی می کنید؟
سرنوشت منطقه و اوضاع آن تا حد زیادی به وضعیت ترکیه و ایران و کیفیت مناسبات دو کشوربستگی دارد. برای همین روابط این دو کشور با یکدیگر از اهمیت خاصی درمنطقه برخوردار است. تحولات منطقه متأسفانه مولد تهدیدهای حیاتی است. احزاب و تحلیلگران مهم ترکیه صراحتا نسبت به کشیده شدن دامنه این تهدیدات به خطوط قرمز ترکیه هشدار می دهند. در حالی که ترکیه با مشکلاتی به جا مانده از گذشته مثلا از زمان فروپاشی عثمانی دست و پنجه نرم میکند مشکلات جدیدی مثلا آوارگان سوریه دامن این کشور را فراگرفته که ابعاد سیاسی - اجتماعی و ابعاد اقتصادی دارد.
جواب سوال شما در مورد تقابل کردها و ترکیه روشن است. ترکیه هم با کردها همسایه است و هم بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور را کردها تشکیل می دهند معلوم است که هر کشوری چنانچه با بخشی از مردم خود دچار تقابل شود آثار مخربی بر آن کشور و محیط پیرامون آن خواهد داشت. دولت ترکیه برنامه ای را برای تقویت پیوندهای شهروندی تعریف کرده که برای این کشور حایز اهمیت است و آقای داووداوغلو آن را یکی از اولویت های دولت خود عنوان کرده است و هدف آن خارج شدن ترکیه از فضای تقابل با کردهاست. اخیرا در جریان تحولاتی که در مرزهای جنوبی ترکیه اتفاق افتاد این برنامه محک جدی خورد. اما دیده شد که دولت و برخی از جریانهای موثر بلافاصله برای تنظیم این روند و بازگرداندن آن به ریل اصلی دست به کار شدند. این روند که به «روند راه حل» معروف شده است بی شک دارای آثار منطقه ای نیز می باشد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • sina ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    درست است که دیپلمات باید سنجیده و با عنایت به مصالح کلان سخن بگوید، ولی اینقدر محافظه کاری هم نوبر است؟!
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    اردوغان احمقی بیش نیست. زمانی میرسه که همین داعش طناب اعدام رو به دور گردن اردوغان بندازن
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    پیشگوییت منو کشته
  • رهگذر ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    واقعا باید حرف رهبری عزیز را با آب طلا نوشت: "من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام". من که چیزی از حرف‌های این آقای سفیر سر در نیاوردم. سیاست ما سر در گمه یا سفرامون کلاً اینطوری‌ان؟ اصلا جواب به خزعبلات وزیر خارجه سعودی نداد.
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    من خودم یک امور خارجه ای هستم با اطمینان عرض میکنم که بخشی از ایران حقوق بگیرانی بی خاصیت و فقط به فکر جیب خود میباشند
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    مصاحبه نمی شد بهتر بود .
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    اینو راست میگه بشار اسد تا بحال چه مقاومتی در برابر اسراییل کرده چند برابر اومده سوریه رو بمباران کرده چه پاسخی دریافت کرده.
  • ابوذر ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    دفعه دیگه با کسی مصاحبه کنید که آدم رقبت کنه تا آخر مصاحبه رو بخونه!!!!!!!!!!!!...همش محافظه کاری و پاسخ دیپلماتیک و .....بدم اومد
  • علی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    سلام این مصاحبه ها به درد کسی نمی خوره لطفا وقت خوانندگان رو نگیرید
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    خیلی مصاحبه بیخودی بود اصلا یارو می فهمه چی میگه ؟ مردم ترکیه در دفاع از رهبری به خیابون آومدن ولی این آقا مثل سیب زمینی بی رگه
  • دوربین ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    من نه دیپلمات هستم نه انقلابی ولی روزی را می بینم ارتش ملیونی داعشی دور تا دور ایران حلقه زده است و دیکر نه از تاک خبری هست نه از تاک نشان.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    چه پاسخ های دقیق و سنجیده ای!!!!! خخخخ
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    مشرق تو رو خدا دیگه مصاحبه با دیپلمات ها نذار اعصابم خرد شد هیچ مفهمی به خواننده انتقال نیافت جز احتیاط بیش از حد و ماست مالی
  • اهوازی ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بشار اسد 250 هزار نفر رو کشته؟پس داعش و جبهه نصره و ارتش آزاد و جیش الحر و.... فوتبال بازی میکنند. این اردوغان احمق خوب میداند چه کسانی بمب شیمیایی در سوریه استفاده کرد.آیا آقای اردوغان آمار دقیقی از تروریست هایی که از ترکیه به سوریه ترانزیت میشوند دارد؟آیا دولت اردوغان قاتل خبرنگار پرس تی وی را میشناسد؟
  • علی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    پس حزب الله وفلسطنین چگونه تقذیه سلاح می شوند در جنگ 8 ساله چه کسی ما کمک می کرد
  • علی ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    روحانی مچکریم
  • اهوازی ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اردوغان اخیرا به افغانستان رفته است.احتمالا میخواهد علاوه بر عربستان و پاکستان افغانستان را هم به دشمنان ایران اضافه کند.پرچم ترکیه را در شهرهای آذری نشین بویژه تبریز به آتش بکشید.
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    سخنان دیپلمات ها ارزش خوندن نداره؛ مطلب جدیدی ازشون گیر نمیاد! با دیپلمات محافظه کار مصاحبه نکنید.
  • علی ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    ترکیه .عربستان...امثالهم.الت دست وغلامان حلقه بگوش غرب وصهیون..روزی نقاب واشک تمساح برای فلسطین.روزی نقاب اسلام و..روز دیگر..نتیجه این همه نقاب ..امنیت درسرزمین اربابان صهیون خود..حتی باویرانی ونابودی کامل سوریه وعراق وتجزیه انها
  • میثم ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    به این می گویند یک تحلیل آبدوغ خیاری نه سر داشت نه ته
  • یوسف ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    این آقای سفیر خودش رو شهروند ترکیه میدونه تا ایران؟. حمایت از اردوغان و ترکیه تو صحبتهاش موج می زنه.
  • علی ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    دیپلمات ها کلا اینجوری اند که کاری ندارن طرف سوالش چیه مهم اینه مثلا یه کلمه توش باشه که اینا در موردش حرف دارن مثلا میگی ترکیه چرا از داعش دفاع میکنه یهو میگه ما روابط خوبی با ترکیه داریم و سند تفاهمی که اخیرا... یعنی عاشق جواب دادنشونم
  • ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    تازه رغبت با غین است ابوذر جان
  • علیزاد ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بطور کلی باید مدارا کرد که موقعیت ، پول ، تاج و تخت از دست نرود. بقیه را هم خدا کمکشون کند به ما چه!
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    یهنی مصاحبتون تو حلق اردوغان عوضی
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    با توجه به علاقه ای که آقای اردوغان به ایران و مقامات عالیه کشورمان همواره نشان می دهند واقعا پاسخ این سوال دشوار است!!!!!!!!!!! ایشون سفیر ترکیه در ایرانند ؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    ترکیه ایها هم همینقدر محافظه کارند یا بی واهمه حرفهایشان را میزنند؟ البته تقصیر دیپلماتها نیست. تقصیر ما مردم است که کالاهای ترکیه ای را تحریم نمیکنیم
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    احسنت
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    مشرق به خداوند متعال سوگند و به عزیزش حسین بن علی علیه السلام که سوگ او درپیش است قسم که این مطلب از معدود مطالب شما در باره ترکیه بود که به دور از احساس و منطقی بود و در راستای خیر و صلاح امت اسلامی و دو کشور بزرگ مسلمان و همسایه. خداوند به این جناب سفیر خیر دهد و این نوع دیپلمات ها را در جمهوری اسامی ایران زیاد کند. الان دوران فتنه های بزرگ در جهان اسلام است. هر روز اتشی در گوشه ای بر پا می شود. برخی از رسانه های جهان اسلام براین اتش ها اب می ریزند برخی نفت. مشرق تو را به خدا و رسول خدا و حسین شهید و رهبر معظم انقلاب دیگر نفت نریز و چون این بار اب بر اتش فتنه ها بپاش.
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    أين آقاي سفير بهتر بود مصاحبه نمي كرد،أصلا معلوم نشد چي گفت،
  • 1mard ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    نمونش سفیر ما در ترکمنستان
  • ناشناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اردوغان شاه مهره ی صهیونیست ها در خاورمیانه است و از نتانیاهو دستور می گیرد
  • 1mard ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اردوغان و فیصل هرچی از دهنشون در اومد به ایران گفتن. کلا سیاسیون ترک به شدت ضد ایرانی هستن. همین الان اگه یه خبرنگار ترک از سفیرشون همین سوالات رو می پرسید شفاف ترین جواب ها در محکومیت ایران ابراز می کرد اونوقت جناب سفیر به فکر مناسبات پیچیده جهانی هستن.شما به فکر مناسبات جهانی باشید تا همه ی همسایه های ما مارو دور بزنن
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    ایا اینقدر محافظه کاری و توجیه حتی اگر درجایگاه یک سفیر هم باشی صحیح است ؟ سیاسی کاری جزو ویژه گی های دیپلمات است . ولی اینقدر سیاسی کاری در گفتار نوبر است .
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    250.000 نفر رو بشار کشته؟!! اینا هرکی توی سوریه کشته میشه رو مینویسن پای بشار اسد! دولت بشار اسد داره با ادم خوارهای داعش و النصره میجنگه و اقای اردوغان هم هرچقدر ازین حرفها بزنه نمیذارن عضو اتحادیه اروپا بشه (با ناموس فروشیشون نشد با این جنایت ها هم نمیشه)
  • هومن ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    زمانی که اسراییل به غزه حمله کرده بود بشار اسد به اونا سلاح می داد ولی همین اردوغان با استفاده از خون فلسطینی ها و مواضع نمایشی خودش برای خودش پرستیژ دفاع از اسلام کسب کرد.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    همون انتخابات ترکیه و انتخاب کردن اردوغان توسط مردم ترکیه نشون داد حرفای شما همش الکیه...
  • رجب طیب اردوغان ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    آره من فشارم افتاده
  • مازندرانی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    حالت خوبه ؟ تا حالا ندیدی داعشی ها رو کدوم کشور تیمار میکنه؟؟ مثلا" حکومت اخوانی بیاد بهتر میشه؟؟؟؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    من بعد این مصاحبه به عمق پیوند و علاقه دولتمردان ترکیه به ایران پی بردم مایه خجالته که این اقا تو یکی از حساسترین دوران تاریخی در یه کشور مهم در عرصه منطقه یعنی ترکیه سفیر مایه شهدا ما شرمنده ایم
  • جواد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    این آقای سفیر خیلی با احتیاط صحبت کرده است حقم دارد چون درترکیه سفیر است نمی خواهد تنش ایجاد نماید ولی ملت این از اظهارات نابخردانه اردوغان ناراحت است . واز مسئولین انتظار بود که جواب یاوه گویی های اردوغان را بدهد آنچه که لایق خودش بود وجنایت بیشماری که در کشور سوریه وعراق انجام داده که بایستی بعنوان جنایتکار جنگی محاکه شود نباید بدیگران منتسب کند
  • رشید ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    پیش گویی تورا نکشته تو قبلا مردی
  • حبیب ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اردوغان یک منافق وجنایتکار است با اظهارات متکبرانه که دمش را به دم آمریکا واسراییل وصل کرده یا این که با زن های هرزه گردشگری تاسیس کرده یک مقدار اقتصادش خوب شده میتواند با ایران متمدن برابری کند با این کارهای که ابلهانه انجام میدهد ومنطقه را به مخاطره میاندازد فکر کند تا سرنوشت حسنی مبارک وصدام نصیبش نگردد. سعی وتلاش ایران این استکه با همسایگان دوستانه رفتار کند. والا ترکیه وعربستان عددی نیستند . آنها نباید از نرمش ایران سوءاستفاده کنند والا برایشان گران تمام میشود
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    برای اراجیف گویی از مقدسات مایه نذار با این حرکات نمیتونی چهره واقعیتو پنهان کنی. هر کس در برابر ظلم سکوت کند در کار ظالم شریک است. لعنت بر کشوری که لاشخور داعشی به سوریه ترانزیت میکنه
  • محمد ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    ما داعشی هستی
  • محسن ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اگر داعش در ترکیه جا پا پیدا کنه، طناب دور گردن اردوغان نمی اندازه بلکه او را زنده زنده ذبح و با کمک امریکا، انگلیس و اسرائیل تصاوبر سر ذبح شده ی او را در تمام دنیا منتشر می کنه.
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اگر این جوابها دیپلماتیک هست،حرفهای اردوغان و..... چه نامیده می شود؟ یا حرفهای سفیر ترکیه(مصاحبه جند وقت پیش)؟
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    سفیر جان حافظ منافع ایران باش.جواب سوال رو بده چرا مغلطه میکنی! اگه نمیدونی بدون ما آنکارا نیستیم ولی بهتر از آنکارا نشینها میدانیم (سفیر) سیا ست ترکیه کلا علیه ایران هست.والاسلام
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    جواب شما برادر نه قانع کننده بود نه دیپلماتیک . شما که منکر هستی همه چی رو از بیخ وبن و چنان میخواهی وانمود کنی همه چی آرام و .... این افزایش تعرفه هی گمرک رو چی مگی؟ که صدای وزیر هم در اومد آقای برادر حافظ صحیح منافع باش اردوغان پسر خاله ما نیست که عاشق ما باشه که شما سفیر عزیز تشخیص دادید. ملت ایران با هیچ کس عقد اخوت نبسته .سفیر عزیز
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    پرسنل وزارت خارجه ایران خیلی زیاده. افرادی که یک گوشه می نشینند و منتظرند به آنها بگویند "سفیر شدی"
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    یعنی کلا مصاحبه به درد نخوری بود. سفیر ما مایه خجالت ما نباید باشه
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    تو خوابی و جیره خور
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    سفیر بی کفایت استعفا
  • ناشناس ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اينجور سفرا واقعا نوبرن.اين ترکها دنبال نئوعثماني اند با کشتار کردها و نابودي عراق و سوريه و ايران.
  • ناشناس ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    پان ترک مغول تبار بايد از اين اراجيف حمايت بکنند.اين پانترکها فقط آدمکشي بلدند مثل داعش.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ایشان باید حافظ منافع ایران باشد یا ترکیه؟ اینکه تو حرف زدن هم مونده،چجوری میخواد تو کشور غریب ازحق کشورش وهموطناش دفاع کنه؟
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    این مورد هم واسه خودم سواله که اردوغان از قول رهبری گفت "در مقابل اسراییل تنها مردی که به پا میخیزد اسد است "درسته که اسد از حزب لله حمایت میکنه اما از سال 1967 که بلندیهای جولان هم توسط اسراییل اشغال شد من واکنش خاصی از خاندان اسد سراغ ندارم اگه کسی چیزی میدونه بگه
  • مجید از ارومیه ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    من در چند حوزه با خیلیا سوال دارم: 1.یه سفیر بی رگ و بی غیرت چرا باید نماینده ما تو ترکیه باشه؟ 2.حرفهاش قشنگ این مطلب رو فریاد میزد که نمیخواست لطمه ای به پست و مقامش برسه حتی به قیمت اثبات بی غیرتی ما. 3.مشرق جان چرا فیلم شیعیان ترکیه که در جواب حرفهای احمقانه اردوغان به خیابان رفته بودند و عکس امام خامنه ای(مدظله العالی) و عکس سید حسن نصرالله رو بردست داشتند ومیگفتند تا آخرین لحظه درکنار سیدحسن نصرالله هستیم و ما سربازان رهبریم رو نذاشتی تو سایتت؟ 4.چرا نباید مسئولین ما جواب یاوه گویی های این یابوهای عثمانی ( اردوغان و کابینه اش ) رو نده و سکوت بکنه و گاز رو به روی اونا قطع و ورود کالاهاشون به ایران رو تحریم نکنه تا درس عبرتی برای این حرومزاده ها باشه؟ 5.بنظر من ایران باید با آبعضی کشورهای مورد اطمینان علیه ترکیه موضع بگیره تا این کشور تازه به دوران رسیده و پررو که از تخمشون درنیومده دارن قد قد میکنن رو درس عبرتی بدهند تا دیگه غلط زیادی نکنه و بدونه که با ایران باید منطقی و با احترام صحبت بکنه نه اینکه با گستاخی حرف بزنه.(اگه از دوستان کسی در مورد این بند نظر منطقی داره خوشحال میشم بدونم) 6.کافیه رهبر ما لب تر کنن تا بسیجیان بی ترمز ترکیه رو له بکنند و راحت از راه زمینی بروند به کشور های دوست و برادر خودشون یعنی سوریه و لبنان و فلسطین ، اگه بدین شکل مسئولین ما جواب بدهند دیگه ترکیه که سهله حتی خود آمریکاش هم از ترسش میره پشت مامانش قایم میشه. 7.دولت ما باید کردهای مخالف دولت ترکیه رو تا دندان مسلح کنند تا این اردوغان غلط اضافی با جد نامرحومش نکنه.(اینطوری مردم ترکیه خودبخود طرفدار ملت و رهبر ما میشن). در آخر حرفهای من همش در حد پیشنهاد و انتقاد بود ممنون میشم نظرهای منطقی رو به جملات من بذارید. باتشکر از مشرق جان لطفا چاپ کنید
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خیلی دوست داری این کارو تو تبریز ببینی ولی کور خوندی این آرزوتو با خودت به گور می بری مشرق لطف کن بچاپ از توهینی که به تورکا می شه و می چاپی خیلی خیلی بهتره
  • افشین تهران ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    از این شرمندگیها در پیشگاه شهدا زیاد داریم.
  • افشین تهران ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    پس اینهمه کمک به حزب الله و غزه و حتی در جنگ با عراق به ایران رو یه قل دو قل میگن؟بلندیهای جولان تحت نظارت سازمان ملل هست و نمیشه کاری کرد .ضمن اینکه وقتی میتونه جور دیگه ای به اسراییل ضزبه بزنه ایا نیاز به جنگ و رویارویی مستقیم هست؟غربیها و اعراب مرتجع معنی هلال شیعی البته به قول انها رو فهمیدم اما ما هنوز سوال میکنیم.
  • افشین تهران ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    ایا تمام بدنه دیپلماسی ما به همین صورت از منافع ایران دفاع میکنن؟اما جناب اردوغان روباه صفت 250000کشته در سوریه حاصل دخالتها ی شما و اعراب مرتجع منطقه هست و اگر مردم سوریه مشکلی داشتند خودشان حلش میکرند .این شما بودید که با بوجود اوردن داعش و گروه های دیگه به جنگ در سوریه دامن زدید و در خدمت اسراییل خود را تا حد یک نوکر حلقه بگوش نشان داید.حالا هم که در این باتلاق خودساخته فرو رفته اید و به اهداف شیطان صفتانه خود نرسیده اید فریاد میزنید !!!مطمئن باش که از امپراطوری عثمانی خبری نیست و ان دوره دیگر تکرار نخواهد شد.
  • ناصر ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    من نمي دانم آقاي سفير چه إصراري براي رسانه اي شدن دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس