خانم "الین شیلینو" که بارها به ایران سفر کرده، این بار سفرنامه اش با عنوان "افسانه ای از پارس" را در نیویورک تایمز منتشر کرده است. انتشار این سفرنامه، غربی های ضد ایران را به شدت عصبانی کرده است.

به گزارش مشرق، خانمی فرانسوی که مدیر بخش فرانسه روزنامه آمریکایی "نیرویورک تایمز" (The New York Times) هم هست به دلیل انتشار دیدگاه ها و عکس هایش از ایران با حمله جریان های ضد ایرانی در غرب مواجه شده است.

  عصبانیت افراطیون ضد ایران از انتشار سفرنامه خانم "الین شیلینو" (Elaine Sciolino)، آن قدر جدی بود که سخنگوی نیویورک تایمز را ناگزیر کرد واکنش نشان دهد و بگوید "خطاها برطرف می شود." علت عصبانیت و حمله به خانم روزنامه نگار این بوده است که چرا وی مطلبی بر ضد برنامه هسته ای ایران یا ادعای نقض حقوق بشر در ایران ننوشته است و چهره زیبایی از ایران به نمایش گذاشته است!

  دولت ها و رسانه های غربی در حالی ایران را به نقض حقوق بشر و عدم وجود آزادی متهم می کنند که خود اصول ابتدایی آزادی و حقوق بشر را رعایت نمی کنند، نمونه آن همین مورد است که به یک روزنامه نگار فشار می آورند که مطابق گفته آن ها بنویسد و آنچه را که خود از ایران دیده و شنیده، اصلاح کند.

  به نوشته سایت صدای آمریکا(VOA) ««خانم "الین شیلینو" از نویسندگان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و رئیس بخش فرانسه این نشریه در پاریس است. او از سال ۱۹۷۹ میلادی و پس از انقلاب، بارها به ایران سفر کرده است. وی در میانه ماجرای گروگانگیری و همچنین جنگ هشت ساله با عراق نیز به ایران رفته بود.

  سفر اخیر خانم شیلینو به ایران، این بار کاملا متفاوت بود. سفری سیزده روزه به اعماق فرهنگ ۲۵۰۰ ساله ایران. سفری زمینی از تهران به مرکز، غرب و جنوب غرب آن کشور. سفری در گذر از کوه‌ها و دشت‌ها و اقامت در روستاها و نیز هتل‌های گران قیمت در طول مسیر.

   سفری که او آن را به تفصیل و با جزئیات، بصورت سفرنامه‌ای در نیویورک تایمز منتشر کرده است؛ سفرنامه‌ای با عنوان «افسانه‌ای از پارس».

روز اول سفر او در تهران و بازدید از موزه‌های فرش، ایران باستان و نیز موزه جواهرات سپری می‌شود. از تهران راهی همدان می‌شود؛ کرمانشاه، شیراز، اصفهان و کاشان مقاصد بعدی سفر او بودند. سفر زمینی در ایران از میان دامنه‌ها و روستاهای حاشیه زاگرس.

 

 

الین شیلینو

  اما آنچه گزارش او را بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار داده است، برخی اعتراضات به نحوه تنظیم این گزارش و عدم اشاره به شرایط موجود در ایران است؛ این که او هیچ اشاره‌ای به عدم رعایت حقوق بشر در آن کشور نکرده است و آنچه در گزارش او آمده، تنها تعریف و تمجید است.

  "لوید گراو" از دبیران وبسایت خبری تحلیلی "دیلی بیست" یکی از منتقدان اوست. او در مطلبی در همین وبسایت، سفر نویسنده نیویورک تایمز را "تبلیغاتی" و "شرم‌آور" توصیف کرده و گزارش مربوط به آن را نوعی "رپرتاژ آگهی" می‌داند و می‌نویسد: «در عصر پراضطراب رسانه‌های دیجیتالی و مشکلات مالی پیش روی آنها، این شیوه‌ای است نوین برای درآمدزایی.»

   آقای گراو، با اشاره به هزینه هفت هزار دلاری این سفر، می‌گوید در نامه‌ای به نیویورک تایمز اعتراض خود را به نپرداختن آن گزارش به آنچه که او "واقعیت‌های موجود در ایران" می‌داند، ابراز کرده است. او معتقد است باید در آن گزارش، به عدم رعایت حقوق بشر، اهداف هسته‌ای تهران و همچنین حمایت از تروریست‌ها که به گفته او توسط دولت ایران صورت می‌گیرد، هم  اشاره می‌شد.

  در پاسخ به این اعتراض‌ها سخنگوی روزنامه نیویورک تایمز، هدف از آن سفر را شناساندن تاریخ کهن و ارزشمند ایران زمین، در کنار معماری آن کشور دانسته است؛ اما در عین حال این را هم گفته است که باید در کنار آن، به موضوعاتی از قبیل حقوق بشر هم پرداخته می‌شد.

  سخنگوی نیویورک تایمز که به نامه لوید گراو از دیلی بیست پاسخ داده، در ادامه می‌گوید در حال بر طرف کردن این خطاها است. »»

  گفتنی است چنین دیدگاه تنگ نظرانه ای خود گویای میزان پایبندی رسانه های غربی درباره ادعای آزادی است. یک روزنامه نگار غربی به ایران سفر کرده، آنچه به چشم دیده را به تصویر کشیده است؛ اما در نهایت مؤاخده می شود که چرا آنچه ما می گوییم را ننوشتی! آیا این یعنی آزادی؟!

  این سفرنامه آنقدر برای جریان ضد ایران در غرب سنگین بوده است که حتی سخنگوی نیویورک تایمز را ناچار می کند وارد میدان شود تا بگوید خطاها را برطرف می کند و آنچه افراطی های ضد ایران دوست دارند حذف یا اضافه می کنند! آیا حقیقتا نام این آزادی است که یک روزنامه نگار غربی نمی تواند مطابق سلیقه خود بنویسد و اگر نوشت بازخواست، محاکمه و محکوم می شود؟

 

عکس هایی از ایران که خانم شیلینو در نیویورک تایمز منتشر کرد؛ اما با حمله افراطی ها مواجه شد:

 

تهران

 

کرمانشاه

 

خمین

 

 

شیراز

 

 

همدان

 

 

شیراز

 

 

شیراز

 

 

پاسارگاد فارس

 

 

اصفهان

 

 

اصفهان

 

 

 

 

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    نیویورک تایمز در قبضه اختیار یهودی ها است و یهودی ها هم بسیار حسود، تنگ نظر و کینه ای هستند علی الخصوص نسبت به ایران که هیچ نفوذی در آن ندارند
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    «افسانه هایی از پارس» ترجمه درست تیتر این سفرنامه است
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    شرمت باد شرم آور
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 1
    مرگ بر شرم آور
  • رضا ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    خسته نباشید در ترجمه عبارت "Tales From Persia" پرشیا را اشتباهاً پاریس نوشته اید
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    افسانه ای از پاریس!!! یا پارس؟
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    پرشیا یا پاریس؟
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    افسانه ای از پاریس پاریییس؟؟؟؟
  • سارا ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    نمیخوام بگم ایران همه چی کامل رعایت میشه ها, ولی یک کشوری رو معرفی کنید که تمام حق و حقوق شهروندی و .... کامل رعایت بشه, هر دولتی و هر کشوری بالاخره کم و کاستی هایی داره ایران هم از این قضیه مستثنی نیست ولی بنظر من باید این معترضین باید خودشون یه سفری به کشور زیبای ما داشته باشند تا بفهمند واقعاً اینطوری که فکر می کنند نیست. - البته معترضین بی اطلاع نه معترضی مغرض!
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    کلا نیو یورک بزرگترین جمعیت یهود رو داره. البته تعداد زیادیشون مخالف رژیم صهیونیستی هستند.
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    این جمله اشتباه است : "که خود اصول ابتدایی آزادی و حقوق بشر را رعایت نمی کنند،"
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    این یهودیها کجا دیکه نیستند کثافتها.
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    عکسش از همدانو نگاه تورو خدددددااااااااا!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    خوب مسلمون تو که تیتر می زنی ! من فکر کردم با شورت و لخت تو خیابون و بیابون رفت و آمد کرده ... همچین نوشتی شرم و تصاویر رو هم کنار زدی که آره دیگه ... خوب درست و حسابی بگو یک آدم نانجیب و دشمن توسط اصلاحاتی ها مانند همون مرتیکه بی پدر و مادر جاسوس اسرائیلی کنار آقای سیاسی اومده تو ایران و هرچی تونسته عکس جمع کرده حتی از راههای صعب العبور برای نفوذ داعش حرومزاده به ایران ! این کاری داره مشرق؟! تو هم خیلی خینگی ها و متاسفانه نمی دونم چرا سربازان کمنام خواب تشریف دارند یا مواد بی هوشی بهشون دادند.. پدر جان آخه تو شرایط بحرانی کشور که دارند نقشه حمله را می ریزند و لابی صهیونستها داره فاش می کنه تو خبر گزاریها ! آدم به خبر نگاری که می دونه از عوامل نفوذی هستش!!! اجازه ورود و عکاسی از سطوح شهرهای حساس می ده ؟!؟ مخصوصا شهرهای جنوبی و مرکزی !؟ که هسته انرژی کشور در گلوگاهشون وجود داره ... خیلی مشرق کندی ....
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    عنوان صحیح مقاله افسانه ای از پارس یا پرشیا است نه افسانه ای از پاریس.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    منم باورم نمی شه ، یعنی واقعا یه نفر پیدا شده که نگفته ایرانی ها وحشی و غیر متمدن و ... هستند ، یعنی واقعا همچین فردی هست ؟
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    عکس مربوط به خمین مربوط به ارگ گوگد یکی از شهرهای گلپایگان است لطفا اصلاح کنید
  • سبز ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    تمام تلاش ما رو برای گندابه نشان دادن ایران خراب کردن
  • علی ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    از همدان عکسهای خوبی می تونست به نمایش بزاره.
  • مسلم ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    مشرق جان سومین عکس مطلق به قلعه فلک افلاک خرم آباده نه مال خمین
  • مسلم ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    جالبه یکی از دوستان گفته ارگ گوگد از شهرستانهای گلپایگان مگه چندتا قلعه فلاک افلاک تو ایران داریم ما بی خبر
  • همدانی ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    من هم به عکاش اعتراض دارم
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    خیلی ببخشید اشتباهی مثبت دادم.
  • همداني ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    استان همدان یکی از استان‌های ایران است. مرکز این استان، شهر باستانی همدان است که هرودوت تاریخ بنای آن را در سدهٔ هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به‌دست دیاکو ذکر کرده‌ است. مادها این شهر را هگمتانه نامیدند و همدان صورت جدید هگمتانه‌ است.به آن آنادانا يا همدانا هم گفته مي شده و اكنون نيز پايتخت تاريخ و تمدن ايران خوانده مي شود واقعا بي انصافي كه از غارعليصدر،آرامگاه حكيم بوعلي سينا ،جناب باباطاهر از شعرا،حيقوق نبي از پيامبران بني اسرائيل ،كتيبه ها و طبيعت گنجنامه ، عباس آباد و بالاي استخر،تله كابين گنجنامه ، لاجين و سفال و سراميك ، مبل و منبت در شهرستان های تویسرکان ملایر و نهاوند و بسياري جاهاي ديگر كه چشم بينا مي خواهد ديدنشان و كمي انصاف ياد نكرد .
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    اون عکس خمین نیست. خونه ما هستش.
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    مشرق جان همه شهرها رو نوشتی ولی کاشان (مسجد آقابزرگ) رو ننوشتی.
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    از کجا فهمیدی نفوذ ندارند !؟
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    هیچ نفوذی در ایران ندارن .خخخخخ.هر وقت اراده کردن هر کاری دوس داشتن انجام دادن .نمونش 4دانشمند هسته ای وسایت موشکی
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    اینم از آزادی بیان در مطبوعات غربی!
  • محمد رضا شفیعی راد ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    صهیونیست های لجن.
  • سید سعید ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام اون عکس مربوط به خمین نیست/ شهر خرم اباد می باشد
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    میخوای تو یه سفر برو کشور اونا و بهشون بگو که اینطوری که فکر می کنند نیست و اینطوری که تو میگی، هست.
  • مهدی ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    گزارش زیبا و به جایی بود مشرق، ممنون . واقعا غربی ها هم فقط نگاهی ابزاری و دوگانه به مردم سالاری و حقوق بشر دارن که حال آدم رو به هم می زنه
  • مهدی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    اقا من همدانیم تصویرش از همدان جالب بود از ته دل خندیدم حالا این کجاست ما هم بریم ببینیم؟
  • حیدری ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    فکر می کنم خانم "الین شیلینو" قطعا پاسخ مناسبی برای منتقدین و معترضین بخود داشته او براحتی می توانست بگوید : مگر در کشور من حقوق بشر ، اهداف هسته‌ای و همچنین حمایت از تروریست‌ها که آشکارا صورت می گیرد رعایت می شود که من آنرا عنوان کنم دیدم اظهار نظر مضحکی است نکردم"
  • فلک الافلاک ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خدایا فلک الافلاک خرم اباد لرستان کجا گلپایگان وخمین کجا؟
  • رضا ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    هر آدم عاقلی میداند که هیچگاه خورشید پشت ابر نمی ماند..نیویور تایمز که سهله اگر همه خبرگزاری های دنیا هم ایران را متهم به ناقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم کنند،باز هم افکار بیدار جهانی توسط نمایندگانی همچون همین خانوم،با سفر به ایران واقعیات را خواهند دید...دیگه حنای آمریکایی ها رنگی نداره،فقط در عجبم که چرا دولت تدبیر و امید همچنان به آمریکاییها و انگلیسی ها امید بسته اند..!!!
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    عکس بالا خمین نیست.قلعه فلک الافلاک خرم آباد است.
  • افشین تهران ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    خدا شفا بده.
  • افشین تهران ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    کاملا درسته البته نه برای شما که قبله امالت شده غرب.
  • افشین تهران ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    توهم توطئه داری ببم جان.برای پیدا کردن راه از ماهواره استفاده میکنن نه مارکوپولو!!
  • افشین تهران ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اونم امریکایی!!!
  • افشین تهران ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    خانوم این عکس رو انتخاب کرده حالا برای چی از خودش بپرسید مشرق که نباید توضیح بده.شاید خیلی بهش خوش گذشته !!!برای تلافی مهمانوازی بوده!!خودش میدونه و خداش.
  • افشین تهران ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اخ چه ظلمی.ظلمت بسوزه مشرق.
  • افشین تهران ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    در مهد ازادی باید هرچه که صهیونیستها میخواهند و دیکته میکنند بنویسی!!خب بالخره یه روز میان میبینن و میفهمن که ایران عزیز کجاست.میفهمن هزاران سال قبل ازاینکه امریکا به شغل شریف سرخپوست کشی و برده داری سیاهان بپردازد سرزمین ایران منشور حقوق بشر داشته.میفهمند که این سرزمین و مردمش فداکارند مثل ارش عاشق عدالتند مثل علی ع مهمانوازند مثل خودشان و تیز برنده اند مثل ذوالفقار و مظلومند با نگاه به مظلومیت مولایشان حسین ع و منتظرند تا بیاید همو که شما نمیدانید کیست .فرزندی از فرزندان رسول الله .بله اینجا ایران است با تمام مشکلاتی که برایش بوجود اورده اید .با تمام کاستیها که برطرف خواهیم کرد. سرزمین من و هموطنان صبورم .سرزمین عاشقان ولایت.سرزمین متبرک شده با خون شهدا.سرزمین جانبازان قهرمان و مدال اور.سرزمین منتظران همیشه عاشق.تا شما یانکیها ایران را وایرانی را بشناسید قرنها فاصله هست.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    متنو خوندی؟؟
  • ناشناس ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    عکاشششششش!!
  • زهرا ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام بهتر نیست اول خودمان را اصلاح کنیم بعد به مسائل و عیوب دیگران بپردازیم برای اینکه شما بازدید کننده بیشتری را جذب کنید چنان تیتر مسخره ای را انتخاب کرده اید که آدم درنگاه اول نقس را در سینه حبس می کند . هرکس بطریقی دل ما میشکند بیگانه جدا دوست جدا می شکند بیگانه اگر میشکند حرفی نیست از دوست بپرسید چرا میشکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس