کد خبر 354188
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از ابلاغ دستورالعمل معاونت شهرسازی درباره عقب‌نشینی ساختمان‌های بر خیابان ولیعصر به عمق سه متر به منظور حفظ درختان و همچنین کاشت هزار اصله چنار 15 تا 20 ساله در این خیابان خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی محمد مختاری در نشست خبری ششمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه و جشنواره گل‌های پاییزی که صبح امروز برگزار شد، درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه بیش از 200 تولید کننده داخلی گل و گیاه و تجهیزات وابسته حضور دارند.

نمایشگاه‌های فصلی علاوه بر نمایشگاه بین‌الملل گل و گیاه که هر سال در اردیبهشت برگزار می‌شود با هدف مشارکت مردم در توسعه و نگهداشت فضای سبز برگزار می شود.

وی افزود: بین 300 تا 400 تولید کنند به در خواست حضور در این نمایشگاه را داشتند که به دلیل محدودیت جا تنها 200 تولید کننده حضور خواهند داشت.

نمایشگاه فصلی گل و گیاه از 28 مهر تا 2 آبان در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری برگزار می‌شود و بازدید از آن هر روز از 10 صبح تا 9 شب امکانپذیر است اما خرید از نمایشگاه تنها در روز پایانی برگزاری آن مقدور خواهد بود.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اضافه کرد:‌در کنار نمایشگاه کلاس‌های آموزشی تئوری و عملی درباره نگهداشت گل و گیاه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد:‌برگزاری نمایشگاه‌های گل و گیاه فرصت مناسبی در جهت توسعه ظرفیت‌های اقتصادی گل وگیاه در حمایت از تولید کنندگان است علاوه بر این باید حمایت از صادرات را نیز در دستور کار قرار  دهیم با توجه به وجود 4 هزار گونه گل وگیاه در کشور این حوزه ظرفیت ارزآوری بسیاری دارد.بنابر این لازم است در زمینه بسته‌بندی و حمل و نقل برای حضور به موقع در بازارهای جهانی از صادرات گل و گیاه حمایت کنیم.

وی افزود: با توجه به بازدید 2 میلیون نفری از نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه سال جاری می‌توان گفت این نمایشگاه از نظر بازدید کننده دومین نمایشگاه پربازدید در کشور بعد از نمایشگاه کتاب است به ویژه که شهرداری هزینه‌ای از شرکت‌کنندگان دریافت نمی‌کند و فضا را در اختیار آنها قرار می‌دهد. اقلام عرضه شده در نمایشگاه فصلی گل و گیاه شامل گیاهان آپارتمانی گلدان‌های شاخه بریده، ادوات باغبانی ...

مختاری اضافه کرد: همچنین با افتتاح این نمایشگاه در روز دوشنبه  هفته آینده کاروان گل و گیاه در شهر به حرکت می‌آید تا نمونه گل‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه را برای شهروندانی که فرصت بازدید از آن را ندارند به نمایش بگذارند. همچنین جزوات و بروشورهای آموزشی درباره گل و گیاه در غرفه سازمان پارک‌ها در فضای باز نمایشگاه عرضه می‌شود.

مختاری در ادامه گفت: ما در سطح شهر 75 مرکز مشاوره گل و گیاه داریم که قصد داریم تعداد آنها را به دستور قالیباف به 123 کلینیک برسانیم تا در هر ناحیه دستت کم یک مرکز داشته باشیم همچنین چندین سال است  که مزرعه‌های نمونه در بیش از 100 پارک فرامنطقه‌ای ایجاد کرده‌ایم. که فضاهای 30 تا 40 متری به عنوان مزرعه‌های خصوصی در اختیار علاقمندان به ویژه بازنشستگان و خانم‌های خانه‌دار برای کاشت صیفی‌جات قرار می‌گیرد و می‌توانند محصولات را به رایگان برداشت کنند.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تاکید کرد:‌دو کار مهم در زمینه توسعه فضای سبز امسال در دستور کار ما قرار دارد اول ساماندهی خیابان ولیعصر و کاشت درختان چنار با بن بالا بین 15 تا 20 سال در نقاطی که درختان از بین رفته که در فاز نخست آن هزار اصله درخت چنار غرس می‌شود در دو سال گذشته 3 هزار اصل درخت در ولیعصر کاشته‌ایم این درختان از نهالستان‌های اطراف تهران مثل ورامین محلات و کرج انتخاب می‌شوند به گونه‌های چنار از نظر سلامت و محیط بن توسط کارشناسان مات شناسایی بسته‌بندی و منتقل می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: این کار باید در زمان خواب زمستانی درختان انجام شود به همین دلیل قصد داریم در فاصله زمانی اول دی تا آخر بهمن آن را به سرانجام برسانیم.همچنین طرح نهضت درختکاری در منازل شهروندان و سطح شهر با برنامة‌ریزی مدون انجام می‌شود و درختان سطح شهر با بن بالا و کیفیت خوب انتخاب شوند. در زمینه آبیاری نیز به دنبال مکانیزه کردن آبیاری فضای سبز ممنوعیت روش غرقابی و استفاده از آبیاری بارانی و قطره‌ ای به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اضافه کرد: ما 300 مخزن آب با گنجایش 555 هزار متر مکعب ایجاد کرده‌آیم تا آب جاری با هدررفت نزولات آسمانی را برای مواقع بحرانی ذخیره کنیم و همچنین ساخت 100 منبع جدید را امسال در دستور کار قرار دادیم.

مختاری ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی آبیاری فضای سبز و  کاهش فاصله آبیاری موفق شدیم خزان زودرس که هر سال در تیر و مرداد رخ می‌داد جلوگیری کنیم و همچنین کارشناسان ما از سطح شهر بازدید روزانه دارند تا هیچکس فاضلاب خود را وارد نهر آب نکند.

وی درباره استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز گفت: اگر شرکت آب و فاضلاب پساب تصفیه شده را در خود مناطق در اختیار ما قرار دهد ما هم آب خام را در اختیار آنها قرار می‌دهیم نه این که پساب را به خارج از شهر ببرند و بعد بگویند آن را به شمال شهر پمپاژ کنید چون این کار میلیاردها تومان هزینه دارد علاوه بر این انتقال پساب توسط لوله‌ها زنگ خطری برای سلامت آبهای زیرزمینی در آینده است.

وی درباره شیوه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: تلاش می‌کنیم از گیاهانی استفاده کنیم که کمتر نیاز به آب داریم و همچنین کاشت چمن را محدود کرده‌ایم.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اعلام کرد:‌ضوابط اجرایی طرح تفضیلی درباره خیابان ولیعصر از سوی معاونت شهرداری به مناطق یک و 3 ، 6 و 11 که در مسیر خیابان ولی‌عصر قرار دارند ابلاغ شده و به منظور آزادسازی فضا برای تردد و تجمع عابر پیاده و همچنین حفظ حریم درختان و کاهش صدمه به آنها عقب نشینی توده ساختمان‌های بر خیابان به عمق 3 متر الزامی شده است.

علاوه بر این ما شناسنامه‌دار کردن همه درختان خیابان‌های اصلی تهران را به عنوان یک دستور کار قرار داده وی این کار را از خیابان ولیعصر شروع کرده‌ایم.

مختاری درباره کاشت درختان کبوده یا تبریزی در سطح شهر گفت: این درخت، درخت شهری نیست و وقتی به سن بهره‌وری می‌رسد از چوب آن استفاده می‌شود اما ما در مناطق به عنوان بادشکن استفاده می‌کنیم و با این همه در سطح شهر درختان بومی و ساختار با اقلیم تهران استفاده می‌شود و کتابی نیز با همکاری دانشگاه تهران تهیه شده است.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در باره فعالیت‌های در دست اجرای این سازمان گفت: اجرای طرح جامع نظام راهبردی توسعه و ساماندهی فضای سبز شهر تهران از جمله این فعالیت‌هاست همچنین طرح جامع فضای سبز تهران در حال تهیه است تکمیل و اجرای طرح جامعه آب خام شهر تهران اجرای طرح جامع احیا و ساماندهی قنوات شهر تهران نیز در دستور کار قرار دارد در حال حاضر 155 قنات در تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که باید قنات‌های متروک و فرسوده نوسازی و ساماندهی شوند.

وی همچنین گفت:‌برای تهیه طرح جامع آب خام شرکت طوس‌آب به عنوان مشاور مادر در نظر گرفته شده و 22 مشاور در 22 منطقه برای همین منظور انتخاب شدند.

مختاری سایر فعالیت سازمان‌های پارک‌ها را به این شرح برشمارد طراحی و احداث 52 بوستان محلی‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای احداث بوستان باغ گل‌ها، بوستان دوستار کودک در منطقه ،18 بوستان باغ بهشت بوستان دانش طبیعت و ایرانیان در منطقه 19 به مساحت 90 هکتار احداث 5 بوستان بانوان در شرق تهران بوستان فناوران در منطقه 15، دو هزار هکتار جنگل‌کاری 1000 هزار تکمیل و ساماندهی کمربند سبز  و هزار هکتار ساماندهی کمربند سبز حاشیه‌ای البرز ساماندهی درختان کهنسال بازسازی پارک‌های قدیمی مناسب‌سازی بوستان‌ها برای جانبازان و معلولان نصب چراغ‌های ال‌ای‌دی و سیستم نوربخشی سولار برای صرفه‌جوییی در مصرف انرژی که در 5 سال گذشته هر سال ده درصد صرفه‌جویی داشته‌ایم آموزش دست‌اندرکاران فضای سبز و کاشت و احیای نهال در زمستان از دیگر برنامه‌های ماست.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس