دولت عربستان برای حفظ آبروی خود هم که شده است مجبور به مهار داعش است. این امر عربستان را به سوی ایران که قطعا می تواند داعش را مهار کند، کشانده است.

گروه بین‌الملل مشرق- حدود دو ماه قبل بود که امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه به ریاض سفر کرد. این سفر بعد از یک دوره تیرگی روابط نشانگر بهبود روابط این دو رقیب دیرینه بود. در راستای این دیدار سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محمد جواد ظریف دیدار کرد.

ظریف این دیدار را باعث گشوده شدن صفحه ای جدید در روابط دو کشور اعلام کرد. پیش از این رابطه دو طرف به علت حمایت های عربستان از داعش و دخالت های نابجای عربستان در کشورهای اسلامی مانند یمن و بحرین بسیار تیره بود. حال باید دید نقشه جدید عربستان برای برقراری ارتباط با ایران چیست؟ باید دید عربستان با این ابراز تمایل به همکاری چه اهدافی را دنبال می کند؟ در این نوشتار به دنبال بررسی تغییر موضع تاکتیکی عربستان هستیم. بدیهی است که برای روشن شدن علت و اهداف این تغییر باید به بررسی نتایج و ثمرات دخالت های عربستان در کشورهای منطقه بپردازیم.

یمن

عربستان پس از سقوط «علی عبدالله صالح» در یمن، تلاش های فراوانی برای روی کار آوردن مهره ای نزدیک به منافع خود زد. در نتیجه این تلاش ها علی رغم مخالفت مردم و جریان های سیاسی «منصورهادی» فردی نزدیک به جریان غرب و کشورهای عربی، روی کار آمد. این اتفاق یک پیروزی بزرگ برای عربستان به حساب می آمد؛ زیرا انقلاب مردم یمن را با به قدرت رساندن یکی از مسئولین رژیم سابق بی ثمر کرده بود. امیدهای عربستان به سرعت به ناامیدی تبدیل شد. منصور هادی نتوانست در حوزه سیاست و اقتصاد رضایت مردم را فراهم آورد.
 
جنبش انصار الله که از گروه های باسابقه شیعی یمن است با تشکیل ائتلاف با برادران اهل تسنن توانست منصور هادی را وادار به عقب نشینی بکنند. نخست وزیر و هیات وزیران در جریان این اعتراضات برکنار شدند. منصور هادی مجبور به امضای توافق نامه ای با احزاب سیاسی مخالف شد. البته منصور هادی با بی توجهی به این توافق نامه «احمد عوض بن مبارک» را که مسئول دفتر ریاست جمهوری بود به توصیه آمریکا به نخست وزیری انتخاب کرد. این اقدام منصور هادی با اعتراض گسترده مردم و جنبش انصار الله روبرو شد. مردم خواستار اجرای توافق ملی و عدم دخالت آمریکا در امور داخلی کشورشان شدند. در این راستا احمد بن مبارک هم مجبور به استعفا شد.

چند روز پیش هم منصور هادی «خالد محفوظ بحاح » را مامور تشکیل کابینه دولت جدید این کشور کرد. بحاح عنصری مورد پذیرش برای انصارالله به حساب می آید و در واقع پیروزی سیاسی خوبی برای این تشکیلات به حساب می آید. با توجه به این تحولات می توان ابراز داشت عربستان نفوذ سابق در همسایه و متحد دیرینه خود را از دست داده و دولت منصور هادی با بحران بزرگی روبرو است.

آیا عربستان بازهم دست به دامان ایران ‌می‌شود؟/ آماده انتشار

البته باید توجه داشت که بزرگترین و موثرترین حزب سیاسی موثر در تحولات یمن جنبش انصار الله است که علاوه بر شیعه بودن رابطه نزدیکی با ایران دارد. این حوادث شکستی جدی در سیاست خارجی عربستان به شمار می آید.

سوریه


بعد از گذشت سه سال از درگیری های سوریه و هزینه های هنگفت عربستان در حمایت از داعش، هنوز دولت بشار اسد پابرجاست. بشار اسد علاوه بر مقاومت نظامی توانست در انتخابات ریاست جمهوری هم پیروز شود و قدرت خود را تحکیم کند. جبهه مخالفان بشار اسد علاوه بر بهره مندی از حمایت های عربستان، آمریکا و کشورهای غربی نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

آیا عربستان بازهم دست به دامان ایران ‌می‌شود؟/ آماده انتشار

حمایت های عربستان از داعش و النصره وجهه سیاسی معتدل سابق این کشور را بیش از پیش مخدوش کرد. در حال حاضر عربستان در سوریه آبروی سیاسی خود را از دست داده است و به اهداف خود نرسیده است. در تمام دنیا حتی آمریکا هم عربستان به عنوان علت بحران داعش معرفی می شود. جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم از عربستان به عنوان موسس داعش در یکی از سخنرانی های اخیر خویش انتقاد کرد.

عراق

دولت عربستان از ابتدای روی کار آمدن دولت مستقل و قانونی عراق (پس از سقوط صدام) اقدام به فعالیت علیه آن کرده است. اقدامات عربستان برای سرنگونی دولت مالکی به سرانجام نرسید. حمله داعش به عراق در اواخر دوره مالکی جلوه دیگری از اقدامات عربسان برای تسلط بر اوضاع عراق بود. این اقدام عربستان هم به فرجام نرسید. مردم عراق با فرمان مرجع دینی عراق، آیت الله سیستانی به کمک ارتش شتافتند.

آیا عربستان بازهم دست به دامان ایران ‌می‌شود؟/ آماده انتشار

حملات داعش اگرچه در ابتدا با موفقیت هایی همراه بود اما به زودی با شکست های بزرگی موجه شد. نقاط تصرف شده از سوی داعش با حملات مردم و ارتش به تدریج بازپس گرفته می شود. دولت عراق هم با اتمام دوره مالکی به ریاست حیدر العبادی تشکیل شد. رابطه عراق با ایران با توجه به حمایت های دولت ایران از مردم مظلوم عراق روبه گسترش است. اما عربستان امید خود به بهبود رابطه با دولت عراق را به علت حمایت از داعش از دست داد. نفرت و خشم مردم عراق از رفتار غیر معقول عربستان، تاثیر جدی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت.
 
داعش


داعش علی رغم هزینه هنگفت مالی و سیاسی نتوانست اهداف حامیان خود را برآورده کند. دولت سوریه و عراق همچنان پابرجا هستند. رابطه بین شیعیان و اهل تسنن عراق رو به بهبودی است. اضافه بر این شکست ها، داعش این روزها تبدیل به کابوس حامیان خود شده است. مسئولین گروه تروریستی داعش رسما اعلام کردند که حکومت های عربستان و امارات طاغوت هستند و با آنها باید مبارزه کرد.



گردانندگان داعش حمله به این کشورها را جز برنامه های خود اعلام کردند. این اظهارات داعش، ترس و نگرانی عربستان را به دنبال داشت. به دیگر بیان می توان گفت حمایت عربستان از داعش فاحش ترین خطای استراتژیک سال های اخیر این دولت بود.

سعود الفیصل اخیرا در سخنانی بسیار تند ایران را "اشغالگر" در سوریه توصیف کرد. عجیب تر اینکه او داعش را ساخته دست ایران معرفی کرد. فیصل با این سخنرانی توپ را در زمین ایران انداخت و بیش از پیش نشان داد که چقدر از اینکه عربستان در جهان به عنوان حامی داعش شناخته شده است تا ایران آشفته می شود و تا حدودی کنترل خویش را از دست می دهد.

بحران پادشاهی و حقوق بشر


برخی گزارشها در هفته سوم مهر ماه خبر از مرگ ملک عبدالله داده بودند. آخرین اخبار حاکی از این بود که ملک عبدالله در مغرب به شدت تحت مراقبتهای ویژه قرار داشت. اگر خبر مرگ پادشاه سعودی صحت داشته باشد قطعا اوضاع باثبات فعلی ریاض به هم خواهد ریخت و این خبر خوشی برای دستگاه سیاست خارجی عربستان در اوضاع بحرانی فعلی منطقه نیست.

رسانه های جهان در حالی خبر صدور حکم "اعدام" شیخ نمر النمر را مخابره کردند که تقریبا همه نهادهای دولتی و غیر دولتی جهان از وضع حقوق بشر در عربستان احساس نارضایتی می کنند. عربستان در ارزیابی این نهادها همیشه رتبه های آخر را، به لحاظ استانداردهای حقوق بشری کسب می کند. عربستان دیر یا زود در قبال این مساله باز هم گرفتار اغتشاشات خیابانی در شهرهای شرقی قلمروش خواهد شد.

ایران؛ حلقه اصلی محور مقاومت

در قبال عربستان، نظام جمهوری اسلامی ایران از موضع و شرایط مطلوبی برخوردار است. ایران به علت حمایت از مردم مسلمان در بیداری اسلامی چهره موجهی در بین مردم منطقه دارد و ایران به لحاظ تاریخی هم با دیکتاتورهای سابق این کشورها رابطه خوبی نداشت.

 

از سوی دیگر ایران در کنار مردم مظلوم سوریه و عراق ماند. ایران در این منازعات علاوه بر دفاع از مظلوم به ثبات دولت های قانونی این کشورها کمک شایانی کرد. این امور رابطه این دو کشور را با ایران وسیع تر ساخت. این حمایت ها علاوه بر کمک های تجهیزاتی، امدادی و مشاوره های نظامی  که ایران به سوریه و عراق ارائه داد، ایران را به مهره اصلی برای حل بحران منطقه تبدیل کرد. تحولات اخیر و ناکامی جبهه بین المللی مبارزه با داعش به خوبی این مساله را بیان می کند که ایران عضو جدا ناشدنی از راه حل این معضل است.
 

هنگامی که عربستان به حمایت از گروه تروریستی داعش می پرداخت، دولت جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم مظلوم غزه در قبال حملات رژیم غاصب صهیونیستی پرداخت. بطلان پیش بینی آمریکا و عربستان مبنی بر پیروزی رژیم صهیونیستی در کوتاه ترین مدت به زودی آشکار شد. حملات این رژیم خونخوار اگر چه باعث کشته شدن بیگناهان زیادی شد اما با پیروزی مردم مظلوم غزه پایان یافت. همراهی ایران با مردم فلسطین هم به ارتقا وجهه سیاسی ما کمک شایانی کرد.

نتیجه گیری

عربستان بعد از بیداری اسلامی متحدان دیکتاتور خود را در منطقه از دست داده است. از سوی دیگر طرح عربستان برای سرنگونی دولت سوریه، عراق و در نهایت تضعیف محور مقاومت با شکست مفتضحانه ای روبرو شده است. این شکست ها عربستان را مجبور به دست کمک دراز کردن به سوی ایران کرده است. دولت ریاض امروز با خطر تهدید داعش مواجه است.

این فرزند ناخلف غرب و کشورهای عربی علاوه بر عملی نکردن نقشه های آنان، امروز به یک تهدید جدی برای حامیان خود تبدیل شده است. دولت عربستان برای حفظ آبروی خود هم که شده است مجبور به مهار داعش است. این امر عربستان را به سوی ایران که قطعا می تواند داعش را مهار کند، کشانده است. در مجموع می توان اقدام عربستان برای بهبود رابطه با ایران، اقدامی در راستای جلوگیری از شکست های بیشترش در منطقه دانست. عربستان به خوبی می داند که ایران به عنوان رهبر محور مقاومت در یمن، سوریه، عراق، لبنان از جایگاه ممتازی برخوردار است، از این رو به دنبال بهبود رابطه خود با ایران است. اظهارات تند مقامات عربستانی هم در راستای این مساله است که آنها فعلا در تحلیل هزینه-فایده استراتژی شان به جمع بندی مطلوبی نرسیده اند اما از این طرف هم نمی خواهند تمام و کمال راه مصالحه را ببندند. آنها می خواهند راه فراری برای خودشان باقی بگذارند. اگر هزینه های استراتژی فعلی بر فواید آن بچربد عربستان مذاکره را به جنگ سرد ترجیح خواهد داد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خخخخخ
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    در یمن حدود 40 درصد شیعه زندگی می کنند اگر آن دسته از سنی های پیرو پیامبر و قرآن را هم به این ها اضافه کنیم ، باز درصد قابل توجهی وهابی ، تکفیری و البته شبه نظامیان القاعده یمن امتیاز بزرگی برای عربستان خواهند بود . با توجه به در اختیار گرفتن چند فرودگاه و بندر ، موقعیتی تاریخی پیش آمده که انصارالله تجهیز و تثبیت شود . برای تشکیل حکومت قدرتمند ضد استعمار ، ضد انگلیس و صهیونیست باید برای مردم این کشور به طرق مختلف روشنگری کرد ، برای تعادل بخشیدن به حکومت در این کشور مهم و استراتژیک 2 میلیون و 500 هزار شیعه (معادل 10 درصد جمعیت یمن ) باید به این کشور مهاجرت کنند .
  • رضا ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اگر ایران دو خطای فاحش استراتتژیک را انجام نمی داد، الان هیچ کدام از کشورها رفی برای گفتن نداشتن 1- حمایت از احمدی نژاد مخصوصا در سال 88 و تکفیر مخالفین به زشت ترین شکل که ابعاد گسترده ی جهانی داشت 2-حمایت از بشار اسد در ابتدای کار و حمایت از کشتار وی در مقابل مردم لازم به ذکر است، که لزوما عدم حمایت مد نظر نیست، بلکه تدبیر مد نظر است، پسندیده تر بود که حکومت در قبال نخالفین سال 88، کمی سنجیده تر عمل می کرد و حرفهای اینان را با زبان نرم حل و فصل میکرد ، راه حل سیاسی داشت نه زور و جبر ( البته نتیجه اش هم معلوم شد ) در مورد بشار هم همینطور میشد به جای کشتار و نابودی فعلی سوریه و ظهور داعش و النصره، با راه حل سیاسی و اجرای قسمت از خواست های مخالفین، انچه که در لبنان هست را در سوریه حتی قویتر داشت . متاسفانه بی تدبیری شد، و بر این بی تدبیری مهر تایید می زنید .
  • سلاله ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    عربستان و آل سعود مثل گربه می مونه بش لطف می کنی غذا براش گرت می کنی می خوره ولی اگر مواظب نبودی ازت دزدی هم می کنه در حالی که می دونه بش غذا می دی کلاً بی چشم و رو
  • ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    فقط خدا رحم کنه اصولا تحلیل های اصول گرایان 180 درجه برعکس رخ میده!..
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام . انشائالله ایران راه فرار عربستان را مسدود تا به خیانتهایش به اسلام رسیدگی شود
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    وقتی از اساس مشکل داره و نمی فهمه و ادم کشی میکنه بچه ها زنها رو ازبین میبره باید یک نقشه اساسی براش چید و دودمان این ال سعود را اتش بزنید سمت غرب عراق سمت شرق یمن شمال بهرین این عرورستان محاصره است.ضمن اینکه امریکا داره تولید نفتش به بالای 12 میلیون میرسه بعد که رسید حتما با خودشون نقشه میریزن میگن خوب درسته عربها نفت دارند گاز دارند ولی مغز و تکنولوزی کی بود باعث اسخراج این نفت میشد ما بودیم بس باید به عربستان حمله کنیم و سهمون ازشون بگیریم.
  • حسام ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    توی تحلیلاتون اشاره ای هم به کمک خدا و امام زمان کنید بد نیست.
  • مهدی 90085 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خیلی جالبه هر وقت که میخواهند ایران را تحقیر میکنند اونوقت ما میریم با این عوضی ها دست میدیم ؟؟؟؟؟
  • مهدي ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    شما حتما فيلم مختار را ديده ايد در قسمتي از فيلم حاكم وقت مكه رو ميكند به برادرش وهدف دادن قدرت را به مختار اين چنين عنوان ميكند براي شكار نهنگ بايد در دل نهنگ جا گرفت بعد نشتري را كه در آستين داري بيرون آورده وكار خودت را بكني ماجراي اين سعوديها و چراغ سبزشان از اين دست حوادث تاريخي است اصلا حضرت علي (ع) فرمودند تاريخ را بسيار مطالعه كنيد كه عبرتهاي فرواني براي شما دارد تاريخ هميشه با يك شيوه ولي به صور مختلف بروز ميكند عاقلان از آن عبرتها ميگيرند وجاهلان محكوم به تجربه مجدد آن ميشوند
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خخخخخخخخ
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اگه عربستان میخواست نظرشو عوض کنه حکم برای شیخ نمر النمر نمیداد... به نظر من ما باید به صورت کاااااااااااملا جدی از شیخ نمر حمایت کنیم.انشاالله....
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    چرا نوشتید باز هم ؟؟؟؟ مگه دفعه قبلی هم وجود داشته؟؟؟
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    آره حتما با دیپلماسی خنده که باعثه ایجاد هیمنه عظیمی از ایران بین دشمنان شده عربستان کت بسته میاد جلوت زانو میزنه همش تو توهمات سیر میکنید
  • مهدی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    تا جایی که ما میدانیم رفیق همین عربستان اقای رفسنجانی و سایر اصصلاح طلبان هستند و فقط شما میگین با عربستان باید دوستی کرد در حالی که اکثر مردم مخالفن همون رفسنجانی هم که میخواست بره پیش پادشاه عربستان رهبر نذاشت حالا دیدین که این عربها چه موجوداتین اخه ادم با همچین کسی میتونه دوستی کنه اونها به خون ما تشنه هستند فعلا حرفای هم طیفان شما هست که داره غلط در میاد
  • منوچهر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    عربستان به دلایل متعدد ظرفیت ووزن سردمداری رو نداره وصرف تزریق دلارهای نفتی هم نمیتونه نقایص عربستان رو جبران کنه واقعیت اینه که ازبعدسیاسی،اقتصادی ومهمترازهمه دینی واجبه که کشورهای منطقه زعامت ایران رو بپذیرند چون نظام ما اثبات کرده که منطقی تر وانسانیتراز دیگران تصمیم میگیره وحرف وعملش یکی هست فی المثل عربستان داعش رو ایجاد میکنه وبعد هم درحرف مدعی مبارزه با اون هست ولی جمهوری اسلامی صراحتا مواضع شفاف والبته منطبق با معیارهای اسلامی وانسانی اتخاذ میکنه شما مقایسه کنید بین واقعیات وصحبتهای سران عربستان،ترکیه و...وهمچنین صحبتهای مقام معظم رهبری در خصوص مسایل منطقه ای
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    عربستان نفت رو کشید پایین چقدر ترسیدین
  • اهوازی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    عرب های وهابی فقط زبان زور را می فهمند.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خخخخخخخخخخخ
  • سرباز2 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    باسلام/اين دست دراز شده را بايد از بيخ قطع كرد ،چون اين دست از دست با دستكش مخملي هم بدتره اين آل سعود عربستان انگل منطقه هستن شجره نامه شون هم معرف ذات كثيفشونه نامردايي هستن كه بخودشون هم رحم نميكنن .انشالله اتفاقات رخ داده تو عربستان وصل بشه به نشانه هاييكه گفته شده و اتفاق............
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    فعلا که عربستان تصمیم گرفته اینقدر قیمت نفت بیاره پایین که ایران زمینگیر کنه..! فقط اینو فهمیدم که کشوری بدبخت شد هر ننه قمری تو سرش میزنه . از یه طرف چین جنسهای بنجولشو تا خرخره غالب میکنه از طرف دیگه عربها واسه ما ادم شدن هر روز یه بازی درمیارن از طرف دیگه ترکیه واسه ما قد قد میکنه چند وقت دیگه افغانستان هم واسه ما عرض اندام میکنه..!!
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام. خروج قدرت وابسته از دیکته شدن امور نظامی امریکائیون است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • یاور3 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    تحلیل های اصلاح طلبان خیلی جالب بود. بعد از پاچه خواری های زیاد برای اربابشون آمریکا تحریم ها برداشته نشد که هیچ ، تازه تحریم های جدیدی وضع شد.
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    عربستان سعودی؟! رژیم جعلی عربستان سعودی بر سرزمین حجاز حکم می راند. خدا خاندان آل یهود را لعنت و ریشه کن کند. اونها با ما هیچوقت خوب نخواهند شد. تحلیل جالبی نبود. وقتی همون اول دیدار داره به ما میگه اشغالگر! معلومه چه مذاکرات بی خودی بوده است.
  • احمد ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خدا لعنت کن اسراییل راکه با بول عربستان وامارت مررم بی گناه میکشند
  • سارا ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    متاسفانه مقامات عربستان سعودی مثل روباه مکار هستند, نبایدبنشینیم و ببینیم چه اقدامی می کنند بلکه باید تزویر و ریای بعدی آنها را پیش بینی و پیشاپیش برایش تدبیر اندیشید!!!
  • دایی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خانه ظلم عاقبت ویران است!ال سعودوقتی به دختران خودش هم رحم نمیکند،عاقبت مردم معلوم است!به خیال خودشان حکم اعدام ایت الله نمرراداده اندتاایران راواداربه همکاری برای مبارزه باداعش کنند!!!!!این روزهاعجیب سرنوشت داعش باطالبان یکی شده است!
  • علی ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    قال خودم (ره): باید با عربستانی ها مانند حیوان و با حیوانات مانند عربستانی ها رفتار کرد
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    تفرقه ممنوع ! اتحاد اتحاد !
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    امروز نفت انگهانی 4 دالر اومد پایین
  • عمواحمد ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    تا کنون بارها نوشته شده که این خبیث بن خبیث داره به درک واصل میشه ،من نمی دونم این پیرسگ پس کی سقط میشه بدبختی اینه که حضرت عزرائیل هم اونو فراموش کرده
  • اهوازی ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    الاعراب اشد من الکفر و النفاقا.
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اين تروريستها دوست دارن همچين بلاهايي رو سرما ايرانيها بيارن اون موقع احمق ميگه ما بره چي از لبنان و سوريه و عراق و فلسطين حمايت ميكنيم
  • serena ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    فکتو ببند بابا
  • serena ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    قدقد زیادی نکن وگرنه فکتو میارم پایین
  • افشین تهران ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    البته این هم یک نظر است اما از روی جهل ونادانی و فرصت طلبی.حمایت از دولت احمدی نژاد حمایت از رای مردم بود و رای مردم بر رای متوهمین و طبقه خاصی که خودشیفتگی را بر منطق اولا میدانند درستترین کار ممکن بود.حمایت از بشار اسد اولا تلافی حمایتهای این خانواده در دفاع مقدس بود و دوما حمایت از کمربند مقاومت و سوما هر جا که منافع ما ایجاب کند ما باید در ان راستا گام برداریم و در قبال مخالفین بقول شما و فتنه گران بقول من که شما هم مثل اینکه از این قاعده بی بهره نبودید کمال مروت و خویشتنداری اعمال شد و اگر نبود رفعت اسلامی نظام فتنه گران و رهبرانشان الان مثل شما زبان دراز نداشتند و مثل طلبکارها افاضات از خود تراوش نمیکردند.و درمورد زبان نرم و حل و فصل سیاسی که فرمودید باید گفت از ابتدا هم همین راه در پیش گرفته شد اما متوهمین بخیال خود تیر به پاشنه اشیل زده بودند و فکر نمیکردند که در 9دی مردم در حماسه ای دیگر انان را به زباله دان تاریخ بیندازندوگرنه کم دعوت به شمارش رای و راه های دیگر از انان نشد.حالا برو با منفیهات حال کن چرا که در سایتهای زنجیره ای خریدار دارد.
  • افشین تهران ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    متوهمین از خود متشکر ساده لوح.این معنی افساد طلبان هست.
  • افشین تهران ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    با این روحیه و اعتماد بنفسی که شما داری باید هم همینطور بشه.
  • افشین تهران ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    نه شما رفتی دکتر نه این جناب ممیز از شما خسته شده!!!
  • افشین تهران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    جالبه ما اشغالگر هستیم و عربستان که مردم بحرین رو میکشه نازه!!!داعش هم ایران بوجود اورده!!!!این جوک جهانی و بین المللی باید ثبت بشه چرا که فقط ازیک مغز بیمار که الزایمر و پارکینسون داره تراوش کرده.یه ادم سالم نیست بزارن وزیر امور خارجه؟
  • افشین تهران ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    مثل اینکه شما و دوستان ماهواره ای بیشتر ترسیدین.راستی شما اهل بلکینافاسو هستی نترس؟
  • افشین تهران ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    مگه ما چقدر با این تحریمها نفت میفروشیم ؟شما جنس بنجول چینی نخر.
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    خانه خاله کدوم وره .این که گفتی یعنی چه؟
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    البته دوستان اصلاحاتی خیلی عکس یادگاری رو دوست دارند عکس با فلان مقام فرنگی شخصیت میاره
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    شما کی هستی همیشه انگاری خوابی وخخخخخخه خخخخخخه خخخخخخه خخخخخخخخه
  • علی ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام جناب رضا.فقط درباب سوریه اگر بخواهم بگویم .چنانچه ایران از سوریه حمایت نمیکرد امروز شاهد این مورد اجرا شده بودیم1-فاتحه محور مقاومت در سوریه به طبع ان لبنان خوانده وصهیون با پول عربها تور تفریحی گیلاس را در دمشق بالا میبردند. وباخیال راحت همانجا میخوابیدند.(خوابی که سالها برایش میبینند).وامروز گینه بیساءو برایمان تره خورد نمیکرد
  • مهدی مرادیفر ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    پادشاه عربستان لکه ننگی بر دامن جهان اسلامه انشاءالله همین هفته شاهد بخاک سپاری این لکه ننگ باشیم البته خیلی وقته که ساقط شده وفقط به زور دارو وویتامین هاست که تا کنون نفس میکشه انشاءاین داروها دیگر افاقه نمیکنند و جهنم منتظرشه نباید منتظرش کذاشت الفاتحه سگ سعودی ..بای بای
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    در مقابل عربده کش ها و قداره بندها که آشوب خیابانی به پا کرده اند و هدفی جز بر هم زدن نظم و نظام نداشتند و حرف منطقی برایشان به مثابه جک بود منظور شما رو از راه حل سیاسی درک نمی کنم. در مورد بشار هم انگار زیاد bbc و voa و ... تماشا می کنی. علاوه بر هجویات یه مقدار به واقعیات هم توجه کنی برات بد نخواهد بود ....
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    عربستان اگر دست به دامان که هیچی دست به ... هم شد تحویلش نگیرید.
  • افشین تهران ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    این خر نشد یه خر دیگه.ال سعود تعدادشان کم نیست وهمه از نوکران حلقه بدوش غرب و امریکا هستند.دعا کنید که مردم عربستان بیدار بشن و تخت این ال بی ریخت رو بهم بزنن.
  • افشین تهران ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ال سعود با اجرای حکم ایت الله نمر حماقتی را خواهد کرد که بابتش هزینه های زیادی باید پرداخت کند.هزینه ای که تا پای سقوط این ال وحشی را میکشاند.
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ال فرعون کثیف پارکینسون آلزایمر وهاری سگی وجنون گاوی وایدزوهزاردرد بیدرمون دیگ هم که داشته باشید بالاخره سقط خواهیدشدخوکهای خادم الشیطان کفتارهای ال نمرود گرگهای ال شداد به جهنم میسپارمتان
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    رضا حرف نزنی من تضمین میکنم هیشکی بهت نگه لالی
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    داداش خب عربستان که همشون وحابی نجس نیستن . اهل سنت دارن شیعه هم دارن که متاسفانه تو کشور عربستان واقع شدن
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    ان شاء الله زرزرهای آخر حکومت آل یهوده
  • بلوچ ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    عربستان كي دست به دامان ايران شده كه اين بار دوم باشه ؟؟؟!!!!
  • مسلم ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    این چه طرز تفکریه که اگه ایران مانع سقوط سوریه نمی شد گروهای تروریستی به وجود نمی اومدند قاطع ترین برهان بر رد این گفته کشورلیبیه
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    آقا رضا به نظرتون احترام میزارم. فک میکنم اینجا سایت اصولگراهای تندرو هستش که اینقد توهین امیز با نظرات مخالف برخورد میکنن.آخه آقایون اصولگرا هستن و پایبند تمام اصول اخلاقی و اسلامی (اسلامی که پیامبرشش با توهین مرد یهود انگونه برخورد میکند و کسانی که به ادعا امتش هستند با هموطن همدین و هم کیش خود اینگونه توهین آمیز برخورد میکنند) آقا رضا تحلیلی شما منطقی است
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بعله وقتي برا آشوب از عربستان پول ميگيريد بايد هم ازشون حمايت كنين
  • محسن ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    آنها که می گویند چرا ایران از جبهه مقاومت «سوریه، لبنان و فلسطین» حمایت میکنه خوبه بدونند اگه این حمایت و دفاع اصولی نبود داعش و ارباباش(امریکا، اسرائیل، انگلیس، آل سعود و هشتاد و چند کشور دیگر که علیه جبهه ی مقاومت بسیج شده اند) امروز وضع ما چیز دیگری بود. خدا رو شکر که در پرتو هوشیاری و بصیرت علوی و فاطمی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله) توطئه های برنامه ریزی شده ی دشمنان در نطفه خفه شد و نا بکاران و خائنان به امت اسلام از تعدی به ام القرای جهان اسلام یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که هدف اصلی استکبار در این آتش افروزی و آشوب در منطقه بوده بحمدالله ناکام و رو به زوال است.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    بمیر ای سگ پیر عربستان خونخوار وحشی تخم زنا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس