کد خبر 352610
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: در هر ساعت 3 میلیون نفر شهروند خراسان رضوی از فضای مجازی استفاده می‌کنند که در کشور به عنوان پرکاربرترین استان محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، سید محسن عرفانی امشب در سلسله نشست‌های «بزم اندیشه» با عنوان آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در تالار اجتماعات موسسه جوانان آستان قدس رضوی، اظهار داشت: تکنولوژی فضای مجازی به کشور ما در سال‌های اخیر وارد شد، اما فرهنگ‌سازی مناسبی درباره نحوه استفاده از آن در جامعه صورت نگرفت که وجود پرونده‌های فراوان در این حوزه که حاوی تخلفات در فضای مجازی است گواه این ادعاست.

وی با بیان اینکه فضای مجازی دارای ویژگی‌های مهمی است تصریح کرد: دریافت بیشترین اطلاعات در کمترین زمان، هزینه کم و فرامرزی بودن آن، انتشار سریع اخبار و اطلاعات، هویت نامشخص و جعل راحت یک هویت غیرواقعی در آن، نبود امنیت اطلاعات فردی، شناسایی افراد ارزشمند (توسط دشمن)، گسترش مفاسد اخلاقی، بررسی شبکه‌های اجتماعی توسط آمریکا، سوء‌استفاده کردن و کلاهبرداری متخلفان و مجرمان به راحتی و ... تنها بخشی از ویژگی‌های فضای مجازی محسوب می‌شود.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان این که همه دفاتر فضاهای ساخته و شناخته شده مجازی در کشورهای آمریکایی و اروپایی قرار دارند افزود: سازمانی با عنوان NSA (آژانس امنیت ملی) آمریکا 20 هزار کارشناس را استخدام کرده است تا روزانه فضای مجازی را رصد کنند و پس از شنود، کنترل و تحلیل، در پایان روز خروجی همه کاربران  به خصوص ایرانی ها را به رئیس خود گزارش دهند تا بر اساس نیازهای یک شهروند، فضای مجازی برنامه‌ها و اهداف سازمان مورد نظر را به صورت غیرمستقیم دریافت کند.

عرفانی ادامه داد: شهروندان باید به نکاتی همچون نگذاشتن اطلاعات و تصاویر شخصی در فضای مجازی، قرار دادن حافظه سیستم‌های کامپیوتری در یک فایل جداگانه (همچون سی دی و ...) در منزل، اعتماد نکردن به هر مغازه تعمیرات سیستم‌های کامپیوتری و موبایلی توجه کنند و دقت لازم را در قرار دادن عکس یا تصاویر شخصی در فضاهای مجازی همچون فیسبوک داشته باشند زیرا بازنگری در آنها دیگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در کشور ما، در هر ساعت 42 میلیون نفر از شهروندان از فضای مجازی استفاده می‌کنند، عنوان داشت: بهتر است بدانید در هر ساعت 3 میلیون نفر شهروند خراسان رضوی از فضای مجازی استفاده می‌کنند که در کشور به عنوان پرکاربرترین استان محسوب می‌شود.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه رشد کاربران جهان در سال 2014 حدود 3 میلیارد نفر است، اضافه کرد: در یک دقیقه 204 ایمیل ارسال، 2 میلیون نفر در حال جستجو، یک میلیون نفر در حال لایک زدن در فیسبوک، 20 کاربر قربانی کلاهبرداران فیشینگ (سوء‌استفاده کنندگان ماهیگیر یا قلاب‌انداز در فرصت‌های از دست رفته انسان‌های ساده لوح و مجذوب اینترنت و فیسبوک) هستند.

وی اضافه کرد: اعتیاد (معتاد شدن نسل جوان و مردم به فضای مجازی)، شکستن فضای دوستی، رواج ازدواج‌های اینترنتی شکست خورده، ایجاد شبهه در عقاید و کمرنگ شدن اعتقادات دینی، کاهش روابط میان اعضای خانواده و .... از جمله آسیب های شبکه‌های  اجتماعی در فضای مجازی قابل دسترس در کامپیوتر و موبایل است.

عرفانی، یکی از مهم‌ترین عوارض بازی‌های رایانه‌ای را در کنار اعتیاد این گروه سنی به آن، رواج بازی‌های رایانه‌ای سیاسی در کشور دانست و تاکید کرد: بسیاری از این بازی‌ها مخالف فعالیت‌های سیاسی ایران است و حتی در آنها می‌توانید شاهد ارائه نکاتی غیرمستقیم به کودکان درباره تولیدات هسته‌ای ایران باشند.

وی در پایان چنین توضیح داد: اگر از طریق فضای مجازی خرید می‌کنید، اولاً به محصولات تبلیغی و تعاریف به ظاهر خوب آن گوش نکنید و دوم این که در صورت خرید اینترنتی حروف بانک مورد نظر را به دقت مورد توجه قرار دهید تا با نام بانک یکی باشد و از همه مهم‌تر رمز اینترنتی بانک خود را به هیچ عنوان از کی‌بورد کامپیوتر نزنید تا توسط کلاهبرداران، حک نشود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس