کد خبر 352537
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵

کارشناس ارشد مسائل خلیج فارس با بیان اینکه عربستان سعودی با خرید منازل یمنی‌ها در نزدیک مرزهای خود به دنبال ایجاد حصار‌های امنیتی است گفت:عربستان سعودی از روی کار آمدن دولت شیعه در یمن با الهام‌گیری از انقلاب اسلامی ایران نگران است.

به گزارش مشرق، کامران کرمی کارشناس ارشد مسائل خلیج فارس در نشست «یمن به کدام سمت و سو، خیزش سادات، از صعده تا صنعا» که امروز چهارشنبه در محل پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل برگزار شد با بیان اینکه سیاست خارجی عربستان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دچار چالش‌ها و بحران‌های خاصی است گفت: سیاست خارجی عربستان در سطح شبه‌ جزیره هژمونی خود را حفظ کرده و به همین دلیل نگاه عربستان به یمن با حساسیت خاصی در شبه‌ جزیره دنبال می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه رفتار سیاست خارجی عربستان در شبه جزیره طوری است که به هیچ کشور خارجی اجازه نمی‌دهد که قدرت فزاینده‌ای یابد افزود: سعودی‌ها می‌کوشند تا مبادا هژمونی عربستان تحت‌الشعاع قرار گیرد و رقیبی برای ریاض ایجاد شود.

وی تصریح کرد: روابط بین عربستان و یمن در حال حاضر ترکیبی از حفظ و نفوذ در روابط بین دو کشور و همراه با نفوذ عربستان در یمن است.

کارشناس ارشد مسائل خلیج فارس اظهار داشت: در سال 1934 سه استان یمن توسط عربستان اشغال شد و هر 20 سال هم طبق قرارداد طائف این اشغال تمدید می‌شد ولی در سال 2000 در جده به این قرارداد تحکیم بخشیده شد و زمینه‌های نفوذ در یمن بعدها نیز با حمله نظامی با عنوان زمین سوخته بیشتر شد.

کرمی با بیان اینکه عربستان پس از انقلاب اسلامی ایران رقابت شدیدی را با دولت شیعه ایران پیدا کرده است خاطرنشان کرد: پس از تحولات اخیر در یمن، بحرین، پس از بیداری اسلامی و بهار عربی، سوریه، لبنان و در عراق این رقابت دچار شدید‌ترین وضعیت شده است.

وی گفت: همگان می‌دانند که پایگاه‌ القاعده در شبه‌جزیره عربی در عربستان و یمن است و این گروهک تروریستی در یمن از عربستان به پا خاسته است.

کارشناس ارشد مسائل خلیج فارس تصریح کرد: یمن دارای دولتی ضعیف و جامعه‌ای قوی است در حالی که عربستان سعودی دارای دولتی قوی و جامعه‌ای ضعیف است و این امر باعث چالش‌هایی بین یمن و عربستان شده است .

کرمی اظهار داشت: آنچه باعث نفوذ عربستان در یمن شده، استحکام اقتصادی سعودی‌هاست و اگر یمنی‌ها مشکلات اقتصادی در کشورشان نداشتند نفوذ سعودی‌ها در این کشور مشکل می‌بود.

وی خاطرنشان کرد: شکاف‌ها و مشکلات اقتصادی در یمن باعث شده که یک میلیون کارگر یمنی در عربستان حضور داشته باشد و این تعداد بالا باعث نگرانی سعودی‌ها شده است و دولت سعودی تلاش می‌کند این تعداد را کاهش دهد تا به قول خودشان مشکلات امنیتی‌شان کمتر شود.

کرمی گفت: حجم شرکت‌کنندگان در اعتراضات یمن، قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را به این سمت کشاند که نمی‌توان این انقلابیون را کنترل و مدیریت کرد. ضمن اینکه قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌کوشند از طریق برخی مکانیزم‌ها، فشارهای مختلفی را بر انصار‌الله وارد کنند که این امر از سوی امیر قطر در مورد پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر تهدید به تحریم‌های شورای امنیت بر علیه انصار‌الله و قرار دادن نام این گروه در لیست گروه‌های تروریستی علیه شیعیان یمن قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی سعی کرده که با خرید منازل یمنی‌ها در نزدیکی مرز با عربستان به دنبال ایجاد حصار امنیتی برای ریاض باشد، افزود: عربستان سعودی می‌کوشد با ایجاد حصارهای امنیتی همراه با نصب دوربین‌های دید در شب از ورود القاعده، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان و شیعیان و حوثی‌ها به عربستان ممانعت به عمل آورد.

کارشناس مسائل خلیج فارس در پایان اظهار داشت: اگر تفاهم‌های غیرمستقیم بین ایران و عربستان در سطح منطقه‌ای صورت گیرد یمن مهمترین تفاهم این بخش می‌تواند باشد که سفر حسین امیر عبداللهیان به عربستان و همچنین دیدار‌های محمد‌جواد ظریف با سعود‌الفیصل در همین راستا بوده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس