روزنامه‌های اصلاح‌طلب آخرین روزکاری را با تمرکز بر همایش وحدت اصول‌گرایان با ...

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب آخرین روزکاری را با تمرکز بر همایش وحدت اصول‌گرایان با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی آغاز نمودند؛ «هراس» از برگزاری این همایش وحدت بر «دلواپسی» چند ماه جریان اصلاح‌طلب افزوده است؛ در همین راستا آنان دو تاکتیک خبری - تحلیلی را در قبال همگرایی اصوگرایان اتخاذ کردند:

1 - ائتلاف و وحدت در بدنه اصول گرای را « غیرعملی » توصیف نمایند به این سبب که حزب پایداری در انتخابات مجلس گذشته «عامل اختلاف» بوده است و در مقطع کنونی توانایی آن را ندارد که به عنوان باریگر «وحدت ساز» در پازل اردوگاه اصولگرایان نقش ایفا نماید

2 - دورنمایی حرکت اعضای حزب پایداری جدای از تفکرات آیت الله مصباح یزدی است و حضور این عضو برجسته شورای فقهی حزب پایداری در همایش‌های وحدت اصول‌گرایان نمایانگر رویه اعضای آن برای «پذیرش» مکانیسم وحدت نیست و اعضای پایداری همچنان بر گزینه «اصلح» پافشاری می کنند و احتمال عبور اعضای این حزب از تفکرات آیت الله مصباح یزدی وجود دارد

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری پنج‌شنبه را با تیتر « قوه قضاییه هیچ علاقه ای به مسدود سازی شبکه های اجتماعی ندارد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تحریف سخنان ظریف

روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی خود به آنچه که تحریف صحبتهای محمد جواد ظریف در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا واکنش نشان داده است و این اقدام از سوی برخی از رسانه ها را «فحاشی ژورنالیستی» نامید و سپس نوشت «محمد‌جواد ظريف در ديدار با اعضاي شوراي روابط خارجي آمريکا در پاسخ به سوال‌هاله اسفندياري که پرسيده بود:«آيا شکست در مذاکرات هسته‌اي بر سياست خارجي ايران تاثيرگذار خواهد بود؟ اگر بله، چگونه؟ تاثير اين شکست بر سياست داخلي چطور؟ البته مي‌دانم که اين حوزه مربوط به شما نيست» گفت:«بي‌ترديد، همينطور است زيرا ما روندي را شروع کرده‌ايم که هدف از آن تغيير فضاي سياست خارجي کشور است. اگر با وجود تلاش‌هاي ما براي تعامل، اين تلاش‌ها بي‌نتيجه بماند، مردم ايران اين فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه ديگر که انتخابات پارلماني در ايران برگزار مي‌شود، به اين عملکرد ما (با آراي خود) پاسخ دهند. وقتي قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌اي با جامعه بين‌المللي در سال‌هاي 2004 و 2005، توافق‌هايي کرديم و تلاش‌هاي ما براي عملکرد شفاف، از جانب اتحاديه اروپايي رد شد، البته بايد توجه داشت که اتحاديه اروپايي به تنهايي فعاليت نمي‌کرد و افرادي در کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کساني هستند که نمي‌خواهند هيچگونه توافقي حاصل شود قطع نظر از اينکه مفاد آن چه باشد. در آن زمان مردم با انتخاب رئيس‌جمهوري متفاوت(احمدي‌نژاد) به دليل شکست(در مذاکرات) در واقع به ما پاداش دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!(خنده حضار)، حالا من بار ديگر زنده شده‌ام (خنده حضار)به نظر من، در انتقال پيامي که جامعه بين‌المللي و بويژه غرب مي‌خواهد به ايران منتقل کند بايد بسيار دقت کند. بايد ديد تعامل از جانب ايران و تلاش ايران براي باز بودن و نگاه به آينده داشتن با پاسخ مثبت مواجه مي‌شود يا اينکه بار ديگر، رد مي‌شود. من فکر مي‌کنم مردم ايران پاسخ خود را در صندوق‌هاي راي نشان خواهند داد.»

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه ابتکار

«مذاکرات به نتیجه خواهد رسید» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به گزارش رییس جمهور از سفر به نیویورک انتخاب کرده است؛ در همین راستا این روزنامه در ادامه به نقل از حجت الاسلام روحانی نوشت«مردم ما بدانند که مقامات جمهوري اسلامي ايران با تأکيد بر حقوق و منافع ملي مصمم براي حل مسأله هسته‌اي و مذاکره هستند، صادقانه حرف مي‌زنند و با دنياي به گونه‌اي صحبت مي‌کنند که براي آنها قابل لمس و فهم باشد. روحاني با بيان اينکه اکثر کشورها باور دارند که فعاليت هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران صلح‌آميز است، خاطرنشان کرد: راه ديگري جز مذاکره براي حل و فصل مساله هسته‌اي ايران وجود ندارد. راهي که قبلاً عده‌اي انتخاب کردند،‌ تحريم بود که نتوانست آنها را به اهدافشان برساند. رييس جمهوري با اشاره به اينکه اگر منظور برخي از کشورها از تحريم، کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي بود، اين رويکرد نتيجه و ثمري نداشت، گفت: اگر هدف آن کشورها، کم کردن دسترسي مردم به دارو و گران کردن تجهيزات پزشکي و فشار بر مسايل اقتصادي با هدف آزار مردم‌ ايران بوده، بحمدالله در شرايطي که هنوز تحريم‌ها وجود دارد، از اين موضوع در حال عبور هستيم. روحاني با اشاره به اجراي طرح تحول اقتصادي در شرايط تحريم در حالي که اجراي اين طرح آرزوي بسياري از کشورها بوده و نتوانستند آن را اجرا کنند»

· هاشمی رفسنجانی : افراطیون از مردم عصبانی اند

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در ديدار جمعي از فرهنگيان و دانشگاهيان استان‌هاي کرمانشاه، آذربايجان غربي، فارس، لرستان و کهگيلويه و بويراحمد، قطعنامه 598 را « فتح مبين» و بهتر از «فتح بغداد» و سرزمين‌هاي عراق توصیف نمود؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به درخواست توجه دولت به شعارهای انتخاباتی اش گفت « دولت به همه شعارها پايبند است، اما مجموعه شرايط را ببينيد که چگونه يک اقليت محدود در مقابل همه اقدامات مثبت حتي انتصابات بر حق دولت هياهو مي‌کنند. کساني که همه اقدامات دولت سابق را با همه رسوايي‌ها و فسادها، تقديس مي‌کردند، امروز در مقابل هر برنامه دولت فرياد وا اسلاما سر مي‌دهند. از صبوري مردم سوء استفاده مي‌کنند و انتقام مردم را از دولت منتخب آنها مي‌گيرند.»

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد پنج‌شنبه را به تیتر «پالایش به جای محدود کردن» که برگرفته از سخنان رییس قوه قضائیه درباره شبکه های اجتماعی است، اختصاص داد.

· در مورد انگلیس ملاحظات و منافع بلند مدت مد نظر است

پس از سخنان بی شرمانه دیوید کامرون نسبت به دولت و مردم کشورمان همچنان واکنش قابل قبولی از سوی اعضای دولت یازدهم اتخاذ نشده است؛ سخنگوی دولت در نشست این هفته هیات دولت گفت «در رابطه با سخنان اخير نخست وزير انگليس نسبت به ايران يك سخنراني را مي‌توان با يك سخنراني جواب داد. پس هر مطلبي كه گفته مي‌شود، مي‌توانيم جواب متناسبي به آن بدهيم، اما آنجا كه قرار است روابط تنظيم شود در چارچوب قانون و مصالح ملي عمل خواهيم كرد.»

· انتخابات مجلس شکاف اصولگرایان را بیشتر می کند

روزنامه های اصلاح طلب از ماه های گذشته به شدت دلواپس «وحدت» اصولگرایان بودند؛ این جریان سیاسی پس از اعلام خبر برگزاری همایش وحدت اصولگرایان با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی بار دیگر بر طبل «اختلاف» در بدنه اصولگرایان می کوبد. روزنامه اعتماد در صفحه سیاسی خود در گفت و گو با احمد شیرزاد از اعضای حزب منحله مشارکت به وضعیت وحدت در اصول گرایان پرداخت؛ این فعال سیاسی از افزایش واگرایی در جریان اصولگرای خبر داد و گفت «بعيد مي‌دانم در مورد آنها اتحادي مانند گذشته بتواند شكل گيرد. حتي فكر مي‌كنم با انتخابات مجلس فاصله‌ها ميان آنان بيشتر هم خواهد شد. ممكن است در انتخابات مجلس افراد افراطي به شيوه حذفي عمل كنند. اين افراد اتفاقا از اصولگرايان ميانه بيشتر از اصلاح‌طلبان مي‌ترسند و فكر مي‌كنم در انتخابات مجلس به سمت حذف آنان هم بر خواهند آمد و آنان را نيز رقيب خود خواهند ديد. بنابراين به عقيده من اصولگرايان در انتخابات مجلس در جهت حذف خود گام بردارند و به دنبال محدوديت‌هاي برنامه‌ريزي شده خواهند بود تا انتخابات مجلس را به نفع خود مصادره كنند. بنابراين به عقيده من انتخابات مجلس مي‌تواند شكاف به وجود آمده در اصولگرايي را بيشتر هم كند. در چنين شرايطي اصلاح‌طلبان مي‌توانند خود را مطرح كنند و از گفتمان مبني بر عقلانيت كه مردم ديگر به حقانيت آن پي برده‌اند، روي آورند. مگر اينكه شرايط مانند گذشته به گونه‌يي شود كه افراد اصلاح‌طلب زيادي رد صلاحيت شوند و اصلا نتوانند به گونه‌يي معقول نامزد‌هاي خود را معرفي كنند و مانند مجلس هفتم ما شاهد تك‌قطبي شدن مجلس باشيم. ممكن است در چنين شرايطي يعني شرايط عدم حضور اصلاح‌طلبان اصولگرايان بتوانند به صورت مقطعي اتحادي را صورت دهند.»

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه شرق

روزنامه شرق، دهم مهر 1393 را به تیترهای «فیلتر شبکه های اجتماعی مشکلی را حل نمی کند» و «هاشمی: انتقام مردم را از دولت منتخب آنان می گیرند» اختصاص داده است.

· مصباح منهای پایداری

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به موضوع وحدت اصول گرایان پرداخته است؛ مهسا جزینی در یادداشت «مصباح منهای پایداری» این گونه به تحلیل همایش وحدت اصول گرایان با سخنرانی آیت الله مصباح می پردازد « اصولگرایان، «پایداری»ها را وارد بازی وحدت و ائتلاف می‌کنند یا نه؟ به این سوال این روزها پاسخ‌های متناقضی داده ‌شده‌ است. اگرچه به نظر می‌رسد، نوحزبی‌های «پایداری» برای نقش‌آفرینی در اردوگاه اصولگرایان برنامه دارند و برای همین هم به سرعت از «جبهه» به «حزب» نقل مکان کردند اما از آن‌سو هم نشانه‌های روشنی برای این پذیرش دیده نمی‌شود. اصولگرایان، اگرچه، از برگزاری نشست‌های معطوف به وحدت با حضور «مصباح‌یزدی» سخن می‌گویند و محور نخستین همایش سراسری خود را در مهرماه با «مصباح یزدی» تعریف کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد حساب آیت‌الله را از یاران پایداری‌اش جدا کرده‌اند. اخباری که از تلاش برای وحدت به گوش می‌رسد همه حاکی از «مصباح» منهای «پایداری» است. شاید هم اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که برای مجاب‌شدن حلقه یاران، ابتدا باید پدرمعنوی را همراه کرد.» و سپس معتقد است که مناسبات میان اصولگرایان و جریان پایداری برای وحدت گفتمانی آینده چندان روشنی به همراه ندارد زیرا حزب پایداری همچنان بر «انتخاب اصلح» پافشاری می نماید.

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «انتقام مردم را از دولت منتخب آنها می گیرند» و « روز رمزگشایی از ادعا های مرتضوی» رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· روز رمز گشایی از ادعاهای مرتضوی

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود به پرونده سعید مرتضوی در مورد تخلفات تامین اجتماعی پرداخته است و نوشت«حسین دهدشتی درباره اظهارات اخیر سعید مرتضوی مبنی بر اینکه هیچ شرکت تامین‌اجتماعی را به بابک زنجانی واگذار نکرده است، اظهار کرد: آقای مرتضوی فرصت نکرد که این شرکت‌ها را واگذار کند ولی تمام قراردادهای منعقدشده تامین‌اجتماعی با بابک زنجانی در مدارک تحقیق و تفحص موجود است. وی افزود: مرتضوی بدون اجازه سایر اعضای هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی و تنها بر اساس نظر خود، قراردادهای واگذاری شرکت‌های شستا را با بابک زنجانی امضا کرد لذا قبل از امضای این تفاهمنامه‌ها، ما در کمیسیون انرژی شنیده بودیم که چنین تفاهمنامه‌هایی درحال انجام است که در این راستا با سازمان تامین اجتماعی مکاتبه کردیم و گفتیم که مراقب باشید طرف حساب شما پول ندارد چراکه همان زمان پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی مطرح بود.»

· رفت و آمد با احمدی نژاد به معنای ارتباط تشکیلاتی نیست

روزنامه آرمان در صفحه سیاسی خود به تحلیل همایش وحدت در اصولگرایان که با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگزار خواهد شد، می پردازد. میثم سعادت در این گزارش خبری، در گفت و گو با روح الله حسینیان به موضع سیاسی جبهه پایداری نسبت به استراتژی «وحدت» پرداخت و در انتهای این گفت و گو، عضو ارشد جبهه پایداری درباره ارتباط نزدیک احمدی نژاد با اعضای این جبهه گفت «آقای احمدی‌نژاد به‌وجودآورنده جبهه پایداری نبوده و نقشی در پیدایش این جبهه نداشته است .آقای احمدی‌نژاد با برخی از اعضای جبهه پایداری ارتباط دارد ازجمله خود بنده که از سابق با ایشان دوست بوده‌ام و همچنان هم با یکدیگر رفت‌وآمد داریم بنابراین نباید افراد را به نام جبهه پایداری یا گروه دیگری تغییر داد.»

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی «راهی جز مذاکره وجود ندارد» و «ترافیک نفس تهران را گرفت» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· تصویر عصبانیت احمدی نژاد جعلی است

روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر» صفحه سیاسی خود به عکس احمدی نژاد در صفحه اینستاگرام منتسب به وی واکنش نشان داد و نوشت« بعد از دیدار روحانی با نخست‌وزیر انگلستان اینستاگرام منتسب به احمدی‌نژاد عکسی را منتشر کرد که در آن رئیس دولت قبل با مردی که پشتش به دوربین بود دست داده و به وی اخم کرده بود.زیر این عکس هم توضیح داده شده بود که این تصویر ملاقات احمدی‌نژاد با سایمون گس است.سایت‌های هواداران دولت قبل با آب و تاب فراوان این عکس را منتشر کردند. اما دیروز اصل این عکس منتشر شد.عکسی که نشان می‌دهد فردی که احمدی‌نژاد با او دست داده و به او اخم کرده سایمون گس نیست چون در عکس واقعی سایمون گس در همین تصویر کنار احمدی‌نژاد ایستاده است. اما منتشرکنندگان عکس، تصویر سایمون گس را کات کرده و مدعی شدند فردی که پشتش به دوربین بود سایمون گس بوده است.»

دلواپسی اصلاحات در هراس از وحدت اصولگرایانروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر« عامل اختلاف نمی تواند، عامل وحدت باشد» و « افراطیون انتقام از مردم را از دولت منتخب آنها می گیرند» شماره 4157 خود را آغاز کرد.

· به هیچ عنوان وحدت امکان پذیر نیست

روزنامه آفتاب یزد همانند دیگر روزنامه های اصلاح طلب با نگرانی به وحدت اصول گرایان پرداخته است؛ این روزنامه با مانور خبری حضور جبهه پایداری در همایش وحدت اصولگرایان در روزهای آتی، این گزاره را تاکید کرد که این جریان «عامل اختلاف» در بدنه اصولگرایان بوده و در مقطع کنونی نمی تواند «عامل وحدت» شود؛ سپس در گفت و گو با برخی از اصولگرایان پرداخت؛ در همین راستا احمد کریمی اصفهانی در گفت و گو با این روزنامه گفت « جبهه پایداری تصور می کند تنها خود اصولگراست و دیگران چنین جایگاهی را ندارند، معتقدند چیزی که خود می دانند، بقیه نمی دانند، اصولی که این افراد قبول دارند، دیگران قبول ندارند. در چنین شرایطی وحدت امکان پذیر نیست و بعید است اصولگرایان معتدل حاضر به این وحدت شوند»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    به کوری چشم بدخواهان اصلاحات همدل است و دلواپسی ندارد شما هستبد که از ترس شکست در مجلس سنکوپ کرده اید و ... زنده با خاتمی و اصلاحات
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    دلواپس رو خوب اومدی خخخخخخخخخخخخخخخ زنده باد اصلاحات و اصلاح طلبان خوشم میاد که خودتونم به دلواپسی حساسیت پیدا کردین
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    مشرق دمت شما گرم باید روی این خط خبری که اصلاح طلب ها کار کردند و شما کشف کردید چند تا مطلب خوب کار کنید
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    اصلاح چیا که جایی ندارن دیگه
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    به کوری چشم خاتمی خیانتکار
  • ناشناس ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    انتخابات رئیس جمهوری یادتون رفته رای ملت مشخص است رای ملت بسوی کسی است که براشون کار بکنه نه اونها رو در شرایطی تحریمی کمر شکن قرار بده
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    اصلاحات آبروی کشور و نظام را برد.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس