کد خبر 349094
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه ما آنچه که در فلسطین اتفاق می‌افتد و یا آنچه که امروز داعش انجام می‌دهد را به حساب دین نمی‌گذاریم، گفت: تعصبات کور دینی خطر بزرگ امنیت بشر است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی صبح امروز (شنبه) با حضور در مراسم یادبود شهدا و ایثارگران اقلیت‌های دینی به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود اظهارداشت: برای ما باعث افتخار است که هر یک از ایرانیان بلند شوند و بگویند من کلیمی، مسیحی یا زرتشتی هستم و این موضوع را بدون هیچ لکنت زبان و واهمه‌ای بیان کنند.

حجت‌الاسلام یونسی تصریح‌کرد: ما در اینکه ایرانی هستیم افتخار می‌کنیم در این جهت که بالاترین ارزش همه ما را به هم پیوند داده است و در این خصوص اکثریت و اقلیتی وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: امام‌خمینی (ره) می‌فرمایند اگر همه انبیا در یک زمان و در یک مکان حاضر بودند با هم هیچ اختلافی نداشتند. چرا که اختلاف ناشی از هواپرستی است. آنجا که خدا هست اختلافی نیست. اختلافات بیشتر ناشی از حب نفس و تعصبات است. در حقیقت آنجا که اختلاف وجود دارد «من» مطرح است.

حجت‌الاسلام یونسی در ادامه با بیان اینکه پیامبران آمدند تا جوهر پاک انسانی را از دست الهامات شیطانی نجات دهند، ‌گفت: پیامبران آمدند تا انسان را در مسیر خدایی قرار دهند و انسان را از شر هوای نفسانی و خواسته‌های دنیایی نجات دهند. چراکه اگر هوای نفس داشته است برادر کشی به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: جنگ‌های مسیحیان و یهودیان، جنگ‌های مسلمانان و دیگر جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها همه ریشه در نفسانیات دارد و تا بشر اسیر تکبر، حرص،‌ حسادت و شهوت باشد این مشکلات وجود خواهند داشت.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه شهید به همه تعلق دارد، گفت: شهیدان بدین خاطر که از این مرحله پست دنیایی فاصله گرفتند و به خدا ملحق شدند به همه تعلق دارند.

حجت‌الاسلام یونسی تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی نیز شهید مسلمان و غیرمسلمان فرقی نمی‌کند. عده‌ای احساس می‌کنند چون ما با هم تفاوت داریم ممکن است دشمن هم باشیم در حالی که تفاوت نباید بهانه‌ای برای حسادت و دشمنی باشد. اراده خدا اینگونه است که انسان‌ها متفاوت باشند. این تفاوت‌ها لازم است و از آیات خداست.

وی ادامه داد: این تفاوت‌ها تا زمانی که فردی نخواهد در مقام نفی دیگران دربیاید‌، ارزشمند است، حال اگر هر یک از این افراد در مقام اثبات و سلطه خود درآمد همان استکبار و دشمنی است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: ‌رزمندگان ما در جبهه با هم متفاوت بودند اما هیچ مسلمانی در مقام این درنیامد که بگوید ای مسیحی و یا ای کلیمی مسلمان شو تا به بهشت بروی. همگان یکدیگر را پذیرفته بودند و این یک الگوی خدایی است.

یونسی با اشاره به آیه وحدت گفت: گویی این آیه برای همه ادیان الهی در دوران جنگ تحمیلی قرائت می‌شد. از اینکه بیایید با دشمن متجاوز بجنگیم چرا که ما با هم دعوا نداریم.

وی تصریح کرد: اروپا و آمریکا به خودشان افتخار می‌کنند که به این مرحله از تمدن رسیده‌اند که شهروندانشان را به گونه‌ای تربیت کرده‌اند که با خشونت میانه‌ای ندارند اما مشاهده می‌کنید که اینگونه نیست، چند سال پیش در اروپا فاجعه جنگ‌های بوسنی اتفاق افتاد البته ما این جنایات را به حساب دین نمی‌گذاریم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تاکیدکرد: ما با آنچه که امروز در فلسطین اتفاق می‌افتد را به حساب دین موسی و کلیمی نمی‌گذاریم و آنچه امروز توسط آمریکا رقم می‌خورد را به حساب مسیحیت نمی‌گذاریم و همچنین کاری که امروز داعش انجام می‌دهد هیچ ربطی به اسلام ندارد چراکه هر جا دین به معنای واقعی وجود داشته مانع خشونت بوده است.

یونسی در پایان خاطرنشان کرد: ما از بدفهمی دینی بزرگترین لطمه‌ها را خوردیم و تعصبات کور دینی خطر بزرگ امنیت بشر است که البته از این کج‌فهمی‌ها در جمهوری اسلامی ایران کم است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس