کد خبر 344802
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸

امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال ایران در یادداشتی به آسیب‌شناسی نحوه تغییر سرمربی باشگاه پرسپولیس و انتقاد از مدیران سیاسی این باشگاه پرداخته است.

به گزارش مشرق، متن یادداشت امیر حاج‌رضایی شرح ذیل است:

برکناری مربیان در فوتبال تمام دنیا اتفاقی طبیعی است. معمولا در هر سال مربیان زیادی در سراسر دنیا به دلایل مختلف که اغلب این دلایل ناکامی تیم‌هاست برکنار می‌شوند و به طور طبیعی ایرادی بر این مسئله وارد نیست. نمونه یکی از همین برکناری‌های عادی و آرام، کنار رفتن زلاتکو کرانچار و جانشینی حسین فرکی بود که کاملا عادی اتفاق افتاد. اما در سویی دیگر تغییر مربی در پرسپولیس برخلاف سپاهان به شکلی کاملا غیرمحترمانه رقم خورد و مربی جدید در شرایطی در تمرین تیم برای معارفه حاضر شد که علی دایی به عنوان مربی سابق هنوز در محل تمرین حضور داشت.

متاسفانه مسائل این‌چنینی به دلیل انتخاب نادرست اعضای هیات‌مدیره در باشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. با توجه به غیر مستقل بودن دو تیم استقلال و پرسپولیس، معمولا اعضای هیات‌مدیره به شکلی انتخاب می‌شوند که برای کمک به این دو تیم، به جای استفاده از شیوه‌های ورزشی، از موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی‌شان استفاده کنند. با این حال این مدیران سیاسی و اقتصادی پس از ورود به ورزش با فضایی روبرو می‌شوند که در آن تبلیغات رسانه‌ای، دوربین‌ها و میکروفن‌ها حرف اول را می‌زنند و همین‌هاست که برخی از مدیران را با توهماتی رو به رو وآن‌ها را مجبور به اقداماتی می‌کند که با طبیعت اصلی فوتبال مغایرت دارد.

در حال حاضر درد فوتبال ما همین حضور مدیران صنعتی، سیاسی و اقتصادی است که با توهم قدرت بیرونی خود به دنبال جلب توجهات غیر منطقی و غیر اصولی هستند.

اما مسئله‌ای که در شرایط امروز پرسپولیس باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در فوتبال مدرن دنیا کمتر اتفاق می‌افتد یک مربی به مربی دیگر بی‌احترامی کند؛ حتی اگر این توهین غیر کلامی باشد. با این حال در جریان تغییرات کادر فنی پرسپولیس اتفاقاتی افتاد که بیشتر به یک تسویه حساب قدیمی شباهت داشت.

بنده مدافع هیچ یک از مربیان و مهاجم به دیگری نیستم اما معتقدم رفتارهای مشابه اتفاقات پیش آمده در باشگاه پرسپولیس است که فوتبال را بی‌حیثیت کرده و از این رفتار‌ها این طور استنباط می‌شود که یک مربی حاضر به گرفتن نیمکت یک تیم به هر قیمتی است. مسائل این‌چنینی به زیان فوتبال ماست و در شرایطی که بهترین مربیان دنیا هم عوض می‌شوند نباید رفتار‌ها در فوتبال ما به گونه‌ای باشد که در آن حمل بر بی‌احترامی شود.

اینکه دلیل برکناری یک مربی ضعف فنی او قلمداد و منجر به برکناری او شود ایرادی ندارد اما اگر یک مدیر با لشکرکشی پا به محل تمرین بگذارد و مربی دلخواهش را بر سر کار بیاورد به هیچ‌وجه با روش‌های اصولی برکناری مربی در دنیا همخوانی ندارد. این بد‌ترین اتفاق در فوتبال ماست که در نتیجه ورود یک مربی جدید به تمرین در حضور مربی قدیمی، پای نیروی انتظامی برای حل و فصل مسئله به میان بیاید و با وجود بروز چنین اتفاقاتی باید گفت مسائل امروز فوتبال باید مبارک آقایان باشد.

و کلام آخر؛ در فوتبالی که سلسله مسائل غیراخلاقی سال به سال در آن در حال تکرار است، طبیعی است که کار به جعل اسناد و دور زدن قوانین نظام وظیفه هم کشیده شود. بنابراین باید پذیرفت تا زمانی‌که چنین مسائل پیش پا افتاده‌ای در فوتبال ما حل نشده باقی مانده است، باید فاتحه مسائل بزرگ‌تر را خواند!
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس