کد خبر 338261
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴

مدتی است توجه جامعه جهانی به سوی طبقه فقیر حومه سنت‌لوئیز آمریکا و به پرده‌ای دیگر از واقعیت‌های تلخ جامعه آمریکا معطوف شده است؛ واقعیت‌هایی که آرام و بی‌صدا در حاشیه شهرهای این کشور وجود دارد و در لوای شعارهای جذاب دولتمردان آمریکایی از چشم جهانیان دور مانده است.

به گزارش مشرق، بیش از 2 هفته است که توجه جهان به سوی طبقه فقیر حومه سنت‌لوئیز در آمریکا معطوف شده است. داستان از آنجا شروع شد که اعتراضات به قتل یک نوجوان سیاهپوست به نام «مایکل براون» به دست پلیس این کشور در سطح وسیعی در شهر «فرگوسن» آغاز شد و همچنان پس از گذشت بیش از 2 هفته، این اعتراضات ادامه دارد؛ ادامه این اعتراضات نه تنها به تبعیض‌نژادی و نوع برخورد با سیاهپوستان مرتبط است بلکه به فقر ناشی از این تبعیض‌ها نیز باز می‌گردد.

هرچند که این اعتراضات با کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست آغاز شد و با قتل جوانی دیگر در نزدیکی «فرگوسن» به دست پلیس شدت گرفت و قتل یک مرد سیاهپوست 43 ساله در نیویورک، شهروندان نیویورکی را نیز به اعتراض وا داشت اما نکته قابل تامل این است که توجه جامعه جهانی به پرده‌ای دیگر از واقعیت‌های تلخ جامعه آمریکا جلب شده است، واقعیت‌هایی که آرام و بی‌صدا در حاشیه شهرهای آمریکا وجود دارد و در لوای شعارهای جذاب دولتمردان آمریکا از چشم جهانیان دور مانده است.

حقیقتی تلخ در کشوری مدعی آزادی و نجات کل جهان وجود دارد که خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق اولیه مردم خودش است. بر اساس آمارهای همین دولت، فقری حومه شهرهای آمریکا را در بر گرفته که می‌تواند به منزله انبار باروت نظیر درگیری‌های فرگوسن منفجر شود.

اظهارات جی نیکسون فرماندار ایالت میسوری در جمع خبرنگاران که اذعان کرد، «مرگ براون درست مثل زخمی کهنه بود که مجددا سر باز کرده است.» خود شاهدی بر این مدعاست که دولتمردان و سناتورهای آمریکا به خوبی بر فقر خزنده حومه شهرها و  آنچه بر سیاهپوستان می‌گذرد، باخبرند.

* فرگوسن کجاست

فرگوسن، شهری در حومه سنت‌لوئیز در ایالت میسوری آمریکا با جمعیت 21 هزار نفری است که اغلب آنها را سیاهپوستان تشکیل می‌دهد و بر اساس گزارش‌های اخیر، نرخ فقر در این شهر از سال 2000 به بعد 2 برابر شده است. بر اساس این آمارها، درحالی که نرخ فقر در فرگوسن در سال 2000 حدود 10.2 درصد بوده است این رقم در سال 2012 به 22 درصد رسیده است.

جمعیت سیاهپوست غالب فرگوسن که به قتل مایکل 18 ساله اعتراض دارند از نبود وجود شغل، عدم توجه مقامات شهر به تفاوت‌های جامعه شهری نیز شکایت می‌کنند.

بر اساس گزارش موسسه بروکینز در 31 جولای، چنین چالش‌هایی تنها به شهر فرگوسن منحصر نمی‌شود و سرعت رشد جمعیت فقیر در حاشیه شهرهای آمریکا 2 برابر مرکز شهرهای این کشور است.

بر اساس مطالعات انجام شده، متوسط درآمد مردم شهر فرگوسن در سال 2000 با متوسط درآمد ایالت میسوری در آن سال برابر بوده است، اما از آن زمان به بعد، درآمد ساکنان این شهر روند کاهشی به خود گرفته است. بر اساس آمارهای سرشماری دولتی آمریکا، متوسط درآمد این شهر در سال 2012 برابر با 37 هزار و 300 دلار بوده درحالی که متوسط درآمد در ایالت میسوری 47 هزار و 300 دلار بوده است.

* افزایش 2 برابری تعداد فقرای حومه شهرهای آمریکا

الیزابت کینبرد نویسنده گزارش موسسه بروکینز در این‌باره گفته است، محله‌های حومه شهرها از حاشیه آتلانتا تا کلورادو اسپرینگ شاهد روندی مشابه بوده‌اند. تعداد افراد فقیری که در حومه شهرهای آمریکا زندگی می‌کنند از سال 2000 تاکنون 2 برابر شده است. بیش از نیمی از 46 میلیون جمعیت فقیر آمریکا در حومه شهرها زندگی می‌کنند.

لینکولین کوئیلاین پروفسور جامعه‌شناس دانشگاه نورست وست در ایوانستن در ایالت ایلینویز نیز معتقد است، رشد فقر در حومه شهرها در میدوست (ایالت‌های میانه غرب آمریکا) بالاتر است. بحران مسکن در این مناطق روندی افزایشی به خود گرفته است در حالی‌که تبعیض نژادی مدنی، فقرا را به حاشیه بیرون شهرها فرستاده است.

به گفته کوئیلاین، ریسک بیشتری برای وقوع ناآرامی نظیر اعتراضاتی که فرگوسن را به علت افزایش فقر لرزاند، در این مناطق وجود دارد.

* گزارش اداره آمار آمریکا از بالاترین نابرابر درآمدی در حومه شهرها

اداره آمار آمریکا، یکی از نهادهای دولتی این کشور طی گزارشی به نابرابری درآمدی در ایالت‌های مختلف اذعان کرده است. در این گزارش، بالاترین نابرابری درآمدی بیشتر در مناطق حومه شهرها در جنوب این کشور دیده می‌شود. همچنین بیشتر خانوارهای این مناطق بن غذا دریافت می‌کنند و زیر خط فقر قرار دارند.

نابرابری درآمدی در تقسیمات کشوری آمریکا

در  تصویر بالا 113 منطقه بر اساس تقسیمات کشوری کنگره آمریکا به لحاظ نابرابری درآمدی دسته‌بندی شده‌اند. هرچه رنگ این تصاویر به تیرگی می‌گراید آن مناطق با نابرابری درآمدی بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند که با توجه به این کشور مناطق حومه با نابرابری درآمدی بیشتری روبرو هستند.

پراکندگی سطح فقر در تقسیمات کشوری آمریکا

در این تصویر نیز تقسیمات کشور آمریکا بر اساس درصد خانوارهایی که زیر خط فقر قرار دارند، دسته‌بندی شده‌اند. هرچه درصد بیشتری از خانواده‌های یک منطقه زیر خط فقر قرار گرفته باشند، آن ناحیه با رنگ تیره‌تری مشخص شده است. مناطق با رنگ نارنجی تیره نشان‌‌دهنده این است که 20 درصد به بالای خانوارهای آن ناحیه زیر خط فقر قرار دارند. نارنجی روشن به این معناست که 15 تا 19.9 درصد خانوارهای آن ناحیه زیر خط فقر قرار دارند و اگر منطقه‌ای 10 تا 14.9 درصد خانوارهای آن زیر خط فقر به سر برند، رنگ زرد نشان‌دهنده آن است. آخرین رنگ، یعنی رنگ کِرِم نشان‌دهنده این است که 9.9 درصد خانوارهای آن ناحیه زیر خط فقر قرار دارند.

با نگاهی این تصویر نیز می‌توان دریافت که مناطقی که پذیرای بیشترین خانوارهای زیر خط فقر است، ناحیه‌های حومه را تشکیل می‌دهد.

پراکندگی خانوارهایی که بن غذا دریافت می‌کنند در تقسیمات کشوری آمریکا

این تصویر نیز همانند تصاویر پیشین، نشان از محروم بودن حاشیه شهرها دارد، هرچه درصد خانوارهایی که بن غذا دریافت می‌کنند در یک ناحیه بیشتر باشد، آن ناحیه با بنفش تیره‌تر نمایش داده می‌شود. مناطقی که 20 درصد به بالای خانوارهای آن بن غذا دریافت می‌کنند بیشتر در حومه شهرها قرار دارند و تیره‌ترین رنگ نشان داده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس