کد خبر 336658
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹

ارتش ملی لیبی وابسته به خلیفه حفتر فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی و ژنرال بازنشسته این کشور، بمباران پایگاه‌های وابسته به گروه‌های مسلح در طرابلس را که صبح امروز به وقوع پیوست، به عهده گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از العربیه، ارتش ملی لیبی وابسته به خلیفه حفتر فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی و ژنرال بازنشسته این کشور، بمباران پایگاه‌های وابسته به گروه‌های مسلح در طرابلس را که صبح امروز به وقوع پیوست، به عهده گرفت.

ارتش ملی لیبی همچنین اعلام کرد که هدف از این بمباران هدف قرار دادن پایگاه‌های وابسته به گروه‌های مسلح که غیرنظامیان در طرابلس را هدف قرار می‌دادند، بود.

صبح امروز دوشنبه (27 مرداد) ساکنان محلی در شهر طرابلس لیبی اعلام کردند: جنگنده های ناشناس در ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه بر فراز آسمان شهر طرابلس پرواز کردند و صدای انفجارهایی به گوش رسید.

شاهدان عینی گفتند: ستون های دود در شهر طرابلس بعد از وقوع هفت انفجار به آسمان برخاست.

این انفجارها در نزدیک محلی روی داد که در 29 مارس سال 2011 میلادی مقر اقامت معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی بود.

یک شبکه تلویزیونی لیبی نیز اعلام کرد: هواپیماها مواضعی را در شهر طرابلس بمباران کردند که نبرد بین شبه نظامیان از یک ماه پیش برای تسلط بر این مواضع در جریان است.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از علاء الحویک سخنگوی گروه مسلح موسوم به نیروهای "فجر لیبی" اعلام کرد که جنگنده های ناشناس دو پادگان نظامی این نیروها را بمباران کردند.

این امر همراه با تجدید درگیری ها در اطراف پادگان النقلیه در مجاورت جاده فرودگاه طرابلس بین نیروهای فجر لیبی از یک سو با تیپ القعقاع و گردان الصواعق از سوی دیگر روی داد که در این درگیری ها 10 نفر کشته و دهها نفر دیگر از دو طرف زخمی شدند.

الحویک گفت: جنگنده های یاد شده دو پادگان الیرموک و قصر بن غشیر را بمباران کردند.

دفتر اطلاع رسانی هیئت سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که هواپیماهای حمله کننده به پادگان های یاد شده متعلق به سازمان ناتو نبوده اند.

در طول روز گذشته نیز، صدهای تیراندازی در نزدیک فرودگاه طرابلس و بخش خایی از این شهر به گوش رسید و شبه نظامیان در درگیری از سلاح های نیمه سب و سنگین و راکت استفاده کردند.

درگیری ها بین گرانهای الزنتان در غرب و گردانهای مصراته در شرق طرابلس در روزهای جمعه و شنبه روی داد و دوطرف از موشک های گراد و توپخانه برای کنترل بر یک پل استفاده کردند که محل نفوذی به فرودگاه شهر طرابلس به شمار می رود. این فرودگاه در کنترل گردانهای الزنتان است.

لیبی از نیمه ماه ژوئیه گذشته شاهد درگیری های خونین به گروههای شبه نظامی رقیب است و این امر باعث شد تا پارلمان لیبیِ منتخب در 25 ژوئن گذشته، چهارشنبه خواستار دخالت خارجی برای حفاظت از غیرنظامیان شود.

پارلمان لیبی همچنین اعلام کرد که درخواست برای پایان درگیری در شهر طرابلس و بنغازی در شرق لیبی با پاسخ مثبت روبرو نشده است.

برخی گزارش های دیپلماتیک در انگلیس پیشتر از احتمال دخالت نظامی مصر در لیبی برای از بین بردن گروه‌های اسلامگرا در برخی مناطق این کشور از جمله شهر بنغازی خبر داده بودند.

این گزارش های دیپلماتیک حاکی بود: مسئولان مصری به طور جدی درحال بحث درباره دخالت نظامی در لیبی برای پایان دادن به هرج و مرج خونین و پایان دادن به وجود شبه نظامیان اسلامگرا بویژه گروه انصار الشریعه در منطقه "اماره درنه" و برخی از محله های اصلی شهر بنغازی در شرق این کشور هستند.

در این گزارشها آمده بود که دخالت نظامی مصر شاید از طریق حملات هوایی گسترده به محل تجمع و مراکز شبه نظامیان اسلامگرا در راستای گرفتن انتقام کشته شدن 23 سرباز مصری در یک پایگاه نظامی در دشت الفراره در صحرای غربی مصر در دو ماه پیش باشد که مسئولان مصری عناصر اسلامگرا را در پس پرده این اقدام دانستند.

پارلمان جدید لیبی در اولین جلسه خود در طبرق دو تصمیم گرفت که نخست انحلال شبه نظامیان و دیگری درخواست برای دخالت خارجی به منظور نجات لیبی از هرج و مرمج خونین کنونی آن است.

لیبی شاهد برخوردهای خونین به گردانهای الزنتان در منطقه القعقاع و گردانهای مصراته در اطراف فرودگاه طرابلس در تلاش برای کنترل بر این فرودگاه است. این درگیری ها به کشته شدن نزدیک به 220 نفر منجر شده است.

همه کشورهای خارجی دیپلمات های خود را از لیبی خارج و سفارتهای خود را در طرابلس و بنغازی به علت فروپاشی اوضاع امنیتی بسته اند و همه فرودگاهها به جز فرودگاه مصراته نیز به همین دلیل بسته شده است.

این درحالی است که ژنرال بازنشسته ارتش خلیفه حفتر در شهر بنغازی با گروههای اسلامگرا در لیبی درحال نبرد است، رد کرده بودند.

این افراد مسلح  و شبه نظامی اسلامگرا که خود را نیروهای "مجلس شورای انقلابیون بنغازی" می خوانند، در این شهر با نیروهای ژنرال حتفر درگیر هستند.

برخی منابع امنیتی لیبی گفتند که این گروههای اسلامگرا طرفدار گروه اخوان المسلمین لیبی هستند که مقر و خاستگاه اصلی این گروه در شهر مصراته است.

این منابع امنیتی افزود: قطر از این گروهها از طریق ارسال سلاح و مهمات از طریق هوایی به فرودگاه معیتیقه حمایت می کند و کامیونها این سلاح ها را از مصراته برای گروههای اسلامگرا در طرابلس و بنغازی ارسال می کنند.

کشورهای عربستان و امارات میانه خوبی با گروه اخوان المسلمین به لحاظ عقیدتی ندارد اما در مقابل قطر از این گروه حمایت می کند. همین مسئله نیز باعث بحران در شورای همکاری خلیج فارس شده است.

در مقابل این نیروهای اسلامگرا، ژنرال حفتر قرار دارد که چند ماه پیش عملیات کرامت را در شهر بنغازی آغاز کرد و شماری از یگان های ارتش از جمله یگان های نیروی هوایی در شهر بنغازی به او ملحق شدند.

برخی منابع خبری پیش از این از ارتباط های پنهانی ژنرال حفتر با برخی کشورهای خارجی خبر داده بودند.

برخی منابع پیش از این به روزنامه القدس العربی گفتند: ژنرال حفتر اخیرا سفری به مصر و امارات داشته و با مسئولان نظامی و سیاسی این دو کشور ملاقات کرده است.

این منابع افزودند: حفتر روابط بسیاری قوی با احمد قذاف الدم پسر عموی معمر قذافی رهبر سابق لیبی دارد.

منابع آگاه گفتند: ژنرال حفتر افسران نزدیک خود را برای دیدار با رهبر یک کشور آفریقایی در جریان مراسم جشن اعلامیه قانون اساسی تونس اعزام کرد.

منابع دیپلماتیک عربی به روزنامه القدس العربی گفتند: فرماندهان میدانی و رهبران سیاسی در شهر بنقور در جنوب چاد در ژانویه گذشته با نمایندگان امنیتی نیجر و برخی کشورهای عربی که به مخالفان لیبی اهتمام و توجه دارند، ملاقات کرده اند.

نیروهای حفتر خود را ارتش ملی لیبی می خوانند. درمقابل، گروههای مسلح و شبه نظامی مجلس شورای انقلابیون بنغازی را اسلامگرایان از جمله اعضای گروه انصار الشریعه تشکیل می دهند.

ژنرال حفتر در 14 فوریه گذشته با حضور در یک شبکه تلویزیونی عربی و اعلام کنترل نیروهای طرفدارش بر مواضع نظامی و حیاتی در لیبی و تعلیق کار دولت و پارلمان موقت همگان را شگفت زده کرد ومحافل مختلف از آن به کودتای حفتر یاد کردند.

پایگاه خبری العربی الجدید اخیرا نوشت: کوشش ژنرال حفتر به منظور کودتا با حمایت امارات و عربستان و استقبال غرب بود.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که ژنرال حفتر خواهان برپایی حکومت سکولار و لائیک است که مورد حمایت غربی ها باشد و حکومتی به ظاهر دموکراتیک بر اساس شعارهایی که می دهد، باشد؛ منتها از نظر ماهیت، اقدام او شبیه دوران قذافی است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس