اگر اسیری آزاد شد، می شود گفت که قدمی برای حل مسئله اسرا برداشته است. همچنین اشاره کردم که عراق در۴۲ مرحله ۳۸هزار نفر از اسیران ایرانی را آزاد کرده است، در حالی که ایران در۶۸مرحله بیش از ۴۷هزار نفر اسیر عراقی را آزاد نموده است.

گروه جهاد و مقاومت شرق: در تاریخ ۱۰/۴/۷۶ مذاکره ی بین هیئت های ایرانی با صلیب سرخ در تهران انجام شد. سرپرستی را آقای دوکرتن برعهده داشت. او معاون عملیاتی صلیب سرخ و مدیر کل امور خاورمیانه در شمال آفریقا و مسئول میز ایران و عراق بود. به دنبال درخواستی که ایشان قبلاً برای ملاقات با بنده بودند، مذاکراتی با همدیگر داشتیم.

آقای دکتر دوکرتن در مذاکره با من نتایج ملاقات هایشان با مقامات عراقی از جمله وزیرامور خارجه و معاون نخست وزیر را مطرح و از اقدام انسان دوستانه ی ایران در آزادسازی ۷۲۲اسیر عراقی تشکر کرد.

وی اضافه کرد:« طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق واکنش مثبت یا منفی در مذاکرات با من نشان نداد و اظهار کرد: ما رابطه ی دوجانبه با ایران داریم و با آنها مذاکره می کنیم و بحث۶۴ زندانی ایرانی را پیگیری می کنیم». من در این ملاقات ضمن تشکر از آقای دوکرتن خواهان رعایت بی طرفی صلیب سرخ در ارتباط با مسائل اسرا شدم. به وی گفتم « ما دراینجا تعدادی از خانواده های اسرا و مفقودان ایرانی را دعوت کردیم تا با مسئولان صلیب سرخ ملاقات کنند تا شما متوجه بشوید ما اسیر ایرانی داریم».

آقای دکتر دوکرتن اشاره کرد که در دیدار با این خانواده ها به آنان تاکید شد نباید انتظارات زیادی در خود ایجاد کنند و این یک امر تاسف بار است، ما تنها از وجود خلبان لشگری و۶۴ ایرانی در زندان «الرمادی»، اطلاع داریم.

در پایان این دیدار آقای دوکرتن از من دعوت نمود برای دیدار از مقر صلیب سرخ در ژنو و بررسی و مرور پرونده ها ی اسرا و مفقودان ایرانی و عراقی به آنجا بروم.

مصاحبه ی مطبوعاتی

در تاریخ ۲۶ تیرماه سال۱۳۶۷ یک مصاحبه ی مطبوعاتی انجام دادم. این مصاحبه به مناسبت بازگشت آزادگان عزیز به جمهوری اسلامی و سالروز پذریش قطعنامه ی۵۹۸ انجام شد. در آن مصاحبه برمسئله ی آزدسازی و تبادل اسرا به عنوان یک مسئله ی انسانی تاکید نمودم؛ این هم به خاطر این بود که طرف عراقی ببیشتر بحث های اسرا را سیاسی و در رسانه های بین المللی و بحث های داخلی خود استفاده های تبلیغاتی از آن می کرد.

موضوع دیگری که مطرح کردم این بود که جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر درتلاش است تا مسئله ی اسرا را حل کند و حل مسئله ی اسرا به حرف زدن نیست بلکه با آزاد کردن اسیر است؛ حال چه یک جانبه باشد چه دوجانبه. اگر اسیری آزاد شد، می شود گفت که قدمی برای حل مسئله اسرا برداشته است. همچنین اشاره کردم که عراق در۴۲ مرحله ۳۸هزار نفر از اسیران ایرانی را آزاد کرده است، در حالی که ایران در۶۸مرحله بیش از ۴۷هزار نفر اسیر عراقی را آزاد نموده است.

در مصاحبه عنوان کردم که طرف عراقی از سال۷۴ باعث رکود مذاکرات رسمی مربوط به حل مسئله ی اسرا شده و این مذاکرات را قطع کرده است. مع الوصف جمهوری اسلامی باز هم برای اینکه مذاکرات به بن بست کشیده نشود، بارها آمادگی خود را برای انجام مذاکره اعلام کرد و خواستار پیگیری مذاکرات در رابطه با مسئله ی اسرا شده است. این مصاحبه بازتاب های مختلفی در داخل و خارج از کشورداشت. رسانه های داخلی بازتاب مثبتی از آن ارائه کردند، اما رسانه های عراقی عکس العمل های منفی در این رابطه از خود نشان دادند. از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه ی عراق دوروز بعد از مصاحبه ی من اعلام کرد که عراق فقط ۶۴ ایرانی را که در مارس۱۹۹۱ به طور غیرقانونی وارد خاک عراق شده و در شورش شیعیان جنوب عراق شرکت داشتند در اختیار دارد که اینها هم اسیر نیستند. در حالی که ما این ۶۴ نفر را می شناختیم و با پرونده هایشان آشنا بودیم و می دانستیم بحث های که راجع به آنها می کنند جنبه ی تبلیغاتی دارد.

امیر سرتیپ عبدالله نجفی، رئیس کمیسیون تبادل اسرا و مفقودین

*سایت جامع آزادگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس