در شرایطی که متولی خصوصی سازی کشور از قطعی بودن واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال در سال جاری می گویند، مشخص نیست چرا وزارت ورزش و جوانان آن را ناممکن می داند.

وزارت ورزش: نمی شود/ سازمان خصوصی: می شود
گروه ورزشی مشرق - سال هاست صحبت از واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی می شود؛ اما هر بار به دلیلی به تعویق افتاده است. اما به نظر می رسد این بار قضیه فرق می کند و بایستی در انتظار اتفاقات مبارکی در این زمینه بود. البته برخی پالس ها از وزارت ورزش به گوش می رسد که مغایر قانون و اظهارات مقامات مسئول در این زمینه است. البته نباید فراموش کرد که این اقدام یک الزام قانونی در سال جاری است.

در سال های اخیر، افزایش هزینه های فوتبال موجب شده تا انتقادات افزایش یابد. در این روزها که شرایط اقتصادی کشور نیز خاص است، مردم مایل به پرداخت چنین هزینه هایی از بیت المال نیستند. در دیگر سو، واگذاری این دو تیم نیز به یک مصوبه قانونی از سوی مجلس تبدیل شده که فرض های مختلف برای واگذاری نیز در آن دیده شده است. اما چرا در این بین که تمام عوامل فراهم شده تا واگذاری صورت گیرد، وزارت ورزش مخالف است؟

* وزارت ورزش: واگذار نمی‌شود

 شاید نکته جالب توجه در این فرآیند، اظهارات امیر خادم، نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان در واگذاری سرخابی ها باشد. وی با اعلام اینکه واگذاری امسال انجام نمی شود، به نشستی اشاره می کند که چندی قبل میان نمایندگان سازمان خصوصی سازی و این وزارتخانه برگزار شده؛ اما به توافقات عمل نشده است. وی می گوید: "با گذشت یک ماه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. به همین دلیل دو هفته پیش دوباره نامه‌ای به سازمان خصوصی سازی ارسال کردم و رونوشت آن را به نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد و وزیر ورزش و جوانان هم دادم؛ ولی هنوز سازمان خصوصی سازی جواب نامه‌های ما را نداده و فکر می‌کنم با این شرایط در سال جاری مزایده و فروش باشگاه مطابق قانون محقق نشود."
 
وزارت ورزش: نمی شود/ سازمان خصوصی: می شود

باید توجه داشت که در فرآیند واگذاری، این وزارت خانه نقش چندانی ندارد و تمام امور بر عهده سازمان خصوصی سازی است که باید مسیر واگذاری را مشخص کند. البته، همواره در سال های اخیر، وزارت ورزش مایل به اجرایی شدن چنین تصمیمی نبوده چرا که یکی از اهرم های قدرت خود را از دست می دهد. اظهارات امیر خادم نیز دلالت بر این دارد که نباید انتظار چنین اتفاقی را در سال جاری داشت؛ اگرچه نظر مقام مسئول در این زمینه، یعنی سازمان خصوصی سازی چنین نیست.


* سازمان خصوصی‌سازی: واگذار می‌شوند


در سوی دیگر، سازمان خصوصی سازی قرار دارد که متولی اصلی این اتفاق در باشگاه های سرخابی است. این سازمان براساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی باید این دو تیم را واگذار کند. در این بین، راهکارهای لازم نیز دیده شده که از جمله آن، به دلیل زیان‌ده بودن آنها، می توانند در فرابورس به مشتاقان سپرده شوند. در حقیقت، دیگر هیچ بهانه ای برای عدم واگذاری وجود ندارد.

وزارت ورزش: نمی شود/ سازمان خصوصی: می شود

در شرایطی که وزارت ورزش از عدم واگذاری سرخابی ها می گوید، رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری قطعی این دو در سال جاری خبر می دهد. عبدالله پورحسینی اما صحبت هایی می کند که خلاف اظهارات خادم است و از عدم همکاری وزارت ورزش با این سازمان می گوید. وی اظهار می دارد: "مجامع این دو باشگاه صورت‌های مالی جدید را در اختیار ما قرار نداده‌اند. البته با واگذاری دو ورزشگاه مرغوبکار و درفشی‌فر، انتظار داریم بدهی‌های آنها کم شود." وی می افزاید: "برند این دو باشگاه آن‌قدر ارزشمند است که بدهی‌ها را می‌پوشاند. قیمت برند این دو باشگاه بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است و برای واگذاری این دو باشگاه، آپشن‌های زیادی داریم. فکر می‌کنم این اتفاق در سه ماهه سوم سال می‌افتد."

در شرایط کنونی به نظر می رسد شرایط برای واگذاری این دو تیم فراهم شده و باید انتظار داشت که روند اجرایی آغاز شود. اینکه چرا امیر خادم این فرآیند را غیر ممکن می داند، موضوعی است که مبهم است. به هر حال، از نظر قانون و مجری قانون، این دو به زودی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد؛ چه برخی بخواهند و چه نخواهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    همه طرفدارهارو سر كار گذاشتن اقايه خادم در كشتي چه خدماتي انجام دادن كه الان در فوتبال بتونن..
  • ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    هدف نابودی دو تیمه. وسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس