کد خبر 334406
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹

اعضا شورا در جریان هشتاد و چهارمین جلسه شورا دوفوریت طرح تملک منزل شهید سید حسن مدرس و شیخ فضل الله نوری از علما و مشاهیر دوران مشروطه را در آستانه 108 سالگرد نهضت مشروطه به تصویب رساندند.

به گزارش مشرق، مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی پیش از آنکه این طرح دوفوریتی در این جلسه تدوین، طرح و به تصویب برسد موضوع تملک خانه شیخ فضل الله نوری را مطرح کرد.

احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اهمیت و حفظ این آثار تارخی در تهران گفت: این بناها تنها شناسنامه های تهران نیستند. وجود بناهایی متعلق به مشاهیر مشروطه تاریخ منطقه محسوب می شوند. چراکه جریان مشروطه در ابتدا در ایران و سپس در کشورهای منطقه شکل گرفت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یادآور شد: ددر دوره سوم شورای شهر  سندی تحت عنوان تملک خانه بهبهانی تدوین و به تصویب رسید نه تنها این خانه تملک نشده است که بخشی از آن تبدیل به مرکز تجاری شده است. همچنین در دوران وزارتم در ارشاد ردیف بودجه ایی برای تمالک خانه شهید مدرس در نظر گرفته شد که بعد ها مشخص شد که خانه دیگری به  اشتباه تملک شده است.

وی تاکید کرد: تنها تملک این خانه ها مطرح نیست چراکه تاریخ مشروطه با وجود این خانه ها روایت می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در شرایطی که تاسف در چهره اش نمایان بود گفت: اگر پول داشتم از هزینه شخصی ام خانه های تاریخی که می توانند روایت گر تاریخ این شهر و منطقه باشند را خریداری میکردم تا از تخریبشان جلوگیری شود.

اسماعیل دوستی: خانه سردار اسعد بختیاری را نیز تملک کنید

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با تاکید بر اینکه علاوه بر علما شخصیت های دیگری نیز در نهضت مشروطه حماسه آفریدند افزود: سردار اسعد بختیاری در کنار سرداران بزرگی چون ستارخان و باقرخان در به ثمر رساندن نهضت مشروطه نقش داشته است.

وی پیشنهاد داد تا خانه این سردار بزرگ مشروطه که در یکی از مجموعه های در تملک بانک ملی ایران قرار دارد خریداری شده تا در کنار سایر بناهای مرتبط با مشروطه در تهران  نگهداری شود.

گفتنی است که سردار اسعد بختیاری از روسای ایل بختیاری و فرمانده فاتحان تهران بود که در چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد و در جریان انقلاب مشروطه با فتح تهران به استبداد محمد علی شاه پایان داد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلایم شهر تهران نیز یادآور شد: در شرایطی که شهرداری را تشویق به کاهش تراکم فروشی می کنیم چرا هزینه سایر ارگان های اجرایی در شهر را نیز بر عهده شهرداری تهران می گذارید.

وی افزود: در تملک و ساماندهی خانه ها و بناهای تاریخی شهر تهران تنها شهرداری دخیل نیست بلکه این موضوع در حوزه کاری میراث فرهنگی و دولت است.

سالاری تاکید کرد: با طرح این مسئله نمی خواهم بگویم که با تملک آثار تاریخی و حفظ این آثار مخالفتی دارم بلکه معترض به این موضوع هستم که چرا در حالی که برای حفظ میراث فرهنگی در کشور متولی و ردیف اعتباری دیده شده است شهرداری تهران باید از پول مردم این شهر به تنهایی نسبت به تملک خانه های تاریخی شهر تهران اقدام کند.

در نهایت دوفوریت طرح مذکور توسط نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران قرائت شد.

در ماده واحده این طرح تاکید شده است: در آستانه 108 سالگرد نهضت مشروطه و به منظور حفظ آثار مربوط به این دوران، شهرداری تهران موظف است نسبت به تملک خانه های "شیخ فضل الله نوری و سید حسن مدرس"  حداکثر ظرف مدت 3ماه اقدامات لازم را مبذول دارد همچنین تاکید شد که این آثار در جهت مباحث دینی ، فرهنگی و پژوهشی طراحی و مرمت شود.

از سوی دیگر مقرر شد تا برای تملک خانه سردار اسعد بختیاری که در مجموعه های بانک ملی قرار دارد شهرداری تهران رایزنی های لازم را انجام دهد.

در ادامه این جلسه طرح« حمایت از کار داوطلبانه و جهادی» که یک فوریت آن در جلسات قبلی شورا به تصویب رسیده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در مخالفت با این طرح، ویژگی های کار جهادی و بایدها و نبایدهای آن را برشمرد و گفت: ما ابتدا باید برای کار جهادی شاخص های را مشخص کنیم تا بتوانیم براساس آن معیار حرکت کنیم.

انصاری در ادامه با اشاره به فلسفه و مفهوم کار جهادی، تصریح کرد: کار جهادی شاخص هایی همچون توانمندی، تخصصی، کارآمدی، مردمی بودن شفاف گویی، توجه به حقوق مردم را دارد که با مفاهیمی همچون لفاظی، شعار و هو چی گری سیاست کاری و غیره مغایرت دارد.

انصاری همچنین بایدهای و نبایدهای کار جهادی را تشریح کرد و گفت: خدا محوری، اجرا کردن پروژه ها با قیمت پایین و کیفیت بالا، ایجاد روحیه تعاون، بکارگیری خرد جمعی، ایجاد فضای رشد و رقابت در پیمانکاران برای اجرای پروژه ها و ایجاد اتاق شیشه ای در تمام زمینه های اجرایی از بایدهای کار جهادی و پرهیز از خود محوری، زدودن دروغ، برخورد با متخلفان و چاپلوسان و توبیخ متخلفین از نبایدهای کار جهادی است.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد ستادی برای انجام این کار برای شهرداری بار مالی دارد و این طرح نیز باید توسط مرکز مطالعات شهرداری مورد بررسی قرار بگیرد، پیشنهاد مسکوت ماندن طرح را داد.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران درجواب انصاری اظهار داشت: در این طرح اعتباری برای این ستاد در نظر گرفته نشده است و انجام  این کار در چارچوب اعتبارات پیش بینی شده سازمان های مردم نهاد است و ما همچنین قانون داریم که شهرداری اجازه ندارد تشکیلات خود را توسعه دهد.

مسجدجامعی پیشنهاد داد، نکاتی که آقای انصاری مطرح کردند را می­توان به عنوان یک بند به طرح اضافه کرد.

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر، نیز گفت: کار داوطلبانه یک طیف از رفتارها را در بر می گیرد که کار داوطلبانه کف کار و کار جهادی اوج آن است چرا که مسائل ایمانی و اعتقادی پشتوانه کار می شوند.

وی همچنین تصریح کرد: اصل کار این ستاد تنها سیاست گذاری و مدیریت است و بودجه آن نیز با توجه به آنکه سمن ها (ستاد ساماندهی مردم نهاد) بودجه لازم را دارد مشکلی پیش نمی آید.

شاکری در پایان تاکید کرد، این ستاد باعث می شود که یک امر ذهنی و آرزو به یک کار واقعی در چرخه خدمت تبدیل شود و این کار تحسین برانگیز است.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران درموافقت با طرح گفت: این طرح یک گام در جهت اقتصاد شهری است و می تواند یک گشایش در جهت فعال شدن اقتصاد شهری و حمایت از کار آفرینی باشد.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران نیز در مخالفت با طرح مذکور گفت: اشکال اساسی این طرح آن است که تمام بندهای آن اجرایی است در صورتی کار شورا اجرایی نیست بلکه نظارت است.

دوستی همچنین افزود: این طرح دارای بار مالی است چرا که تمام بندهای آن اجرایی است و نیاز به اعتبار دارد.

دوستی پیشنهاد داد این طرح به مرکز مطالعات شهرداری ارجاع داده شود تا به صورت یک لایحه کامل دیده شود که توسط شهرداری قابل اجرا باشد.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز نسبت به اینکه این طرح در ستاد سازمان های مردم نهاد مطرح نشده است اعتراض کرد و از رئیس کمیسیون فرهنگی شورا خواست تا این موضوع در این ستاد و با نظر تمامی اعضاء جمع بندی شود.

حجة الاسلام میثم امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران با این طرح موافق است، گفت: مدیریت جهادی یک تعریف حقوقی می خواهد که اگر نشود این طرح بیشتر تبدیل به شعار می شود، بنابراین خواسته ها به طور مشخص تعریف حقوقی کار جهادی در این طرح است تا شهرداری بتواند طبق آن کار اجرا کند.

در پایان مقرر شد تا طرح مطرح شده برای اصلاح عبارات و تکمیل شدن به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده  تا با کمک ستادهای مردم نهاد، طرح آماده شود.

وعده تغییر کاربری زمین های ورزشی را به بخش خصوصی ندهید

علیرضا دبیر نیز در این جلسه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ وزرات ورزش اخیراْ واگذاری مجموعه های ورزشی به بخش خصوصی را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده و ما از این تصمیم حمایت می کنیم اما وزارت ورزش نباید برای دعوت سرمایه گذاران به آنها وعده تغییر کابری درصدی از زمین به مسکونی یا تجاری را بدهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد:‌ مدیریت شهری تلاش می کند در محله ها کاربری ورزشی زمین ها را حفظ کند و برای تشویق بخش خصوصی بر اساس قانونی درصد مشخصی تجاری برای درآمد زایی اختصاص می یابد.

دبیر با تاکید بر کمبود فضاهای ورزشی در شهر تهران خاطر نشان کرد:‌ شورای شهر اجازه نمی دهد حتی یک متر از فضاهای ورزشی شهر تهران در کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری پیدا کند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس