کد خبر 333529
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری قم از اعلام علت نهایی آتش‌سوزی مجتمع زمزم تا روز شنبه خبر داد.

 به گزارش مشرق‏‏، آتش‌سوزی مجتمع تجاری زمزم که شامگاه چهارشنبه ساعت 21 و 55 دقیقه به آتش نشانی اعلام شد‏، تا ساعت 3 بامداد آتش‌نشانی و نیروهای اورژانس را درگیر کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قم، سه دقیقه پس از اعلام به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی، دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی به محل اعزام شده که پس از اطلاع از ابعاد حادثه به مرکز فرماندهی اعلام کمک می‌کنند.

پس از این درخواست کمک 15 خودروی آتش‌نشانی و 60 نیروی این سازمان به محل حادثه اعزام می‌شوند. شهردار قم‏، مدیران شهرداری و آتش‌نشانی هم در محل حاضر می‌شوند تا کار اطفای حریق و نجات به خوبی انجام شود.

آنطور که عباس جعفری، مدیرعامل آتش‌نشانی می‌گوید کانون حریق زیرزمین این مجتمع بوده که در ساعت 11 و 30 دقیقه اطفا شد. شعله‌ها در این ساعت خاموش شدند اما کار لکه‌گیری آتش ادامه داشته است.

با اینکه تلاش آتش‌نشانی موجب شد تا آتش به طبقات دیگر سرایت نکند اما دود گرفتگی جان 5 نفری را که در طبقات بالایی مجتمع بودند به خطر انداخت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم می‌گوید برای نجات این افراد که از قضا چند نفر از آنان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم و معاونان او بوده‌اند، دو واحد نردبان آتش‌نشانی استفاده شده است.

او می‌گوید نیروهای آتش‌نشانی اگر 5 دقیقه دیرتر وارد عمل می‌شدند شاید این افراد دچار صدمات جدی جانی شده یا خود را از همان طبقه پنجم به پایین پرت می‌کردند که در این صورت این حادثه ابعادی بسیار غم انگیزتر پیدا می‌کرد.

جعفری با اشاره به شجاعت و جانفشانی نیروهای آتش‌نشانی در این حادثه خاطرنشان کرد: هشت نفر از همکاران ما در این حادثه دچار آسیب‌دیدگی‌هایی مانند سوختگی و دودزدگی شدند اما تمام تلاش خود را برای نجات جان این افراد و کم کردن خسارات احتمالی انجام دادند.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت این حادثه، با اشاره به اعزام نیروهای کارشناسی آتش‌‌نشانی به محل حادثه اظهار داشت: دو نظریه درباره علت حادثه وجود دارد که به محض قطعی شدن هریک به مردم اعلام خواهد شد.

این سخن مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در حالی است که یکی از اعضای هیئت امنای این مجمتع روشن گذاشتن گاز پیک نیک در یکی از مغازه‌های طبقه زیرزمین را عامل این آتش‌سوزی می‌داند.

وی که تمایلی به اعلام شدن نامش نداشت، با اشاره به نواقصی که در ایمنی ساختمان وجود داشته اضافه کرد: تجهیزات اطفای حریق این مجتمع درست عمل نکرده است و نگهبان نیز ابتدایی‌ترین اطلاعات را درباره اطفای حریق نداشته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم هم وجود برخی نواقص در سیستم اعلام خطر و اطفای حریق این مجتمع را تائید می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از این است که فردی که بی احتیاطی او موجب این آتش‌سوزی شده در زمان وقوع حادثه در محل حضور نداشته اما اینکه چرا گاز پیک نیک آن هم در فصل تابستان و آن هم در یک مغازه کفش فروشی که مواد اشتعال‌زا در آن فراوانند باید روشن مانده باشد، جای سئوال است.
{$sepehr_album_15886}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهنام ح ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    واقعا خسته نباشید آن آتشنشان سخت کوش را دعا فرمایید
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    یارو معتاد بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس