در نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر برخی تولیدکنندگان ایرانی علی‌رغم دانستن تأثیر مخرب تصاویر غربی بر کودکان، برخی محصولات خود را با این تصاویر در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

گروه فرهنگی مشرق - ضلع جنوب غربی محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران از روز جمعه میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی «نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر» به مدت 4 روز است.

خیابان‌های منتهی به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با نصب بنر و تیزرهای تبلیغاتی همیشه گویای برگزاری نمایشگاه مهمی دراین مکان است اما از نخستین روز برپایی نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی «نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر»، همه نوع تبلیغات اعم از برپایی نمایشگاه مبلمان مشاهده می‌شود الا تیزر تبلیغاتی برای نمایشگاه نوشت‌افزار!! که همین موضوع نیز مهجوریت فرهنگ را نشان می‌دهد.

اکثر تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور به عمل آوردند، از برندهای معروف نوشت‌افزار اسلامی _ایرانی نظیر «آزاده» با تصاویری نظیر «شکرستان»، «سنجد» و «کلاه قرمزی»، برند «عرش»، «روشنا»، «رُز تحریر یزد (Canco)»، «آراد» و «آریا صنعت تخیل» هستند که به سراغ برخی از آنها رفته و درباره مشکلات این صنعت به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

نخستین غرفه نمایشگاه «نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر» متعلق به شرکت رُز تحریر نماینده انحصاری «Canco» است، محمود صنعتکار مدیرعامل این شرکت درباره دلایل حضورش در این نمایشگاه،‌ اینگونه می‌گوید: با توجه به اینکه نمایشگاه نوشت‌افزار تازه آغاز به کار کرده است اما خوشبختانه مخاطبان آن اندک نیستند و با توجه به تعطیلات عید فطر همچنان این نمایشگاه از بازدیدکنندگان خوبی برخوردار است.

* صنعتکار: واردات مشابه نوشت‌افزار ایرانی به کشور!

وی ادامه می‌دهد: معتقدم نمایشگاه‌های کشور به ویژه نمایشگاه‌‌هایی که در فرهنگ ما تأثیرگذار است،‌باید هدفمندتر برگزار شوند یعنی اگر نمایشگاه‌ها هدفمند‌ برپا شوند قطعاً افراد متخصص از آن بهره خواهند بود و در ارتقا و رشد صنعت و فرهنگ تأثیرگذار خواهد بود.

صنعتکار می‌افزاید: شرکت رُز تحریر، حضور در نمایشگاه نوشت‌افزار را یک تکلیف می‌دانسته است اما متأسفانه اگر شما به سالن‌های دیگر نگاه کنید، خواهید فهمید که به وفور مشابه‌سازی صورت می‌گیرد و هیچ مسئولی هم پاسخگوی آن نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما اعتراضات خود را به گوش مسئولان رسانده‌اید، می‌گوید: برای پیگیری این مهم به مراجعی نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نامه‌ای را ارسال کرده‌ایم و همه آنها نیز حرف ما را تصدیق می‌کنند اما در پایان به این نکته می‌رسیم که در حوزه نوشت‌افزار با ضعف قانونی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت رُزتحریر بیان می‌کند: از سال 82 به کار تولید نوشت‌افزار پرداخته‌ام و از سال 91 بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری به تولید ملی روی آورده و سرمایه خود را از واردات بر تولید گذاشتم.

بر اساس این گزارش، برخی از تولیدکنندگان ایرانی که در نمایشگاه نوشت‌افزار حضور دارند به دوباره‌کاری و یا مشابه‌سازی کالا پرداخته‌اند به طور مثال از یک برند معروف همانند «Canco»، مشابه‌سازی‌هایی نیز مشاهده می‌شد که هر یک تولید خود را بر دیگری بهتر و با کیفیت‌تر می‌دانستند.

یکی دیگر از مشکلات صنف نوشت‌افزار نبود متولی مشخص برای این صنف است، به گونه‌ای که مدیرعامل شرکت رُز تحریر در این گزارش بیان می‌کند که بارها به مراجع ذی‌صلاح برای تولید مشابه کالایشان مراجعه کرده است اما هیچ جواب قانع کننده‌ای را دریافت نکرده است که خود حاکی از نبود متولی مشخص برای این صنف است.

صنعتکار در ادامه همان مصاحبه، می‌گوید: متأسفانه صدا و سیما ایران نیز تنها به این مهم توجه می‌کند که از تولید‌کننده برای هر ثانیه فلان مقدار وجه را دریافت کند و به تولید ملی توجهی ندارد اما باید گفت کار نباید یک طرفه و یک سویه باشد چرا که تمام کارهای فرهنگی نیازمند تبلیغات صحیح است که به دلیل نبود تبلیغ درست اکثر کارهای فرهنگی بی‌نتیجه می‌ماند.

وی با اشاره به این مطلب که کشورهای خارجی فرهنگ ایرانی اسلامی را تحت شعاع خودشان قرار داده‌اند، می‌افزاید: در اینجا این سوال مطرح است که شبکه‌های خارجی چگونه فرهنگ ایرانی را زیر سؤال می‌برند؟ که قطعاً جواب آن هزینه کردن بودجه‌های کلان است تا فرهنگ ما را تحت الشعاع خود قرار دهند، اما در کشورمان به تنها چیزی که اصلاً توجه و بها داده نمی‌شود، همین فرهنگ است.

بر مبنای این گزارش، تبلیغات نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی «نوشت‌افزار و لوازم التحریر» بسیار ضعیف است که همین مخاطبان این نمایشگاه نیز از این مهم ابراز نگرانی کردند که پس از جست‌وجوهایی متوجه شدیم که مسئولان نمایشگاه دائمی تهران به دلیل اینکه این نخستین نمایشگاه بین‌المللی در مکان مربوطه بوده است، اجازه تبلیغات را نداده بودند اما این مهم نباید سرپوشی از بر بی‌توجهی مسئولان اجرایی نمایشگاه «نوشت‌افزار» بر عدم تبلیغ صحیح باشد چراکه محدوده تبلیغات تنها به خیابان‌های منتهی به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نیست و آنها می‌توانستند در سطح شهر تهران بنر و یا تیزرهای تبلیغاتی را نصب کنند.

* گله بازدیدکنندگان نمایشگاه از نحوه توزیع نامناسب نوشت‌افزار در کشور

وحید کرایلی معاون اجرایی مجمع نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی و مؤسسه «روشنا» درباره نمایشگاه لوازم‌التحریر عنوان می‌کند: برخی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه از نحوه توزیع نامناسب نوشت‌افزار در سراسر کشور گله‌مند بودند چراکه می‌گفتند سال گذشته نوشت‌افزارهای اسلامی _ ایرانی به برخی از مخاطبان شهرستان‌های کشور نرسید.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه با توجه به اینکه روزهای نخست برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار را می‌گذرانیم اما استقبال و سفارش محصول از این نوشت‌افزارها بسیار خوب و قابل تأمل است.

بر اساس این گزارش، برخی از تولیدکنندگان دفاتر تحریر به دلیل اینکه بتوانند به جذب مخاطب بپردازند، در تولید محصولات خود از بکار گیری تصاویر خودداری کرده و تنها از رنگ‌ها و شکل‌های هندسی به صورت مفهومی استفاده کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به شرکت «آراد» اشاره کرد.

* شیخ‌الملوکی: بیشتر کاغذهای مورد نیاز دفاتر تحریر وارداتی است

در ادامه احسان شیخ‌الملوکی یکی از اعضای شرکت «آراد» بیان می‌کند: قیمت دفاتر این شرکت از 2200 تومان تا نهایت 20 هزار تومان است که کاغذ مورد نیاز آنها نیز همه از بازار آزاد خریداری شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در شرکت آراد تلاش کرده‌ایم که برخلاف سایر تولید‌کنندگان نوشت‌افزار و دفاتر تحریر از تصاویر و برندهای خارجی استفاده نکرده و تنها به مفاهیم رنگ و رنگ‌شناسی بپردازیم به گونه‌ای که به فرهنگ‌سازی رنگ‌های ایرانی _ اسلامی پرداخته‌ایم.

* ذبیحی: استفاده از طرح‌های فُکاهی برای جذب مخاطب کودک و نوجوان

مسعود ذبیحی تولید‌کننده و پخش دفاتر «عرش» اینگونه بیان می‌کند: اکثر تصاویری که برای دفاتر تحریر استفاده کرده‌ایم طرح‌های کارتونی نظیر اُسکار، توت‌فرنگی کوچولو، باب‌اسفنجی و بازی پو است که مدام از شبکه‌ پویا پخش می‌شود چرا که برای اینکه بتوانیم تصاویر برخی از برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودک و نوجوان را بر روی جلد دفاتر استفاده کنیم، طلب پول‌های گزاف کرده‌اند به همین منظور به این نتیجه رسیدیم که با تلفیقی از طرح‌های فُکاهی تصاویر زیبایی را برای مخاطبان خود ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون 60 درصد از بازدیدکنندگانی که به غرفه ما مراجعه کرده‌اند از مخاطبان خاص این شرکت بوده و به خرید تصاویر فوق پرداخته‌اند و 40 درصد هم از طرح‌های فُکاهی ما استقبال ویژه داشته‌اند.

ذبیحی می‌افزاید: متأسفانه نوشت‌افزارها متولی خاصی ندارند یعنی ما نمی‌دانیم زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رویم یا وزارت صنایع.

گفتنی است، یکی از تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه نوشت‌افزار در حین صحبت مدیرعامل عرش می‌گوید، چندی پیش برای اینکه تصاویر یکی از برنامه‌‌های پرمخاطب تلویزیونی را بر روی جلد دفاتر و محصولات خود استفاده کنیم، گروه مربوطه اعلام کرد که برای مذاکره باید بیش از 300 میلیون تومان آن هم برای مرحله اول به حساب‌شان واریز کنیم که واقعاً این موضوع لطمه بزرگی را به تولیدکننده ایرانی که علاقه‌مند به استفاده از تصاویر ایرانی است، وارد خواهد کرد.

* دالوند: ورود طرح‌های رستم و سهراب به نمایشگاه نوشت‌افزار

داریوش دالوند معاون اجرایی شرکت «آریا صنعت تخیل»، عنوان می‌کند: نمایشگاه نوشت‌افزار برای ما یک جای غریبی است یعنی بنده در بسیاری از جشنواره‌های فیلم دنیا حضور یافته‌ام اما اینجا احساس غریبی می‌کنم و برای نخستین بار است که در نمایشگاه نوشت‌افزار حضور فعال دارم.

وی ادامه می‌دهد: رقبای ما بسیار قوی بوده و سرمایه‌های کلانی را برای تولید نوشت‌افزار صرف کرده‌اند یعنی سرمایه‌ای که ما برای تولید دفاتر ایرانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم قابل قیاس با تولید‌کنندگان لوازم تحریر نیست.

دالوند بیان می‌کند: با تولید نوشت‌افزارهایی با طرح تهمینه، سهراب و رستم یا در واقع همان شخصیت‌های اصلی شاهنامه تلاش کرده‌ایم تا شخصیت‌های ملی را به مخاطبان معرفی کنیم چرا که ما در گذشته با شخصیت‌های شاهنامه رشد یافته‌ایم اما مخاطبان امروز به ندرت با این شخصیت‌ها آشنایی کامل دارند.

وی می‌افزاید: مدادرنگی‌هایی را با روزنامه‌های باطله تولید کرده‌ایم که مغزی‌ آنها بسیار خوب و نرم است و پشت این مدادرنگی‌ها آورده‌ایم که «دیگه درخت‌ها مداد نمیشن» تا کودکان و نوجوانان را به مصرف بهینه کاغذ و حفظ محیط زیست آشنا کنیم، که این محصول نیز با همکاری شرکت مداد سبز تولید شده است.

دالوند می‌گوید: ما دوست نداریم که شعارزده سخن بگوییم اما تلاش داریم تا محصولات خود را به صورت کاملاً ایرانی در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم، همچنین انیمیشن رستم و سهراب تا نیمه دوم شهریور اکران خواهد شد و به زودی لوازم‌التحریر آن نیز در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

بر مبنای این گزارش،‌ برخی از تولیدکنندگان ایرانی برای اینکه بتوانند به کمک محیط زیست آمده و از این مهم حفاظت کنند از روزنامه‌های باطله به زیباترین شکل استفاده کرده و به تولید مداد و مدادرنگی پرداخته‌اند به گونه‌ای که در سال‌های گذشته اکثر محصولاتی که از طریق روزنامه باطله تولید و به داخل کشور ورود می‌یافت بی‌کیفیت بوده و مخاطب هیچ رغبتی برای خرید از خود نشان نمی‌داد اما اکنون محصولات باکیفیتی از همین روزنامه‌های باطله تولید و در نمایشگاه نوشت‌افزار در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته که همه آنها نیز تولید کشور ایران است.

* تولیدکننده‌‌ای که در سن 17 سالگی موفق به اخذ جواز کسب از ارشاد شد

در پایان علی حدیدی از شرکت آزاده می‌گوید: به خاطر اینکه اقتدار تولیدکنندگان ایرانی را نشان دهم، بزرگترین غرفه نمایشگاه نوشت‌افزار را به برند «آزاده» اختصاص داده‌ام و در روبه‌روی غرفه نیز فضایی را برای نقاشی کودکان و نوجوانان در نظر گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه همه محصولات نوشت‌افزار اعم از مدادرنگی، مداد، دفتر تحریر، تخته وایت‌بورد و بسیاری از اقلام دیگری که برای دانش‌آموزان و دانشجویان تولید می‌کنیم آن هم با برند شکرستان، کلاه‌قرمزی و سنجد بسیار مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است به گونه‌ای که برخی از بازدیدکنندگان باور نمی‌کنند که این محصولات تولید ایران است.

حدیدی بیان می‌کند: تولید‌کنندگان نوشت‌افزار برای اینکه بتوانند جذب مشتری کنند، باید ریسک‌پذیر باشند و به تولید اقلام با کیفیت اهتمام ویژه داشته باشند، بنده 25 سال است که در این حوزه دارای پیشینه هستم و در سن 17 سالگی جواز کسب را از وزارت ارشاد دریافت کردم.

وی می‌افزاید: هدفم از حضور در این عرصه این است که بنیانگذار کار فرهنگی باشم یعنی کاری با کیفیت را شروع کرده تا مسیر صحیح را به تولید‌کنندگان نشان دهم به همین منظور به ایجاد طرح‌های جدید پرداخته‌ام حتی گاهی اوقات از هر یک از طرح‌ها 10 سری چاپ گرفته‌ام تا بتوانم یک طرح زیبا را برای رضایت مشتری به دست آورم که همه اینها بار هزینه سنگینی را بر دوش ما گذاشته است.

حدیدی عنوان می‌کند: انیمیشن باعث می‌شود تا مخاطبان با کاراکترهایی که بر روی لوازم التحریر وجود دارد، به خوبی انس گرفته و آشنا شوند یعنی وقتی انیمیشن خوب تولید شود قطعاً کار خوب نیز تولید خواهد شد، به همین منظور ما معتقدیم که نباید کار ایرانی را تنها در بازار ایرانی دید بلکه باید آن را در بازار جهانی برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به این مطلب که در وهله نخست باید فرهنگ را به وجود آوریم و بعد پس زمینه تولید را فراهم کنیم، می‌گوید: برای نخستین بار در کشور تلاش کردیم تا به جای استفاده از کلمات لاتین، برند خود را به زبان فارسی بر روی دفاتر و لوازم‌التحریر بکار گیریم.

بر اساس این گزارش،‌ متأسفانه برخی از شرکت‌ها و برندهای ایرانی و خارجی در محصولات خود از تصاویری نظیر «سیندرلا»، «انگری برد» و «باربری» استفاده کرده‌اند تا مخاطب بیشتری را به خود اختصاص دهند اما خوشبختانه طبق مشاهدات خبرنگار فارس غرفه‌هایی که دارای تصاویر و برند ایرانی _ اسلامی نظیر آزاده، عرش و یا روشنا بودند از تعداد قابل توجهی بازدیدکننده برخوردار هستند.

یکی از مواردی که در این نمایشگاه قابل تحسین است، این بوده که بعضی از تولیدکنندگان ایرانی به نوآوری و خلاقیت توجه بسیاری داشته و به تولید محصولاتی نظیر تراش‌ مخزن‌دار با طرح‌های شیشه‌ای و تلقی پرداخته‌اند، که این امر باعث جذب مخاطبان گشته است. اما آنچه که باعث تأسف بوده، این است که متأسفانه تصاویر محصولات،‌کاملاً غربی است حتی برخی از هدایایی که در این نمایشگاه به کودکان ارائه می‌شود، دفاتر تحریر با تصویر باربی، انگری برد و کیتی است.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی «نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر» از 10 لغایت 13 مرداد سال جاری در ضلع جنوبی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کلاه قرمزی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    عشق من فامیل دور و اقوی همساده کارتون شکرستان هم خیییییلی باحاله قابلیت سرمایه گذاری دارند
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    دیروز گزارششو تو تلویزیون دیدم عکس شهدا رو جلد دفترا بود کار خوبیه ولی آیا بچه های ما اینهارو میشناسند صدرصد نه مثلا شهید زین الدین من با این سن ایشون رو نمیشتاسم چه برسه به یک کودک .
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    خب عزیزم برو بشناس
  • مجید ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    خیلی وقت پیش باید این کارو میکردن.بازم خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس