ترافیک ناشی از این سفرها به‌حدی رسید که مسافران مسیر تهران تا کرج را ٩ ساعته و مسیر کرج تا مرزن‌آباد را ٢٠ساعته طی کردند، بسیاری از مسافران شب را کنار جاده‌ها به صبح رساندند و بسیاری دیگر در میانه راه از سفر پیشمان شدند و راه آمده را ناتمام گذاشتند و برگشتند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دومین دور سفرهای تابستانی همزمان با تعطیلات عید فطر، رکورد خیلی چیزها را شکست، رکورد سفرهای نوروزی، رکورد مصرف بنزین و رکورد ترافیک و معطلی در جاده‌ها. جاده‌های ایران به‌ویژه جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی در ٤ روز گذشته تقریبا در تمام ساعات روز ترافیک سنگین را پشت‌سر گذاشتند.

مسیر 1 ساعته‌ای که 20 ساعته شد


ترافیک ناشی از این سفرها به‌حدی رسید که مسافران مسیر تهران تا کرج را ٩ ساعته و مسیر کرج تا مرزن‌آباد را ٢٠ساعته طی کردند، بسیاری از مسافران شب را کنار جاده‌ها به صبح رساندند و بسیاری دیگر در میانه راه از سفر پیشمان شدند و راه آمده را ناتمام گذاشتند و برگشتند.

پلیس راهور ناجا که در روزهای اخیر آمار سفرهای تابستانی را ساعت به ساعت از طریق رادیو و تلویزیون اعلام کرد در آخرین خبرها گفته است که سفرها در تعطیلات تابستانی عید فطر امسال نسبت به سفرهای نوروزی ١٤‌درصد افزایش داشته است.

«جعفر محمد نژاد»، رئیس پلیس راه مازندران در همان نخستین روزهای آغاز تعطیلات اعلام کرد که مسافرانی که در راه شهرهای شمالی بودند مسیر ٤ تا ٥ ساعته را در نخستین روز تعطیلات ١٢ ساعته طی کردند.

غافلگیر شدن مسئولان از تعداد مسافران


از سوی دیگر «مرتضی رحمانی موحد»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سفرهای عید فطر را غیرمنتظره توصیف کرد و از اشغال ١٠٠‌درصدی اقامتگاه‌ها خبر داد و به «ایرنا» گفت: «این سفرها ٢ برابر حد انتظار و پیش‌بینی‌ها بود. با وجود این‌که همه مراکز اقامتی در شهرهای کشور در حالت آماده‌باش برای پذیرایی و اقامت مسافران بودند اما تعداد گردشگران تقریبا ٢ برابر ظرفیت مکان‌های اقامتی گزارش شده است.»

به گفته او با توجه به این شرایط و کمبود مراکز اقامتی برای پذیرش مسافران، نمازخانه‌ها، مدارس، حسینیه‌ها و استادیوم‌ها برای اقامت مسافران آماده شده و همچنین بخشی از کمپینگ‌های هلال‌احمر هم برای اقامت ارزان در اختیار مسافران قرار گرفته است.

از مسیر 1 ساعته‌ای که 20 ساعته شد تا اقامت با زن و کودک در جاده

ترافیک و حجم سنگین مسافرت‌های بین شهری


سرهنگ حسین صفایی رئیس پلیس راه خراسان رضوی روز چهارشنبه گفت: هم اکنون ترافیک خروجی مشهد- چناران در شمال استان متراکم است و در محورهای غربی خراسان رضوی (نیشابور و سبزوار) نیز پر حجم است.

سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه استان البرز هم در همین روز اعلام کرد: ترافیک در جاده کرج - چالوس بسیار سنگین است و این جاده از جنوب به شمال بار ترافیکی زیادی دارد، اما در محور برگشت از مسیر شمال به جنوب ترافیک جاده نیمه سنگین گزارش شده است.

سرهنگ مهدی اسماعیلی رئیس پلیس راه خراسان شمالی اعلام کرد: با وجود فروکش کردن میزان تردد خودروها در محورهای این استان، وضعیت ترافیک روز چهارشنبه در مسیر غربی این استان همچنان نیمه سنگین است.

بیتوته مسافران در حاشیه بلوارها


ورود پرشمار گردشگران به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد باعث ازدحام جمعیت در این شهر و کمبود جا برای اقامت مردم شد و سه‌شنبه شب علاوه بر پارک‌های ساحلی، مهروزی، آبشار بشار، میدان معلم شهر یاسوج که با ازدحام گردشگران مواجه بود، بسیاری ازمسافران در محوطه‌های برخی اماکن، حاشیه بلوارها و منازل شخصی بیتوته کردند.

سرهنگ حمزه رفیعی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری چهارشنبه گفت: ترافیک در محور ارتباطی خوزستان به لردگان و بروجن، بوشهر به چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به بروجن سنگین است وتردد در محورهای مواصلاتی این استان از تعطیلات عید فطر و آغاز موج دوم سفرهای تابستانی افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین یحیی نقی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه در دور اول سفرهای استانی بیش از سه میلیون نفر به استان مسافرت کردند، گفت: با توجه به استقبال کم نظیر گردشگران دردور دوم سفرها به مناطق مختلف استان امسال رکورد ورود مسافران به اردبیل شکسته شده است.

از مسیر 1 ساعته‌ای که 20 ساعته شد تا اقامت با زن و کودک در جاده

در عین حال رئیس پلیس راه استان اردبیل از کشته و زخمی شدن 14 نفر در محور مواصلاتی اردبیل - سرعین، طی تعطیلات عید فطر خبر داد.

در همین زمینه پلیس راه کشور از بامداد روز جمعه اقدام به یکطرفه نمودن اکثر راه‌های کشور به سمت شهرهای مقصد نمود که از جمله آن می‌توان به یکطرفه شدن جاده‌های پر تردد هراز و چالوس اشاره نمود.

مومنی: دولت و مجلس به و ضعیت جاده‌ها و تعطیلات پایان هفته توجه کنند

دیروز سردار مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا که سفرهای تابستانی در روزهای اخیر را «بی‌سابقه» توصیف می‌کرد در بخشی از سخنانش خواستار توجه مجلس و دولت به وضع جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی و نیز بازبینی در تعطیلات پایان هفته شد و گفت: «در تعطیلات حجم سفرها به‌ویژه به سمت شهرهای شمالی افزایش می‌یابد و لازم است که دولت و مجلس ساماندهی تعطیلات را در دستور کار قرار دهند. اختصاص تعطیلات آخر هفته موجب می‌شود سفر‌ها توزیع شود.»

به گفته او تراکم سفرها به شکلی که در تعطیلات عید فطر در کشور شاهد بودیم، موجب افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای می‌شود.

او در عین حال از این‌که پروژه‌های ملی راهسازی برای ساخت آزادراه تهران - شمال به کندی پیش رفته انتقاد کرده و گفته است: « عملیات عمرانی مسیرهای هراز و فیروزکوه باید تسریع شود اگر آزادراه تهران- شمال راه‌اندازی شده بود وضع راه‌ها و تردد در جاده‌ها را به رتبه خوبی می‌رساند و به‌طور طبیعی موجب کاهش ترافیک عبوری خودروها و همچنین کاهش تلفات جاده‌ای می‌شد.»

از مسیر 1 ساعته‌ای که 20 ساعته شد تا اقامت با زن و کودک در جاده

افزایش ٣١‌درصدی مصرف سوخت

سفرها در دومین دور سفرهای تابستانی امسال نه‌تنها رکورد ترافیک و سفرهای نوروزی را شکسته که مسافرانی که از اقصی نقاط کشور چمدان‌هایشان را بسته بودند تا سفر کنند رکورد مصرف بنزین را هم شکستند.

به گفته «مصطفی کشکولی»، مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی میانگین مصرف بنزین جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.  چنان‌که او می‌گوید، متوسط مصرف بنزین در ماه مبارک رمضان حدود ٦٤‌میلیون لیتر در روز بوده که با توجه به متوسط مصرف در ٣روز گذشته مصرف بنزین ٢٠‌میلیون لیتر یعنی ٣١‌درصد افزایش یافته است.

به گفته او روز دوشنبه(٦ مرداد) ٨٦‌میلیون لیتر در روز، سه‌شنبه(٧ مرداد) ٨٥‌میلیون لیتر و چهارشنبه (٨ مرداد) ٨١‌میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است و به‌طور میانگین در این ٣ روز در کشور ٨٤‌میلیون لیتر بنزین در هر روز به مصرف رسیده است. آمار مصرف بنزین در روزهای پنجشنبه و جمعه هنوز اعلام نشده است.

16 کشته در تصادفات جاده‌ای

طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در میان ١٠ تصادف رخ داده در جاده‌های کشور ١٦ نفر کشته شدند. بررسی اخبار منتشر شده از تصادفات رخ داده در جاده‌های کشور در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه حاکی از این است که طی این سه روز ١٦ نفر در جریان وقوع ١٠ تصادف کشته شده و ٤٢ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این آمار گرچه آمار قطعی از تعداد تصادفات رخ داده در ایام تعطیلات عید فطر محسوب نمی‌شود اما بررسی آن بیانگر این است که خستگی و خواب آلودگی راننده، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ ازجمله مهم‌ترین علل وقوع حوادث در ایام تعطیلات چهار روزه عید فطر و آخر هفته محسوب می‌شود.

از مسیر 1 ساعته‌ای که 20 ساعته شد تا اقامت با زن و کودک در جاده

آخرین وضع محدودیت‌های ترافیکی تا روز یکشنبه

وضعیت ترافیک در جاده‌های کشور به دلیل سفرهای تعطیلات عید فطر امسال به‌حدی بوده که محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌ها برای چند روز متوالی تمدید شد بخشی از این محدودیت‌ها که از ساعت ١٢ روز دوشنبه ٦ مرداد آغاز شده بود تا بامداد یکشنبه(١٢ مرداد) در محورهای کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران - سمنان و برعکس ادامه دارد. محدودیت‌هایی که البته دست کم بازگشت مسافران را به دلیل یک طرفه شدن جاده‌های شمال کشور به سمت تهران تا اندازه‌ای تسهیل کرده است. براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور تردد انواع موتورسیکلت و تریلرها از محور هراز کماکان ممنوع است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ناب بود افرین
  • شاملو ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ما که هیچ ترافیکی ندیدیم. اینها همش تبلیغات حکومته که بگه مردم خوشحال هستند و حالشون خوبه
  • بهروز ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    از محله ما که هیچ کس حتی از خانه اش هم بیرون نیومد اصلا پول ندارند که بروند مسافرت. حالا این عکسهای قدیمی و ارشیوی رو گذاشتین بگین چی؟
  • محسن ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اینا هم ولایتی های خودشونو در نظر میگیرن
  • دیوونه ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آخه ملت مام همه با هم یکدفعه ددری میشن اینم عاقبتش حالا زباله های به جا مونده از این جمعیت تو طبیعت دیگه بماند
  • محمد22 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    من باهات موافقم راس مي گي اصن كي سفر رفتش همه توخونه نشسته بودن و منتظر رفع تحريم ها بودن
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    راست میگه حکومت داره عکس اشیوی میده بیرون هیچکس مسافرت نرفت
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    مردم همه رفتند مسافرت اقای شاملوی پشمالو
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    زمان طاغوت که مردم مسافرت های بیشتری میرفتند
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    این عکسهایرای ایران نیست برای یک کشور اروپایی است
  • مسعود ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آخه یکی نیست بگه تاکسی پراید تو اروپا چکار می کنه ؟؟ همین جوری یه چیزی برا خودشون میگن ....
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    عقلم خوب چیزیه. مگه مجبور بودن برن؟ برادر من یه وقتی برو مسافرت که همه جا خلوت باشه نهایتش سه روز مرخصی می گیری دیگه.
  • تهرانی مهاجرت کرده از تهران ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    وقتی همه ایران در تهران ساکن هستند و با پیش امدن یک تعطیلی دو روزه هوس رفتن به ولایت را میکنند این مشکلات پیش می اید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس