شاید مشکل از مردم غزه است. شاید اگر در غزه گونه ای نادر از قوچ زندگی می کرد، آه و فریاد مدافعان حقوقشان گوش جهانیان را پاره کرده بود.

گروه اجتماعی مشرق - نزدیک به نیم میلیون انسان احساساتی با همراهی تعدادی از سازمان های حافظ حقوق حیوانات، عزمشان را جزم کرده اند تا با فشار بر مسئولان دولت ارژانتین و مدیران یک باغ وحش، خرسی را از افسردگی در بیاورند.

به مدد احساسات "حیوان دوستانه" رسانه ها، "آرتورو" دیگر فقط افسرده ترین خرس دنیا نیست؛ او مشهورترین ، محبوبترین و شاید مظلوم ترین موجود این روزهای افکار عمومی است.

آرتورو که ۲۹ سال دارد دیده شده که در امتداد دیوارهای قفس، بی‌انتها راه می‌رود و رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که بسیاری آن را نشانی از افسردگی این خرس قطبی می‌دانند.

انتشار تصاویر این خرس غمگین باعث شده  تعداد اعضای کمپین نجات "آرتورو" طی 24 ساعت دو برابر شده و هم اکنون نزدیک به نیم میلیون نفر از کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین خواسته‌اند که دستور دهد آرتورو به باغ وحشی در استان وینیپگ کانادا منتقل شود تا شرایط بهتری برای زندگی پیدا کند.

کاش مردم غزه انسان نبودند

جملات فوق، گوشه ای از اخبار و تحولاتی است که رسانه های غربی برای برجسته کردن اهمیت توجه به یک حیوان افسرده، طی روزهای اخیر به خورد مخاطبان خود داده اند.

اما در همین حین خبرهای ارسالی غزه از شهادت 350 نفر و مجروحیت 2700 تن حکایت دارد. 350 نفری که فرزندان 700 پدر و مادر فلسطینی هستند که حال و روزشان این روزها از افسردگی گذشته است. نمیدانیم مادر "سراج ایاد عبد العال" هشت ساله هم اکنون، بی انتها در کنار ویرانه های شهرش قدم می زند و یا حنجره اش از ضجه های شبانه به خون افتاده است.

نمیدانیم پدر "یاسمین محمد مطوق" چهار ساله، پس از تکه پاره شدن دخترش توانسته کمر راست کند و یا فرزندان "باسمه عبد الفتاح" چگونه با غم نبود مادر کنار آمده اند؟

کاش مردم غزه انسان نبودند

ما نمیدانیم زندگی زیر بمباران و شنیدن مکرر صدای اژیر آمبولانس چه دلهره ای در کودکان فلسطینی بوجود می آورد. ما نمیدانیم یک روز در گرمای طاقت فرسای تابستان روزه بگیری و ناگهان سفره افطارت غرق در خون دختری 10 ساله شود چه ماتمی بر دل خواهد نشاند.

ما نمیدانیم و نمیخواهیم بدانیم، که اگر قرار بود بدانیم بی شک صدای ضجه مادران بی فرزند و کودکان یتیم غزه از اه کشیدن های آرتورو در کنج قفس رساتر است.

قطعا مشکل از ما و سازمان های عریض و طویل حقوق بشری نیست چرا که روشنفکران و اندیشمندان جهان، دل رحمی خود را بارها به رخ جهانیان کشیده اند. از گریه هایی که برای سگ معلول ریخته تا تومارهایی که برای نجات خرس و پلنگ و سوسمار امضا کرده اند همگی گواه بر دل نازکی آن هاست.

کاش مردم غزه انسان نبودند

شاید مشکل از مردم غزه است. شاید اگر در غزه گونه ای نادر از قوچ زندگی می کرد، آه و فریاد مدافعان حقوقشان گوش جهانیان را پاره کرده بود. شاید اگر گونه ای نادر از پرندگان، زندگیشان در غزه به خطر افتاده بود، انسان مدرن احساساتی، کمپینی برای نجاتشان با چند میلیون عضو راه انداخته بود.

شاید، فقط شاید، اگر مردم غزه انسان نبودند، جهانیان درد و رنجشان را به تصویر می کشیدند، از سبعیت انسان به سازمان های بین المللی شکایت می کردند، تومار جمع می کردند، فریاد می زدند و سیاستمداران کشورشان را وادار به واکنش می کردند. شاید جرم مردم فلسطین از نگاه غربی ها آن است که انسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهرنگ ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    توخاورميانه كه هميشه جنگه دليل نميشه زندگيه روزمريه مردم تغييربه خاطره جنگي كه اونوره كره ي زمين درجريانه مختل بشه
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    ولی دلیل میشه که زندگیشون به خاطر افسردگی یه خرس مختل بشه؟
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    مردم فلسطین زبون دارن دفاع کنن از خودشون رییس دولت خود گردان دارن و زبون دارن و نماینده تو اینور و اونور ولی اون خرس بیچاره زبون نداره از خودش دفاع کنه مردم باید دفاع کنن
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    ژست روشنفکری همینه اخر و عاقبتش برای درد یه حیوون اشک میریزی و برای غمهای ادمها توجیح می تراشی
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    جنگارو خود حروم زادشون راه میندازن
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    بهرنگ جان نکنه دلت برای خرسه اونقدری سوخته که خودت افسرده شدی و میدونی که ادم افسرده براش مهم نیست مردم تیکه پاره بشن. میگه عادیه. الهی بمیرم برای دل افسرده و غنگینت
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    واقعا به جا و به حق گفتی اگر در غزه به جای این انسان ها به همین تعداد حیوان کشته و زخمی می شدند صدای اعتراض از همه تریبون ها و رسانه ها جهان در می آمد و حس ترحم و انسانیت همه آدم های روی زمین برانگیخته می شد مشکل این است که فلسطینی ها انسان هستند
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    بنی ادم اعضای یک پیکرند.... اگه همچین اتفاقی برا خودت می افتاد باز هم استدلالت همین بود.معلومه جوان تر از ان هستی که جنگ تحمیلی رو یادت باشه
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    به مردم غزه اجازه داده می شود که صدای خویش را به دنیا برساند؟
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    در دنیای ما ارزش هر انسان به اندازه درآمد و ثروت او است. بنابر این هر انسان - و حتی حیوان- که در کشورهایی با درآمد بالای 50هزار دلار در سال زندگی می کند زندگیش بسیار با ارزشتر است از زندگی انسانی با درآمد زیر یک دلار در روز. برای همین جان یک اسراییلی ثروتمند بسیار بیشتر از جان یک غزه ای ارزش دارد. همینقدر هم که غزه اسمش در رسانه ها شنیده می شود باید خدا را شکر کند چون کشته های افراد فقیر از مردم غرقه مثل مسلمانان میانمار و یا آفریقای مرکزی همین اندازه هم اهمیت ندارد حتی برایران! شما می بینید که ما هم برای سیصد شهید غزه بیشتر ارزش خبری قایلیم تا هزاران شهید در برمه و آفریقای مرکزی. پس خود را فریب ندهیم. انسانها فقط به اندازه موجودی بانکیشان ارزش دارند.
  • محسن ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    کسی منکر کمک به یک حیوان نیست ولی نمی شود چشم خود را بر روی جنایت بست همین رسانه ها که از خرس افسرده می نویسند و عزا می گیرند مردم مظلوم را نمی بینند
  • يه ناشناس ديگه ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ديدن نظرات اين حضرات ناشناس فقط به ما ياد آوري مي كنه كه بايد به اندازه كافي قوي بشيم و كلاه خودمون رو محكم نگه داريم وگر نه همين روشنفكراني كه براي آرتور و گوسفنداي قرباني عيد قربان كمپين راه مي اندازند ما رو مثل گوسفند سرمي برند و بالاي جنازه مون براي اون بچه گربه توي غزه گريه مي كنند.
  • علیرضا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    معذرت می خوام الان این خرسه خونش بمباران شده یا جنازه دختر 4 سالشو از زیر اوار بیرون کشیده یا شاهد مرگ خوانوادش بوده که تو اینجوری ان را با مردم غزه مقایسه می کنی؟
  • رفیعی ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بهرنگ ،عزیز برادر مثل اینکه حالت خوش نیست که همش ساز مخالف می زنی
  • reza ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بهرنگ به صدا میاد دنگ دنگ میگه وقت رفتنه بهرنگ بعدش میری تو قبر تنگ با این دل سنگ میاد روی سرت قبر سنگ اینقدر نبند دروغ و نباف جفنگ داری میشی مثل سنگ
  • رها ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    چون خودشون حیوون هستند دوست ندارند حیون های دیگه ناراحت بشن واقعا براشون متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس