گروه تاریخ مشرق در نظر دارد اتفاقات و حوادث تاریخی که در طول سال‌های گذشته شکل گرفته است را به صورت روزانه و مداوم برای مخاطبان خود منتشر نماید.

* هجری شمسی

12 خرداد 1379

سيد‌علي‌اكبر ابوترابي كه مديريت 10 ساله‌اش در اردوگاه‌ اسيران ايراني در عراق زبانزد همه آزادگان ايران است، در يك سانحه رانندگي در جاده مشهد به همراه پدرش جان به جان‌آفرين تسليم كرد.

12 خرداد 1354

مناسبات سياسي ايران و ليبريا برقرار شد.

12 خرداد 1352

سرهنگ هاوكينز امريكايي، از افسران ارشد هيئت مستشاري امريكا در ايران، در منطقه عباس‌آباد توسط دو موتورسوار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسيد.

12 خرداد 1349

با درگذشت آيت الله العظمي حاج سيد محسن طباطبايي حكيم ـ مرجع تقليد شيعيان جهان ـ برنامه‌هاي موسيقي راديو و تلويزيون ايران قطع شد و در سراسر كشور عزاي ملي اعلام گرديد. در ايران بار ديگر مرجعيت حضرت امام خميني توسط علما مورد تأكيد قرار گرفت.

12 خرداد 1323

سه خيابان مهم تهران به اسم چرچيل ، روزولت و استالين نامگذاري شد .

12 خرداد 1314

اولين فرهنگستان ايران به رياست محمدعلي فروغي ـ نخست وزير ـ آغاز به كار كرد. اساسنامه اين فرهنگستان در 29 ارديبهشت 1314 به تصويب هيأت دولت رسيد و در 5 خرداد به وزارت معارف ابلاغ شد. اين اساسنامه در 16 ماده تنظيم شده و در ماده اول آن بر لزوم حفظ و توسعه و ترقي زبان فارسي تأكيد شده بود.

12 خرداد 1313

رضاشاه تنها مسافرت خارجي خود را به تركيه آغاز كرد. اين سفر يك ماهه، انگيزه‌هاي رضاشاه را براي رواج بي بندوباري و لائيسم، شبيه آنچه آتاترك در كشورش ايجاد كرده بود، تقويت كرد.

12 خرداد 1305
كميسيوني با شركت جمعي از علماو آيان عظام و گروهي از سياستمداران در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد تا در باره اقدام وهابيها در تخريب بقاع متبركه مدينه تصميم گيري كند .

* هجری قمری

4 شعبان 26

حضرت اباالفضل العباس(ع ) فرزند برومند امام علی(ع) از مادری مشهور به ام‏البنین متولّد شد. حضرت اباالفضل(ع) از محضر پدری چون امیرالمؤمنین و برادرانی همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، فیوضات علمی، معنوی و اخلاقی برگرفت و در کمالات گوناگون به جایگاه رفیعی دست یافت. حضرتش پس از شهادت پدر از همراهی و یاری برادرانش فروگذار نکرد و سرانجام به همراه امام و پیشوای خود، حضرت امام حسین(ع) در صحرای کربلا به شهادت رسید.

4 شعبان 440

ابوسعید ابوالخیر عارف و شاعر معروف درگذشت. وی از کودکی ریاضات سخت کشید و به خدمت جمعی از بزرگان صوفیه رسید. ابوسعید ابوالخیر پس از تَحمّل رنج فراوان در این راه، از دست بعضی از بزرگان، خرقه خلافت گرفت و در خانقاه خود در میهنه و نیشابور به ارشاد سالکان و وعظ و هدایت مردم پرداخت. وی از اولین کسانی است که نظریه‏ی وحدت وجود را در خراسان پراکند و قول و سماع را در میان خانقاهیان متداول ساخت و از این حیث در تاریخ تصوف، مقامی خاص دارد اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابوسعید، شرح مفصلی از احوال اوست که توسط محمدبن منور یکی از نوادگان ابوسعید تالیف شده است.

* میلادی

2 ژوئن 1942

عملیات روباه صحرا از سوی آلمان علیه انگلستان در شمال افریقا آغاز شد. در دوم ژوئن در جریان جنگ جهانی دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلمانی معروف به روباه صحرا علیه نیروهای انگلیسی در شمال افریقا آغاز شد. قبل از این حمله، انگلیسی‏ها با تهاجم به لیبی، این منطقه را از ارتش آلمان نازی پس گرفته بودند. اما در جریان ضد حمله مارشال رومل که نزدیک به یک ماه به طول انجامید، نیروهای تحت فرماندهی وی علاوه بر تصرف مجدّد لیبی، تا نزدیکی بندر سوئز را از دست متفقین خارج ساختند. با این حال، در حمله متقابل انگلیسی‏ها در نوامبر 1942م، رومل شکست خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس