کد خبر 313067
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

یک وقت سریالی ساخته بودیم به مناسبت عید. عنوانش هم این بود که «عید ما را دزدیدند» و اشاره‌اش هم به آمریکا و استکبار بود.

 به گزارش مشرق، محمد هاشمی رفسنجانی رییس اسبق سازمان صدا و سیما در گفتگو با عناصر رسانه ای خانواده رفسنجانی اظهار داشت: در دهه ۷۰ میلادی، سینمای غرب، یا هر کار تصویری دیگر، دو عامل جذابیت داشت: یکی سکس و دیگری خشونت. در هر تولیدی، چه سریال تلویزیونی و چه فیلم سینمایی، یا هر دو عامل سکس و خشونت یا یکی از آنها حتماً وجود داشت تا ایجاد جاذبه کند.

وی افزود: الان متاسفانه در صداوسیمای جمهوری اسلامی، یا در سینمای جمهوری اسلامی، دقیقاً همان فرهنگ و همان فرمول وجود دارد. هیچ سرالص تلویزیونی را نمی‌بینید که بحثسکس حال نه در روی صحنه، بلکه مفهوم آن در آن وجود نداشته باشد. دو زن بگیر؛ چهار زن بگیر؛ عاشق این شو؛ نامزدت آن باشد؛ برو آن را طلاق بده؛ آن حاج‌آقا این کار را کرد؛ آن جوان این کار را کرد. از آن طرف هم خشونت. بزن و بکش؛ برو بندازش و توی سرش بزن؛ توی بیابان بنداز و چه کار کن. حتی مثلاً در سریال ماه رمضان، در برزخ هم همین کار را کرده بودند. پسر و دختر هر دو در کما بودند و در برزخ دوست شده بودنداشاره به سریال «پنج کیلومتر تا بهشت»، سریالی است که در ماه رمضان سال ۱۳۹۰ از شبکه سوم سیما پخش شد]

وی افزود: می‌خواهم بگویم از آن فرهنگ دهه ۷۰ غرب تقلید می‌کنیم. آن فرهنگ از دهه ۷۰ به بعد در غرب جاذبه داشت، امروز به جامعه ما رسیده است

وی افزود: امروز در صداوسیمای ما به عنوان رسانه اسلامی، یک چادر و روسری می‌بندیم سرش ولی رفتار، دیالوگ و همه محتوا همان است. این خطاست و نمی‌تواند خیلی طرفدار داشته باشد و محبوبیت و مقبولیت داشته باشد. اگر اسلام را قبول داریم و به قول معروف خجالت نمی‌کشیم بگوییم مسلمان هستیم و نماز می‌خوانیم، باید همه رفتارمان اسلامی باشد. مگر اینکه خجالت بکشیم بگوییم مسلمان هستیم.

رییس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسئله توریسم و توجه به فرهنگ اسلامی در کشورمان گفت: معمولاً کشورهایی که جاذبه توریستی دارند، موارد مختلف فساد هم دارند. مثلاً در رستوران‌ها مشروب سرو می‌شود و انواع جاذبه‌های مفسده‌انگیز وجود دارد. اما در دنیای غرب، که همه این فسادها را دارد، توریسمی هم به عنوان توریسم فرهنگی یا توریسم منابع طبیعی تعریف شده است.

وی افزود: وقتی برای اوقات فراغت و گذران تعطیلات می‌خواهم بروم تور، هم می‌توانم توری را انتخاب کنم که مرا می‌برد به مراکز فساد و قمارخانه و می‌گویند هم که کجا می‌رویم و هم می‌توانم توری را انتخاب کنم که مرا می‌برد به بازدید مراکز فرهنگی چون مساجد، موزه‌ها، کلیساها و فرهنگسراها. جاهای فرهنگی یا محیط زیست و منابع محیط زیست هر کشوری مشخص و تعریف‌شده است. هرکس بخواهد می‌تواند انتخاب کند.

محمد هاشمی اضافه کرد: جاذبه توریسم فرهنگی یا تورهای فرهنگی نه‌تنها کمتر از تورهای دیگر نیست، شاید هم بیشتر باشد. مردم سلایق و علایق مختلفی دارند، اما وقتی می‌دانند برای آن چیزی که می‌خواهند باید به کجا مراجعه کنند، دیگر سرگردان نمی‌شوند و به همان جا مراجعه می‌کنند.

رییس اسبق سازمان صدا و سیما تاکید کرد: نباید تصور کنیم همه مردم یا حتی همه جوانان غرب فاسد هستند. این‌گونه نیست، تفاوت وجود دارد. سلایق متفاوت وجود دارد. همه نوع کالایی خریدار دارد. منتها وقتی ادعا می‌کنیم یک نظام اسلامی هستیم، باید حتماً همه چیز ما مطابق با آن فرهنگی باشد که داریم شعارش را می‌دهیم. نه اینکه در قالب فرهنگ اسلامی مواردی را انجام دهیم که یک تعرض است و بگوییم مهم نیست.

وی با اشاره به نظارت های قوی در زمان ریاستش در سازمان صدا و سیما گفت: چون رسانه تاثیرگذار است، باید ساختاری برای آن پیش‌بینی شود که نظارت آن هم تاثیرگذار باشد. زمانی که من در صداوسیما بودم، تولیدات را قبل از پخش کنترل می‌کردیم. یک سرالی، فیلم یا برنامه‌ای که ساخته می‌شد، قبل از پخش به مدیریت پخش فرستاده می‌شد. آنجا گروهی آن را بازبینی می‌کرد و اگر در آن انحراف و مساله‌ای می‌دید، اصلاح می‌کرد و بعد روی آنتن می‌رفت. این‌گونه نبود که پخش شود و بعد شورای نظارت گزارش دهد و برود و ببینیم بوده یا نبوده، اصلاح شده یا نشده است.

وی به سریال قهوه تلخ اشاره کرد و گفت: کاری که مهران مدیری کرد، واقعاً یک نمونه آموزنده بود برای مسوولان. شبکه سوم می‌خواست سریالش را ۳.۵ میلیارد تومان بخرد. نخرید. به آن ایراد گرفت. گفت خودم می‌روم به شکل سی‌دی پخش می‌کنم. بیش از صد میلیارد تومان فروش کرد. چقدر هم مخاطب یافت.

رییس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: نظارت رسانه‌ای نباید این‌گونه باشد که وقتی کار تولید شد، جلوی آن را بگیریم که خود آن می‌شود تبلیغ برای آن اثر. پس باید ضوابط را مشخص کنیم. کسی که مجوز تلویزیون و رسانه گروهی گرفته است، در قد و قواره‌ای بوده که به آن اعتماد کرده‌ایم و گفته‌ایم این رسانه را به او بدهید. خودش مسوول نظارت باشد، منتها با ضوابط روشن. نه ضوابطی که در هیچ جا نوشته نشده است.

محمد هاشمی با تاکی براینکه نظارت باید دو بعد مردمی و حکومتی داشته باشد گفت: قاعدتاً باید ترکیبی باشد. صرفاً نمی‌تواند نهاد دولتی و حکومتی باشد یا صرفاً مردمی باشد. باید یک نهاد ترکیبی باشد که واقعاً بحثسیاسی نداشته باشد.

وی افزود: در نظارت‌هایمان دو مفهوم با هم قاطی شده است. اول اینکه تحت عنوان نظارت، دخالت می‌کنیم. نظارت آن است که واقعاً آدم روی ضابطه عمل کند و بگوید فلان کار، خلاف فلان ضابطه است. آن را سلیقه‌ای نکنیم. اما معمولاً هیات‌های نظارت بیشتر دخالت می‌کنند تا نظارت و بیشتر بحث‌شان هم سلیقه‌ای و سیاسی است. بنابراین، کار مشکلی است.

وی اضافه کرد: چیزی که من به آن فکر می‌کنم، هیاتی مرکب از اعضای حرفه‌ای و فنی است تا سیاسی. باید واقعاً از نظر حرفه‌ای تشخیص دهد که مثلاً این ضابطه در آن است، یا نه. کار بسیار پیچیده‌ای است.

محمد هاشمی با اشاره به دوران مسوولیتش در صداوسیما گفت: یک وقت سریالی ساخته بودیم به مناسبت عید. عنوانش هم این بود که «عید ما را دزدیدند» و اشاره‌اش هم به آمریکا و استکبار بود. در این سریال کسی که عید را دزدیده بود، از این کلاه‌های صهیونیستی و قرمز داشت و قیافه خاصی هم داشت. آستین لباسی که تن او بود، بیش از حد معمول گشاد بود. ما را خواستند و گفتند آستین گشاد نشانی از آستین و لباس روحانیت است. وقتی این را نشان دادید، می‌خواهید منظور خاصی را القا کنید بگویید، نه اینکه آمریکا یا مثلاً صهیونیست‌ها عید را دزدیده است.

وی افزود: در بخش هنر نگاه‌ها این‌گونه است. حال چه کسی می‌تواند بگوید که این آستین، آستین روحانیت نبوده است. لباس خاخام هم همین‌طوری است. لباس پاپ هم همین‌طوری است. یا اصلاً همه چیز را ول کرده‌اید و چسبیده‌اید به آستین. می‌خواهم بگویم در رسانه، به خصوص در کالاهای فرهنگی، نباید از بُعد سیاسی نگاه شود. نگاه باید حرفه‌ای و تخصصی باشد. گروهی که می‌خواهند نظارت کنند، باید واقعاً حرفه‌ای باشند. باید به هنر توجه داشته باشند و آن را بفهمند. نخواهند ایراد بگیرند. آدم به هر چیزی می‌تواند ایراد بگیرد.

منبع: پارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    واقعا حرف درستی زدن دیگه حالم از هر چی فیلم ایرانیه بهم میخوره همش شده عشق عاشقی
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    قربان دهنت..آفرین.واقعا درست و به حق گفتید.سریال ماه رمضان!! دوست و دوست پسربازی!! اونم در برزخ!! واقعا که.بگم سلفی ها خوردشون کنن؟!
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    البته باز هم تفاوت ماهوی فراوانی بادوران شما که محیط کاملا امنیتی و یک طرفه بود دارد و ایضا دوران خمود و تنبلی
  • محمد ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    خیلی پستی مشرق
  • سعید ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    خوب اگر سازنده ی فیلم اغراض سیاسی داشته باشه اونوقت تکلیف چیه باید چشممون رو ببندیم و بگیم نباید سیاسی نگاه کنیم!!
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    30 سال گذشت تا این چیزها رو بفهمی، کسی که مدیریت رو قبول میکنه باید یه شناخت کلی و آشنایی دورادور داشته باشه وگرنه نباید قبول کنه، همون موقع هم کسانی بودن که هم تعهد داشتن هم تخصص
  • ناشناس ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    ماه رمضان در زمان حاج آقا ساعت 10شب بر نامه ها تعطیل میشد تامردم به ثواب شان برسند .این رابگذارید در کنار جمله معروف مردم را به زور به بهشت فرستادن
  • حاج احمد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 0
    اقای هاشمی شما پرونده مهدی هاشمی رو راست و ریستش کنید نمیخاد به امور دیگر کار داشته باشید یکی هم برید کتاب خاطرات جدید ایت ا... رو چاپ کنید والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس