کد خبر 310945
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

عماد افروغ با بیان اینکه انقلاب اسلامی در شرایط فعلی نیاز به مدعی‌العموم اخلاقی دارد، گفت: به باور من انقلاب اسلامی ما به طور تمام قدرتش نرم است اما جنسش اقناعی است نه اغوایی.

گروه فرهنگی مشرق - نشست رونمایی از کتاب‌های پیامک خبری و رسانه‌ها و سیاست انقلابی نوشته فرشاد مهدی‌پور با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، عماد افروغ، شهرام گیل‌آبادی و رضا مقدسی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 
در این نشست عماد افروغ در سخنانی با اشاره به مقدمه خود بر کتاب پیامک خبری گفت: باور من این است که اخلاق رسانه‌ای در ایران زیر فشارهای بی‌امان اغواگری رسانه‌ای در حال مغفول واقع شدن است. به نظر من نوعی توجیه کردن و تکرار و تواتر و پذیرش اینکه هر که در این کار موفق‌تر باشد موجهتر نیز هست در این زمینه در حال رخدادن است.
 
وی افزود: مساله من در حوزه رسانه‌ها بیش از تخریب‌های شخصی، تخریب‌های سازمان یافته و سیاسی و همراه با حمایت‌های دولتی و بی‌توجهی مقامات قضایی به آن است. به راستی مقامات قضایی ایران در سال‌های گذشته در مقابل موج تخریب‌های صورت گرفته علیه افراد چه کار کرده‌اند؟ منتظر شکایت ماندند و یا در نهایت گفتند اگر به روسای سه قوه تخریبی وارد شد ما به آن ورود پیدا می‌کنیم. این برخورد به نظر من کج‌فهمی از انقلاب و نظام است.
 
افروغ افزود: نظام جمهوری اسلامی به نظر من نیاز به یک مدعی‌العموم اخلاقی دارد. وقتی فردی با موج تخریب علیه خود روبرو می‌شود مگر دیوانه است شکایت کند و آبرویش را از دست بدهد در مقابل اما من بارها گفته‌ام که انقلاب ما نیاز به یک مدعی‌العموم اخلاقی دارد.
 
این استاد دانشگاه افزود: بارها برایم این سوال طرح شده که آیا فضای سایبری و تکنولوژی‌های تازه ما را به سمت مَجاز سوق نمی‌دهد و از واقعیت‌های حقیقی دور نمی‌کند؟ آیا موج عظیمی از برخوردهای روزمره را ایجاد نمی‌کند؟ آیا این فضا اقیانوسی با عمق یک انگشت برای آنها که می‌خواهند بدانند فراهم نمی‌کند؟
 
افروغ ادامه داد: امروز اگر از اصحاب رسانه بپرسیم که تئوری شما برای کار رسانه‌ای چیست باید اطلاع داشته باشند. باید بدانند که رسانه آنها با چه نظریه‌ای طی طریق می‌کند اما متاسفم که در همین روزگار روزنامه‌ای پر سر و صدا به من می‌گوید ما تئوری سرمان نمی‌شود.
 
این نماینده سابق مجلس شوای اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه صفر و یکی که منجر به پارادایم شود ندارد گفت: برخی از همه مظاهر مدرنیته بهره‌می‌بند و در نهایت نیز آن را می‌کوبند. من نمی‌دانم چطور می‌شود واقعیت‌ها را دید در حالی که آنها هیچ سنخیتی با اعمال و افکارمان ندارد. به نظرم این روزها کسی که داد می‌زند آی دزد، خودش دزد اصلی است. این همان کارکرد اغوا گری رسانه‌هاست که من به آن باور دارم. انگار این روزها برخی باید شعاری بدهند تا عده دیگری زیر لوای آن به کار اصلی خودشان برسند. باید مراقب باشیم و دائم این سوال را بپرسیم که آیا هر چه افراد خواستند نیاز واقعی آنها هم هست؟
 
افروغ تاکید کرد: روشنفکر باید آگاهی بخشی کند که در شبکه‌های اغوا کننده رسانه‌ای چه رویدادی در حال رخ دادن است نه اینکه خودش اسیر این شبکه‌ها شود.
 
وی همچنین با اشاره به موضوع جنگ نرم و طرح مباحثی درباره آنها در این دو کتاب گفت: نویسنده محترم کتاب باید شرح دهد که آیا می‌شود به اسم مبارزه با اغوا و جنگ نرم دوغ و نیرنگ نیز به کار برد؟ اگر اینطور باشد کسی که دم از انقلاب می‌زند ضد انقلاب ترین فرد است. به باور من انقلاب اسلامی ما به طور تمام قدرتش نرم است اما جنسش اقناعی است نه اغوایی.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس