از اواخر سال 1390، شرکت پژوی فرانسه به طور ناگهانی و پیش از موعد مقرر اجرای تحریم های آمریکا و اروپا، ارسال قطعات به ایران را متوقف کرد.

گروه اقتصادی مشرق - از اواخر سال 1390، شرکت پژوی فرانسه به طور ناگهانی و پیش از موعد مقرر اجرای تحریم های آمریکا و اروپا، ارسال قطعات به ایران را متوقف کرد.

پژو اعلام کرد که تنها 1.5 درصد از درآمد جهانی این شرکت از معامله با ایران خودرو حاصل می شود و سرمایه ای در ایران ندارد و از قطع همکاری با ایران، زیان چندانی نخواهد دید.

هرچند بعدها با تعطیلی چند واحد از کارخانجات پژو در فرانسه به علت قطع صادرات به ایران، این شرکت زیان هایی را متحمل شد، اما بیشترین ضرر را شریک ایرانی پژو یعنی ایران خودرو دید که بخش اعظم تولیداتش را بر شراکت با پژو بنا نهاده بود.

فرش قرمز برای بازگشت اولین خودروسازی که ایران را تحریم کرد

پژو با این که از حضور دو دهه ای در بازار ایران میلیاردها دلار درآمد به جیب زده بود، اما با زیرکی از هرگونه سرمایه گذاری مستقیم در ایران خودداری کرده بود و  تا آنجا که می توانست به صدور قطعه به ایران اکتفا می کرد؛ به نوعی ایران خودرو در این دو دهه، خط مونتاژ خودروهای پژو بود.

به هر حال، اقدام شرکت پژو در زیر پا گذاشتن قراردادها و تعهداتش، سبب زیان بالایی برای ایران خودرو شد و در افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران، نقش بسزایی داشت.

فرش قرمز برای بازگشت اولین خودروسازی که ایران را تحریم کرد

با این حال، پس از توافق هسته ای ژنو که قرار شد بخشی از تحریم های خودرویی علیه ایران تعلیق شود، شرکت پژو مجددا برای حضور در بازار ایران و به عبارت درست تر درآمدزایی از محل صادرات به ایران، اعلام آمادگی کرد.

اما هم مردم و هم مسئولان کشور با دلخوری از اقدام غیردوستانه پژو تاکید داشتند که پژو نباید به راحتی و بدون جبران خساراتی که به ایران زده، بازگردد.

فرش قرمز برای بازگشت اولین خودروسازی که ایران را تحریم کرددر همین زمینه، بهمن ماه سال گذشته نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه گفت:  به هر حال پژو باید تاوان گذشته را بدهد و به نحوی آن را جبران کند. این شرکت باید تاوان گذشته را بدهد. ما همین طوری حاضر نیستیم چراغ سبز به این شرکت نشان دهیم و باید به نحوی گذشته را جبران کند. ما تاکید داریم که بخش صادرات در همکاری با شرکت پژو فعال شود.

اکنون اما شنیده می شود که مدیران شرکت پژو به تهران آمده اند و جلسه ای 10 ساعته با مسئولان ایران خودرو داشته اند و با رضایت و دست پر به پاریس بازگشته اند.

هرچند مسئولان ایران خودرو، سرمایه گذاری پژو در ایران را شرط اصلی بازگشت این شرکت به بازار ایران عنوان کرده اند، اما این شرط، صرفا یک شرط برای آینده است و مسئولان ایرانی باید پاسخ دهند که پژو برای جبران تاوان گذشته، چه تعهدی داده است؟

آیا پژو زیانی که به ایران خودرو و مشتریان آن در سه سال اخیر زد را جبران کرده است؟ آیا اظهارات نعمت زاده که گفته بود پژو باید تاوان پس بدهد، در مرحله مذاکرات نیز مطرح شده یا صرفا یک ژست رسانه ای بوده است؟

این انتظار می رفت که برای تنبیه پژو که اولین خودروساز خارجی بود که ایران را تحریم کرد، خودروسازان داخلی فعلا از چراغ سبز و ذوق زدگی برای بازگشت آن خودداری کنند.

آیا بهتر نبود ایران خودرو به جای مذاکره با پژو، اقدام به مذاکره با شرکت های بزرگ خودروسازی در ژاپن، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و حتی چین می کرد تا فرانسوی ها تصور نکنند که با آن همه بی مهری ها، هنوز هم در ایران برای آنها فرش قرمز پهن می کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • persian ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بزرگترین مشکل و دغدغه مردم ایران صنعت خودرو سازی تعرفه قیمت بالا خودرو و خودرو بی کیفیت هست که هم ( جون مردم - خودروی بی کیفیت - قیمت بالا - الودگی هوا و پیشرفت نکردن صنعت خودروسازی تو ایران رو بهمراه داشته .
  • ناشناس ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پاسخ تحریم را باید با تحریم بدهیم و از خرید قطعات از پژو جلوگیری کنیم و از قطعات ژاپن و کره جنوبی خرید کنیم .
  • ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    باز هم پژو سرو کله اش پیدا شد روحانی مچکریم
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اخه خط تولید ها همه خوابیده
  • albert ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    مشکل از ایران خودرو و کسانیه که پاش رو باز کردن و از اون مهمتر کسانی که اینها رو میخرن!
  • سعید ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ایا این تحقیر ملت ایران نیست ... واقعا اگر سوار گاری بشیم بهتر از رنو و پژو است
  • رمضان ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اشكال نداره مامصرف كنندگان حق پژو رو كف دستش ميذاريم و محصولاتش رو مصرف نميكنيم
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    مشرق از شما بعنوان یک رسانه اثرگذار و وزین انتظار میره مافیای فرانسوی رو در ایران شناسایی کنی و به ملت ایران معرفی کنی
  • محمود ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    کاش با آلمان و ژاپن مذاکره می شد
  • حسین ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اینکه خودروسازای ما فقط جلو مردم خودشون گردن کلفتی میکنن و جلو خارجی ها سرشون رو پایین میگیرن تو سری میخورن هیچ شکی نیست
  • سما ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    "آیا بهتر نبود ایران خودرو به جای مذاکره با پژو، اقدام به مذاکره با شرکت های بزرگ خودروسازی در ژاپن، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و حتی چین می کرد تا فرانسوی ها تصور نکنند که با آن همه بی مهری ها، هنوز هم در ایران برای آنها فرش قرمز پهن می کنند؟" گل گفتی مشرق جان؛ باید با طلا نوشت! از اونها انتظاری جز این نیست! اما از ماست که برماست! اگر این مدیران یکبار مجبور می شدند پاسخگوی فعالیتهای گذشته و تولید خودروی ملی و آلودگی و ... شوند، شاید امروز فرش قرمز پهن نمیکردند!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    تحقیرهای پی در پی ادامه دارد
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    خلایق هرچه لایق
  • علی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    آفرین حرف حساب را زدی باید گشت دنبال مافیای فرانسه در ایران که مانع از ورود خودرو سازانی نظیر المان و کشور های دیگر به ایران میشود
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ایران خودرو که ضرر نکرد. مردم ضرر کردند.
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بعد سمند چه خودرویی تو ایران تولید کردین؟
  • عععععععع ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    پژو جزو خودرو های درجه سه اروپاست
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اگر در برابر تحریم کنندگان در فرصت های مناسب عکس العمل های تلافی جویانه و برخوردهای هوشمندانه داشته باشیم آنها دیگر این تحریم کردن ها را ابزاری سهل و آسان نخواهند پنداشت و به آن دست نخواهند زد
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    بابا این همه خودرو خوب تو همین کشورهای آسیایی حتی همین آمریکا یکی از بزرگترین مصرف کنندگاه خودروهای آسیایی هست
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    احتمالا پژو مسئولین خودروسازی ما رو نمک گیر کرده... شایدم مسئولین تنبل حوصله انتقام و اینا رو ندارن. میخوان چارتا ماشین بفروشن پولشو بگیرن برن خوش بگذرونن... شما هم زیاد سخت نگیرید. بنده های خدا گناه دارن خوب؟!
  • بي سواد لبو فروش راننده تاكسي ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روحاني متاسفيم!
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    روحانی مچکریم
  • حسین ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    سوئد یک کشور اروپایی‌ هست و مثل تمام کشورهای غربی به فکر منافع خودش هست و اعتماد ۱۰۰% به اون اشتباه هست ولی‌ یک بر رسی‌ ساده انجام بدید می‌بینید نسبتا مواضع بی‌ طرفانه خودش را از زمان جنگ جهانی‌ دوم حفظ کرده،نه حاضر به عضویت در ناتو شده نه روابط خودش را با روسیه به دلیل فشارهای آمریکا کاهش داده، مساله جالب توجه که رسانه‌‌های ما هیچوقت به اون نپرداختند مقاومت بعضی‌ صنایع سوئد در مقابل تحریمها بود، آمریکا به VOLVO فشار وارد کرد که فروش موتورهای سنگین و تکنولوژی‌ها مرتبط به اون به ایران متوقف بشه ، و شرکت ولوو مقاومت کرده تا الان. صنایع خودرو سازی سوئد اون زمانی‌ که تحریمی در این بخش وجود نداشت بارها اعلام تمایل کردند که نه تنها در زمینه احداث کارخانه بلکه در زمینه انتقال نسبی‌ تکنولوژی ساخت خودرو به ایران همکاری کنن. بازم میگم سیاست ایران نه شرقی‌ نه غربی هست و باید باشه و همه اروپاییها بالاخره به فکر منافع خودشون هستند. ولی‌ چه مسائل پشت پرده‌ای بود که اون زمان یک عده حاضر شدن با فرانسه که دشمنیش را به ایران بارها ثابت کرده معامله کنند در صورتی‌ که میدونستند یک ذره تکنولوژی را به کشور ما انتقال نخواهد داد ، ولی‌ از اون طرف حاضر نشدند با کشورهای دیگه که نسبتا صادق تر بودند حتی وارد مذاکره بشن؟
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    چه تاوانی بالاتر از این که قیمت خودرو در ایران 3 برابر شده؟ آیا هنوز هم حیا نمی کنید؟
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    تیبا رانا سایپا232
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    کاش روی تولید ملی سرمایه گزاری میشد. وابستگی به بیگانه آخرش همینه.
  • پاینده ایران ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    باید فقط روی تولید ملی خودمون سرمایه گذاری کنیم. عاقبت وابستگی به بیگانه همینه. فرقی هم نمیکنه فرانسه باشه یا آمریکا یا آلمان و ژاپن. باید برند ملی مونو قوی کنیم. ایران خودرو و سایپا هم اگه این همه هزینه که برای مونتاژ انواع خودروی خارجی با تیراژهای پایین میکردن صرف تحقیق و تولید یکی دو نمونه خودروی ملی با تیراژ بالا میکردن میتونستن هزینه تولیدشون رو پایین بیارن و هر سال محصول رو ارتقاع بدن که به نفع مصرف کننده هم بود. تولید یک خودرو مثل 206 یا 207 با تیراژ 50000 در سال باعث افزایش قیمت تمام شده محصول میشود. خودروسازها از فروش محصولشان مطمئنند برای همین زحمت تولید اقتصادی محصول را به خود نمی دهند.
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    موضوع فقط این نیست! اگر تحریم شدید و دشمن جواب گرفت یعنی یه جای کارتون می لنگه! این یعنی باید کلا خود کفا بشید! یعنی اینکه قطعات رو باید خودتون تولید کنید و دستتون جلوی هیچ بنی بشری دراز نباشه. مگر قرآن قاعده ی نفی سبیل رو ارائه نکرده؟
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ای کاش به فکر مردم بودن.فکر غرور مردم فکر تنبیه کردن دشمن
  • علی ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ای کاش حالا که تحریم خودرو بر داشته شده لا اقل با کیا یا نیسان یا تو یوتا هیوندا قرار داد میستن که هم کیفیت بهتره هم زیبا ترند هم مشت محکمی به دهن این فرانسوی های صهیونیست بزنیم تا ما این جوری تحریم نکنن ....اخه پژوی گدا گشنه رو چه به تحریم!!
  • علي ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    خودروسازها كه ضرر نكرده‌اند! قيمت خودرو را سه برابر كردند! دودش به چشم مصرف كننده ايراني رفت!‌ حالا هم براي چاپيدن مردم ايران‏ با فرانسويان همدست ميشوند! براي آنها فرق نميكند‏ درهرصورت هدف جيب مصرف كننده ايراني است! عزت و غرور ايراني براي آقايان معني ندارد.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    ایران خودرو دولتی است و وزیر باید در برابر مجلس پاخ بدهد و نمایندگان نیز نباید کوتاه بیایند
  • ناآشنا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    علی آقا شما غصه مردم رو نخور .سزای گران فروش نخریدنه .چشمشان کور. نخرن.کسی که دلش برای پولش نمیسوزه باید بره تو جیب خارجیها.
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    0 0
    واقعا متاسفم....
  • مسعود ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    من هنوز منتظر دوو هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس