کد خبر 306813
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰

امام صادق علیه‌السلام: حكمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مى‌شود، چنانكه حكمت سوراخ كردن كشتى توسط خضر و كشتن آن بچه و تعمیر دیوار، براى حضرت موسى علیه‌السلام ظاهر نگشت، مگر موقعى كه خواستند از هم جدا شوند.

مشرق- عبداللّه بن فضل هاشمى روایت كرده كه از امام جعفر صادق علیه السلام شنیدم می‌فرمود: همانا براى "صاحب الامر" غیبتى تخلف ناپذیر است، به طوریكه اهل باطل در آن تردید می‌كنند.
عرض كردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت می‌كند؟
فرمود: به علّتى كه به ما اجازه نداده‌اند آشكار سازیم.
عرض كردم: چه حكمتى در غیبت اوست؟
فرمود: همان حكمتى كه در غیبت حجّت‌هاى پیش از او بوده است،حكمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مى‌شود، چنانكه حكمت سوراخ كردن كشتى توسط خضر و كشتن آن بچه و تعمیر دیوار، براى حضرت موسى - علیه السلام - ظاهر نگشت، مگر موقعى كه خواستند از هم جدا شوند.


متن حدیث:

انّ لصاحب هذا الامر غیبه لابدّ منها یرتاب فیها كلّ مبطل، فقلت: و لم جعلت فداك؟ قال: لأمر لم یؤذن لنا فى كشفه لكم قلت فما وجه الحكمه فى غیبته؟ قال وجه الحكمه فى غیبته وجه الحكمه فى غیبات من تقدّمه من حجج اللّه ـ تعالى ذكره ـ ان وجه الحكمه فى ذلك لا ینكشف الاّ بعد ظهوره كما لم ینكشف وجه الحكمه فیما آتاه الخضر(علیه السلام)من خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه الجدار لموسى(علیه السلام) الى وقت افتراقهما.


«شیخ صدوق، كمال‌الدین و تمام‌النعمه،ج 2،ص482»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    قال الحسن (ع): اما علمتم ان الخضر لما خرق السفینة و قتل الغلام و اقام الجدار کان ذلک سخطا لموسی بن عمران (ع) اذا خفی علیه وجه الحکمة فیه و کان ذلک عندالله حکمة و صوابا اما علمتم انه ما منا احد الا و یقع فی عنقه بیعة لطاغیة زمانه الا القائم. حضرت امام حسن مجتبی (ع) فرمود: مگر نمی‏دانید که خضر (ع) وقتی که کشتی را سوراخ کرد و غلام را کشت و دیوار ساخت موجب خشم موسی بن عمران علیه السلام گردید زیرا حکمت این کار بر او مخفی بود در حالی که در پیشگاه خدا حکمت و درست بود مگر نمی‏دانید که از ما کسی نیست که در گردنش از طاغوت زمان بیعتی نباشد بجز حضرت قائم (ع).
  • سید ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    السلام عیلک یا امام حسن مجتبی (ع)
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خدا مادر و پدرتون و خودتون رو بیامرز این حدیث را نقل کردید. بالاخره یکی از زبان ائمه گفت دلیلی دارد اجازه بیان کردن نداریم . حالا هی آسمون ریسمون می بافند بعضی ها. البته برخی تحلیل ها درسته . ولی خود امام می فرماید دلیلی دارد که اجازه بیان نداریم. پس حتما دلیلی است که حتی برخی علما هم نمی دانند.
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    سند هم میذاشتید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس