کد خبر 300933
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به کمیته روابط با کشور میزبان از اعضاء خواست تا اقدام غیرقانونی آمریکا در عدم ارائه ویزا به نماینده پیشنهادی کشورمان را بررسی کنند.

به گزارش مشرق،  رویترز نوشت: ایران روز گذشته (دوشنبه) از "کمیته روابط با کشور میزبان" سازمان ملل خواست تا با برگزاری نشستی امتناع آمریکا از ارائه ویزا به نماینده پیشنهادی کشورمان که می‌تواند یک رویه و سابقه خطرناک پدید آورده و به دیپلماسی بین‌المللی صدمه زند، را بررسی کند. 

آمریکا روز جمعه اعلام کرد که به حمید ابوطالبی به دلیل نقشی که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در آبان سال 1358 ایفاء کرده بود، ویزای ورود به نیویورک را نخواهد داد. ابوطالبی اعلام کرده است که تنها به عنوان مترجم در این ماجرا حضور داشته است. 

حسین دهقانی، قائم مقام نماینده ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به کمیته ارتباطات با کشور میزبان سازمان ملل نوشت: "این تصمیم دولت آمریکا پیامدهایی منفی برای دیپلماسی چند جانبه داشته و یک رویه خطرناکی ایجاد خواهد کرد که تأثیری منفی بر کار سازمان‌ها بین‌المللی و فعالیت‌های کشورهای عضو آنها خواهد داشت." 

وی در ادامه افزود: "این امر باید در کمیته روابط با کشور میزبان به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران از کمیته می‌خواهد که این مسأله را به صورت فوق‌العاده و فوری بررسی کند." 

نیکولاس امیلیو، نماینده قبرس در سازمان ملل، که ریاست این کمیته 19 عضو را بر عهده دارد، اعلام کرده است که این نشست احتمالا هفته بعد برگزار می‌شود. 

ایملیو درباره درخواست ایران گفت: "آنها اعلام کرده‌اند که خواهان اقدام کمیته نیستند بلکه اکنون تنها می‌خواهند به ما درباره این امر گزارش دهند." 

ایران در این نامه "نگرانی جدی خود را از پیامدهای امتناع مقامات کشور میزبان از ارائه ویزا و نقض تعهداتشان بر اساس قوانین بین‌المللی و توافقنامه مقر اعلام کرد." 

ایران همچنین از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، خواست تا این نامه را در میان 193 کشور عضور نیز توزیع کند. 

بر اساس "توافقنامه مقر" آمریکا ملزم است به دیپلمات‌های خارجی اجازه دسترسی به سازمان ملل را بدهد اما واشنگتن مدعی شده است که بنا به دلایل "امنیتی، تروریستی و سیاست خارجی" می‌تواند از اعطای ویزا خودداری کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس