رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش‌بنیان و مردم گرا است و اقتصادی است که می‌تواند در حوزه مولد مشارکت فعالی داشته باشد.

 به گزارش مشرق، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همایش و راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط رکورد تورمی که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: پدیده رکود تورمی و وجود آن نشان می‌دهد که باید ما ساختار ذهنی و علمی کلاسیک اقتصاد را دگرگون کنیم.

وی افزود: در دوران‌های گذشته که اقتصاد را تدریس می‌کردند دو پدیده رکود و تورم به عنوان دو پدیده متضاد با یکدیگر معرفی می‌شد.

صمیمی تصریح کرد: در دورانی قرار داریم که پدیده‌هایی که در اقتصاد کلاسیک متناقض تلقی می‌شد الان به شکل ترکیب هستند و به شکل یک پدیده جدید خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: در گذشته‌های دورتر که علم اقتصاد تدریس می‌شد، اقتصاد به عنوان یک محیط اجتماعی بسته مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت و گفته می‌شد که عاملی از بیرون بر آن تاثیرگذار نیست.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: امروز تصور کردن اقتصاد به عنوان یک پدیده اجتماعی بسته غیر ممکن است زیرا عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد متصل به زنجیره و جریان‌های جهانی هستند و این پدیده‌های جهانی در کنار هم اقتصادهای جهانی مختلف را شکل می‌دهد.

وی افزود: در دنیای امروز ما با زنجیره‌های جهانی تولید و توزیع کالا مواجه‌ایم و با پدیده‌ای به عنوان سرمایه جهانی سرو کار داریم.

سلیمی تصریح کرد: در اقتصاد ایران ما دارایی‌هایی داریم که به دلیل اینکه درهای سرمایه جهانی بر روی ما بسته است امکان دسترسی به آنها را نداریم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش‌بنیان و مردم گرا است و اقتصادی است که می‌تواند در حوزه مولد مشارکت فعالی داشته باشد، ما خوشحالیم که امسال با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامیده شده است.

سلیمی تصریح کرد: نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ نشان می‌دهد که باید روی همه پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی نگاه فرهنگی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: اقتصاد یک متولی به نام دولت دارد و دولت منابعی به نام بودجه در اختیار دارد که این بودجه محصول نفت است و باید این منابع در جاهای مختلف هزینه و صرف درمان اقتصاد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس